REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nielegalne biura kuszą niską ceną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Biura rachunkowe nieposiadające uprawnień psują rynek usług księgowych. Grzywna za brak uprawnień nie odstrasza od prowadzenia nielegalnej działalności. Za błędy popełnione przez biura płacą klienci korzystający z ich usług.

W Polsce uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych ma prawie 15 tys. osób, a doradcy podatkowego ponad 10,5 tys. Mimo to ani samorządy zawodowe, ani Ministerstwo Finansów nie potrafią szacunkowo określić, ile na rynku działa nielegalnych biur rachunkowych. Wszyscy jednak dostrzegają potrzebę ścigania takich biur. Za brak uprawnień grożą zresztą surowe kary. Rzadko są jednak wymierzane i może dlatego nie odstraszają one wystarczająco skutecznie od doradzania klientom bez posiadania odpowiednich uprawnień.
Sankcje karne dla podmiotów prowadzących działalność usługową w zakresie prowadzenia ksiąg bez wymaganych uprawnień przewiduje ustawa o rachunkowości. Określa, że osoby prowadzące nielegalne biura rachunkowe podlegają karze grzywny lub ograniczenia wolności. Mimo to ciągle dochodzi do sytuacji, kiedy biuro prowadzi księgi, mimo że nie ma takiego prawa.

Wygodny brak uprawnień

Na rynku funkcjonują więc biura rachunkowe, które proponują niższe ceny od konkurencji, świadomie rezygnując z wymaganych przepisami uprawnień, które nakładają na nie pewne obowiązki. Liczą w ten sposób na to, że nie sprawdzą ich ani klienci, ani biegli rewidenci. Profesor Zbigniew Messner, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, zwrócił uwagę, że małych i średnich firm nie badają biegli rewidenci ze względu na wysoki próg ustalony w ustawie o rachunkowości. Skoro więc biegli nie badają ksiąg małych firm, nie mają możliwości wykryć biur rachunkowych działających bez uprawnień.

– To jest jeszcze jeden argument za tym, aby badanie sprawozdań finansowych było rozszerzone, aby np. co trzy lata każdą firmę musieli przebadać biegli rewidenci – twierdzi prof. Zbigniew Messner.

Środowisko księgowych zabiega więc o wprowadzenie w małych i średnich firmach przynajmniej okresowych przeglądów ksiąg rachunkowych.

Drugą grupą biur, które działają nielegalnie, są te podmioty, które posiadały uprawnienia, ale je straciły, a mimo to dalej prowadzą księgi klientów.

Szkodzą swoim klientom

Nielegalne biura rachunkowe tworzą szarą strefę, na której tracą wszyscy, ale przede wszystkim klienci.

– Biura nieposiadające uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych szkodzą najwięcej temu, komu te księgi prowadzą – mówi dr Radosław Ignatowski, adiunkt w Katedrze Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego.

– Czy któryś pacjent chciałby, aby go leczył kardiolog, który nie ma uprawnień? Czy oskarżony chciałby być broniony w sądzie przez adwokata, który nie posiada uprawnień? – pytał retorycznie nasz rozmówca.

Korzystanie z biura bez uprawnień może się skończyć dla podatnika wręcz tragicznie, jeśli biuro popełni błędy w księgach, nie będzie dostarczało deklaracji podatkowych na czas do urzędu lub nie złoży w ogóle wymaganych deklaracji. Lista win i błędów biura może być bardzo długa, a za każdy błąd kodeks karny skarbowy przewiduje surowe kary.

– Chodzi więc o zagwarantowanie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego – podkreślił dr Radosław Ignatowski.
Ale nie tylko klienci tracą na istnieniu szarej strefy.

– Działanie nielegalnych biur rachunkowych zdecydowanie szkodzi doradcom podatkowym przede wszystkim dlatego, że jest to działanie niezgodne z prawem, a doradcy stoją na straży przestrzegania prawa – twierdzi Bogusław Niemiec, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

– Jeśli biuro nie posiada uprawnień, a prowadzi księgi, to podważa zaufanie podatnika do biur posiadających uprawnienia, czyli działających na rynku zgodnie z prawem – dodał. Zwrócił również uwagę, że szara strefa psuje ceny. Biura niezarejestrowane nie płacą składek na ubezpieczenie i nie muszą się dokształcać. Obniżając w ten sposób koszty swojej działalności, mogą proponować niższe ceny od konkurencji, a w konsekwencji psuć rynek usług księgowych.

WAŻNE ADRESY
Tu podatnik może sprawdzić, czy prowadzący biuro ma uprawnienia:
www.kidp.pl (zakładka lista doradców)
www.kibr.org.pl

Jakie zdobyć kwalifikacje

Rozporządzenie ministra finansów z dnia 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. nr 120, poz. 1022 z późn. zm.) precyzyjnie określa, jakie podmioty mogą wykonywać działalność usługową w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych. Są to osoby fizyczne posiadające certyfikat do usługowego prowadzenia ksiąg, niemające osobowości prawnej spółki handlowe oraz wspólnicy spółki jawnej.

Działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg mogą również prowadzić osoby prawne oraz inne jednostki niemające osobowości prawnej, jeżeli powierzają wykonywanie czynności księgowych pracownikom posiadającym certyfikat księgowy. Oznacza to, że w biurze musi być chociaż jedna osoba posiadająca uprawnienia nadawane przez resort finan- sów i tylko ona może prowadzić księgi.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


6 KROKÓW
Jak sprawdzić, że mamy do czynienia z nielegalnym biurem rachunkowym
1 Żądaj certyfikatu
Sprawdź, czy biuro posiada certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych wydany przez Ministerstwo Finansów albo czy choć jedna osoba posiada uprawnienia doradcy podatkowego lub biegłego rewidenta.
2 Weryfikuj uprawnienia
Ustal, czy osoby prowadzące biuro lub choć jeden pracownik biura są podane w wykazie osób posiadających uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Informacji szukaj na stronie www.mf.gov.pl w zakładce „rachunkowość”.
3 Sprawdź wpis na listę
Upewnij się, czy osoby prowadzące biuro lub choć jeden pracownik są wpisani na listę doradców podatkowych – na stronie www.kidp.pl, w zakładce „lista doradców” – albo na listę uprawnionych do badania sprawozdań biegłych rewidentów – na stronie www.kibr.org.pl
4 Żądaj ubezpieczenia
Zapytaj, czy biuro posiada obowiązkowe ubezpieczenie OC i jaka jest jego suma gwarancyjna. Jeśli nie otrzymasz odpowiedzi, możesz przypuszczać, że ubezpieczenia nie ma.
5 Sprawdź innych
Porozmawiaj z osobą, która posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg i dopytaj o wszystkie szczegóły. Będzie ci łatwiej podjąć decyzję.
6 Pytaj o pracowników
Jeśli chcesz korzystać z porad czy opinii podatkowych, sprawdź, czy biuro zatrudnia chociaż jednego doradcę podatkowego, bo tylko on ma prawo udzielić porad.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA