REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nielegalne biura kuszą niską ceną

REKLAMA

Biura rachunkowe nieposiadające uprawnień psują rynek usług księgowych. Grzywna za brak uprawnień nie odstrasza od prowadzenia nielegalnej działalności. Za błędy popełnione przez biura płacą klienci korzystający z ich usług.

W Polsce uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych ma prawie 15 tys. osób, a doradcy podatkowego ponad 10,5 tys. Mimo to ani samorządy zawodowe, ani Ministerstwo Finansów nie potrafią szacunkowo określić, ile na rynku działa nielegalnych biur rachunkowych. Wszyscy jednak dostrzegają potrzebę ścigania takich biur. Za brak uprawnień grożą zresztą surowe kary. Rzadko są jednak wymierzane i może dlatego nie odstraszają one wystarczająco skutecznie od doradzania klientom bez posiadania odpowiednich uprawnień.
Sankcje karne dla podmiotów prowadzących działalność usługową w zakresie prowadzenia ksiąg bez wymaganych uprawnień przewiduje ustawa o rachunkowości. Określa, że osoby prowadzące nielegalne biura rachunkowe podlegają karze grzywny lub ograniczenia wolności. Mimo to ciągle dochodzi do sytuacji, kiedy biuro prowadzi księgi, mimo że nie ma takiego prawa.

Wygodny brak uprawnień

Na rynku funkcjonują więc biura rachunkowe, które proponują niższe ceny od konkurencji, świadomie rezygnując z wymaganych przepisami uprawnień, które nakładają na nie pewne obowiązki. Liczą w ten sposób na to, że nie sprawdzą ich ani klienci, ani biegli rewidenci. Profesor Zbigniew Messner, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, zwrócił uwagę, że małych i średnich firm nie badają biegli rewidenci ze względu na wysoki próg ustalony w ustawie o rachunkowości. Skoro więc biegli nie badają ksiąg małych firm, nie mają możliwości wykryć biur rachunkowych działających bez uprawnień.

– To jest jeszcze jeden argument za tym, aby badanie sprawozdań finansowych było rozszerzone, aby np. co trzy lata każdą firmę musieli przebadać biegli rewidenci – twierdzi prof. Zbigniew Messner.

Środowisko księgowych zabiega więc o wprowadzenie w małych i średnich firmach przynajmniej okresowych przeglądów ksiąg rachunkowych.

Drugą grupą biur, które działają nielegalnie, są te podmioty, które posiadały uprawnienia, ale je straciły, a mimo to dalej prowadzą księgi klientów.

Szkodzą swoim klientom

Nielegalne biura rachunkowe tworzą szarą strefę, na której tracą wszyscy, ale przede wszystkim klienci.

– Biura nieposiadające uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych szkodzą najwięcej temu, komu te księgi prowadzą – mówi dr Radosław Ignatowski, adiunkt w Katedrze Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego.

– Czy któryś pacjent chciałby, aby go leczył kardiolog, który nie ma uprawnień? Czy oskarżony chciałby być broniony w sądzie przez adwokata, który nie posiada uprawnień? – pytał retorycznie nasz rozmówca.

Korzystanie z biura bez uprawnień może się skończyć dla podatnika wręcz tragicznie, jeśli biuro popełni błędy w księgach, nie będzie dostarczało deklaracji podatkowych na czas do urzędu lub nie złoży w ogóle wymaganych deklaracji. Lista win i błędów biura może być bardzo długa, a za każdy błąd kodeks karny skarbowy przewiduje surowe kary.

– Chodzi więc o zagwarantowanie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego – podkreślił dr Radosław Ignatowski.
Ale nie tylko klienci tracą na istnieniu szarej strefy.

– Działanie nielegalnych biur rachunkowych zdecydowanie szkodzi doradcom podatkowym przede wszystkim dlatego, że jest to działanie niezgodne z prawem, a doradcy stoją na straży przestrzegania prawa – twierdzi Bogusław Niemiec, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

– Jeśli biuro nie posiada uprawnień, a prowadzi księgi, to podważa zaufanie podatnika do biur posiadających uprawnienia, czyli działających na rynku zgodnie z prawem – dodał. Zwrócił również uwagę, że szara strefa psuje ceny. Biura niezarejestrowane nie płacą składek na ubezpieczenie i nie muszą się dokształcać. Obniżając w ten sposób koszty swojej działalności, mogą proponować niższe ceny od konkurencji, a w konsekwencji psuć rynek usług księgowych.

WAŻNE ADRESY
Tu podatnik może sprawdzić, czy prowadzący biuro ma uprawnienia:
www.kidp.pl (zakładka lista doradców)
www.kibr.org.pl

Jakie zdobyć kwalifikacje

Rozporządzenie ministra finansów z dnia 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. nr 120, poz. 1022 z późn. zm.) precyzyjnie określa, jakie podmioty mogą wykonywać działalność usługową w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Są to osoby fizyczne posiadające certyfikat do usługowego prowadzenia ksiąg, niemające osobowości prawnej spółki handlowe oraz wspólnicy spółki jawnej.

Działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg mogą również prowadzić osoby prawne oraz inne jednostki niemające osobowości prawnej, jeżeli powierzają wykonywanie czynności księgowych pracownikom posiadającym certyfikat księgowy. Oznacza to, że w biurze musi być chociaż jedna osoba posiadająca uprawnienia nadawane przez resort finan- sów i tylko ona może prowadzić księgi.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


6 KROKÓW
Jak sprawdzić, że mamy do czynienia z nielegalnym biurem rachunkowym
1 Żądaj certyfikatu
Sprawdź, czy biuro posiada certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych wydany przez Ministerstwo Finansów albo czy choć jedna osoba posiada uprawnienia doradcy podatkowego lub biegłego rewidenta.
2 Weryfikuj uprawnienia
Ustal, czy osoby prowadzące biuro lub choć jeden pracownik biura są podane w wykazie osób posiadających uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Informacji szukaj na stronie www.mf.gov.pl w zakładce „rachunkowość”.
3 Sprawdź wpis na listę
Upewnij się, czy osoby prowadzące biuro lub choć jeden pracownik są wpisani na listę doradców podatkowych – na stronie www.kidp.pl, w zakładce „lista doradców” – albo na listę uprawnionych do badania sprawozdań biegłych rewidentów – na stronie www.kibr.org.pl
4 Żądaj ubezpieczenia
Zapytaj, czy biuro posiada obowiązkowe ubezpieczenie OC i jaka jest jego suma gwarancyjna. Jeśli nie otrzymasz odpowiedzi, możesz przypuszczać, że ubezpieczenia nie ma.
5 Sprawdź innych
Porozmawiaj z osobą, która posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg i dopytaj o wszystkie szczegóły. Będzie ci łatwiej podjąć decyzję.
6 Pytaj o pracowników
Jeśli chcesz korzystać z porad czy opinii podatkowych, sprawdź, czy biuro zatrudnia chociaż jednego doradcę podatkowego, bo tylko on ma prawo udzielić porad.

Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA