REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie role będzie pełnił księgowy w przyszłości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Księgowy w firmie. Jakie role będzie pełnić w przyszłości?
Księgowy w firmie. Jakie role będzie pełnić w przyszłości?

REKLAMA

REKLAMA

W jakim kierunku zmierza branża i czy księgowy może przygotować się na wyzwania, które przyniesie przyszłość? Kluczem z pewnością jest innowacja - nie tylko w działaniu, ale przede wszystkim w wykorzystywanych na co dzień rozwiązaniach technologicznych. To dzięki nim praca z danymi i dokumentami jest efektywniejsza, a zaoszczędzony czas można przeznaczyć na opracowywanie spójnych wizji rozwoju firmy.

Księgowi przygotowani na przyszłość

Szybko zmieniający się świat wymusza większe dopasowanie się fachowców z obszaru rachunkowości do najnowszych trendów. Tym bardziej że wpływ księgowych na funkcjonowanie firm oraz prowadzenie biznesów jest niebagatelny. Co więcej, według raportu “Księgowi przygotowani na przyszłość” przygotowanego przez IFAC (International Federation of Accountants), to właśnie dzięki określonym funkcjom, które w organizacjach pełnią dziś nowocześni księgowi – m.in. drugiego pilota, nawigatora, strażnika marki czy eksperta procesu i kontroli – firmy mogą się dalej rozwijać.

REKLAMA

REKLAMA

Trzy główne trendy w księgowości

Priorytetem dla firm – wyznaczanym przez działy księgowe – jest dziś tzw. długoterminowa perspektywa sukcesu i wydajności. Znacząco wykracza ona poza obszar finansów. Oznacza to, że organizacje razem ze swoimi specjalistami od rachunkowości muszą zastanowić się, w jaki sposób obrane przez nie cele i strategie mają pomóc w realizacji kluczowych zadań gospodarczych oraz społecznych.

Kolejnym zauważalnym wyzwaniem, z którym mierzą się księgowi, jest bezprecedensowy wzrost liczby przepisów i poziomu związanej z nimi niepewności. Stale pojawiające się nowe zasady sprawiają, że uwaga organizacji skupia się głównie na nich, zamiast na działaniach, które mogłyby sprzyjać rozwojowi firmy. Dodatkową trudność stanowi też rosnąca cyberprzestępczość oraz coraz większa liczba oszustw.

Zmiana modelu biznesowego to kluczowy trend wpływający na funkcjonowanie firm. Wyraźnie widoczna jest rosnącą presja klientów sektora komercyjnego i publicznego na otrzymywanie większej wartości w niższej niż dotychczas cenie. Technologia i innowacje technologiczne pomagają przedsiębiorstwom spełnić te wymagania.

REKLAMA

- W przypadku firm posiadających własny dział księgowy istotny jest nie tylko wybór oprogramowania księgowo-finansowego, które usprawnia pracę. Dostępne dziś technologie pozwalają znacząco zaoszczędzić czas poświęcany dotąd na przykład na wprowadzenie dokumentów do programu księgowego. Dane są odczytywane automatycznie, a księgowy musi tylko sprawdzić ich poprawność – mówi Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART. – Ważną opcją jest też możliwość gromadzenia dokumentów księgowych w elektronicznym archiwum. Dzięki temu bez trudu można odnaleźć potrzebne pliki, a co za tym idzie – realizować zadania szybciej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rachunkowość - funkcje przyszłości

W zmieniających się warunkach biznesowych ewoluuje też rachunkowość. Nie można już mówić o podręcznikowych rolach księgowych. W dyskusji o przyszłości branży pomocne są wyodrębnione przez IFAC funkcje tego zawodu. Pozwolą one zwiększyć wkład księgowych w zrównoważony rozwój firm, rynków finansowych oraz gospodarek.

1. Drugi pilot

Taką rolę może pełnić księgowy pracujący jako dyrektor finansowy. To osoba wprowadzająca nowe strategie, mająca wpływ na ludzi i decyzje oraz umożliwiająca zmiany.

Drugi pilot zawsze angażuje się w istotne decyzje biznesowe i inicjatywy, których celem jest doprowadzenie firmy do wzrostu. Podstawą jego działań jest opracowanie ogólnej wizji oraz obranie kierunku, w którym będzie podążać przedsiębiorstwo. Dzięki temu jest w stanie zaproponować holistyczne przemiany – transformację zarówno modeli cyfrowych, jak i biznesowych. Księgowy “drugi pilot” określa również szanse wzrostu i tworzy wartości firm w oparciu o zmiany rynkowe. Warto podkreślić, że jego rolą jest nie tylko kierowanie, ale także inspirowanie całego zespołu.

2. Nawigator

Nawigator nakierowuje organizację na utrzymywanie rentowności. W jaki sposób? Formułując wnioski, na podstawie których firma podejmuje ważne decyzje i wciela je w życie. Tworzy scenariusze i określa trendy, ryzyka i szanse. Na bieżąco dostosowuje też strategie przedsiębiorstwa, dąży do poprawy powiązań między ludźmi, procesami i systemami. Co istotne, łączy w tym celu zarówno informacje finansowe, jak i niefinansowe.

3. Strażnik marki

Jego zadaniem jest ochrona organizacji i stanie na straży jej reputacji. Strażnik upewnia się więc stale, że wszystkie dane i aktywa firmy są dobrze zabezpieczone, zaś decyzje są podejmowane w oparciu o solidne informacje finansowe. Promuje także takie kluczowe wartości jak uczciwość i dbałość o firmę. Najważniejszą jego rolą jest jednak gromadzenie wokół siebie odpowiednich osób, które pomagają zapewnić zgodność procesów biznesowych z przepisami.

4. Narrator

Narrator opowiada wewnętrznym i zewnętrznym interesariuszom o wyzwaniach, z którymi mierzy się firma, oraz o tworzonych przez nią wartościach. Dbając o efektywną komunikację, wykorzystuje dostępne dane i doświadczenia firmy, a następnie objaśnia przyjęty model biznesowy.

5. Sprawca przemian cyfrowych i technologicznych

To osoba, której bardzo zależy na tym, aby w przedsiębiorstwie wykorzystywano cyfryzację, automatyzację, dane, a nawet sztuczną inteligencję. Niejednokrotnie namawia więc firmę na wyposażenie działów księgowych w narzędzia cyfrowe i technologiczne, ponieważ uważa, że przysłuży się to całej organizacji. Wprowadza kulturę opartą na danych, z naciskiem na zarządzanie, pozyskiwanie informacji i stosowanie narzędzi analitycznych. Współpracuje z ekspertami, którzy odpowiedzialni są za technologiczne wdrożenia.

Księgowy staje się dziś sprawcą, który poszukuje, sprawdza nowości i przede wszystkim się ich nie obawia. Z biegiem czasu pojawia się coraz więcej technologii w naszym życiu prywatnym, co również ma wpływ na zawodowe. Jeszcze kilka lat temu program z OCR, eliminujący ręczne przepisywanie danych, był czymś niecodziennym, zaś obecnie staje się to standardem. Z naszych obserwacji wynika, że pomysł automatyzacji pracy nie budzi już takiego zdziwienia wśród firm, z którymi rozmawiamy – wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

6. Ekspert procesów i kontroli

Jego rolą jest zapewnienie wydajności procesów oraz przebiegu pracy w ramach finansów, a także całej organizacji. Efekt? Zespoły finansowo-księgowe rozumieją swoje dobrze zaprojektowane zadania i w ten sposób wykonują obowiązki bardziej efektywnie.

7. Zaufany profesjonalista

Zaufany profesjonalista na co dzień kieruje się zasadami etycznymi zawodowej rachunkowości, aby zapewnić firmie funkcjonowanie w zgodzie z odpowiedzialnymi praktykami biznesowymi oraz wzbudzać zaufanie. Tworzy silne powiązania w organizacji i oddziałuje na zachowania i działania innych. Stawia także nowe wyzwania przed przedsiębiorstwem, zachowując przy tym obiektywizm. Co więcej, dba o procedury chroniące przed oszustwami i wykroczeniami.

Księgowi w różnych rolach

Księgowi pracują dziś w różnych miejscach i dopasowują swoje umiejętności do konkretnych organizacji. Sprzyjają temu liczne szkolenia, w których często uczestniczą. Szczególnym uznaniem wśród przedsiębiorstw cieszą się ich kompetencje dotyczące wsparcia procesów podejmowania decyzji oraz przeprowadzania odpowiednich analiz, dostarczania informacji i formułowania wniosków. Większość zawodowych księgowych działa w przemyśle, handlu, sektorze publicznym lub w biurach rachunkowych.

Ewolucję procesów biznesowych wspierają nie tylko księgowi w różnych rolach, ale również technologia. To ona sprawia, że praca z danymi i dokumentami jest dużo prostsza i efektywniejsza. Najnowsze rozwiązania pozwalają oszczędzić czas całego zespołu i przeznaczyć go na opracowywanie kolejnych, spójnych wizji rozwoju firmy.

Polecamy: Nowy JPK_VAT + Nowe oznaczenia (szczegółowa tabela) + 150 odpowiedzi na pytania o kody w JPK_VAT - Komplet

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA