REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus nie będzie szacował dochodu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osobie wykonującej wolny zawód, która nie zadeklarowała dochodu, fiskus go nie oszacuje. Dochód taki potraktuje natomiast np. jako przychód ze źródeł nieujawnionych.
 
W podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. zarówno na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm., dalej ustawa o PIT) oraz ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm., dalej ustawa o ryczałcie), zasadą jest ustalanie podstawy opodatkowania w oparciu o wielkości realnie osiągnięte, tj. w oparciu o realnie osiągnięty dochód albo w oparciu o realnie osiągnięty przychód.

Szacowanie wyjątkiem

Wyjątek od tej zasady dotyczy przypadku, w którym dochód bądź przychód będzie ustalony przez organ podatkowy w drodze oszacowania. Jest to regulacja wyjątkowa, a zatem powinna być ona interpretowana w sposób ścisły.

Odnosząc się do problemu oszacowania należy stwierdzić, że w pierwszej kolejności organ podatkowy powinien ustalić, czy istnieją przesłanki do oszacowania dochodu albo przychodu na gruncie:
• ustawy o PIT
• ustawy o ryczałcie.

W dalszej kolejności, czy istnieją takie przesłanki również na gruncie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) albo na gruncie przepisów szczególnych. Należy przyjąć, że jeżeli w konkretnej sytuacji faktycznej ani ustawa o PIT, ani ustawa o ryczałcie nie dają podstawy do oszacowania, to nie jest możliwe szacowanie na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej albo przepisów szczególnych.

Uregulowane w przepisach

Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych szacowanie zostało określone wyraźnie w dwóch ustawach. Przepisami dającymi organom podatkowym prawo do określenia dochodu bądź przychodu w drodze oszacowania są art. 24b ust. 1 ustawy o PIT oraz art. 17 ust. 1 ustawy o ryczałcie. Dodatkowo określenie dochodu bądź przychodu w drodze oszacowania jest możliwe w przypadku tzw. transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz w przypadku przychodów z nieujawnionych źródeł przychodów.

Zastosowanie zaś obu wyżej wymienionych przepisów jest co do zasady związane z brakiem możliwości ustalenia podstawy opodatkowania na podstawie prowadzonych ksiąg podatkowych. Zgodnie z art. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej, księgi podatkowe to księgi rachunkowe, podatkowa księga przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia dla celów podatkowych, na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych zasadą jest prowadzenie ksiąg podatkowych przez podatników osiągających przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Księgi podatkowe prowadzone przez tych podatników mogą przybrać formę ksiąg rachunkowych, jeżeli podatnicy sporządzają sprawozdania finansowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) albo podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jeżeli sprawozdań takich nie sporządzają. Ponadto jeżeli podatnicy opłacają podatek dochodowy od osób fizycznych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinni oni prowadzić księgi podatkowe w formie ewidencji przychodu.

Ważne!
Jeżeli w konkretnej sytuacji faktycznej ani ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani ustawa o ryczałcie nie dają podstawy do oszacowania, to nie jest możliwe szacowanie na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej albo przepisów szczególnych

Brak ksiąg

Z brakiem możliwości ustalenia podstawy opodatkowania w oparciu o księgi podatkowe będziemy mieli do czynienia w przypadkach opisanych w art. 23 Ordynacji podatkowej, czyli gdy:
• brak jest ksiąg podatkowych lub innych danych niezbędnych do jej określenia,
• dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie podstawy opodatkowania,
podatnik naruszył warunki uprawniające do korzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Jeśli chodzi o osoby fizyczne osiągające dochody ze źródła przychodów, o których mowa w art. 13 ustawy o PIT, tj. działalność wykonywana osobiście (w ramach wolnego zawodu) to zasadą jest, że nie są one zobowiązane do prowadzenia ksiąg podatkowych. Zatem, w każdym przypadku, w którym nie zadeklarują dochodu albo zadeklarują dochód w wysokości innej niż dochód realnie osiągnięty, organ podatkowy nie będzie mógł określić ich dochodu w drodze oszacowania zgodnie z wyżej opisanymi zasadami ujętymi w art. 23 Ordynacji podatkowej.

Dochody nieujawnione

Niezależnie od tego, w przypadku gdy osoba fizyczna osiągająca dochody ze źródła przychodów, jakim jest działalność wykonywana osobiście, nie zadeklaruje dochodów, pomimo ich realnego osiągnięcia albo zadeklaruje je w wysokości innej niż realnie osiągnięte organ podatkowy będzie mógł określić dochody na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o PIT, jako przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzące ze źródeł nie ujawnionych.

TRANSAKCJE Z PODMIOTEM POWIĄZANYM
W przypadku gdy osoba fizyczna osiągająca dochody z działalności wykonywanej osobiście nie rozpozna i w konsekwencji nie zadeklaruje dochodów, które powinna w związku z tym, że dokonuje transakcji z podmiotem powiązanym, to organy podatkowe będą mogły oszacować dochód albo przychód podatkowy na podstawie metod opisanych w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 10 października 1997 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów podatników w drodze oszacowania cen w transakcjach dokonywanych przez tych podatników (Dz.U. nr 128, poz. 833 z późn. zm.).

Marcin Górski
Adwokat
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA