REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy System e-Faktur a praca księgowych - co się zmieni

Krajowy System e-Faktur a praca księgowych - co się zmieni
Krajowy System e-Faktur a praca księgowych - co się zmieni

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu najbliższych tygodni Rada UE, na wniosek polskiego rządu, ma wydać decyzję wykonawczą w sprawie wprowadzenia w Polsce Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Na razie korzystanie z KSeF jest dobrowolne, ale na wiosnę 2023 ma się stać obowiązkowe. Czy nowy typ dokumentów – faktura ustrukturyzowana – będzie wyzwaniem dla księgowych? Jak wpłynie na ich pracę?

Integracja KSeF z programami finansowo-księgowymi

W styczniu 2022 r. uruchomiono w Polsce Krajowy System e-Faktur, a na początku kwietnia Ministerstwo Finansów udostępniło darmową Aplikację Podatnika KSeF, która pozwala korzystać z funkcji tego systemu. Dzięki przygotowanemu interfejsowi (API), możliwe jest też zintegrowanie z KSeF komercyjnych narzędzi finansowo-księgowych. Platforma Banqup skorzystała z tej możliwości jako jedna z pierwszych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy faktury ustrukturyzowane staną się obowiązkowe?

Zgodnie z wnioskiem polskich władz do Komisji Europejskiej, obligatoryjne korzystanie z KSeF może być wprowadzone już za niecały rok – 1 kwietnia 2023 r. Obowiązkiem tym objęte będą wszystkie podmioty wystawiające faktury, które mają siedzibę na terytorium Polski.
Jednak nie wszystkie “zwykłe” faktury znikną z obiegu. Nadal wystawiać je będą podmioty zagraniczne czy rolnicy ryczałtowi (faktura VAT RR). Ponadto formy ustrukturyzowanej nie będą miały faktury, które mogą być pozbawione niektórych z elementów wymienionych w art. 106e, ust.1 ustawy o VAT. Są to między innymi rachunki za przejazd autostradą lub w formie biletu jednorazowego (kolejowego, autobusowego, lotniczego itp.).

Wygląd faktury ustrukturyzowanej

Ustawa o VAT (art. 106e, ust.1) określa informacje niezbędne, jakie powinny znaleźć się na fakturze. Nie wprowadza natomiast żadnych ograniczeń co do wyglądu zewnętrznego dokumentu. W związku z tym rachunki generowane w programach księgowych, arkuszach kalkulacyjnych, edytorach tekstu, nie mówiąc już o sporządzanych ręcznie, mogą znacznie różnić się wyglądem.
Tymczasem faktury ustrukturyzowane są zapisywane w postaci pliku w formacie XML, zgodnego ze strukturą logiczną e-Faktury FA(1). Wystawiać je można jedynie przy pomocy odpowiednich aplikacji – zintegrowanych z KSeF programów komercyjnych lub darmowej Aplikacji Podatnika KSeF, którą przygotowało Ministerstwo Finansów.
– Ściśle określona struktura i format pliku, w jakim faktura ustrukturyzowana musi być wysyłana do KSeF powodują, że z punktu widzenia systemu, każdy przesłany dokument będzie “wyglądał” tak samo. Natomiast to, jak będzie on odwzorowany graficznie na ekranie komputera lub po wydrukowaniu, zależy od wykorzystywanego oprogramowania – wyjaśnia Krzysztof Pulkiewicz, Country Manager Unifiedpost Group odpowiedzialny za rozwój platformy Banqup w Polsce. – Oczywiście bez względu na wygląd, wydrukowana faktura będzie musiała zawierać wszystkie dane, które wprowadzone zostały w wersji cyfrowej – dodaje.

Nadchodzi automatyzacja pracy księgowych

Z punktu widzenia księgowych obsługa faktur ustrukturyzowanych (wystawianych i otrzymywanych w KSeF) powinna być znacznie mniej pracochłonna. Korzystający ze zintegrowanych z systemem państwowym programów finansowo-księgowych będą mogli przetwarzać je w sposób zautomatyzowany, bez konieczności ich digitalizacji lub ręcznego wprowadzania danych z fizycznych faktur do systemu.

REKLAMA

– Na pewno wszyscy dostawcy rozwiązań komercyjnych przeprowadzą integrację swoich programów księgowych z państwowym systemem. My jako jedni z pierwszych przeszliśmy proces integracji platformy Banqup z KSeF – mówi Krzysztof Pulkiewicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znika problem przechowywania dokumentacji

Dla faktur ustrukturyzowanych zniknie w zasadzie problem ich przechowywania, ponieważ pozostają one w systemie na 10 lat i zawsze będzie można uzyskać do nich dostęp. Eliminuje to również zagrożenie zniszczenia lub zagubienia faktury – nie będzie więc potrzeby wystawiania dla nich duplikatów.

Procesowanie dokumentacji stanie się maksymalnie proste. Faktur nie trzeba będzie skanować lub ręcznie wprowadzać do systemu i przechowywać w segregatorach. Całość tych procesów zostanie przetransferowana na KSeF.

Koniec z modyfikowaniem i usuwaniem

Obawy może budzić kwestia ewentualnej modyfikacji faktury ustrukturyzowanej. W czasie wystawiania faktur zawsze może wkraść się błąd. Obecnie powszechną praktyką jest, że w razie szybkiego wykrycia pomyłki, przedsiębiorcy lub księgowi wystawiają daną fakturę jeszcze raz, a błędną niszczą lub też w przypadku wersji elektronicznej – proszą o jej skasowanie i podmianę na właściwą.

Z e-fakturami takie działanie nie będzie możliwe. Zarejestrowanego dokumentu nie da się usunąć. Zgodnie z ustawą o VAT (art. 106j, ust. 4) faktury ustrukturyzowane będzie można jednak skorygować za pomocą wystawianej w ten sam sposób ustrukturyzowanej faktury korygującej. Będzie ona musiała zawierać numer identyfikacyjny nadany przez KSeF pierwotnej fakturze (w schemacie uwzględniono przeznaczone do tego pole).

Relacje księgowych z klientami w nowych warunkach

Cyfryzacja i automatyzacja procesów księgowych związana z wprowadzeniem KSeF może spowodować presję ze strony klientów na obniżenie stawek, przynajmniej w odniesieniu do obsługi faktur ustrukturyzowanych, które docelowo będą stanowić zdecydowaną większość dokumentów. Może się to wydawać zagrożeniem dla rentowności działalności księgowej. Należy jednak zauważyć, że dzięki usprawnieniu pracy możliwe będzie przeprocedowanie większej liczby dokumentów w tym samym czasie.

– Wprowadzone zmiany wpłyną na poprawę efektywności procesów księgowych. Jednocześnie biura księgowe będą musiały zapewnić płynne przejście swoich klientów na nowy rodzaj faktur oraz wspierać ich w "odnalezieniu" się w zmienionej procedurze obiegu dokumentów – zauważa Krzysztof Pulkiewicz. – Kompleksowa pomoc księgowym w tym obszarze jest rolą platform takich jak Banqup. Mają one za zadanie integrację z KSeF i dostarczenie narzędzi do obsługi faktur ustrukturyzowanych dla biur księgowych i ich klientów. Ważne jest też zapewnienie pakietu usług dodatkowych, jakie księgowi będą mogli zaoferować swoim klientom i tym samym scementować relację z nimi w nowej rzeczywistości – podsumowuje.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA