REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O wysokości dopuszczalnego zadłużenia zadecyduje wskaźnik liczony oddzielnie dla każdej jednostki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Nowa ustawa o finansach publicznych zakłada wprowadzenie elastycznego wskaźnika zadłużenia w samorządach. Dzięki niemu każda jednostka będzie wiedziała, jak bardzo może się zadłużać.


ZMIANA PRAWA


Stan finansów poszczególnych samorządów jest sprawą indywidualną, dlatego w projekcie reformy finansów publicznych minister finansów Zyty Gilowskiej pojawił się przepis wprowadzający elastyczny wskaźnik zadłużenia ustalany oddzielnie dla każdej jednostki.


Od 1 stycznia 2008 r. jednostki nie powinny więc zaciągać długów na bieżącą działalność, powinny natomiast pożyczać na inwestycje. O tym, na ile dana jednostka może się zadłużyć, będą decydowały jej możliwości do spłaty zobowiązań i obsługi zadłużenia.


Do obliczenia wskaźnika będą brane pod uwagę dane historyczne ze sprawozdań finansowych z trzech ostatnich lat. Wskaźnik zadłużenia został powiązany m.in. z nadwyżką operacyjną generowaną przez jednostkę, czego od lat domagały się samorządy.


Wprowadzenie elastycznego wskaźnika eksperci oraz samorządy oceniają pozytywnie.


- Pomysł, aby różnicować wskaźniki w zależności od sytuacji ekonomicznej każdej jednostki pojawił się już 10 lat temu. Uważam, że jest to dobre rozwiązanie - twierdzi dr Wojciech Misiąg, kierownik Zakładu Finansów Publicznych Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.


- Wskaźnik zadłużenia należało oprzeć tylko i wyłącznie na możliwościach obsługi zadłużenia i tak się stało - uważa Katarzyna Kuniewicz, z Katedry Finansów Publicznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.


Jak różne są możliwości zadłużania samorządów, pokazują wskaźniki zadłużenia w poszczególnych miastach. Przykładowo w Krakowie w 2006 roku wskaźnik osiągnął poziom ok. 52 proc., natomiast w Katowicach nie przekroczył 10 proc. Średnia dla dużych miast wynosi natomiast ok. 30 proc., podczas gdy ustawowy próg określono na 60 proc.


Pojawia się zatem pytanie, czy samorządy mogą się jeszcze bardziej zadłużać?


- Tak, jednostka może się bardziej zadłużać, jeśli wskaźnik pozwala na obsługę tego zadłużenia. Czy powinny przestać się zadłużać? Tak, jeśli zadłużają się na wydatki bieżące - odpowiada Katarzyna Kuniewicz.


Zdaniem prof. Eugeniusza Ruśkowskiego, kierownika Katedry Finansów Publicznych i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku, samorządy mają duże rezerwy, ponieważ wskaźnik zadłużenia samorządów w Polsce w porównaniu z innymi krajami UE jest niski.


Argumentem za zwiększeniem inwestycji samorządowych jest bardzo dobry stosunek zadłużenia samorządów do zadłużenia państwa, który sięga jedynie 5 proc. Paradoksalnie to dług publiczny stanowi obecnie zagrożenie dla samorządów, a nie odwrotnie.


Jeśli przekroczymy normy ostrożnościowe (55 proc. i 60 proc.) dotyczące długu publicznego, wpłynie to negatywnie na samorząd, ponieważ wszystkie sektory nie mogą wtedy wykazać deficytu. Tak jest obecnie. W projekcie ustawy znalazły się jednak przepisy, zgodnie z którymi przekroczenie tych norm nie rodzi negatywnych konsekwencji dla samorządów. Przyczyna tej zmiany leży w tym, że samorządy, w przeciwieństwie do państwa, zadłużają się racjonalnie, czyli spłacają z roku na rok swoje długi.


WARUNKI ZADŁUŻANIA SAMORZĄDÓW

Samorządy mogą zaciągać zobowiązania do 60 proc. planu dochodów, natomiast wysokość spłaty zadłużenia nie może przekroczyć 15 proc. planu. Ustalenie dwóch sztywnych wskaźników powoduje, że jedne samorządy nie mogą się zadłużyć, mimo że mają możliwości, a inne nie powinny zaciągać nowych zobowiązań, mimo że do ustalonego progu dużo im brakuje.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak zadłużają się samorządy


ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA