REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne bez drukarki w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług

Kasy fiskalne bez drukarki w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług
Kasy fiskalne bez drukarki w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług

REKLAMA

REKLAMA

Kasy fiskalne bez drukarki. Kasy fiskalne (rejestrujące) stosowane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży (np. w samoobsługowych i automatycznych myjniach samochodowych) nie będą musiały mieć drukarki. Tak zakłada projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących opublikowany 2 grudnia 2021 r. Nowe przepisy mają wejść w życie już następnego dnia po dniu ogłoszenia rozporządzenia w Dzienniku Ustaw.

Kasy fiskalne bez drukarki - w urządzeniach do automatycznej sprzedaży

Projekt (z 19 listopada 2021 r.) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących przewiduje, że w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1759) § 52 otrzyma następujące brzmienie:

REKLAMA

Autopromocja

§ 52. 1. Kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, może nie zawierać drukarki kasy

2. W przypadku gdy kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, nie zawiera drukarki kasy:

1) program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;

2) kasa nie drukuje danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży:

a) numeru unikatowego,
b) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c) daty sprzedaży,
d) numeru kolejnego paragonu,
e) łącznej wartości sprzedaży brutto,
f) łącznej wysokości podatku należnego,
g) typu formy płatności,
h) nazwy formy płatności;

4) kasa nie wystawia faktury i faktury anulowanej, w postaci papierowej, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży:

a) numeru unikatowego,
b) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c) daty wystawienia faktury,
d) numeru kolejnego dokumentu,
e) łącznej wartości sprzedaży brutto,
f) łącznej wysokości podatku należnego;

5) kasa nie wystawia:

a) raportów fiskalnych dobowych,
b) raportów fiskalnych okresowych,
c) raportu fiskalnego rozliczeniowego,
d) łącznych raportów fiskalnych okresowych,
e) łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,
f) raportów fiskalnych zdarzeń,
g) raportu fiskalnego fiskalizacji,
h) dokumentów niefiskalnych

– w postaci papierowej, pod warunkiem przesłania tych raportów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku;

6) kasa nie blokuje możliwości ewidencji sprzedaży w przypadkach, o których mowa w § 36 ust. 1 pkt 4 i 5;

7) kasa nie zapewnia wydruku kodu o którym mowa w § 40 ust. 1 pkt 4;

8) kasa nie wykonuje polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu QR text, o którym mowa w § 41 ust. 1 pkt 5;

9) kasa nie współpracuje z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego, o którym mowa w § 44 ust. 1 pkt 2;

10) kasa nie wykonuje czynności, o których mowa w § 44 ust. 3.”.

Do postępowań w sprawach potwierdzeń o spełnianiu funkcji i wymagań technicznych dla kas rejestrujących wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie omawianej nowelizacji rozporządzenia stosować się będzie przepisy dotychczasowe.

Dodajmy, że kasy "o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f" rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, to kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.

Kasy fiskalne bez drukarki - opcja dla urządzeń do automatycznej sprzedaży użytkowanych w szczególnych warunkach

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu, nowelizacja wprowadza rozwiązania techniczne w konstrukcji kas rejestrujących stosowanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, tak aby mogły nie zawierać drukarki kasy jako elementu konstrukcyjnego. Zdaniem Ministra Finansów zmiana ta przyda się szczególnie w przypadku kas o zastosowaniu specjalnym używanych do ewidencjonowania sprzedaży usług w specyficznych warunkach środowiskowych, tj. np. w samoobsługowych i automatycznych myjniach samochodowych. Charakterystyczna dla tego typu działalności podatność urządzeń na wilgoć i warunki pogodowe utrudniałaby stosowanie tradycyjnego wydruku, wpływała negatywnie na trwałość elementów konstrukcyjnych (drukarki) i powodowała konieczność częstszego serwisowania urządzeń. 

Wyświetlenie paragonu przez co najmniej 30 sekund zamiast wydruku

Po wejściu w życie nowych przepisów podatnicy, którzy ewidencjonują sprzedaż usług dokonywaną z wykorzystaniem urządzeń użytkowanych w podobnych, niekorzystnych warunkach, będą posiadali opcję zastosowania kas niezawierających drukarki. Dzięki temu, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund lub do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży określonych pozycji paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego lub faktury i faktury anulowanej, podatnicy nie będą musieli wystawiać w postaci papierowej paragonów i faktur.

Zwolnienie z drukowania raportów

Ponadto, dzięki zastosowaniu kas niezawierających drukarki będą zwolnieni z obowiązku wystawiania raportów fiskalnych dobowych, raportów fiskalnych okresowych, raportu fiskalnego rozliczeniowego, łącznych raportów fiskalnych okresowych, łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego, raportów fiskalnych zdarzeń, raportu fiskalnego fiskalizacji oraz dokumentów niefiskalnych, w postaci papierowej. W takim przypadku będą jednak zobowiązani do przesłania ww. raportów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku. Konsekwencją stosowania do ewidencji sprzedaży kas niezawierających drukarki będzie również brak konieczności drukowania danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej oraz współpraca z terminalem płatniczym w zakresie nieuwzględniającym polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego.

Dostosowanie wymagań technicznych

Wobec niezastosowania w takiej kasie drukarki, projektowane przepisy § 52 rozporządzenia będą uwzględniały dostosowanie wymagań technicznych, tak by nie dotyczyły obowiązków typowo związanych z wystawianiem dokumentów fiskalnych w postaci papierowej. Chodzi tu w szczególności o udostępnianie terminalowi płatniczemu drukarki kasy, blokowanie możliwości ewidencji sprzedaży w przypadkach, o których mowa w § 36 ust. 1 pkt 4 i 5, zapewniania wydruku kodu graficznego QR text zgodnego z normą ISO/IEC 18004:2015, o którym mowa w § 40 ust. 1 pkt 4, czy przesyłania polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu QR text, o którym mowa w § 41 ust. 1 pkt 5. Ponadto, program pracy kasy będzie mógł  nie sterować wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy.
Zdaniem Ministra Finansów nowe przepisy wpłyną korzystnie na tempo prowadzenia postępowań w sprawie wydania potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar o spełnianiu przez kasę niezawierającą drukarki warunków technicznych (proces tzw. homologacji kasy, w efekcie którego urządzenie danego typu jest dopuszczane do stosowania przez podatników w ewidencji sprzedaży).

Ujednolicenie formatu zapisów danych tworzących QR kod

Dodatkowo omawiana nowelizacja dotyczy ujednolicenia formatu zapisów danych tworzących QR kod, który drukowany jest przez kasy rejestrujące na żądanie Centralnego Repozytorium Kas (CRK). Zmiana w kasach rejestrujących może być wprowadzona poprzez aktualizację oprogramowania, a więc wprowadzenie regulacji nie będzie powodować automatycznego obowiązku wymiany kas. Ujednolicenie formatu zapisu danych umożliwi weryfikację paragonów fiskalnych wysyłanych do CRK np. w trakcie ogłoszonej loterii paragonowej. Możliwa będzie ich  jednoznaczna weryfikacja. Jak wskazuje Minister Finansów, aktualnie format zapisu danych QR kod nie jest sformalizowany i każdy z producentów stosuje własne dowolne rozwiązania.

oprac. Paweł Huczko

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA