REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsultacje podatkowe KIS - ponad 6 tys. rozmów telefonicznych dziennie

MF: ponad 6 tys. rozmów telefonicznych dziennie z podatnikami
MF: ponad 6 tys. rozmów telefonicznych dziennie z podatnikami

REKLAMA

REKLAMA

W okresie rocznych rozliczeń podatkowych PIT konsultanci Krajowej Informacji Skarbowej odbywają dziennie ponad 6 tys. rozmów telefonicznych - mówi dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej Ewa Łuczak.

Aby otrzymać informację na temat podatków lub cła trzeba skorzystać z formularza na Portalu Podatkowym podatki.gov.pl. Należy wybrać pozycję "Skontaktuj się z nami", a następnie opcję "Pytanie e-mail". Informacje podatkowe i celne KIS udzielane są od poniedziałku do piątku w godz. od 7 do 18 tel.: 22 330 03 30 (z tel. komórkowych) 801 055 055 (z tel. stacjonarnych) +48 22 330 03 30 (z zagranicy). Pod koniec okresu rozliczeniowego, w sobotę, 25 kwietnia infolinia KIS będzie czynna w godz. 7-15.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy narzekają na utrudniony kontakt telefoniczny z infolinią Krajowej Informacji Skarbowej. Dlaczego tak ciężko się dodzwonić?

Ewa Łuczak, dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej: To prawda, że telefon nie zawsze jest łatwo dostępny. Wynika to ze zwiększonego zainteresowania informacją z KIS, np. w okresie rozliczeń rocznych, wchodzących w życie zmian w przepisach czy uruchamianych usług, takich jak: Twój e-PIT, Jednolity Plik Kontrolny, mikrorachunek podatkowy, mechanizm podzielonej płatności czy wykaz podatników VAT. Wtedy na naszej infolinii mamy wzmożony ruch. W styczniu tego roku, w okresie akcji składania zeznań rocznych, mieliśmy dziennie około 6 tys. 300 rozmów. Podatnicy podczas rozmowy z naszymi konsultantami podają szczegółowe informacje, często są to bardzo indywidualne sprawy, rzadkie, wymagające indywidualnej pomocy. Rozmowa kończy się dopiero wówczas, gdy podatnik rozwieje wszystkie swoje wątpliwości. Liczba połączeń z infolinią stałe rośnie. W 2018 odebraliśmy 1 mln 612 755 telefonów, a w 2019 1 mln 691 237.

Trwa akcja rozliczeń rocznych, a nie ma możliwość kontaktu z KIS przez czat. Dlaczego?

REKLAMA

E.Ł.: Cały czas pracujemy nad tym, by nasi klienci, mimo rosnącej liczby połączeń telefonicznych i czasu trwania rozmów, mieli z nami jak najłatwiejszy i jak najszybszy kontakt. Z przeprowadzonych przez nas analiz wynika, że średni czas czatu podczas akcji składania deklaracji rocznych w 2019 r. wynosił ok. 9 minut. Natomiast średni czas rozmowy telefonicznej w analogicznym okresie w grupie obsługującej temat zeznań podatkowych osób fizycznych był zdecydowanie krótszy - wyniósł średnio 5 minut i 40 sekund. Kontakt telefoniczny jest sprawniejszy, szybciej można wymienić się informacjami, doprecyzować stan faktyczny i odpowiedzieć na pytanie. Pracownicy obsługujący czat zostali więc zaangażowani do obsługi rozmów telefonicznych. To pozwoli na wzrost liczby połączeń, a tym samym na większą liczbę udzielonych odpowiedzi w czasie rocznych rozliczeń. Nie ograniczamy przy tym możliwości zadania pytań drogą elektroniczną – są przecież jeszcze e-maile, na które również udzielamy równolegle odpowiedzi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To popularny kanał kontaktu podatników z KIS?

E.Ł.: W 2018 r. drogą elektroniczną udzieliliśmy 28 tys. 684 odpowiedzi, w ubiegłym 45 tys. 127. W tym roku wysłaliśmy już ponad 11 tys. 300 odpowiedzi, według stanu na 18 lutego. Warto dodać, że w listopadzie 2016 r. zaczynaliśmy, jeszcze jako Krajowa Informacja Podatkowa, od 321 zapytań przesłanych do końca 2016 r.

Jak długo trzeba czekać na odpowiedź?

E.Ł.: Staramy się maksymalnie skracać ten czas, obecnie to średnio ok. 80 godz. od momentu wpływu zapytania na skrzynkę do udzielenia odpowiedzi.

Ilu konsultantów KIS pomaga podatnikom w rozliczeniach rocznych?

E.Ł.: Obecnie bezpośrednią obsługą zapytań telefonicznych i mailowych na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej zajmuje się 213 konsultantów. Po zmianach organizacyjnych w KIS zwiększyliśmy ich liczbę. W czasie rozliczeń infolinię wspierają też pracownicy na co dzień wykonujący inne zadania. Dodatkowo, w pionie informacji skarbowej – bo tak nazywa się nasza infolinia – pracuje jeszcze 56 ekspertów, czyli tak zwana druga linia wsparcia. To oni służą swoją wiedzą w odpowiadaniu na najbardziej skomplikowane pytania, sprawdzają poprawność tysięcy e-maili, prowadzą też cyklicznie szkolenia. Nasi pracownicy muszą nie tylko stale podnosić swoje kwalifikacje i orientować się w nowych przepisach, ale także umieć rozmawiać z ludźmi. To procentuje - dostajemy wiele pozytywnych sygnałów od podatników, którym pomogliśmy.

O co najczęściej pytają?

E.Ł.: Najwięcej pytań dotyczy zmian w najpopularniejszych podatkach: PIT, CIT i VAT. W PIT wiele pytań związanych jest z ulgą dla młodych, możliwością skorzystania z ulgi IP Box, zmianami dotyczącymi wykorzystywania samochodów osobowych. W VAT pytania dotyczą zasad rozliczania działalności gospodarczej, wykazu podatników VAT, mechanizmu podzielonej płatności, paragonów i faktur, kas on-line. Podatników CIT przede wszystkim interesują kwestie związane z ograniczeniami w zaliczaniu wydatków do kosztów podatkowych w związku z wpłatami na rachunki bankowe nieuwzględnione w wykazie podatników VAT czy skutki podatkowe opóźnień płatniczych. Pojawiają się także pytania o mikrorachunek podatkowy. Jak zawsze podatnicy są zainteresowani zmianami dotyczącymi ulg i zwolnień podatkowych w podatkach majątkowych.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Czy prawdą jest, że z pomocy KIS korzystają także doradcy podatkowi czy pracownicy urzędów skarbowych?

E.Ł.: Nasi klienci są dla nas anonimowi. Osoby dzwoniące nie mają obowiązku przedstawiania się ani też wskazywania, czy zagadnienie dotyczy ich osobiście. Po zakresie interesujących ich informacji możemy jednak przypuszczać, że znaczna część naszych klientów to podmioty realizujące usługi doradztwa. Takie rozmowy są najczęściej rozmowami o bardziej skomplikowanej tematyce, a tym samym wymagają więcej czasu, nasi konsultanci skupiają się nie tyle na wsparciu konkretnej sprawy, co wyjaśniają przepisy. Świadczymy usługę wsparcia dla pracowników urzędów skarbowych, którzy mogą się z nami skontaktować, gdy mają wątpliwości. Uruchomiliśmy również pomoc dla tzw. kluczowych podmiotów, czyli największych firm. Zdarza się, że w przypadku niektórych szczególnie skomplikowanych pytań dotyczących jednostkowej sytuacji, a nie ogólnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego czy celnego, proponujemy złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA