REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki +, czyli jaka podatkowa przyszłość czeka nas już niebawem

Subskrybuj nas na Youtube
Podatki +, czyli jaka podatkowa przyszłość czeka nas już niebawem
Podatki +, czyli jaka podatkowa przyszłość czeka nas już niebawem

REKLAMA

REKLAMA

Świat się zmienia i nigdy już nie będzie taki sam. To często powtarzane w przestrzeni publicznej hasło odnosi się również do rzeczywistości podatkowej. Dlaczego? Przyjrzyjmy się ewolucji polskiego systemu podatkowego w ostatnich 5-6 latach z perspektywy obowiązków raportowych i sprawozdawczych, a także procedur i wymogów nadzoru podatkowego – zarówno tych wymaganych przepisami prawa, jak i tych, do których ustawodawca nas zachęca bardziej „miękko”. Czy to tylko chwilowa moda, czy też świat podatków już nigdy nie będzie taki jak dawniej, a przed osobami odpowiedzialnymi za zarządzanie i nadzór nad podatkami otwiera się zupełnie nowy rozdział. Jak zarządzać podatkami i co to tak naprawdę oznacza?

Jaka jest podatkowa rzeczywistość u progu 2021 roku?

W ostatnim czasie w obszarze podatkowym pojawiło się naprawdę wiele nowych regulacji i obowiązków. Wystarczy wspomnieć niesławne MDR, nowe obowiązki w zakresie sprawozdawczości w obszarze cen transferowych, czy też nowe zasady rozbudowanego elektronicznego raportowania VAT. Z całą pewnością dzięki tym informacjom administracja podatkowa widzi i wie o podatnikach znacznie więcej niż kilka lat temu. Co dzieje się z tą wiedzą i informacjami? W praktyce widać, że dane te są analizowane przez organy podatkowe, co sprzyja z jednej strony precyzyjniej kierowanym kontrolom, a z drugiej znacznie głębszej analizie rozliczeń podatnika i sięganiu po coraz bardziej wysublimowane narzędzia weryfikacji rozliczeń podatkowych przedsiębiorców – z zastosowaniem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania włącznie.

REKLAMA

REKLAMA

Z drugiej strony widać, że administracja podatkowa zamierza dużo wnikliwiej przyglądać się dużym podmiotom gospodarczym. Wystarczy wspomnieć promowany przez Ministerstwo Finansów projekt tzw. „Super urzędu podatkowego” dla podatników o rocznych obrotach powyżej 50 mln euro. Oczywiście, z jednej strony powinna to być szansa na w miarę cywilizowaną współpracę na linii urząd-podatnik, z drugiej strony (przy uwzględnieniu jednocześnie planowanego obowiązku publikowania strategii podatkowej przez dużych podatników) administracja skarbowa będzie miała dzięki temu znacznie lepsze porównanie pomiędzy poszczególnymi przedsiębiorcami z różnych branż w zakresie ich dbałości o prawidłowość rozliczeń podatkowych i stosowanych w tym zakresie rozwiązań. Przy takich narzędziach dość łatwo będzie wskazywać „prymusów” i identyfikować podatkowych „maruderów” w obszarze m.in. właściwego nadzoru nad rozliczeniami podatkowymi.

Przyglądając się nowym trendom w omawianym obszarze można zaobserwować jeszcze jedną prawidłowość – coraz więcej obowiązków nadzorczych i sprawdzających przerzucane jest na podatników. Przykład? Raportowanie schematów podatkowych, nowe zasady poboru i rozliczania podatku u źródła, czy też tzw. metodyka szacowania należytej staranności w transakcjach towarowych. Przykładów jest dużo więcej, ale widać wyraźnie, że oczekiwaniem ustawodawcy wobec przedsiębiorców jest również by to oni w coraz większym zakresie czuwali nad własnymi rozliczeniami podatkowymi. Tego rodzaju działania nie są już postrzegane przez administrację skarbową jako coś wyjątkowego, świadczącego o ponadstandardowej dbałości o prawidłowe rozliczanie podatków, a coraz częściej jako norma, nierzadko zagrożona wysokimi sankcjami za non-compliance.

Czy wektor zmian w obszarze podatków może się jeszcze zmienić? Moim zdaniem obserwując trendy związane z obszarem podatkowym, zarówno w Polsce jak i na świecie, naiwnością byłoby liczyć w nadchodzących latach na „złagodzenie” podejścia wobec podatników zarówno w obszarze legislacyjnym, jak i podejścia samych organów podatkowych. Myślę, że warto uświadomić sobie tą nową rzeczywistość podatkową i zastanowić się, w jaki sposób dostosować działania swojej organizacji do nowych realiów tak, aby maksymalnie wykorzystać dostępne narzędzia i działając efektywnie wspierać całą organizację w rozwoju jej działalności biznesowej.

REKLAMA

Cooperative Compliance – kwiatek do kożucha, czy realne podatkowe wsparcie biznesu

Jaka jest więc rola osób odpowiedzialnych za obszar podatkowy w organizacji dziś, a także w przyszłości? Czy chodzi o twardą obronę w razie sporu podatkowego z organami? Jeśli będzie taka potrzeba to na pewno również tak, ale przede wszystkim należy zadbać o stabilny fundament dla prowadzenia działalności gospodarczej w obecnych czasach. Jednym z rozwiązań wartych uwagi z pewnością będą programy i rozwiązania cooperative compliance, jak chociażby wdrażany w tym roku w Polsce pilotaż Programu Współdziałania. Dlaczego?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ, oprócz uporządkowania obszaru podatkowego – co jak wskazałem i tak jest już dzisiaj oczekiwanym standardem – można uzyskać dodatkowe wymierne bonusy niedostępne dla innych podatników. Nie do przeoczenia jest również fakt, że w ramach programu możliwe jest uzgadnianie konsekwencji podatkowych dla kluczowych działań biznesowych, a to wprost przekłada się na stabilność i pewność prowadzonego biznesu. Jaka będzie przyszłość tego lub podobnych programów zależy w dużej mierze od samych jego uczestników (w tym urzędników po stronie Ministerstwa Finansów), niemniej jednak każdy powinien się zastanowić, czy w tej nowej podatkowej rzeczywistości będzie chciał wyznaczać trendy, czy starać się nadążyć za zmianami.

Michał Borowski, partner w zespole podatkowym CRIDO

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA