REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy System e-Faktur a praca księgowych - co się zmieni

Krajowy System e-Faktur a praca księgowych - co się zmieni
Krajowy System e-Faktur a praca księgowych - co się zmieni

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu najbliższych tygodni Rada UE, na wniosek polskiego rządu, ma wydać decyzję wykonawczą w sprawie wprowadzenia w Polsce Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Na razie korzystanie z KSeF jest dobrowolne, ale na wiosnę 2023 ma się stać obowiązkowe. Czy nowy typ dokumentów – faktura ustrukturyzowana – będzie wyzwaniem dla księgowych? Jak wpłynie na ich pracę?

Integracja KSeF z programami finansowo-księgowymi

W styczniu 2022 r. uruchomiono w Polsce Krajowy System e-Faktur, a na początku kwietnia Ministerstwo Finansów udostępniło darmową Aplikację Podatnika KSeF, która pozwala korzystać z funkcji tego systemu. Dzięki przygotowanemu interfejsowi (API), możliwe jest też zintegrowanie z KSeF komercyjnych narzędzi finansowo-księgowych. Platforma Banqup skorzystała z tej możliwości jako jedna z pierwszych.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy faktury ustrukturyzowane staną się obowiązkowe?

Zgodnie z wnioskiem polskich władz do Komisji Europejskiej, obligatoryjne korzystanie z KSeF może być wprowadzone już za niecały rok – 1 kwietnia 2023 r. Obowiązkiem tym objęte będą wszystkie podmioty wystawiające faktury, które mają siedzibę na terytorium Polski.
Jednak nie wszystkie “zwykłe” faktury znikną z obiegu. Nadal wystawiać je będą podmioty zagraniczne czy rolnicy ryczałtowi (faktura VAT RR). Ponadto formy ustrukturyzowanej nie będą miały faktury, które mogą być pozbawione niektórych z elementów wymienionych w art. 106e, ust.1 ustawy o VAT. Są to między innymi rachunki za przejazd autostradą lub w formie biletu jednorazowego (kolejowego, autobusowego, lotniczego itp.).

Wygląd faktury ustrukturyzowanej

Ustawa o VAT (art. 106e, ust.1) określa informacje niezbędne, jakie powinny znaleźć się na fakturze. Nie wprowadza natomiast żadnych ograniczeń co do wyglądu zewnętrznego dokumentu. W związku z tym rachunki generowane w programach księgowych, arkuszach kalkulacyjnych, edytorach tekstu, nie mówiąc już o sporządzanych ręcznie, mogą znacznie różnić się wyglądem.
Tymczasem faktury ustrukturyzowane są zapisywane w postaci pliku w formacie XML, zgodnego ze strukturą logiczną e-Faktury FA(1). Wystawiać je można jedynie przy pomocy odpowiednich aplikacji – zintegrowanych z KSeF programów komercyjnych lub darmowej Aplikacji Podatnika KSeF, którą przygotowało Ministerstwo Finansów.
– Ściśle określona struktura i format pliku, w jakim faktura ustrukturyzowana musi być wysyłana do KSeF powodują, że z punktu widzenia systemu, każdy przesłany dokument będzie “wyglądał” tak samo. Natomiast to, jak będzie on odwzorowany graficznie na ekranie komputera lub po wydrukowaniu, zależy od wykorzystywanego oprogramowania – wyjaśnia Krzysztof Pulkiewicz, Country Manager Unifiedpost Group odpowiedzialny za rozwój platformy Banqup w Polsce. – Oczywiście bez względu na wygląd, wydrukowana faktura będzie musiała zawierać wszystkie dane, które wprowadzone zostały w wersji cyfrowej – dodaje.

Nadchodzi automatyzacja pracy księgowych

Z punktu widzenia księgowych obsługa faktur ustrukturyzowanych (wystawianych i otrzymywanych w KSeF) powinna być znacznie mniej pracochłonna. Korzystający ze zintegrowanych z systemem państwowym programów finansowo-księgowych będą mogli przetwarzać je w sposób zautomatyzowany, bez konieczności ich digitalizacji lub ręcznego wprowadzania danych z fizycznych faktur do systemu.

REKLAMA

– Na pewno wszyscy dostawcy rozwiązań komercyjnych przeprowadzą integrację swoich programów księgowych z państwowym systemem. My jako jedni z pierwszych przeszliśmy proces integracji platformy Banqup z KSeF – mówi Krzysztof Pulkiewicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znika problem przechowywania dokumentacji

Dla faktur ustrukturyzowanych zniknie w zasadzie problem ich przechowywania, ponieważ pozostają one w systemie na 10 lat i zawsze będzie można uzyskać do nich dostęp. Eliminuje to również zagrożenie zniszczenia lub zagubienia faktury – nie będzie więc potrzeby wystawiania dla nich duplikatów.

Procesowanie dokumentacji stanie się maksymalnie proste. Faktur nie trzeba będzie skanować lub ręcznie wprowadzać do systemu i przechowywać w segregatorach. Całość tych procesów zostanie przetransferowana na KSeF.

Koniec z modyfikowaniem i usuwaniem

Obawy może budzić kwestia ewentualnej modyfikacji faktury ustrukturyzowanej. W czasie wystawiania faktur zawsze może wkraść się błąd. Obecnie powszechną praktyką jest, że w razie szybkiego wykrycia pomyłki, przedsiębiorcy lub księgowi wystawiają daną fakturę jeszcze raz, a błędną niszczą lub też w przypadku wersji elektronicznej – proszą o jej skasowanie i podmianę na właściwą.

Z e-fakturami takie działanie nie będzie możliwe. Zarejestrowanego dokumentu nie da się usunąć. Zgodnie z ustawą o VAT (art. 106j, ust. 4) faktury ustrukturyzowane będzie można jednak skorygować za pomocą wystawianej w ten sam sposób ustrukturyzowanej faktury korygującej. Będzie ona musiała zawierać numer identyfikacyjny nadany przez KSeF pierwotnej fakturze (w schemacie uwzględniono przeznaczone do tego pole).

Relacje księgowych z klientami w nowych warunkach

Cyfryzacja i automatyzacja procesów księgowych związana z wprowadzeniem KSeF może spowodować presję ze strony klientów na obniżenie stawek, przynajmniej w odniesieniu do obsługi faktur ustrukturyzowanych, które docelowo będą stanowić zdecydowaną większość dokumentów. Może się to wydawać zagrożeniem dla rentowności działalności księgowej. Należy jednak zauważyć, że dzięki usprawnieniu pracy możliwe będzie przeprocedowanie większej liczby dokumentów w tym samym czasie.

– Wprowadzone zmiany wpłyną na poprawę efektywności procesów księgowych. Jednocześnie biura księgowe będą musiały zapewnić płynne przejście swoich klientów na nowy rodzaj faktur oraz wspierać ich w "odnalezieniu" się w zmienionej procedurze obiegu dokumentów – zauważa Krzysztof Pulkiewicz. – Kompleksowa pomoc księgowym w tym obszarze jest rolą platform takich jak Banqup. Mają one za zadanie integrację z KSeF i dostarczenie narzędzi do obsługi faktur ustrukturyzowanych dla biur księgowych i ich klientów. Ważne jest też zapewnienie pakietu usług dodatkowych, jakie księgowi będą mogli zaoferować swoim klientom i tym samym scementować relację z nimi w nowej rzeczywistości – podsumowuje.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA