REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus nie będzie szacował dochodu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osobie wykonującej wolny zawód, która nie zadeklarowała dochodu, fiskus go nie oszacuje. Dochód taki potraktuje natomiast np. jako przychód ze źródeł nieujawnionych.
 
W podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. zarówno na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm., dalej ustawa o PIT) oraz ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm., dalej ustawa o ryczałcie), zasadą jest ustalanie podstawy opodatkowania w oparciu o wielkości realnie osiągnięte, tj. w oparciu o realnie osiągnięty dochód albo w oparciu o realnie osiągnięty przychód.

Szacowanie wyjątkiem

Wyjątek od tej zasady dotyczy przypadku, w którym dochód bądź przychód będzie ustalony przez organ podatkowy w drodze oszacowania. Jest to regulacja wyjątkowa, a zatem powinna być ona interpretowana w sposób ścisły.

Odnosząc się do problemu oszacowania należy stwierdzić, że w pierwszej kolejności organ podatkowy powinien ustalić, czy istnieją przesłanki do oszacowania dochodu albo przychodu na gruncie:
• ustawy o PIT
• ustawy o ryczałcie.

W dalszej kolejności, czy istnieją takie przesłanki również na gruncie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) albo na gruncie przepisów szczególnych. Należy przyjąć, że jeżeli w konkretnej sytuacji faktycznej ani ustawa o PIT, ani ustawa o ryczałcie nie dają podstawy do oszacowania, to nie jest możliwe szacowanie na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej albo przepisów szczególnych.

Uregulowane w przepisach

Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych szacowanie zostało określone wyraźnie w dwóch ustawach. Przepisami dającymi organom podatkowym prawo do określenia dochodu bądź przychodu w drodze oszacowania są art. 24b ust. 1 ustawy o PIT oraz art. 17 ust. 1 ustawy o ryczałcie. Dodatkowo określenie dochodu bądź przychodu w drodze oszacowania jest możliwe w przypadku tzw. transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz w przypadku przychodów z nieujawnionych źródeł przychodów.

Zastosowanie zaś obu wyżej wymienionych przepisów jest co do zasady związane z brakiem możliwości ustalenia podstawy opodatkowania na podstawie prowadzonych ksiąg podatkowych. Zgodnie z art. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej, księgi podatkowe to księgi rachunkowe, podatkowa księga przychodów i rozchodów, ewidencje oraz rejestry, do których prowadzenia dla celów podatkowych, na podstawie odrębnych przepisów, obowiązani są podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych zasadą jest prowadzenie ksiąg podatkowych przez podatników osiągających przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Księgi podatkowe prowadzone przez tych podatników mogą przybrać formę ksiąg rachunkowych, jeżeli podatnicy sporządzają sprawozdania finansowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) albo podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jeżeli sprawozdań takich nie sporządzają. Ponadto jeżeli podatnicy opłacają podatek dochodowy od osób fizycznych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinni oni prowadzić księgi podatkowe w formie ewidencji przychodu.

Ważne!
Jeżeli w konkretnej sytuacji faktycznej ani ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani ustawa o ryczałcie nie dają podstawy do oszacowania, to nie jest możliwe szacowanie na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej albo przepisów szczególnych

Brak ksiąg

Z brakiem możliwości ustalenia podstawy opodatkowania w oparciu o księgi podatkowe będziemy mieli do czynienia w przypadkach opisanych w art. 23 Ordynacji podatkowej, czyli gdy:
• brak jest ksiąg podatkowych lub innych danych niezbędnych do jej określenia,
• dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie podstawy opodatkowania,
podatnik naruszył warunki uprawniające do korzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Jeśli chodzi o osoby fizyczne osiągające dochody ze źródła przychodów, o których mowa w art. 13 ustawy o PIT, tj. działalność wykonywana osobiście (w ramach wolnego zawodu) to zasadą jest, że nie są one zobowiązane do prowadzenia ksiąg podatkowych. Zatem, w każdym przypadku, w którym nie zadeklarują dochodu albo zadeklarują dochód w wysokości innej niż dochód realnie osiągnięty, organ podatkowy nie będzie mógł określić ich dochodu w drodze oszacowania zgodnie z wyżej opisanymi zasadami ujętymi w art. 23 Ordynacji podatkowej.

Dochody nieujawnione

Niezależnie od tego, w przypadku gdy osoba fizyczna osiągająca dochody ze źródła przychodów, jakim jest działalność wykonywana osobiście, nie zadeklaruje dochodów, pomimo ich realnego osiągnięcia albo zadeklaruje je w wysokości innej niż realnie osiągnięte organ podatkowy będzie mógł określić dochody na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o PIT, jako przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzące ze źródeł nie ujawnionych.

TRANSAKCJE Z PODMIOTEM POWIĄZANYM
W przypadku gdy osoba fizyczna osiągająca dochody z działalności wykonywanej osobiście nie rozpozna i w konsekwencji nie zadeklaruje dochodów, które powinna w związku z tym, że dokonuje transakcji z podmiotem powiązanym, to organy podatkowe będą mogły oszacować dochód albo przychód podatkowy na podstawie metod opisanych w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 10 października 1997 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów podatników w drodze oszacowania cen w transakcjach dokonywanych przez tych podatników (Dz.U. nr 128, poz. 833 z późn. zm.).

Marcin Górski
Adwokat
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA