REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt i karta podatkowa 2021/2022 - nowe wzory formularzy podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ryczałt i karta podatkowa 2021/2022 - nowe wzory formularzy podatkowych
Ryczałt i karta podatkowa 2021/2022 - nowe wzory formularzy podatkowych
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt i karta podatkowa 2021/2022 - formularze PIT. Do rozliczenia ryczałtu i karty podatkowej za rok 2021 będą miały w 2022 roku zastosowanie nowe formularze zeznań, deklaracji i informacji podatkowych. Ministerstwo Finansów przygotowało dla ryczałtowców, kartowiczów i duchownych nowe wzory formularzy podatkowych oznaczonych symbolami: PIT-28, PIT-28S, PIT-16A, PIT-19A, PIT-28/B, PIT/O, PIT/D i PIT/WZR. Jest już gotowy projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Aktualnie projekt jest poddawany uzgodnieniom międzyresortowym, konsultacjom publicznym i opiniowaniu.

Nowe rozporządzenie w sprawie wzorów zeznań i informacji podatkowych dla ryczałtu i karty podatkowej

REKLAMA

Nowe rozporządzenie zastąpi aktualnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 11 grudnia 2020 r. w sprawie wzorów zeznań, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. poz. 2346). Rozporządzenie to zostało sprostowane obwieszczeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. o sprostowaniu błędu (Dz. U. poz. 2438). Sprostowanie dotyczyło formularza PIT/O.

REKLAMA

Nowe rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Ale wzory zawarte w tym nowym rozporządzeniu będą miały zastosowanie do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2021 r. i dokonanych od tego dnia odliczeń. Gdy zdarzy się, że przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia zeznania, deklaracje i informacje o uzyskanych przychodach, dokonanych odliczeniach i należnym ryczałcie zostały złożone na formularzach dotychczasowych - to w takim przypadku uznaje się za prawidłowe zastosowanie wzoru obowiązującego przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia.

Ryczałt i karta podatkowa 2021/2022 - nowe wzory formularzy PIT

Nowe rozporządzenie określi wzory następujących formularzy podatkowych PIT:

PIT-28 - zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

PIT-28S - zeznania o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (przeznaczony dla przedsiębiorstw w spadku, osiągających przychody objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-16A - deklaracji o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego,

PIT-19A - deklaracji o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych w poszczególnych kwartałach roku podatkowego,

Oraz załączników do PIT-28:

PIT-28/B - informacji o przychodach podatnika z działalności prowadzonej w formie spółki (spółek), 

PIT/O - informacji o odliczeniach od dochodu (przychodu) i od podatku w roku podatkowym,

PIT/D - informacji o odliczeniu wydatków mieszkaniowych w roku podatkowym ,

PIT/WZR - informacji o wierzytelnościach i zobowiązaniach zmniejszających lub zwiększających przychody, wynikających z transakcji handlowych.

Jakie zmiany w formularzach PIT?

Wyżej wskazane wzory formularzy wymagają aktualizacji i technicznego dostosowania z uwagi na nowelizacje przepisów prawa podatkowego.

Omawiane, nowe rozporządzenie określi wzory formularzy, które uwzględniają zmiany wynikające z:

REKLAMA

1) ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2123).

Ustawa ta poszerzyła zakres stosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez m. in. zwiększenie limitu przychodów warunkującego opodatkowanie w tej formie z 250 tys. euro do 2 mln euro oraz likwidację większości przypadków, w których prowadzenie określonej działalności wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W kontekście wzorów formularzy istotne znaczenie mają przede wszystkim zmiany w zakresie obniżenia niektórych stawek ryczałtu (z 20% do 17% i z 17% do 15% przychodów). Wprowadzone zmiany objęły też 12,5% stawką ryczałtu niektóre przychody osiągane z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 1 2 pkt 4 ustawy o ryczałcie). Dotychczas 12,5% stawką ryczałtu opodatkowane były wyłącznie przychody z tzw. najmu prywatnego (od nadwyżki ponad 100 tys. zł przychodów). Nowe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdują odzwierciedlenie w określanych wzorach formularzy dla celów rozliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego. Zmiany weszły w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.
Ustawa ta rozszerzyła również zakres odliczenia darowizn przekazywanych na przeciwdziałania COVID-19, o których mowa w art. 52n ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą PIT”, oraz art. 57b ustawy o ryczałcie, oraz przekazanych w formie tabletów i laptopów, o których mowa w art. 52x ustawy PIT oraz art. 57e ustawy o ryczałcie.
W odniesieniu do darowizn przekazanych w 2021 r. odliczeniu podlega kwota odpowiadająca 150% darowizny albo 100% darowizny (nie ma odliczenia w wysokości 200% darowizny). Zmiana ta wymaga modyfikacji załącznika PIT/O poprzez zmianę opisu po tytule jego części D „INFORMACJA O PRZEKAZANYCH DAROWIZNACH ORAZ O OBDAROWANYCH”.

2) ustawy z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1163).

Ustawa ta dodała art. 57aa w ustawie o ryczałcie regulujący tzw. ulgę e-Toll. Ulga polega na odliczeniu od przychodu z działalności gospodarczej obliczonego za 2021 r. poniesionych w tym roku:
- wydatków na nabycie zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego,
- opłat z tytułu umowy na obsługę zewnętrznego systemu lokalizacyjnego albo urządzenia pokładowego,
- opłat z tytułu umowy leasingu, najmu lub dzierżawy zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego lub innej umowy o podobnym charakterze, na podstawie której taki system albo takie urządzenie zostały oddane do używania.
Maksymalnie można odliczyć kwotę stanowiącą iloczyn 500 zł oraz liczby systemów lokalizacyjnych lub urządzeń pokładowych. Liczba tych systemów i urządzeń nie może być większa niż liczba pojazdów, które wykonały w 2021 r. co najmniej jeden przejazd za który została zapłacona opłata elektroniczna z wykorzystaniem tego systemu lub urządzenia. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za 2021 r. (art. 57aa ust. 4 ustawy o ryczałcie). Zmiany weszły w życie 29 czerwca 2021 r.

3) ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie (Dz. U. poz. 1551).

Ustawa dodała lit. e w pkt 9 w ust. 1 w art. 26 ustawy PIT, wskazując nowy cel darowizn uprawniających do ulgi. Przepis art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. e ustawy PIT w związku z art. 11 ustawy o ryczałcie stanowi podstawę prawną do odliczenia od przychodu darowizn przekazanych na przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie. Odliczenie darowizn ze wszystkich tytułów, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9, jest limitowane. Ulga z tego tytułu odliczana jest w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż w wysokości kwoty stanowiącej 6% przychodu. Zatem odliczenie darowizn przekazanych na odbudowę Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej w Warszawie, jest również objęte tym limitem. Zmiana weszła w życie 8 września 2021 r. Konsekwencją wprowadzenia tej ulgi jest modyfikacja załącznika PIT/O w części B uwzględniająca nowy tytułu odliczenia darowizn.

W projekcie rozporządzenia są również wprowadzane zmiany mające na celu uproszczenie rozliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego. Są to głównie zmiany upraszczające rozliczenie tzw. ulgi na złe długi, uregulowanej w art. 11 ust. 4 do 19 ustawy o ryczałcie. W zryczałtowanym podatku dochodowym, ulga ta dotyczy przychodów z działalności gospodarczej i przychodów ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych. Z tego względu ulga ta została szczegółowo rozpisana na te dwa źródła przychodów we wzorach formularzy PIT-28, PIT-28S i PIT/WZR.

Wprowadzając zmiany we wzorach formularzy uwzględniono również nowe publikatory wymienionych w nich ustaw.

PIT za 2022 rok - wzory formularzy podatkowych PIT będą publikowane tylko na stronie internetowej resortu finansów

Warto też wskazać, że zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (przygotowaną w ramach tzw. Polskiego Ładu) uchwaloną 1 października 2021 r. (proces legislacyjny tej ustawy jeszcze się nie zakończył), odformalizowane zostaną zasady określania wzorów formularzy PIT.
Zamiast ich określania w drodze rozporządzeń będą one udostępniane na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Minister właściwy do spraw finansów publicznych nadal będzie określał te wzory, z tym, że ich ogłoszenie nie będzie dokonywane w Dzienniku Ustaw lecz poprzez publikację na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Tak jak do tej pory z wzorów tych będzie można korzystać składając je w wersji elektronicznej albo (w przypadkach, gdy jest to możliwe) drukując i składając w formie papierowej.

Paweł Huczko

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie wzorów zeznań, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA