REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spotkanie wigilijne i prezenty dla pracowników i kontrahentów – koszty podatkowe, PIT i VAT

Patrycja Majzner
Ekspert z zakresu rachunkowości i podatków, mediator sądowy
Spotkanie wigilijne i prezenty dla pracowników i kontrahentów – koszty podatkowe, PIT i VAT
Spotkanie wigilijne i prezenty dla pracowników i kontrahentów – koszty podatkowe, PIT i VAT
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Spotkanie wigilijne i prezenty a podatki. Nadszedł magiczny czas, który udziela się również w naszych miejscach pracy. Pojawiły się już nostalgicznie wyglądające choinki, a zapachowe świece przywołują mnóstwo wspomnień z naszego dzieciństwa. Pracodawcy za to, jakby wprost proporcjonalnie do zbliżających się świąt tracą na swojej srogości. I bardzo często, pomimo nietworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, decydują się na zorganizowanie firmowych spotkań wigilijnych oraz wręczenie drobnych lub też mniej drobnych upominków. A dział księgowy zachodzi w głowę – co począć z tymi fakturami. Jak rozliczyć podatkowo spotkanie wigilijne i prezenty dla pracowników i kontrahentów?

Wydatki na firmowe spotkanie wigilijne jako koszt podatkowy

Zacznijmy od spotkania z pracownikami. Ogólnie podchodząc do temu to każdy wydatek, który służy prowadzeniu i rozwojowi działalności firmy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Ale… I tutaj rozpoczynają się schody.

Definicja kosztów uzyskania przychodów została zawarta w ustawie o PIT w art. 22 oraz w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 15. W naszym przypadku zajmiemy się ustawą o PIT. Zatem kosztami uzyskania przychodów są wydatki ponoszone w celu osiągnięcia przychodów bądź zachowania albo zabezpieczenia ich źródła, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1. W artykule 23 ust.1 ustawodawca skazał te wydatki, które nigdy nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu.  I zdecydowanie nie znajdziemy w nim wyłączenia dotyczącego spotkania z pracownikami.

Abyśmy mogli uznać wydatek związany z organizacją wigilii firmowej za koszt uzyskania przychodów, musimy móc wskazać związek między tym kosztem, a przychodem. Związek czyli wpływ tego kosztu na powstanie lub zwiększenie przychodu. Rozpatrując zatem nasz przypadek jeśli spotkanie z pracownikami będzie stanowiło tylko i wyłącznie do konsumpcji dań wigilijnych i wina do kolacji to w świetle ustawy PIT faktury za to spotkanie nie będziemy mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jeśli jednak forma naszego spotkania zostanie zmieniona – np. będzie okazją do zintegrowania pracowników, motywowania ich do wydajniejszej pracy, przedstawienia wizji kolejnych lat rozwoju firmy lub analizy upływającego roku i wpływu pracy pracowników na ten rozwój, to bez naruszenia przepisów podatkowych będziemy mogli zaliczyć spotkanie wigilijne do kosztów uzyskania przychodów. Przedsiębiorca nie ma obowiązku wykazania, że cel integracji odniósł skutek, ale powinien być w stanie wykazać, że taka integracja się odbyła i że będzie miała pozytywny wpływ na przyszłe wyniki finansowe firmy. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Potwierdza to również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej przez siebie interpretacji indywidualnej z 11 kwietnia 2012 roku nr IPPB5/423-22/12-2/JC aby wigilia firmowa (czy każde inne spotkanie integracyjne) mogła zostać zaliczona do kosztów podatkowych z takiego spotkania musi wynikać wprost cel motywacyjno-integracyjny dla pracowników, a nie konsumpcja lub przebywanie w swojej obecności jako cel sam w sobie oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 15 marca 2013 r., sygn. IPTPB3/423-418/12-6/GG.

Chciałabym jeszcze zwrócić uwagę na bardzo ważny aspekt, który może się pojawić w wielu firmach – jeśli pracodawca chciałby zorganizować spotkanie wigilijne dla pracowników wraz z ich rodzinami, wówczas koszty uzyskania przychodów powinny zostać proporcjonalnie umniejszone o liczbę osób, które nie są pracownikami, a były na spotkaniu wigilijnym. Stanowisko takie podzielił również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, nr ILPB3/423-119/07-2/MC Należy jednak zaznaczyć, że do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wyłącznie wydatki związane z organizacją imprez integracyjnych przeznaczonych tylko dla pracowników. Zatem wydatki na zorganizowanie spotkań Wigilijnych, w których oprócz pracowników uczestniczą osoby im towarzyszące lub członkowie ich rodzin, można uznać za koszt uzyskania przychodu jedynie w części przeznaczonej dla pracowników, jeżeli istnieje możliwość ich wydzielenia.

Podobnie interpretuje przepisy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w nowszych interpretacjach:
- interpretacja indywidualna z 16 sierpnia 2021 r. - nr
0111-KDIB2-1.4010.203.2021.1.AP;
- interpretacja indywidualna z 11 grudnia 2020 r. - nr 0114-KDIP2-1.4010.377.2020.1.KS.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A co z podatkiem VAT?

Artykuł 86 ustawy o VAT jednoznacznie stwierdza, że prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT przysługuje przedsiębiorcom w takiej części, w jakiej wydatek służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. I choć bylibyśmy w stanie wykazać ten związek – podobnie jak w przypadku podatku dochodowego – to artykuł 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT pozbawia nas złudzeń. Nie podlega bowiem odliczeniu bowiem VAT od usług gastronomicznych. A przygotowywanie i podawanie określonego posiłku, które obywa się w miejscu jego przygotowania, czyli restauracji czy baru, stanowi właśnie usługę gastronomiczną.

Wigilia dla kontrahentów

W tym przypadku sprawa jest niestety bardziej skomplikowana. O ile również możemy wykazać, że zaproszenie kontrahentów wpłynie na poprawę relacji biznesowych, a to przełoży się na wzrost przychodów, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że organy skarbowe zakwalifikują ten wydatek jako reprezentację. A 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT wyklucza zaliczenie reprezentacji do kosztów uzyskanie przychodów.

Reprezentacja od lat stanowi przedmiot sporów podatników z organami. Wynikiem licznych interpretacji Minister Finansów w dniu 25 listopada 2013 r. wydał interpretację ogólną DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521 w tym temacie. Wskazał w niej, że nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej. Rozliczenie w kosztach poczęstunku dla kontrahentów powinno zatem spełniać warunek braku okazałości oraz celu spotkania

Ważne!
Należy jednak z dużą ostrożnością podejść do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów faktury za wigilię z kontrahentami. Budowa wizerunku czy też utrwalanie relacji biznesowych dla organów podatkowych mogą się jednak okazać niewystarczające i mimo wszystko świadczyć o reprezentacji.

Prezenty pod choinką - dla pracowników

Spotkanie wigilijne bardzo często kusi pracodawców do wręczenia drobnych upominków. Chociaż pojęcie drobnego upominku może być pojęciem względnym wobec zasobności portfela przedsiębiorcy. 

Z punktu widzenia przedsiębiorcy koszt zakupu upominków będzie mógł zostać zaliczony w koszty uzyskania przychodów, o ile zostanie sfinansowany ze środków obrotowych firmy. Jeśli bowiem przedsiębiorstwo tworzy Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych to wykluczymy sobie możliwość zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów.

Należy pamiętać o spełnieniu również drugiego warunku, a mianowicie udokumentowania, że upominkami obdarowaliśmy własnych pracowników. Bowiem wydatki na prezenty, które przekazujemy kontrahentom nie będą kosztem uzyskania przychodu – ale o tym za chwilkę.

Niestety, zła wiadomość dla pracowników, bowiem wręczone prezenty podlegają opodatkowaniu. Pracodawca powinien doliczyć wartość prezentu do przychodu pracownika ze stosunku pracy i pobrać z tego tytułu zaliczkę na podatek dochodowy. Wyjątkiem są upominki, których koszt pokrywany jest w całości ze środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Ich wartość nie może jednak przekraczać rocznie kwoty 1.000 zł. Pojawiło się jednak światełko w tunelu dla tej formy finansowania, a to dzięki dyrektorowi Izby Skarbowej w Katowicach i jego interpretacji IBPBII/1/415-194/14/ASz. Organ stwierdził bowiem, że karta przedpłacona to swoisty rodzaj karty płatniczej. Otrzymane przez pracowników świadczenie w postaci karty przedpłaconej będzie zatem korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT.

Prezenty dla kontrahentów a PIT i VAT

Wydatki na prezenty dla kontrahentów nie są wydatkiem kosztowym. I tutaj nie mamy się co spierać. Jest wyłącznie jeden przypadek, kiedy możemy zaliczyć koszt do kosztów uzyskania przychodów, a mianowicie gdy przekażemy prezent w postaci materiałów reklamowych, np. drobnych gadżetów biurowych czy też własnych produktów. Ale uwaga – pomysł z zakupem drogiego alkoholu z dołączoną kartką z naszym logo nie rozwiąże problemu. Taki wydatek organ z pewnością sklasyfikuje jako reprezentację firmy i wyłączy z kosztów uzyskania przychodów. Potwierdza to Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 24.032016r. ILPB3/4510-1-18/16-2/JG, w której uznał, iż nabycie upominków, które nie mają na celu promowania firmy ani jej wyrobów i jednocześnie są skierowane tylko do ustalonej grupy kontrahentów, wręczane w okolicznościach Świąt Bożego Narodzenia wypełniają znamiona reprezentacji i nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Podobnie, jak w przypadku pracowników przedsiębiorca musi wykazać związek poniesienia kosztu takiego prezentu z przychodem. W każdym przypadku jednak to przedsiębiorca musi zdecydować, czy dany wydatek może stanowić koszt firmy, czy też nie będzie on stanowił kosztu uzyskania przychodów w świetle ustawy PIT.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na  art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, który wskazuje kwotę wolną od opodatkowania i jest  to wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł.

Gdy wartość upominku dla kontrahenta jednorazowo przekracza wartość 200 zł, przepisy ustawy PIT zobowiązują przedsiębiorcę do wypełnienia deklaracji PIT-8C, gdzie należy podać dane obdarowanego i wartość prezentu.

Jeśli prezent będzie większej wartości, to kontrahent prowadzący działalność gospodarczą jest zobowiązany wykazania przychodu i opodatkowania nie nadwyżki powyżej limitu, a całej wartości otrzymanego prezentu. Tak samo sytuacja wygląda w przypadku osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej, gdyż celem ich obdarowania jest stworzenie wizerunku firmy czyli reprezentacja. W tym przypadku firma, która obdarowała osobę nie prowadzącą działalność będzie dodatkowa musiała wystawić do końca lutego następnego roku deklarację PIT-11, w którym wykaże wartość przekazanego prezentu. A obdarowany uwzględni ją w swoim zeznaniu rocznym i opodatkuje.

Kolejne obostrzenia spotkamy w ustawie VAT, a dokładnie art. 7 ust. 4 Artykuł ten jednoznacznie stwierdza, że przekazywanie prezentów o małej wartości i próbek, które następuje na cele działalności gospodarczej może nie podlegać opodatkowaniu VAT pod warunkiem, że przedsiębiorca przekaże jednej osobie:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Czy czytając te wszystkie obostrzenia płynące z ustawy PIT i VAT też magia świąt dla Was jakby… zbledła?

Patrycja Majzner

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA