REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie role będzie pełnił księgowy w przyszłości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Księgowy w firmie. Jakie role będzie pełnić w przyszłości?
Księgowy w firmie. Jakie role będzie pełnić w przyszłości?

REKLAMA

REKLAMA

W jakim kierunku zmierza branża i czy księgowy może przygotować się na wyzwania, które przyniesie przyszłość? Kluczem z pewnością jest innowacja - nie tylko w działaniu, ale przede wszystkim w wykorzystywanych na co dzień rozwiązaniach technologicznych. To dzięki nim praca z danymi i dokumentami jest efektywniejsza, a zaoszczędzony czas można przeznaczyć na opracowywanie spójnych wizji rozwoju firmy.

Księgowi przygotowani na przyszłość

Szybko zmieniający się świat wymusza większe dopasowanie się fachowców z obszaru rachunkowości do najnowszych trendów. Tym bardziej że wpływ księgowych na funkcjonowanie firm oraz prowadzenie biznesów jest niebagatelny. Co więcej, według raportu “Księgowi przygotowani na przyszłość” przygotowanego przez IFAC (International Federation of Accountants), to właśnie dzięki określonym funkcjom, które w organizacjach pełnią dziś nowocześni księgowi – m.in. drugiego pilota, nawigatora, strażnika marki czy eksperta procesu i kontroli – firmy mogą się dalej rozwijać.

REKLAMA

Trzy główne trendy w księgowości

REKLAMA

Priorytetem dla firm – wyznaczanym przez działy księgowe – jest dziś tzw. długoterminowa perspektywa sukcesu i wydajności. Znacząco wykracza ona poza obszar finansów. Oznacza to, że organizacje razem ze swoimi specjalistami od rachunkowości muszą zastanowić się, w jaki sposób obrane przez nie cele i strategie mają pomóc w realizacji kluczowych zadań gospodarczych oraz społecznych.

Kolejnym zauważalnym wyzwaniem, z którym mierzą się księgowi, jest bezprecedensowy wzrost liczby przepisów i poziomu związanej z nimi niepewności. Stale pojawiające się nowe zasady sprawiają, że uwaga organizacji skupia się głównie na nich, zamiast na działaniach, które mogłyby sprzyjać rozwojowi firmy. Dodatkową trudność stanowi też rosnąca cyberprzestępczość oraz coraz większa liczba oszustw.

REKLAMA

Zmiana modelu biznesowego to kluczowy trend wpływający na funkcjonowanie firm. Wyraźnie widoczna jest rosnącą presja klientów sektora komercyjnego i publicznego na otrzymywanie większej wartości w niższej niż dotychczas cenie. Technologia i innowacje technologiczne pomagają przedsiębiorstwom spełnić te wymagania.

- W przypadku firm posiadających własny dział księgowy istotny jest nie tylko wybór oprogramowania księgowo-finansowego, które usprawnia pracę. Dostępne dziś technologie pozwalają znacząco zaoszczędzić czas poświęcany dotąd na przykład na wprowadzenie dokumentów do programu księgowego. Dane są odczytywane automatycznie, a księgowy musi tylko sprawdzić ich poprawność – mówi Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART. – Ważną opcją jest też możliwość gromadzenia dokumentów księgowych w elektronicznym archiwum. Dzięki temu bez trudu można odnaleźć potrzebne pliki, a co za tym idzie – realizować zadania szybciej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rachunkowość - funkcje przyszłości

W zmieniających się warunkach biznesowych ewoluuje też rachunkowość. Nie można już mówić o podręcznikowych rolach księgowych. W dyskusji o przyszłości branży pomocne są wyodrębnione przez IFAC funkcje tego zawodu. Pozwolą one zwiększyć wkład księgowych w zrównoważony rozwój firm, rynków finansowych oraz gospodarek.

1. Drugi pilot

Taką rolę może pełnić księgowy pracujący jako dyrektor finansowy. To osoba wprowadzająca nowe strategie, mająca wpływ na ludzi i decyzje oraz umożliwiająca zmiany.

Drugi pilot zawsze angażuje się w istotne decyzje biznesowe i inicjatywy, których celem jest doprowadzenie firmy do wzrostu. Podstawą jego działań jest opracowanie ogólnej wizji oraz obranie kierunku, w którym będzie podążać przedsiębiorstwo. Dzięki temu jest w stanie zaproponować holistyczne przemiany – transformację zarówno modeli cyfrowych, jak i biznesowych. Księgowy “drugi pilot” określa również szanse wzrostu i tworzy wartości firm w oparciu o zmiany rynkowe. Warto podkreślić, że jego rolą jest nie tylko kierowanie, ale także inspirowanie całego zespołu.

2. Nawigator

Nawigator nakierowuje organizację na utrzymywanie rentowności. W jaki sposób? Formułując wnioski, na podstawie których firma podejmuje ważne decyzje i wciela je w życie. Tworzy scenariusze i określa trendy, ryzyka i szanse. Na bieżąco dostosowuje też strategie przedsiębiorstwa, dąży do poprawy powiązań między ludźmi, procesami i systemami. Co istotne, łączy w tym celu zarówno informacje finansowe, jak i niefinansowe.

3. Strażnik marki

Jego zadaniem jest ochrona organizacji i stanie na straży jej reputacji. Strażnik upewnia się więc stale, że wszystkie dane i aktywa firmy są dobrze zabezpieczone, zaś decyzje są podejmowane w oparciu o solidne informacje finansowe. Promuje także takie kluczowe wartości jak uczciwość i dbałość o firmę. Najważniejszą jego rolą jest jednak gromadzenie wokół siebie odpowiednich osób, które pomagają zapewnić zgodność procesów biznesowych z przepisami.

4. Narrator

Narrator opowiada wewnętrznym i zewnętrznym interesariuszom o wyzwaniach, z którymi mierzy się firma, oraz o tworzonych przez nią wartościach. Dbając o efektywną komunikację, wykorzystuje dostępne dane i doświadczenia firmy, a następnie objaśnia przyjęty model biznesowy.

5. Sprawca przemian cyfrowych i technologicznych

To osoba, której bardzo zależy na tym, aby w przedsiębiorstwie wykorzystywano cyfryzację, automatyzację, dane, a nawet sztuczną inteligencję. Niejednokrotnie namawia więc firmę na wyposażenie działów księgowych w narzędzia cyfrowe i technologiczne, ponieważ uważa, że przysłuży się to całej organizacji. Wprowadza kulturę opartą na danych, z naciskiem na zarządzanie, pozyskiwanie informacji i stosowanie narzędzi analitycznych. Współpracuje z ekspertami, którzy odpowiedzialni są za technologiczne wdrożenia.

Księgowy staje się dziś sprawcą, który poszukuje, sprawdza nowości i przede wszystkim się ich nie obawia. Z biegiem czasu pojawia się coraz więcej technologii w naszym życiu prywatnym, co również ma wpływ na zawodowe. Jeszcze kilka lat temu program z OCR, eliminujący ręczne przepisywanie danych, był czymś niecodziennym, zaś obecnie staje się to standardem. Z naszych obserwacji wynika, że pomysł automatyzacji pracy nie budzi już takiego zdziwienia wśród firm, z którymi rozmawiamy – wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

6. Ekspert procesów i kontroli

Jego rolą jest zapewnienie wydajności procesów oraz przebiegu pracy w ramach finansów, a także całej organizacji. Efekt? Zespoły finansowo-księgowe rozumieją swoje dobrze zaprojektowane zadania i w ten sposób wykonują obowiązki bardziej efektywnie.

7. Zaufany profesjonalista

Zaufany profesjonalista na co dzień kieruje się zasadami etycznymi zawodowej rachunkowości, aby zapewnić firmie funkcjonowanie w zgodzie z odpowiedzialnymi praktykami biznesowymi oraz wzbudzać zaufanie. Tworzy silne powiązania w organizacji i oddziałuje na zachowania i działania innych. Stawia także nowe wyzwania przed przedsiębiorstwem, zachowując przy tym obiektywizm. Co więcej, dba o procedury chroniące przed oszustwami i wykroczeniami.

Księgowi w różnych rolach

Księgowi pracują dziś w różnych miejscach i dopasowują swoje umiejętności do konkretnych organizacji. Sprzyjają temu liczne szkolenia, w których często uczestniczą. Szczególnym uznaniem wśród przedsiębiorstw cieszą się ich kompetencje dotyczące wsparcia procesów podejmowania decyzji oraz przeprowadzania odpowiednich analiz, dostarczania informacji i formułowania wniosków. Większość zawodowych księgowych działa w przemyśle, handlu, sektorze publicznym lub w biurach rachunkowych.

Ewolucję procesów biznesowych wspierają nie tylko księgowi w różnych rolach, ale również technologia. To ona sprawia, że praca z danymi i dokumentami jest dużo prostsza i efektywniejsza. Najnowsze rozwiązania pozwalają oszczędzić czas całego zespołu i przeznaczyć go na opracowywanie kolejnych, spójnych wizji rozwoju firmy.

Polecamy: Nowy JPK_VAT + Nowe oznaczenia (szczegółowa tabela) + 150 odpowiedzi na pytania o kody w JPK_VAT - Komplet

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA