REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie role będzie pełnił księgowy w przyszłości?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Księgowy w firmie. Jakie role będzie pełnić w przyszłości?
Księgowy w firmie. Jakie role będzie pełnić w przyszłości?

REKLAMA

REKLAMA

W jakim kierunku zmierza branża i czy księgowy może przygotować się na wyzwania, które przyniesie przyszłość? Kluczem z pewnością jest innowacja - nie tylko w działaniu, ale przede wszystkim w wykorzystywanych na co dzień rozwiązaniach technologicznych. To dzięki nim praca z danymi i dokumentami jest efektywniejsza, a zaoszczędzony czas można przeznaczyć na opracowywanie spójnych wizji rozwoju firmy.

Księgowi przygotowani na przyszłość

Szybko zmieniający się świat wymusza większe dopasowanie się fachowców z obszaru rachunkowości do najnowszych trendów. Tym bardziej że wpływ księgowych na funkcjonowanie firm oraz prowadzenie biznesów jest niebagatelny. Co więcej, według raportu “Księgowi przygotowani na przyszłość” przygotowanego przez IFAC (International Federation of Accountants), to właśnie dzięki określonym funkcjom, które w organizacjach pełnią dziś nowocześni księgowi – m.in. drugiego pilota, nawigatora, strażnika marki czy eksperta procesu i kontroli – firmy mogą się dalej rozwijać.

REKLAMA

Autopromocja

Trzy główne trendy w księgowości

REKLAMA

Priorytetem dla firm – wyznaczanym przez działy księgowe – jest dziś tzw. długoterminowa perspektywa sukcesu i wydajności. Znacząco wykracza ona poza obszar finansów. Oznacza to, że organizacje razem ze swoimi specjalistami od rachunkowości muszą zastanowić się, w jaki sposób obrane przez nie cele i strategie mają pomóc w realizacji kluczowych zadań gospodarczych oraz społecznych.

Kolejnym zauważalnym wyzwaniem, z którym mierzą się księgowi, jest bezprecedensowy wzrost liczby przepisów i poziomu związanej z nimi niepewności. Stale pojawiające się nowe zasady sprawiają, że uwaga organizacji skupia się głównie na nich, zamiast na działaniach, które mogłyby sprzyjać rozwojowi firmy. Dodatkową trudność stanowi też rosnąca cyberprzestępczość oraz coraz większa liczba oszustw.

Zmiana modelu biznesowego to kluczowy trend wpływający na funkcjonowanie firm. Wyraźnie widoczna jest rosnącą presja klientów sektora komercyjnego i publicznego na otrzymywanie większej wartości w niższej niż dotychczas cenie. Technologia i innowacje technologiczne pomagają przedsiębiorstwom spełnić te wymagania.

- W przypadku firm posiadających własny dział księgowy istotny jest nie tylko wybór oprogramowania księgowo-finansowego, które usprawnia pracę. Dostępne dziś technologie pozwalają znacząco zaoszczędzić czas poświęcany dotąd na przykład na wprowadzenie dokumentów do programu księgowego. Dane są odczytywane automatycznie, a księgowy musi tylko sprawdzić ich poprawność – mówi Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART. – Ważną opcją jest też możliwość gromadzenia dokumentów księgowych w elektronicznym archiwum. Dzięki temu bez trudu można odnaleźć potrzebne pliki, a co za tym idzie – realizować zadania szybciej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rachunkowość - funkcje przyszłości

W zmieniających się warunkach biznesowych ewoluuje też rachunkowość. Nie można już mówić o podręcznikowych rolach księgowych. W dyskusji o przyszłości branży pomocne są wyodrębnione przez IFAC funkcje tego zawodu. Pozwolą one zwiększyć wkład księgowych w zrównoważony rozwój firm, rynków finansowych oraz gospodarek.

1. Drugi pilot

Taką rolę może pełnić księgowy pracujący jako dyrektor finansowy. To osoba wprowadzająca nowe strategie, mająca wpływ na ludzi i decyzje oraz umożliwiająca zmiany.

Drugi pilot zawsze angażuje się w istotne decyzje biznesowe i inicjatywy, których celem jest doprowadzenie firmy do wzrostu. Podstawą jego działań jest opracowanie ogólnej wizji oraz obranie kierunku, w którym będzie podążać przedsiębiorstwo. Dzięki temu jest w stanie zaproponować holistyczne przemiany – transformację zarówno modeli cyfrowych, jak i biznesowych. Księgowy “drugi pilot” określa również szanse wzrostu i tworzy wartości firm w oparciu o zmiany rynkowe. Warto podkreślić, że jego rolą jest nie tylko kierowanie, ale także inspirowanie całego zespołu.

2. Nawigator

Nawigator nakierowuje organizację na utrzymywanie rentowności. W jaki sposób? Formułując wnioski, na podstawie których firma podejmuje ważne decyzje i wciela je w życie. Tworzy scenariusze i określa trendy, ryzyka i szanse. Na bieżąco dostosowuje też strategie przedsiębiorstwa, dąży do poprawy powiązań między ludźmi, procesami i systemami. Co istotne, łączy w tym celu zarówno informacje finansowe, jak i niefinansowe.

3. Strażnik marki

Jego zadaniem jest ochrona organizacji i stanie na straży jej reputacji. Strażnik upewnia się więc stale, że wszystkie dane i aktywa firmy są dobrze zabezpieczone, zaś decyzje są podejmowane w oparciu o solidne informacje finansowe. Promuje także takie kluczowe wartości jak uczciwość i dbałość o firmę. Najważniejszą jego rolą jest jednak gromadzenie wokół siebie odpowiednich osób, które pomagają zapewnić zgodność procesów biznesowych z przepisami.

4. Narrator

Narrator opowiada wewnętrznym i zewnętrznym interesariuszom o wyzwaniach, z którymi mierzy się firma, oraz o tworzonych przez nią wartościach. Dbając o efektywną komunikację, wykorzystuje dostępne dane i doświadczenia firmy, a następnie objaśnia przyjęty model biznesowy.

5. Sprawca przemian cyfrowych i technologicznych

REKLAMA

To osoba, której bardzo zależy na tym, aby w przedsiębiorstwie wykorzystywano cyfryzację, automatyzację, dane, a nawet sztuczną inteligencję. Niejednokrotnie namawia więc firmę na wyposażenie działów księgowych w narzędzia cyfrowe i technologiczne, ponieważ uważa, że przysłuży się to całej organizacji. Wprowadza kulturę opartą na danych, z naciskiem na zarządzanie, pozyskiwanie informacji i stosowanie narzędzi analitycznych. Współpracuje z ekspertami, którzy odpowiedzialni są za technologiczne wdrożenia.

Księgowy staje się dziś sprawcą, który poszukuje, sprawdza nowości i przede wszystkim się ich nie obawia. Z biegiem czasu pojawia się coraz więcej technologii w naszym życiu prywatnym, co również ma wpływ na zawodowe. Jeszcze kilka lat temu program z OCR, eliminujący ręczne przepisywanie danych, był czymś niecodziennym, zaś obecnie staje się to standardem. Z naszych obserwacji wynika, że pomysł automatyzacji pracy nie budzi już takiego zdziwienia wśród firm, z którymi rozmawiamy – wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

6. Ekspert procesów i kontroli

Jego rolą jest zapewnienie wydajności procesów oraz przebiegu pracy w ramach finansów, a także całej organizacji. Efekt? Zespoły finansowo-księgowe rozumieją swoje dobrze zaprojektowane zadania i w ten sposób wykonują obowiązki bardziej efektywnie.

7. Zaufany profesjonalista

Zaufany profesjonalista na co dzień kieruje się zasadami etycznymi zawodowej rachunkowości, aby zapewnić firmie funkcjonowanie w zgodzie z odpowiedzialnymi praktykami biznesowymi oraz wzbudzać zaufanie. Tworzy silne powiązania w organizacji i oddziałuje na zachowania i działania innych. Stawia także nowe wyzwania przed przedsiębiorstwem, zachowując przy tym obiektywizm. Co więcej, dba o procedury chroniące przed oszustwami i wykroczeniami.

Księgowi w różnych rolach

Księgowi pracują dziś w różnych miejscach i dopasowują swoje umiejętności do konkretnych organizacji. Sprzyjają temu liczne szkolenia, w których często uczestniczą. Szczególnym uznaniem wśród przedsiębiorstw cieszą się ich kompetencje dotyczące wsparcia procesów podejmowania decyzji oraz przeprowadzania odpowiednich analiz, dostarczania informacji i formułowania wniosków. Większość zawodowych księgowych działa w przemyśle, handlu, sektorze publicznym lub w biurach rachunkowych.

Ewolucję procesów biznesowych wspierają nie tylko księgowi w różnych rolach, ale również technologia. To ona sprawia, że praca z danymi i dokumentami jest dużo prostsza i efektywniejsza. Najnowsze rozwiązania pozwalają oszczędzić czas całego zespołu i przeznaczyć go na opracowywanie kolejnych, spójnych wizji rozwoju firmy.

Polecamy: Nowy JPK_VAT + Nowe oznaczenia (szczegółowa tabela) + 150 odpowiedzi na pytania o kody w JPK_VAT - Komplet

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obejmie duże firmy, a od 2026 wszystkich podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

REKLAMA