REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Urząd Skarbowy już wystartował - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku

e-Urząd Skarbowy już wystartował  - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku
e-Urząd Skarbowy już wystartował - kompleksowa obsługa podatnika online w 2022 roku

REKLAMA

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy zapewni kompleksową obsługę podatnika online. Bez wychodzenia z domu będzie można sprawdzić stan rozliczeń podatkowych i ich historię, czy uzyskać informacje o mandatach i zapłacić je - mówi PAP pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch. Pierwsza usługa w ramach e-Urzędu Skarbowego weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. To możliwość wysłania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego informacji o dokonaniu przelewu na rachunek spoza Wykazu podatników VAT. Zakończenie wdrażania programu e-Urząd Skarbowy ma nastąpić w 2022 r.

Program budowy e-Urzędu Skarbowego ruszył w czerwcu 2019 r. Jak wyjaśnił Koch w rozmowie z PAP, w sprawie dofinansowania realizacji projektu podpisano porozumienie z Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Opiewa ono na kwotę blisko 102 milionów złotych, które pochodzą z funduszy UE.

REKLAMA

REKLAMA

"W oparciu o portal podatki.gov.pl chcemy zbudować e-Urząd Skarbowy, który zapewni kompleksową obsługę każdego podatnika, w tym przedsiębiorcy. Zależy nam na tym, aby podatnik mógł swobodnie korzystać z rozwiązań cyfrowych przy załatwianiu wszystkich spraw związanych z rozliczeniami podatkowymi. Chodzi o to, by nie musiał osobiście udawać się do urzędu skarbowego, by składać wnioski lub dokumenty" – powiedział Koch.

Według niego, po uruchomieniu e-Urzędu Skarbowego urzędy będą mogły skoncentrować się na wsparciu podatników, weryfikacji rozliczeń podatkowych, czy transakcji gospodarczych oraz na pracy analitycznej, która nabiera coraz większego znaczenia.

„To nie znaczy, że +okienka+ definitywnie znikną. Chcemy dać naszym obywatelom alternatywną, cyfrową możliwość kontaktu z fiskusem. Aktualne badania rynku wskazują, że Polacy chętnie korzystają z e-usług i cenią wygodę, jaką daje technologia i możliwości cyfrowego świata. Dobitnie pokazała to wprowadzona w 2019 r. usługa Twój e-PIT, za pomocą której już w pierwszym roku działania Polacy wysłali aż 7 milionów PIT-ów. Dlatego też z determinacją realizujemy naszą wizję, w której podatnik może zrealizować wszystkie czynności związane z podatkami, praktycznie z każdego miejsca na świecie" - powiedział Koch.

REKLAMA

Poinformował, że poszczególne usługi w ramach e-Urzędu Skarbowego będą wdrażane stopniowo. Portal będzie powoli rósł oferując coraz bardziej kompleksową obsługę podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koch przypomniał, że pierwsza usługa w ramach e-Urzędu Skarbowego weszła w życie 1 stycznia 2020 roku. To możliwość wysłania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego informacji o dokonaniu przelewu na rachunek spoza Wykazu podatników VAT.

Z początkiem 2020 roku obowiązują bowiem sankcje za dokonanie zapłaty za fakturę o wartości przekraczającej 15 tys. zł na rachunek, którego nie ma w tym wykazie. W takiej sytuacji firma podlega tzw. solidarnej odpowiedzialności za zapłatę VAT i nie może zaliczyć płatności do kosztów uzyskania przychodów.

"Jeżeli podatnik w ciągu trzech dni od wykonania takiego przelewu zgłosi ten fakt do urzędu skarbowego, sankcje nie będą go dotyczyć. Od 1 stycznia br. taki formularz zgłoszenia jest dostępny tylko w wersji elektronicznej w ramach e-Urzędu Skarbowego, po uwierzytelnieniu" – powiedział Koch.

Wśród usług przeznaczonych dla osób fizycznych, które pojawią się w e-Urzędzie Skarbowym, jest prezentacja on-line informacji o mandatach wystawianych przez policję. Za ich pobór odpowiada centrum mandatowe MF w Opolu, fiskus ma więc informacje o tym, jakie mandaty zostały wystawione, kiedy i gdzie oraz czy zostały opłacone.

"W sytuacji, kiedy mandat nie będzie opłacony podatnik będzie mógł skorzystać z przycisku +opłać online+ i uregulować należność. Będziemy też rozmawiać z innymi służbami np. Inspekcją Transportu Drogowego, aby móc prezentować kompleksową informację o mandatach" - zapowiedział Koch.

Zakończenie wdrażania programu e-Urząd Skarbowy ma nastąpić w 2022 r. Podatnik, po zalogowaniu się do systemu, będzie wybierać tzw. kontekst, w jakim będzie chciał pracować. „Obecnie mamy zdefiniowane cztery konteksty: osoby fizycznej, przedsiębiorcy lub pełnomocnika firmy, notariusza i komornika” - powiedział.

Docelowo, korzystając e-Urzędu Skarbowego będzie można zobaczyć bieżący stan wszystkich swoich rozliczeń podatkowych, w tym celnych i akcyzowych, bowiem - jak zapowiedział Koch - planowane jest zintegrowanie e-Urzędu Skarbowego z platformą elektronicznych usług służby celnej (tzw. PUESC).

Ponadto poprzez e-Urząd Skarbowy będzie można uzyskać on-line wszelkiego rodzaju zaświadczenia od fiskusa np. o niezaleganiu z podatkami. Podatnik po zalogowaniu się znajdzie na profilu także historię tzw. mikrorachunku podatkowego (obowiązuje od 1 stycznia 2020 r. dla PIT, CIT i VAT) wraz ze wszystkimi rozliczeniami zrealizowanymi przez mikrorachunek.

Docelowo, jak zapowiedział Koch, e-Urząd Skarbowy wchłonie też usługę Twój e-PIT, która stanie się częścią e-Urzędu Skarbowego. Zostanie z nim także zintegrowany system e-doręczeń, czyli tzw. skrzynka dla doręczeń podatkowych. Podatnik będzie mógł zdecydować, w jakiej formie chce otrzymywać pisma z administracji skarbowej i w jakiej formie będzie wysyłać pisma do urzędów skarbowych - elektronicznie, czy papierowo.

"Będziemy też integrować e-Urząd Skarbowy z systemem płatności on-line, aby z jego poziomu była możliwość uregulowania swoich zobowiązań wynikających z podatków, mandatów karnych, czy skarbowych, opłat skarbowych i należności niepodatkowych. Kontynuujemy naszą misję realizacji rozliczeń podatkowych za pomocą przysłowiowych +dwóch kliknięć+, także w obszarze realizacji płatności należności podatkowych” - powiedział.

„Pracujemy także nad udostępnieniem dedykowanego, spersonalizowanego kalendarza zawierającego powiadomienia dla podatnika m.in. w zakresie obowiązków podatkowych, toku postępowań, prowadzonych z udziałem użytkownika, czy dla niego albo innych indywidualnych zdarzeń zdefiniowanych przez niego" – dodał.

W założeniu system będzie podpowiadać np. jaką deklarację i kiedy należy złożyć, kiedy zapłacić podatek, itp. Ministerstwo Finansów myśli też o przypomnieniach, które mogą być przesyłane podatnikom różnymi kanałami np. sms-ami, mms-ami, czy droga mailową.

"Na razie nie ma jeszcze finalnych decyzji, w jakiej formie będą one przekazywane. Kwestia ta wymaga także weryfikacji od strony formalno-prawnej" - powiedział.

Projekt przewiduje, jak wyjaśnił, rozwój koncepcji jednego punktu dostępu do fiskusa – podatnik będzie się logował preferowaną metodą uwierzytelniania przy użyciu tzw. węzła krajowego, a następnie będzie miał dostęp do wszystkich e-usług fiskusa. Jednym z głównych środków uwierzytelniania w tym przypadku jest profil zaufany. Do „węzła” – powiedział przedstawiciel MF - będą sukcesywnie dołączane inne podmioty, tzw. dawcy tożsamości, którzy są w stanie uwierzytelniać podatników, na przykład banki. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag/

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Projekt e-Urząd Skarbowy został przygotowany w odpowiedzi na konkurs w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 II Oś priorytetowa E-administracja i otwarty rząd, Działanie 2.1 Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych.

e-Urząd Skarbowy będzie serwisem informacyjno-transakcyjnym Ministerstwa Finansów, w którym zalogowany podatnik będzie miał dostęp do informacji podatkowych i będzie mógł online załatwić sprawy urzędowe dotyczące spraw podatkowych.

e-Urząd Skarbowy - prezentacja

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA