REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy System e-Faktur a praca księgowych - co się zmieni

Krajowy System e-Faktur a praca księgowych - co się zmieni
Krajowy System e-Faktur a praca księgowych - co się zmieni

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu najbliższych tygodni Rada UE, na wniosek polskiego rządu, ma wydać decyzję wykonawczą w sprawie wprowadzenia w Polsce Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Na razie korzystanie z KSeF jest dobrowolne, ale na wiosnę 2023 ma się stać obowiązkowe. Czy nowy typ dokumentów – faktura ustrukturyzowana – będzie wyzwaniem dla księgowych? Jak wpłynie na ich pracę?

Integracja KSeF z programami finansowo-księgowymi

W styczniu 2022 r. uruchomiono w Polsce Krajowy System e-Faktur, a na początku kwietnia Ministerstwo Finansów udostępniło darmową Aplikację Podatnika KSeF, która pozwala korzystać z funkcji tego systemu. Dzięki przygotowanemu interfejsowi (API), możliwe jest też zintegrowanie z KSeF komercyjnych narzędzi finansowo-księgowych. Platforma Banqup skorzystała z tej możliwości jako jedna z pierwszych.

Autopromocja

Kiedy faktury ustrukturyzowane staną się obowiązkowe?

Zgodnie z wnioskiem polskich władz do Komisji Europejskiej, obligatoryjne korzystanie z KSeF może być wprowadzone już za niecały rok – 1 kwietnia 2023 r. Obowiązkiem tym objęte będą wszystkie podmioty wystawiające faktury, które mają siedzibę na terytorium Polski.
Jednak nie wszystkie “zwykłe” faktury znikną z obiegu. Nadal wystawiać je będą podmioty zagraniczne czy rolnicy ryczałtowi (faktura VAT RR). Ponadto formy ustrukturyzowanej nie będą miały faktury, które mogą być pozbawione niektórych z elementów wymienionych w art. 106e, ust.1 ustawy o VAT. Są to między innymi rachunki za przejazd autostradą lub w formie biletu jednorazowego (kolejowego, autobusowego, lotniczego itp.).

Wygląd faktury ustrukturyzowanej

Ustawa o VAT (art. 106e, ust.1) określa informacje niezbędne, jakie powinny znaleźć się na fakturze. Nie wprowadza natomiast żadnych ograniczeń co do wyglądu zewnętrznego dokumentu. W związku z tym rachunki generowane w programach księgowych, arkuszach kalkulacyjnych, edytorach tekstu, nie mówiąc już o sporządzanych ręcznie, mogą znacznie różnić się wyglądem.
Tymczasem faktury ustrukturyzowane są zapisywane w postaci pliku w formacie XML, zgodnego ze strukturą logiczną e-Faktury FA(1). Wystawiać je można jedynie przy pomocy odpowiednich aplikacji – zintegrowanych z KSeF programów komercyjnych lub darmowej Aplikacji Podatnika KSeF, którą przygotowało Ministerstwo Finansów.
– Ściśle określona struktura i format pliku, w jakim faktura ustrukturyzowana musi być wysyłana do KSeF powodują, że z punktu widzenia systemu, każdy przesłany dokument będzie “wyglądał” tak samo. Natomiast to, jak będzie on odwzorowany graficznie na ekranie komputera lub po wydrukowaniu, zależy od wykorzystywanego oprogramowania – wyjaśnia Krzysztof Pulkiewicz, Country Manager Unifiedpost Group odpowiedzialny za rozwój platformy Banqup w Polsce. – Oczywiście bez względu na wygląd, wydrukowana faktura będzie musiała zawierać wszystkie dane, które wprowadzone zostały w wersji cyfrowej – dodaje.

Nadchodzi automatyzacja pracy księgowych

Z punktu widzenia księgowych obsługa faktur ustrukturyzowanych (wystawianych i otrzymywanych w KSeF) powinna być znacznie mniej pracochłonna. Korzystający ze zintegrowanych z systemem państwowym programów finansowo-księgowych będą mogli przetwarzać je w sposób zautomatyzowany, bez konieczności ich digitalizacji lub ręcznego wprowadzania danych z fizycznych faktur do systemu.

– Na pewno wszyscy dostawcy rozwiązań komercyjnych przeprowadzą integrację swoich programów księgowych z państwowym systemem. My jako jedni z pierwszych przeszliśmy proces integracji platformy Banqup z KSeF – mówi Krzysztof Pulkiewicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znika problem przechowywania dokumentacji

Dla faktur ustrukturyzowanych zniknie w zasadzie problem ich przechowywania, ponieważ pozostają one w systemie na 10 lat i zawsze będzie można uzyskać do nich dostęp. Eliminuje to również zagrożenie zniszczenia lub zagubienia faktury – nie będzie więc potrzeby wystawiania dla nich duplikatów.

Procesowanie dokumentacji stanie się maksymalnie proste. Faktur nie trzeba będzie skanować lub ręcznie wprowadzać do systemu i przechowywać w segregatorach. Całość tych procesów zostanie przetransferowana na KSeF.

Koniec z modyfikowaniem i usuwaniem

Obawy może budzić kwestia ewentualnej modyfikacji faktury ustrukturyzowanej. W czasie wystawiania faktur zawsze może wkraść się błąd. Obecnie powszechną praktyką jest, że w razie szybkiego wykrycia pomyłki, przedsiębiorcy lub księgowi wystawiają daną fakturę jeszcze raz, a błędną niszczą lub też w przypadku wersji elektronicznej – proszą o jej skasowanie i podmianę na właściwą.

Z e-fakturami takie działanie nie będzie możliwe. Zarejestrowanego dokumentu nie da się usunąć. Zgodnie z ustawą o VAT (art. 106j, ust. 4) faktury ustrukturyzowane będzie można jednak skorygować za pomocą wystawianej w ten sam sposób ustrukturyzowanej faktury korygującej. Będzie ona musiała zawierać numer identyfikacyjny nadany przez KSeF pierwotnej fakturze (w schemacie uwzględniono przeznaczone do tego pole).

Relacje księgowych z klientami w nowych warunkach

Cyfryzacja i automatyzacja procesów księgowych związana z wprowadzeniem KSeF może spowodować presję ze strony klientów na obniżenie stawek, przynajmniej w odniesieniu do obsługi faktur ustrukturyzowanych, które docelowo będą stanowić zdecydowaną większość dokumentów. Może się to wydawać zagrożeniem dla rentowności działalności księgowej. Należy jednak zauważyć, że dzięki usprawnieniu pracy możliwe będzie przeprocedowanie większej liczby dokumentów w tym samym czasie.

– Wprowadzone zmiany wpłyną na poprawę efektywności procesów księgowych. Jednocześnie biura księgowe będą musiały zapewnić płynne przejście swoich klientów na nowy rodzaj faktur oraz wspierać ich w "odnalezieniu" się w zmienionej procedurze obiegu dokumentów – zauważa Krzysztof Pulkiewicz. – Kompleksowa pomoc księgowym w tym obszarze jest rolą platform takich jak Banqup. Mają one za zadanie integrację z KSeF i dostarczenie narzędzi do obsługi faktur ustrukturyzowanych dla biur księgowych i ich klientów. Ważne jest też zapewnienie pakietu usług dodatkowych, jakie księgowi będą mogli zaoferować swoim klientom i tym samym scementować relację z nimi w nowej rzeczywistości – podsumowuje.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie - trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W związku z przerwą w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl Ministerstwo Finansów w piątek poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA