REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsultacje podatkowe KIS - ponad 6 tys. rozmów telefonicznych dziennie

MF: ponad 6 tys. rozmów telefonicznych dziennie z podatnikami
MF: ponad 6 tys. rozmów telefonicznych dziennie z podatnikami

REKLAMA

REKLAMA

W okresie rocznych rozliczeń podatkowych PIT konsultanci Krajowej Informacji Skarbowej odbywają dziennie ponad 6 tys. rozmów telefonicznych - mówi dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej Ewa Łuczak.

Aby otrzymać informację na temat podatków lub cła trzeba skorzystać z formularza na Portalu Podatkowym podatki.gov.pl. Należy wybrać pozycję "Skontaktuj się z nami", a następnie opcję "Pytanie e-mail". Informacje podatkowe i celne KIS udzielane są od poniedziałku do piątku w godz. od 7 do 18 tel.: 22 330 03 30 (z tel. komórkowych) 801 055 055 (z tel. stacjonarnych) +48 22 330 03 30 (z zagranicy). Pod koniec okresu rozliczeniowego, w sobotę, 25 kwietnia infolinia KIS będzie czynna w godz. 7-15.

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy narzekają na utrudniony kontakt telefoniczny z infolinią Krajowej Informacji Skarbowej. Dlaczego tak ciężko się dodzwonić?

Ewa Łuczak, dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej: To prawda, że telefon nie zawsze jest łatwo dostępny. Wynika to ze zwiększonego zainteresowania informacją z KIS, np. w okresie rozliczeń rocznych, wchodzących w życie zmian w przepisach czy uruchamianych usług, takich jak: Twój e-PIT, Jednolity Plik Kontrolny, mikrorachunek podatkowy, mechanizm podzielonej płatności czy wykaz podatników VAT. Wtedy na naszej infolinii mamy wzmożony ruch. W styczniu tego roku, w okresie akcji składania zeznań rocznych, mieliśmy dziennie około 6 tys. 300 rozmów. Podatnicy podczas rozmowy z naszymi konsultantami podają szczegółowe informacje, często są to bardzo indywidualne sprawy, rzadkie, wymagające indywidualnej pomocy. Rozmowa kończy się dopiero wówczas, gdy podatnik rozwieje wszystkie swoje wątpliwości. Liczba połączeń z infolinią stałe rośnie. W 2018 odebraliśmy 1 mln 612 755 telefonów, a w 2019 1 mln 691 237.

Trwa akcja rozliczeń rocznych, a nie ma możliwość kontaktu z KIS przez czat. Dlaczego?

E.Ł.: Cały czas pracujemy nad tym, by nasi klienci, mimo rosnącej liczby połączeń telefonicznych i czasu trwania rozmów, mieli z nami jak najłatwiejszy i jak najszybszy kontakt. Z przeprowadzonych przez nas analiz wynika, że średni czas czatu podczas akcji składania deklaracji rocznych w 2019 r. wynosił ok. 9 minut. Natomiast średni czas rozmowy telefonicznej w analogicznym okresie w grupie obsługującej temat zeznań podatkowych osób fizycznych był zdecydowanie krótszy - wyniósł średnio 5 minut i 40 sekund. Kontakt telefoniczny jest sprawniejszy, szybciej można wymienić się informacjami, doprecyzować stan faktyczny i odpowiedzieć na pytanie. Pracownicy obsługujący czat zostali więc zaangażowani do obsługi rozmów telefonicznych. To pozwoli na wzrost liczby połączeń, a tym samym na większą liczbę udzielonych odpowiedzi w czasie rocznych rozliczeń. Nie ograniczamy przy tym możliwości zadania pytań drogą elektroniczną – są przecież jeszcze e-maile, na które również udzielamy równolegle odpowiedzi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To popularny kanał kontaktu podatników z KIS?

E.Ł.: W 2018 r. drogą elektroniczną udzieliliśmy 28 tys. 684 odpowiedzi, w ubiegłym 45 tys. 127. W tym roku wysłaliśmy już ponad 11 tys. 300 odpowiedzi, według stanu na 18 lutego. Warto dodać, że w listopadzie 2016 r. zaczynaliśmy, jeszcze jako Krajowa Informacja Podatkowa, od 321 zapytań przesłanych do końca 2016 r.

Jak długo trzeba czekać na odpowiedź?

E.Ł.: Staramy się maksymalnie skracać ten czas, obecnie to średnio ok. 80 godz. od momentu wpływu zapytania na skrzynkę do udzielenia odpowiedzi.

Ilu konsultantów KIS pomaga podatnikom w rozliczeniach rocznych?

E.Ł.: Obecnie bezpośrednią obsługą zapytań telefonicznych i mailowych na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej zajmuje się 213 konsultantów. Po zmianach organizacyjnych w KIS zwiększyliśmy ich liczbę. W czasie rozliczeń infolinię wspierają też pracownicy na co dzień wykonujący inne zadania. Dodatkowo, w pionie informacji skarbowej – bo tak nazywa się nasza infolinia – pracuje jeszcze 56 ekspertów, czyli tak zwana druga linia wsparcia. To oni służą swoją wiedzą w odpowiadaniu na najbardziej skomplikowane pytania, sprawdzają poprawność tysięcy e-maili, prowadzą też cyklicznie szkolenia. Nasi pracownicy muszą nie tylko stale podnosić swoje kwalifikacje i orientować się w nowych przepisach, ale także umieć rozmawiać z ludźmi. To procentuje - dostajemy wiele pozytywnych sygnałów od podatników, którym pomogliśmy.

O co najczęściej pytają?

E.Ł.: Najwięcej pytań dotyczy zmian w najpopularniejszych podatkach: PIT, CIT i VAT. W PIT wiele pytań związanych jest z ulgą dla młodych, możliwością skorzystania z ulgi IP Box, zmianami dotyczącymi wykorzystywania samochodów osobowych. W VAT pytania dotyczą zasad rozliczania działalności gospodarczej, wykazu podatników VAT, mechanizmu podzielonej płatności, paragonów i faktur, kas on-line. Podatników CIT przede wszystkim interesują kwestie związane z ograniczeniami w zaliczaniu wydatków do kosztów podatkowych w związku z wpłatami na rachunki bankowe nieuwzględnione w wykazie podatników VAT czy skutki podatkowe opóźnień płatniczych. Pojawiają się także pytania o mikrorachunek podatkowy. Jak zawsze podatnicy są zainteresowani zmianami dotyczącymi ulg i zwolnień podatkowych w podatkach majątkowych.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Czy prawdą jest, że z pomocy KIS korzystają także doradcy podatkowi czy pracownicy urzędów skarbowych?

E.Ł.: Nasi klienci są dla nas anonimowi. Osoby dzwoniące nie mają obowiązku przedstawiania się ani też wskazywania, czy zagadnienie dotyczy ich osobiście. Po zakresie interesujących ich informacji możemy jednak przypuszczać, że znaczna część naszych klientów to podmioty realizujące usługi doradztwa. Takie rozmowy są najczęściej rozmowami o bardziej skomplikowanej tematyce, a tym samym wymagają więcej czasu, nasi konsultanci skupiają się nie tyle na wsparciu konkretnej sprawy, co wyjaśniają przepisy. Świadczymy usługę wsparcia dla pracowników urzędów skarbowych, którzy mogą się z nami skontaktować, gdy mają wątpliwości. Uruchomiliśmy również pomoc dla tzw. kluczowych podmiotów, czyli największych firm. Zdarza się, że w przypadku niektórych szczególnie skomplikowanych pytań dotyczących jednostkowej sytuacji, a nie ogólnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego czy celnego, proponujemy złożenie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA