REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O wysokości dopuszczalnego zadłużenia zadecyduje wskaźnik liczony oddzielnie dla każdej jednostki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Nowa ustawa o finansach publicznych zakłada wprowadzenie elastycznego wskaźnika zadłużenia w samorządach. Dzięki niemu każda jednostka będzie wiedziała, jak bardzo może się zadłużać.


ZMIANA PRAWA


Stan finansów poszczególnych samorządów jest sprawą indywidualną, dlatego w projekcie reformy finansów publicznych minister finansów Zyty Gilowskiej pojawił się przepis wprowadzający elastyczny wskaźnik zadłużenia ustalany oddzielnie dla każdej jednostki.


Od 1 stycznia 2008 r. jednostki nie powinny więc zaciągać długów na bieżącą działalność, powinny natomiast pożyczać na inwestycje. O tym, na ile dana jednostka może się zadłużyć, będą decydowały jej możliwości do spłaty zobowiązań i obsługi zadłużenia.


Do obliczenia wskaźnika będą brane pod uwagę dane historyczne ze sprawozdań finansowych z trzech ostatnich lat. Wskaźnik zadłużenia został powiązany m.in. z nadwyżką operacyjną generowaną przez jednostkę, czego od lat domagały się samorządy.


Wprowadzenie elastycznego wskaźnika eksperci oraz samorządy oceniają pozytywnie.


- Pomysł, aby różnicować wskaźniki w zależności od sytuacji ekonomicznej każdej jednostki pojawił się już 10 lat temu. Uważam, że jest to dobre rozwiązanie - twierdzi dr Wojciech Misiąg, kierownik Zakładu Finansów Publicznych Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.


- Wskaźnik zadłużenia należało oprzeć tylko i wyłącznie na możliwościach obsługi zadłużenia i tak się stało - uważa Katarzyna Kuniewicz, z Katedry Finansów Publicznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.


Jak różne są możliwości zadłużania samorządów, pokazują wskaźniki zadłużenia w poszczególnych miastach. Przykładowo w Krakowie w 2006 roku wskaźnik osiągnął poziom ok. 52 proc., natomiast w Katowicach nie przekroczył 10 proc. Średnia dla dużych miast wynosi natomiast ok. 30 proc., podczas gdy ustawowy próg określono na 60 proc.


Pojawia się zatem pytanie, czy samorządy mogą się jeszcze bardziej zadłużać?


- Tak, jednostka może się bardziej zadłużać, jeśli wskaźnik pozwala na obsługę tego zadłużenia. Czy powinny przestać się zadłużać? Tak, jeśli zadłużają się na wydatki bieżące - odpowiada Katarzyna Kuniewicz.


Zdaniem prof. Eugeniusza Ruśkowskiego, kierownika Katedry Finansów Publicznych i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku, samorządy mają duże rezerwy, ponieważ wskaźnik zadłużenia samorządów w Polsce w porównaniu z innymi krajami UE jest niski.


Argumentem za zwiększeniem inwestycji samorządowych jest bardzo dobry stosunek zadłużenia samorządów do zadłużenia państwa, który sięga jedynie 5 proc. Paradoksalnie to dług publiczny stanowi obecnie zagrożenie dla samorządów, a nie odwrotnie.


Jeśli przekroczymy normy ostrożnościowe (55 proc. i 60 proc.) dotyczące długu publicznego, wpłynie to negatywnie na samorząd, ponieważ wszystkie sektory nie mogą wtedy wykazać deficytu. Tak jest obecnie. W projekcie ustawy znalazły się jednak przepisy, zgodnie z którymi przekroczenie tych norm nie rodzi negatywnych konsekwencji dla samorządów. Przyczyna tej zmiany leży w tym, że samorządy, w przeciwieństwie do państwa, zadłużają się racjonalnie, czyli spłacają z roku na rok swoje długi.


WARUNKI ZADŁUŻANIA SAMORZĄDÓW

Samorządy mogą zaciągać zobowiązania do 60 proc. planu dochodów, natomiast wysokość spłaty zadłużenia nie może przekroczyć 15 proc. planu. Ustalenie dwóch sztywnych wskaźników powoduje, że jedne samorządy nie mogą się zadłużyć, mimo że mają możliwości, a inne nie powinny zaciągać nowych zobowiązań, mimo że do ustalonego progu dużo im brakuje.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak zadłużają się samorządy


ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA