REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy podatkowi ostrzegają przed błędami w specustawie antykryzysowej

Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Doradcy podatkowi ostrzegają przed błędami w specustawie antykryzysowej /shutterstock
Doradcy podatkowi ostrzegają przed błędami w specustawie antykryzysowej /shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Izba Doradców Podatkowych wskazuje na nieścisłości w projekcie nowelizacji specustawy antykryzysowej, które mogą doprowadzić do tego, że część przedsiębiorców nie otrzyma zadeklarowanej im pomocy od rządu. Chodzi m.in. o warunki, które trzeba spełnić, żeby zostać zwolnionym z ZUS na 3 miesiące. Samorząd doradców podatkowych postuluje też o rozszerzenie tej ulgi także na małe i średnie przedsiębiorstwa.

Eksperci ze specjalnego zespołu KIDP, którzy od dwóch tygodni zajmują się pakietem antykryzysowym znaleźli kilka wątpliwości interpretacyjnych w projekcie nowelizacji do specustawy, który dwa dni temu został przyjęty przez rząd. Dziś projekt ma trafić pod obrady sejmu, więc jest to ostatni moment na wprowadzenie poprawek.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Chodzi m.in. o zwolnienie z obowiązku płacenia składek ZUS przez trzy miesiące tych przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, którzy nie przekroczyli limitu przychodów w wysokości trzech przeciętnych pensji brutto.

- Z literalnego brzmienia proponowanej regulacji wynika w tej chwili, że przepis ten dotyczył będzie wyłącznie osób, które płacą składki wyłącznie za siebie. Nie będą mogły skorzystać z niego osoby, które zatrudniają dodatkowe osoby do pomocy. To efekt ułomnej redakcji tego przepisu - wyjaśnia prof. Adam Mariański, przewodniczący KRDP

Inne z zastrzeżeń samorządu doradców podatkowych dotyczy niedopuszczalnego przez konstytucję różnicowania sytuacji płatników. W obecnym brzmieniu przepisów sytuacja jest jasna w przypadku osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i nie zatrudniają pracowników. Ale, zdaniem KIDP, wymaga doprecyzowania przepisów status takich płatników składek jak wspólnicy spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej czy wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W obecnym brzmieniu proponowanych przepisów, zdaniem ekspertów KIDP, większość mikroprzedsiębiorców nie nabędzie prawa do zwolnienia z ZUS.

REKLAMA

Ponadto, samorząd doradców podatkowych apeluje o rozszerzenie zwolnienia z opłacanie składek także na małe przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 9 osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Te podmioty stanowią największa liczbę przedsiębiorców w Polsce, niejednokrotnie stanowiące rodzinne, wielopokoleniowe przedsiębiorstwa i są najbardziej narażone na kryzys gospodarczy wywołany epidemią COVID-19. Mając na względzie potrzebę rzeczywistego wzmocnienia polskich przedsiębiorców, postulujemy rozszerzenie zwolnienia z ZUS dla małych przedsiębiorców. Alternatywnie można przewidzieć zwolnienie dla mikro-, małych i średnich firm w zakresie składek opłacanych za 9 pracowników o najniższych przychodach w marcu, kwietniu i czerwcu – mówi prof. Adam Mariański.

Zobacz: całe Stanowisko Prezydium Krajowej Rady Doradców Podatkowych z dnia 27 marca 2020 roku w zakresie zwolnienia ze składek na ubezpieczenia społeczne

Zobacz także: Rząd uwzględnia uwagi doradców podatkowych i zgłasza autopoprawkę

[RAPORT] KORONAWIRUS - podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Ekskluzywny pakiet – Komentarze Złota seria

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA