REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne bez drukarki w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kasy fiskalne bez drukarki w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług
Kasy fiskalne bez drukarki w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług

REKLAMA

REKLAMA

Kasy fiskalne bez drukarki. Kasy fiskalne (rejestrujące) stosowane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży (np. w samoobsługowych i automatycznych myjniach samochodowych) nie będą musiały mieć drukarki. Tak zakłada projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących opublikowany 2 grudnia 2021 r. Nowe przepisy mają wejść w życie już następnego dnia po dniu ogłoszenia rozporządzenia w Dzienniku Ustaw.

Kasy fiskalne bez drukarki - w urządzeniach do automatycznej sprzedaży

Projekt (z 19 listopada 2021 r.) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących przewiduje, że w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1759) § 52 otrzyma następujące brzmienie:

REKLAMA

Autopromocja

§ 52. 1. Kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, może nie zawierać drukarki kasy

2. W przypadku gdy kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, nie zawiera drukarki kasy:

1) program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;

2) kasa nie drukuje danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży:

a) numeru unikatowego,
b) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c) daty sprzedaży,
d) numeru kolejnego paragonu,
e) łącznej wartości sprzedaży brutto,
f) łącznej wysokości podatku należnego,
g) typu formy płatności,
h) nazwy formy płatności;

4) kasa nie wystawia faktury i faktury anulowanej, w postaci papierowej, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży:

a) numeru unikatowego,
b) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c) daty wystawienia faktury,
d) numeru kolejnego dokumentu,
e) łącznej wartości sprzedaży brutto,
f) łącznej wysokości podatku należnego;

5) kasa nie wystawia:

a) raportów fiskalnych dobowych,
b) raportów fiskalnych okresowych,
c) raportu fiskalnego rozliczeniowego,
d) łącznych raportów fiskalnych okresowych,
e) łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,
f) raportów fiskalnych zdarzeń,
g) raportu fiskalnego fiskalizacji,
h) dokumentów niefiskalnych

– w postaci papierowej, pod warunkiem przesłania tych raportów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku;

6) kasa nie blokuje możliwości ewidencji sprzedaży w przypadkach, o których mowa w § 36 ust. 1 pkt 4 i 5;

7) kasa nie zapewnia wydruku kodu o którym mowa w § 40 ust. 1 pkt 4;

8) kasa nie wykonuje polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu QR text, o którym mowa w § 41 ust. 1 pkt 5;

9) kasa nie współpracuje z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego, o którym mowa w § 44 ust. 1 pkt 2;

10) kasa nie wykonuje czynności, o których mowa w § 44 ust. 3.”.

Do postępowań w sprawach potwierdzeń o spełnianiu funkcji i wymagań technicznych dla kas rejestrujących wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie omawianej nowelizacji rozporządzenia stosować się będzie przepisy dotychczasowe.

Dodajmy, że kasy "o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f" rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, to kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.

Kasy fiskalne bez drukarki - opcja dla urządzeń do automatycznej sprzedaży użytkowanych w szczególnych warunkach

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu, nowelizacja wprowadza rozwiązania techniczne w konstrukcji kas rejestrujących stosowanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, tak aby mogły nie zawierać drukarki kasy jako elementu konstrukcyjnego. Zdaniem Ministra Finansów zmiana ta przyda się szczególnie w przypadku kas o zastosowaniu specjalnym używanych do ewidencjonowania sprzedaży usług w specyficznych warunkach środowiskowych, tj. np. w samoobsługowych i automatycznych myjniach samochodowych. Charakterystyczna dla tego typu działalności podatność urządzeń na wilgoć i warunki pogodowe utrudniałaby stosowanie tradycyjnego wydruku, wpływała negatywnie na trwałość elementów konstrukcyjnych (drukarki) i powodowała konieczność częstszego serwisowania urządzeń. 

Wyświetlenie paragonu przez co najmniej 30 sekund zamiast wydruku

Po wejściu w życie nowych przepisów podatnicy, którzy ewidencjonują sprzedaż usług dokonywaną z wykorzystaniem urządzeń użytkowanych w podobnych, niekorzystnych warunkach, będą posiadali opcję zastosowania kas niezawierających drukarki. Dzięki temu, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund lub do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży określonych pozycji paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego lub faktury i faktury anulowanej, podatnicy nie będą musieli wystawiać w postaci papierowej paragonów i faktur.

Zwolnienie z drukowania raportów

Ponadto, dzięki zastosowaniu kas niezawierających drukarki będą zwolnieni z obowiązku wystawiania raportów fiskalnych dobowych, raportów fiskalnych okresowych, raportu fiskalnego rozliczeniowego, łącznych raportów fiskalnych okresowych, łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego, raportów fiskalnych zdarzeń, raportu fiskalnego fiskalizacji oraz dokumentów niefiskalnych, w postaci papierowej. W takim przypadku będą jednak zobowiązani do przesłania ww. raportów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku. Konsekwencją stosowania do ewidencji sprzedaży kas niezawierających drukarki będzie również brak konieczności drukowania danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej oraz współpraca z terminalem płatniczym w zakresie nieuwzględniającym polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego.

Dostosowanie wymagań technicznych

Wobec niezastosowania w takiej kasie drukarki, projektowane przepisy § 52 rozporządzenia będą uwzględniały dostosowanie wymagań technicznych, tak by nie dotyczyły obowiązków typowo związanych z wystawianiem dokumentów fiskalnych w postaci papierowej. Chodzi tu w szczególności o udostępnianie terminalowi płatniczemu drukarki kasy, blokowanie możliwości ewidencji sprzedaży w przypadkach, o których mowa w § 36 ust. 1 pkt 4 i 5, zapewniania wydruku kodu graficznego QR text zgodnego z normą ISO/IEC 18004:2015, o którym mowa w § 40 ust. 1 pkt 4, czy przesyłania polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu QR text, o którym mowa w § 41 ust. 1 pkt 5. Ponadto, program pracy kasy będzie mógł  nie sterować wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy.
Zdaniem Ministra Finansów nowe przepisy wpłyną korzystnie na tempo prowadzenia postępowań w sprawie wydania potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar o spełnianiu przez kasę niezawierającą drukarki warunków technicznych (proces tzw. homologacji kasy, w efekcie którego urządzenie danego typu jest dopuszczane do stosowania przez podatników w ewidencji sprzedaży).

Ujednolicenie formatu zapisów danych tworzących QR kod

Dodatkowo omawiana nowelizacja dotyczy ujednolicenia formatu zapisów danych tworzących QR kod, który drukowany jest przez kasy rejestrujące na żądanie Centralnego Repozytorium Kas (CRK). Zmiana w kasach rejestrujących może być wprowadzona poprzez aktualizację oprogramowania, a więc wprowadzenie regulacji nie będzie powodować automatycznego obowiązku wymiany kas. Ujednolicenie formatu zapisu danych umożliwi weryfikację paragonów fiskalnych wysyłanych do CRK np. w trakcie ogłoszonej loterii paragonowej. Możliwa będzie ich  jednoznaczna weryfikacja. Jak wskazuje Minister Finansów, aktualnie format zapisu danych QR kod nie jest sformalizowany i każdy z producentów stosuje własne dowolne rozwiązania.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA