REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne bez drukarki w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług

Kasy fiskalne bez drukarki w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług
Kasy fiskalne bez drukarki w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług

REKLAMA

REKLAMA

Kasy fiskalne bez drukarki. Kasy fiskalne (rejestrujące) stosowane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży (np. w samoobsługowych i automatycznych myjniach samochodowych) nie będą musiały mieć drukarki. Tak zakłada projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących opublikowany 2 grudnia 2021 r. Nowe przepisy mają wejść w życie już następnego dnia po dniu ogłoszenia rozporządzenia w Dzienniku Ustaw.

Kasy fiskalne bez drukarki - w urządzeniach do automatycznej sprzedaży

Projekt (z 19 listopada 2021 r.) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących przewiduje, że w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1759) § 52 otrzyma następujące brzmienie:

REKLAMA

Autopromocja

§ 52. 1. Kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, może nie zawierać drukarki kasy

2. W przypadku gdy kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, nie zawiera drukarki kasy:

1) program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;

2) kasa nie drukuje danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży:

a) numeru unikatowego,
b) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c) daty sprzedaży,
d) numeru kolejnego paragonu,
e) łącznej wartości sprzedaży brutto,
f) łącznej wysokości podatku należnego,
g) typu formy płatności,
h) nazwy formy płatności;

4) kasa nie wystawia faktury i faktury anulowanej, w postaci papierowej, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży:

a) numeru unikatowego,
b) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c) daty wystawienia faktury,
d) numeru kolejnego dokumentu,
e) łącznej wartości sprzedaży brutto,
f) łącznej wysokości podatku należnego;

5) kasa nie wystawia:

a) raportów fiskalnych dobowych,
b) raportów fiskalnych okresowych,
c) raportu fiskalnego rozliczeniowego,
d) łącznych raportów fiskalnych okresowych,
e) łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,
f) raportów fiskalnych zdarzeń,
g) raportu fiskalnego fiskalizacji,
h) dokumentów niefiskalnych

– w postaci papierowej, pod warunkiem przesłania tych raportów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku;

6) kasa nie blokuje możliwości ewidencji sprzedaży w przypadkach, o których mowa w § 36 ust. 1 pkt 4 i 5;

7) kasa nie zapewnia wydruku kodu o którym mowa w § 40 ust. 1 pkt 4;

8) kasa nie wykonuje polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu QR text, o którym mowa w § 41 ust. 1 pkt 5;

9) kasa nie współpracuje z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego, o którym mowa w § 44 ust. 1 pkt 2;

10) kasa nie wykonuje czynności, o których mowa w § 44 ust. 3.”.

Do postępowań w sprawach potwierdzeń o spełnianiu funkcji i wymagań technicznych dla kas rejestrujących wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie omawianej nowelizacji rozporządzenia stosować się będzie przepisy dotychczasowe.

Dodajmy, że kasy "o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f" rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, to kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.

Kasy fiskalne bez drukarki - opcja dla urządzeń do automatycznej sprzedaży użytkowanych w szczególnych warunkach

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu, nowelizacja wprowadza rozwiązania techniczne w konstrukcji kas rejestrujących stosowanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, tak aby mogły nie zawierać drukarki kasy jako elementu konstrukcyjnego. Zdaniem Ministra Finansów zmiana ta przyda się szczególnie w przypadku kas o zastosowaniu specjalnym używanych do ewidencjonowania sprzedaży usług w specyficznych warunkach środowiskowych, tj. np. w samoobsługowych i automatycznych myjniach samochodowych. Charakterystyczna dla tego typu działalności podatność urządzeń na wilgoć i warunki pogodowe utrudniałaby stosowanie tradycyjnego wydruku, wpływała negatywnie na trwałość elementów konstrukcyjnych (drukarki) i powodowała konieczność częstszego serwisowania urządzeń. 

Wyświetlenie paragonu przez co najmniej 30 sekund zamiast wydruku

Po wejściu w życie nowych przepisów podatnicy, którzy ewidencjonują sprzedaż usług dokonywaną z wykorzystaniem urządzeń użytkowanych w podobnych, niekorzystnych warunkach, będą posiadali opcję zastosowania kas niezawierających drukarki. Dzięki temu, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund lub do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży określonych pozycji paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego lub faktury i faktury anulowanej, podatnicy nie będą musieli wystawiać w postaci papierowej paragonów i faktur.

Zwolnienie z drukowania raportów

Ponadto, dzięki zastosowaniu kas niezawierających drukarki będą zwolnieni z obowiązku wystawiania raportów fiskalnych dobowych, raportów fiskalnych okresowych, raportu fiskalnego rozliczeniowego, łącznych raportów fiskalnych okresowych, łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego, raportów fiskalnych zdarzeń, raportu fiskalnego fiskalizacji oraz dokumentów niefiskalnych, w postaci papierowej. W takim przypadku będą jednak zobowiązani do przesłania ww. raportów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku. Konsekwencją stosowania do ewidencji sprzedaży kas niezawierających drukarki będzie również brak konieczności drukowania danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej oraz współpraca z terminalem płatniczym w zakresie nieuwzględniającym polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego.

Dostosowanie wymagań technicznych

Wobec niezastosowania w takiej kasie drukarki, projektowane przepisy § 52 rozporządzenia będą uwzględniały dostosowanie wymagań technicznych, tak by nie dotyczyły obowiązków typowo związanych z wystawianiem dokumentów fiskalnych w postaci papierowej. Chodzi tu w szczególności o udostępnianie terminalowi płatniczemu drukarki kasy, blokowanie możliwości ewidencji sprzedaży w przypadkach, o których mowa w § 36 ust. 1 pkt 4 i 5, zapewniania wydruku kodu graficznego QR text zgodnego z normą ISO/IEC 18004:2015, o którym mowa w § 40 ust. 1 pkt 4, czy przesyłania polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu QR text, o którym mowa w § 41 ust. 1 pkt 5. Ponadto, program pracy kasy będzie mógł  nie sterować wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy.
Zdaniem Ministra Finansów nowe przepisy wpłyną korzystnie na tempo prowadzenia postępowań w sprawie wydania potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar o spełnianiu przez kasę niezawierającą drukarki warunków technicznych (proces tzw. homologacji kasy, w efekcie którego urządzenie danego typu jest dopuszczane do stosowania przez podatników w ewidencji sprzedaży).

Ujednolicenie formatu zapisów danych tworzących QR kod

Dodatkowo omawiana nowelizacja dotyczy ujednolicenia formatu zapisów danych tworzących QR kod, który drukowany jest przez kasy rejestrujące na żądanie Centralnego Repozytorium Kas (CRK). Zmiana w kasach rejestrujących może być wprowadzona poprzez aktualizację oprogramowania, a więc wprowadzenie regulacji nie będzie powodować automatycznego obowiązku wymiany kas. Ujednolicenie formatu zapisu danych umożliwi weryfikację paragonów fiskalnych wysyłanych do CRK np. w trakcie ogłoszonej loterii paragonowej. Możliwa będzie ich  jednoznaczna weryfikacja. Jak wskazuje Minister Finansów, aktualnie format zapisu danych QR kod nie jest sformalizowany i każdy z producentów stosuje własne dowolne rozwiązania.

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WIBOR będzie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

REKLAMA

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

Ranking depozytów: koniec stycznia 2025 r. 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym - w którym banku można tyle dostać

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

REKLAMA

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA