REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z powodu koronawirusa należy przesunąć obowiązki w podatkach, ZUS i GUS

Subskrybuj nas na Youtube
Z powodu koronawirusa należy przsunąć obowiązki w podatkach, ZUS i GUS
Z powodu koronawirusa należy przsunąć obowiązki w podatkach, ZUS i GUS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z koronawirusem należy rozważyć przesunięcie obowiązków związanych z wyliczeniem podatków, składek ZUS, sprawozdań GUS i wielu, wielu innych – zauważa Michał Kura, Wiceprezes Zarządu Banku Zrzeszonego w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A.

Poniższy artykuł napisał do redakcji Infor.pl Pan Michał Kura, Wiceprezes Zarządu Banku Zrzeszonego w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A., wskazując w nim obszary, którymi należałoby się jak najszybciej zająć w związku z narastającymi problemami firm wynikającymi z rozprzestrzeniania się koronawirusa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W związku z pandemią koronawirusa mamy oprócz niekwestionowanego problemu z ochroną zdrowia i życia obywateli narastający równie mocno problem gospodarczy.

Zakłócony łańcuch dostaw powoduje, że firmy zgłaszają brak materiałów, które nie przypłyną z Chin. Obecnie problem rozlał się na Włochy oraz w dużej części na Hiszpanię, Niemcy. Duże ograniczenia wprowadziła Republika Czech. W kolejce następne europejskie kraje.

Firmy nie mogą dostarczyć i odbierać bezproblemowo towarów oraz produktów.

REKLAMA

Kierowcy nie chcą a obecnie nie mogą jechać z towarami w różne miejsca Europy. Spora część firm wprowadza przymusowe lub prewencyjne kwarantanny. Podobnie dzieje się w Polsce, gdzie oddziały firm zagranicznych lub kooperantów wobec zakłócenia łańcucha dostaw czasowo zamyka zakłady lub ogranicza działalność o kilkadziesiąt procent.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Branża transportowa ma olbrzymie problemy co bez wątpienia przełoży się na pozostałe sektory gospodarki. Branża turystyczna podobnie.

Zamknięte szkoły, to przeogromny problem dla wielu zakładów pracy ponieważ spora cześć rodziców musi pozostać w domu, aby sprawować opiekuje nad dziećmi.

W kwestii możliwych działań osłonowych, obserwując, iż przekładane są wszystkie wydarzenia oraz działania na niespotykaną od lat skalę – należy rozważyć również przesunięcie obowiązków związanych z wyliczeniem podatków, składek ZUS, sprawozdań GUS i wielu, wielu innych. Chodzi o to, żeby działać w firmach w obszarach absolutnie niezbędnych, aż do względnego unormowania sytuacji.

Biura księgowo-podatkowe zatrudniają głownie kobiety, a olbrzymi odsetek z nich musi zapewnić opiekę nad dziećmi. Podobnie wyglądają te kwestie w wielu innych firmach nie tylko zajmujących się obsługa podatkowo-księgową.

Z racji tego, iż jestem jednocześnie wiceprezesem zarządu jednego z banków, pozwolę podnieść temat tymczasowych działań, w pomocy przedsiębiorcom i osobom fizycznym.

Obecne rozwiązania legislacyjne (bądź co bądź bardzo słuszne), każą tworzyć rezerwy celowe przez banki w sytuacjach uprawdopodobnienia zagrożeń w firmach mających wpływ na terminową spłatę.

Dziś wiadomo, że nie tylko branża transportowa czy turystyczna ma olbrzymi problem. Wiele firm z zaburzonym łańcuchem dostaw będzie eskalować problemy równie mocno jak rozprzestrzenianie w się koronawirusa – jeden na drugiego.

W uzasadnionych przypadkach złagodzenie oceny i stosowania restrykcyjnie zasad klasyfikacji, aneksowanie umów w zakresie przełożenia spłat rat kredytów wydają się tu rozsądnym działaniem na obecne czasy. Jednak te ruchy należą przede wszystkim do UKNF i Ministerstwa Finansów.

Nie powinniśmy czekać aż „popsują się portfele kredytowe” w bankach - powinniśmy reagować wcześniej. Gdy problemy zmaterializują się w bankach będzie już ciężko na nowo - szybko tchnąć nowego ducha w gospodarkę. Nie możemy bagatelizować jednak wszelkich ryzyk zarówno w banku jak i firmie – stąd tematy należy podejmować szybko, aby móc przeciwdziałać a nie działać jedynie reakcyjnie i post factum.

Michał Kura
Wiceprezes Zarządu Banku
Zrzeszonego w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA