REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z powodu koronawirusa należy przesunąć obowiązki w podatkach, ZUS i GUS

Subskrybuj nas na Youtube
Z powodu koronawirusa należy przsunąć obowiązki w podatkach, ZUS i GUS
Z powodu koronawirusa należy przsunąć obowiązki w podatkach, ZUS i GUS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z koronawirusem należy rozważyć przesunięcie obowiązków związanych z wyliczeniem podatków, składek ZUS, sprawozdań GUS i wielu, wielu innych – zauważa Michał Kura, Wiceprezes Zarządu Banku Zrzeszonego w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A.

Poniższy artykuł napisał do redakcji Infor.pl Pan Michał Kura, Wiceprezes Zarządu Banku Zrzeszonego w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A., wskazując w nim obszary, którymi należałoby się jak najszybciej zająć w związku z narastającymi problemami firm wynikającymi z rozprzestrzeniania się koronawirusa.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z pandemią koronawirusa mamy oprócz niekwestionowanego problemu z ochroną zdrowia i życia obywateli narastający równie mocno problem gospodarczy.

Zakłócony łańcuch dostaw powoduje, że firmy zgłaszają brak materiałów, które nie przypłyną z Chin. Obecnie problem rozlał się na Włochy oraz w dużej części na Hiszpanię, Niemcy. Duże ograniczenia wprowadziła Republika Czech. W kolejce następne europejskie kraje.

Firmy nie mogą dostarczyć i odbierać bezproblemowo towarów oraz produktów.

REKLAMA

Kierowcy nie chcą a obecnie nie mogą jechać z towarami w różne miejsca Europy. Spora część firm wprowadza przymusowe lub prewencyjne kwarantanny. Podobnie dzieje się w Polsce, gdzie oddziały firm zagranicznych lub kooperantów wobec zakłócenia łańcucha dostaw czasowo zamyka zakłady lub ogranicza działalność o kilkadziesiąt procent.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Branża transportowa ma olbrzymie problemy co bez wątpienia przełoży się na pozostałe sektory gospodarki. Branża turystyczna podobnie.

Zamknięte szkoły, to przeogromny problem dla wielu zakładów pracy ponieważ spora cześć rodziców musi pozostać w domu, aby sprawować opiekuje nad dziećmi.

W kwestii możliwych działań osłonowych, obserwując, iż przekładane są wszystkie wydarzenia oraz działania na niespotykaną od lat skalę – należy rozważyć również przesunięcie obowiązków związanych z wyliczeniem podatków, składek ZUS, sprawozdań GUS i wielu, wielu innych. Chodzi o to, żeby działać w firmach w obszarach absolutnie niezbędnych, aż do względnego unormowania sytuacji.

Biura księgowo-podatkowe zatrudniają głownie kobiety, a olbrzymi odsetek z nich musi zapewnić opiekę nad dziećmi. Podobnie wyglądają te kwestie w wielu innych firmach nie tylko zajmujących się obsługa podatkowo-księgową.

Z racji tego, iż jestem jednocześnie wiceprezesem zarządu jednego z banków, pozwolę podnieść temat tymczasowych działań, w pomocy przedsiębiorcom i osobom fizycznym.

Obecne rozwiązania legislacyjne (bądź co bądź bardzo słuszne), każą tworzyć rezerwy celowe przez banki w sytuacjach uprawdopodobnienia zagrożeń w firmach mających wpływ na terminową spłatę.

Dziś wiadomo, że nie tylko branża transportowa czy turystyczna ma olbrzymi problem. Wiele firm z zaburzonym łańcuchem dostaw będzie eskalować problemy równie mocno jak rozprzestrzenianie w się koronawirusa – jeden na drugiego.

W uzasadnionych przypadkach złagodzenie oceny i stosowania restrykcyjnie zasad klasyfikacji, aneksowanie umów w zakresie przełożenia spłat rat kredytów wydają się tu rozsądnym działaniem na obecne czasy. Jednak te ruchy należą przede wszystkim do UKNF i Ministerstwa Finansów.

Nie powinniśmy czekać aż „popsują się portfele kredytowe” w bankach - powinniśmy reagować wcześniej. Gdy problemy zmaterializują się w bankach będzie już ciężko na nowo - szybko tchnąć nowego ducha w gospodarkę. Nie możemy bagatelizować jednak wszelkich ryzyk zarówno w banku jak i firmie – stąd tematy należy podejmować szybko, aby móc przeciwdziałać a nie działać jedynie reakcyjnie i post factum.

Michał Kura
Wiceprezes Zarządu Banku
Zrzeszonego w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA