REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki +, czyli jaka podatkowa przyszłość czeka nas już niebawem

Subskrybuj nas na Youtube
Podatki +, czyli jaka podatkowa przyszłość czeka nas już niebawem
Podatki +, czyli jaka podatkowa przyszłość czeka nas już niebawem

REKLAMA

REKLAMA

Świat się zmienia i nigdy już nie będzie taki sam. To często powtarzane w przestrzeni publicznej hasło odnosi się również do rzeczywistości podatkowej. Dlaczego? Przyjrzyjmy się ewolucji polskiego systemu podatkowego w ostatnich 5-6 latach z perspektywy obowiązków raportowych i sprawozdawczych, a także procedur i wymogów nadzoru podatkowego – zarówno tych wymaganych przepisami prawa, jak i tych, do których ustawodawca nas zachęca bardziej „miękko”. Czy to tylko chwilowa moda, czy też świat podatków już nigdy nie będzie taki jak dawniej, a przed osobami odpowiedzialnymi za zarządzanie i nadzór nad podatkami otwiera się zupełnie nowy rozdział. Jak zarządzać podatkami i co to tak naprawdę oznacza?

Jaka jest podatkowa rzeczywistość u progu 2021 roku?

REKLAMA

W ostatnim czasie w obszarze podatkowym pojawiło się naprawdę wiele nowych regulacji i obowiązków. Wystarczy wspomnieć niesławne MDR, nowe obowiązki w zakresie sprawozdawczości w obszarze cen transferowych, czy też nowe zasady rozbudowanego elektronicznego raportowania VAT. Z całą pewnością dzięki tym informacjom administracja podatkowa widzi i wie o podatnikach znacznie więcej niż kilka lat temu. Co dzieje się z tą wiedzą i informacjami? W praktyce widać, że dane te są analizowane przez organy podatkowe, co sprzyja z jednej strony precyzyjniej kierowanym kontrolom, a z drugiej znacznie głębszej analizie rozliczeń podatnika i sięganiu po coraz bardziej wysublimowane narzędzia weryfikacji rozliczeń podatkowych przedsiębiorców – z zastosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania włącznie.

REKLAMA

Z drugiej strony widać, że administracja podatkowa zamierza dużo wnikliwiej przyglądać się dużym podmiotom gospodarczym. Wystarczy wspomnieć promowany przez Ministerstwo Finansów projekt tzw. „Super urzędu podatkowego” dla podatników o rocznych obrotach powyżej 50 mln euro. Oczywiście, z jednej strony powinna to być szansa na w miarę cywilizowaną współpracę na linii urząd-podatnik, z drugiej strony (przy uwzględnieniu jednocześnie planowanego obowiązku publikowania strategii podatkowej przez dużych podatników) administracja skarbowa będzie miała dzięki temu znacznie lepsze porównanie pomiędzy poszczególnymi przedsiębiorcami z różnych branż w zakresie ich dbałości o prawidłowość rozliczeń podatkowych i stosowanych w tym zakresie rozwiązań. Przy takich narzędziach dość łatwo będzie wskazywać „prymusów” i identyfikować podatkowych „maruderów” w obszarze m.in. właściwego nadzoru nad rozliczeniami podatkowymi.

REKLAMA

Przyglądając się nowym trendom w omawianym obszarze można zaobserwować jeszcze jedną prawidłowość – coraz więcej obowiązków nadzorczych i sprawdzających przerzucane jest na podatników. Przykład? Raportowanie schematów podatkowych, nowe zasady poboru i rozliczania podatku u źródła, czy też tzw. metodyka szacowania należytej staranności w transakcjach towarowych. Przykładów jest dużo więcej, ale widać wyraźnie, że oczekiwaniem ustawodawcy wobec przedsiębiorców jest również by to oni w coraz większym zakresie czuwali nad własnymi rozliczeniami podatkowymi. Tego rodzaju działania nie są już postrzegane przez administrację skarbową jako coś wyjątkowego, świadczącego o ponadstandardowej dbałości o prawidłowe rozliczanie podatków, a coraz częściej jako norma, nierzadko zagrożona wysokimi sankcjami za non-compliance.

Czy wektor zmian w obszarze podatków może się jeszcze zmienić? Moim zdaniem obserwując trendy związane z obszarem podatkowym, zarówno w Polsce jak i na świecie, naiwnością byłoby liczyć w nadchodzących latach na „złagodzenie” podejścia wobec podatników zarówno w obszarze legislacyjnym, jak i podejścia samych organów podatkowych. Myślę, że warto uświadomić sobie tą nową rzeczywistość podatkową i zastanowić się, w jaki sposób dostosować działania swojej organizacji do nowych realiów tak, aby maksymalnie wykorzystać dostępne narzędzia i działając efektywnie wspierać całą organizację w rozwoju jej działalności biznesowej.

Cooperative Compliance – kwiatek do kożucha, czy realne podatkowe wsparcie biznesu

Jaka jest więc rola osób odpowiedzialnych za obszar podatkowy w organizacji dziś, a także w przyszłości? Czy chodzi o twardą obronę w razie sporu podatkowego z organami? Jeśli będzie taka potrzeba to na pewno również tak, ale przede wszystkim należy zadbać o stabilny fundament dla prowadzenia działalności gospodarczej w obecnych czasach. Jednym z rozwiązań wartych uwagi z pewnością będą programy i rozwiązania cooperative compliance, jak chociażby wdrażany w tym roku w Polsce pilotaż Programu Współdziałania. Dlaczego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ, oprócz uporządkowania obszaru podatkowego – co jak wskazałem i tak jest już dzisiaj oczekiwanym standardem – można uzyskać dodatkowe wymierne bonusy niedostępne dla innych podatników. Nie do przeoczenia jest również fakt, że w ramach programu możliwe jest uzgadnianie konsekwencji podatkowych dla kluczowych działań biznesowych, a to wprost przekłada się na stabilność i pewność prowadzonego biznesu. Jaka będzie przyszłość tego lub podobnych programów zależy w dużej mierze od samych jego uczestników (w tym urzędników po stronie Ministerstwa Finansów), niemniej jednak każdy powinien się zastanowić, czy w tej nowej podatkowej rzeczywistości będzie chciał wyznaczać trendy, czy starać się nadążyć za zmianami.

Michał Borowski, partner w zespole podatkowym CRIDO

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

REKLAMA

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

REKLAMA