REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 stycznia 2022 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 stycznia 2022 r.
Nowe wzory deklaracji akcyzowych od 1 stycznia 2022 r.

REKLAMA

REKLAMA

Akcyza 2022 - deklaracje podatkowe. Od 1 stycznia 2022 r. obowiązywać będzie nowe rozporządzenie określające wzory deklaracji w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego. Jest już gotowy projekt tego rozporządzenia i wzorów nowych deklaracji akcyzowych. Aktualnie projekt jest poddawany uzgodnieniom międzyresortowym, konsultacjom publicznym i opiniowaniu.

Nowe rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji akcyzowych

Nowe rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. i zastąpi rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2018 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2231 oraz z 2021 r. poz. 1175). W nowym rozporządzeniu, w porównaniu do aktualnie obowiązującego rozporządzenia, zostały wprowadzone zmiany uszczegóławiające w zakresie: wyrobów zwolnionych od podatku akcyzowego, wskazania danych identyfikacyjnych osoby podpisującej deklarację, wprowadzenia pola umożliwiającego równoczesne ze złożeniem korekty deklaracji wnioskowanie o zwrot nadpłaty powstałej w wyniku tej korekty zgodnie z art. 75 ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz zmiany porządkujące i doprecyzowujące.

REKLAMA

Autopromocja

Nowe rozporządzenie określi wzory następujących deklaracji akcyzowych:

AKC/AKCzo (Deklaracji w sprawie podatku akcyzowego) oraz formularzy szczegółowych o podatku akcyzowym od poszczególnych grup wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych:

AKC/A /podatek akcyzowy od alkoholu etylowego/,
AKC/B /podatek akcyzowy od wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich/,
AKC/C /podatek akcyzowy od piwa/,
AKC/D /podatek akcyzowy od paliw silnikowych z wyłączeniem gazu/,
AKC/E /podatek akcyzowy od samochodów osobowych/,
AKC/F /podatek akcyzowy od wyrobów tytoniowych/,
AKC/H /podatek akcyzowy od energii elektrycznej/,
AKC/I /podatek akcyzowy od paliw opałowych z wyłączeniem wyrobów węglowych i wyrobów gazowych/,
AKC/J /podatek akcyzowy od gazu do napędu silników spalinowych/,
AKC/K /podatek akcyzowy od preparatów smarowych, olejów smarowych i pozostałych olejów/,
AKC/L /podatek akcyzowy od wyrobów gazowych z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych/,
AKC/M /podatek akcyzowy od płynu do papierosów elektronicznych/,
AKC/N /podatek akcyzowy od wyrobów nowatorskich/.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

AKC-WW (deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów węglowych),

AKC-EN (deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej),

AKC-ST/AKC-STn (deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od suszu tytoniowego),

AKC-WG (deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych),

AKC-KZ (deklaracji kwartalnej w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego),

AKC-PA (deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego).

Co się zmieni we wzorach deklaracji?

Zasadnicze zmiany we wzorach: W tytule rozporządzenia oraz w tytułach deklaracji AKC/AKC-4zo, AKC-WW, AKC-ST/STn i AKCEN, wyraz ,,dla” zastąpiono wyrażeniem ,,w sprawie”, co jest zabiegiem ujednolicającym ze zmianami wprowadzonymi z dniem 1 lipca 2021 r. we wzorze deklaracji AKC-WG oraz we wzorach określonych w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 78 ust. 10, art. 103 ust. 3 i art. 106 ust. 4 ustawy. Ponadto w treści ww. rozporządzenia oraz w samym wzorze deklaracji AKC/AKCzo (i w formularzach szczegółowych: AKC/A, AKC/B, AKC/C, AKC/D, AKC/E, AKC/F, AKC/G, AKC/H, AKC/I, AKC/J, AKC/K, AKC/L, AKC/M, AKC/N) usunięto cyfrę 4 w symbolu deklaracji w sprawie podatku akcyzowego (AKC/AKCzo) oraz w formularzach szczegółowych.

W nagłówku wzoru deklaracji AKC/AKCzo (i w formularzach szczegółowych), AKC-WW, AKCST/STn AKC-EN oraz AKC-PA usunięto nieużywany obecnie zwrot ,,WYPEŁNIAĆ NA MASZYNIE, KOMPUTEROWO LUB RĘCZNIE, DUŻYMI DRUKOWANYMI LITERAMI, CZARNYM LUB NIEBIESKIM KOLOREM”.

W AKC-4/AKC-4zo, AKC-WW, AKC-ST/STn, AKC-EN oraz AKC-PA wprowadzono informację odnośnie składania deklaracji w postaci elektronicznej w następującym brzmieniu: Składanie w postaci elektronicznej: www.puesc.gov.pl.

W przypadku deklaracji AKC/AKCzo oraz AKC-ST/AKC-STn ujednolicono sposób oznaczania objaśnień w ten sposób że „*” stosowaną dotychczas odpowiednio dla oznaczenia objaśnień ,,Jeżeli deklaracja jest składana przez zarejestrowanego odbiorcę w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych, należy przekreślić wyrazy AKC; w pozostałych przypadkach należy przekreślić wyrazy AKCzo.” i „Jeżeli deklaracja jest składana w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym suszu tytoniowego, należy przekreślić AKC-ST; w pozostałych przypadkach należy przekreślić AKC-STn.” zastąpiono przypisem liczbowym.

Ze względu na elektronizację wzorów zrezygnowano z pozycji ,,numer formularza” w formularzach szczegółowych. Dostosowano również objaśnienia i opisy pozycji.

W ramach upraszczania, objaśnienie, umieszczone nad częścią A poszczególnych formularzy szczegółowych, zostało skrócone z „Niniejszy formularz należy załączyć do formularza głównego” na „Załącznik do deklaracji AKC” albo „Załącznik do deklaracji AKC/AKCzo”.

Mając na względzie że od 1 lipca 2021 r. jedynie podatnicy nieprowadzący działalności gospodarczej mogą składać deklaracje w akcyzie w postaci papierowej, w części A wzorów AKC/AKCzo, AKC-WW, AKC-EN, AKC-WG, AKC-ST/AKC-STn i AKC-PA wprowadzono dodatkową pozycję ,,wniosek o stwierdzenie nadpłaty powstałej w wyniku korekty deklaracji” wraz z miejscem na uzasadnienie (w którym wnioskodawca winien wpisać również kwotę nadpłaty, o której stwierdzenie wnioskuje). Obecnie w sytuacji gdy podatnik składając korektę deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej chce złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty powstałej w wyniku tej korekty, w trybie art. 75 ustawy - Ordynacja Podatkowa, nie ma możliwości dokonania tej czynności w ramach jednego procesu. Skorygowana deklaracja składana jest poprzez stronę www.puesc.gov.pl, ale nie ma możliwości równoczesnego złożenia w systemie wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Dla sprawnego przeprowadzenia tego działania, projekt zakłada umożliwienie wnioskowania o stwierdzenie nadpłaty poprzez zaznaczenie dedykowanej pozycji w deklaracji wraz z uzasadnieniem powodów wnioskowania o stwierdzenie nadpłaty i wskazaniem kwoty nadpłaty będącej przedmiotem wniosku. Zmiana o charakterze technicznym ma na celu usprawnienie działań zarówno po stronie wnioskodawcy jak i organu.

W części B.1 ,,DANE IDENTYFIKACYJNE” i konsekwentnie B.2 ,,ADRES SIEDZIBY*/ADRES ZAMIESZKANIA**” wzoru deklaracji AKC/AKCzo, AKC-WW, AKC-ST/AKC-STn, AKC-EN i AKC-PA, celem ujednolicenia, odniesienia w formie gwiazdek zastąpiono przypisami liczbowymi. W część B.1. zrezygnowano dodatkowo z wymogu podawania daty urodzenia w przypadku osób fizycznych. W części B.2. zrezygnowano z pola ,,Poczta”, które dotychczas miało charakter nieobowiązkowy. Wobec elektronizacji danych pocztowych wystarczające jest wypełnienie pól ,,Miejscowość” i ,,Kod pocztowy”. Są to zmiany już wprowadzone w innych deklaracjach podatkowych np. w podatku dochodowym (PIT-36, PIT-28, itd.).

W części G wzoru deklaracji AKC/AKCzo, AKC-WG, AKC-WW, AKC-St/AKC-STn, AKC-KZ, AKC-PA dodano dodatkową pozycję „Identyfikator podatkowy NIP/Numer PESEL (niepotrzebne skreślić) osoby składającej podpis” w celu zyskania pewności, co do tożsamości osoby podpisującej (w sytuacji istnienia kilku osób o tych samych imionach i nazwiskach numer pozwoli na jednoznaczne określenie tożsamości ) i umożliwienia wprowadzenie podpisywania tych deklaracji podpisem zaufanym.

W załączniku nr 6 do rozporządzenia określono wzór deklaracji AKC/E – Podatek akcyzowy od samochodów osobowych. W porównaniu do obowiązującego wzoru deklaracji AKC-4/E, w projektowanym wzorze w części B. WYSOKOŚĆ PODATKU AKCYZOWEGO pole ,,Zwolnienia” zostało uszczegółowione o następujące dane:
1) zwolnienie od podatku akcyzowego samochodu osobowego na podstawie art. 109a ust.1 ustawy,
2) zwolnienie od podatku akcyzowego samochodu osobowego na podstawie art.163a ust. 1 ustawy,
3) pozostałe zwolnienia od podatku akcyzowego samochodu osobowego celem umożliwienia pozyskania danych w zakresie wysokości zwolnień z ww. tytułów.

We wzorach deklaracji wyodrębniono pozycje „Zwolnienia” i „Obniżenia” z dotychczasowej pozycji „Zwolnienia i obniżenia”.

W przypadku wzorów deklaracji AKC-WG, AKC-EN, AKC/L i AKC/H w części „Zwolnienia” w zakresie wskazywania kwot poszczególnych tytułów zwolnień wprowadzono poz. „Pozostałe zwolnienia od podatku akcyzowego …”.

W części C wzorów deklaracji ,,OBLICZENIE WYSOKOŚCI PODATKU AKCYZOWEGO OD POSZCZEGÓLNYCH WYROBÓW” (dot.: AKC/AKCzo i formularzy szczegółowych), AKC-WG, AKCWW, AKC-ST/STn, AKC-EN) dodano kolumnę ,,Zwolnienie od podatku akcyzowego”, aby było możliwe wskazanie, czy wyrób wykazany w danym wierszu deklaracji korzysta z tej preferencji podatkowej czy nie.

W części C deklaracji AKC-KZ uproszczone zostały opisy kolumn e i f (wraz z wprowadzeniem stosownych objaśnień), aby wyeliminować wątpliwości w przypadku wykazywania wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką podatku akcyzowego.

W formularzach szczegółowych dotyczących wyrobów, w przypadku których mają zastosowanie wpłaty dzienne, kolumnę ,,Podatek akcyzowy z dnia powstania obowiązku podatkowego” doprecyzowano o zwrot ,,(pomniejszony o przysługujące zwolnienia i obniżenia)”. Możliwość pomniejszania kwot wpłat dziennych wynika z art. 23 ust. 4 ustawy.

We wzorach wprowadzono też jednolite określenie „podatek akcyzowy”.

Dokonano również aktualizacji publikatorów.

Do kiedy można będzie stosować dotychczasowe wzory?

Zgodnie z § 3 projektowanego nowego rozporządzenia, deklaracje sporządzone według wzorów określonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2018 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy będą miały zastosowanie do rozliczenia:
- za okresy przypadające przed 1 kwietnia 2022 r. – w zakresie deklaracji, o których mowa w § 1 pkt 1-5 uchylanego rozporządzenia,

- za okresy przypadające przed 1 stycznia 2022 r. – w zakresie deklaracji, o której mowa w § 1 pkt 5a uchylanego rozporządzenia, oraz do

- produkcji przypadającej przed 1 kwietnia 2022 r. – w zakresie deklaracji, o której mowa w § 1 pkt 6 uchylanego rozporządzenia.

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA