REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójne opodatkowanie spadków z zagranicy. Minister Finansów nie planuje zmiany przepisów

Podwójne opodatkowanie spadków z zagranicy. Minister Finansów nie planuje działań legislacyjnych
Podwójne opodatkowanie spadków z zagranicy. Minister Finansów nie planuje działań legislacyjnych
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów poinformował, że nie planuje podjęcia działań legislacyjnych w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu spadków otrzymywanych przez polskich rezydentów podatkowych z zagranicy.

Polonia zagraniczna alarmuje: spadki z zagranicy opodatkowane dwa razy

W interpelacji poselskiej z 13 maja 2022 r. (nr 33565) do Ministra Finansów jeden z posłów wskazał na problem podwójnego opodatkowania spadków pochodzących z zagranicy. Problem dotyczy szczególnie Polaków mieszkających poza granicami naszego państwa (Polonii zagranicznej), których liczba jest szacowana na 12-15 milionów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W zdecydowanej większości przypadków spadek otrzymany przez Polaka mieszkającego w Polsce z zagranicy jest opodatkowany podwójnie - raz za granicą i drugi raz w Polsce. Podwójny podatek dotyczy też spadków otrzymanych z Polski przez polskich emigrantów mieszkających za granicą.

Problem tkwi w tym, że standardowe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie dotyczą spadków. Unikanie podwójnego opodatkowania w przypadku spadków może być uregulowane w odrębnych umowach międzynarodowych. Aktualnie Polska ma zawarte tylko trzy takie umowy: z Austrią, Węgrami oraz Czechami. W zdecydowanej zatem większości przypadków (w odniesieniu do spadków otrzymanych z innych państw niż Austria, Węgry i Czechy) otrzymanie spadku jest opodatkowanie dwukrotnie, w państwie spadkodawcy i w Polsce.

Pomimo świadomości istnienia problemu podwójnego opodatkowania spadków transgranicznych, także na szczeblu Unii Europejskiej, nie zostały implementowane praktycznie żadne środki zaradcze, ani w prawie międzynarodowym, ani krajowym.

REKLAMA

Zdaniem Posła problem podwójnego opodatkowania spadków z zagranicy skutkuje m.in. tym, że spadkodawcy zagraniczni mniej chętnie wskazują do spadkobrania rodaków w kraju, co przekłada się także na mniejsze przychody budżetu naszego państwa. Problem ten dotyczy w szczególności spadkodawców z państw, w których zamieszkuje bardzo liczna i zamożna Polonia, takich jak Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania, Irlandia, Norwegia czy Stany Zjednoczone i Kanada.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poseł zadał Ministrowi Finansów pytania, czy ten:

  1.  rozważa podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do nowelizacji polskich przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, tj. wprowadzenia zasady, istniejącej na gruncie podatków dochodowych, że nawet w przypadku braku umowy międzynarodowej, podatnik otrzymujący spadek z zagranicy miałby prawo pomniejszyć polski podatek od spadków i darowizn o podatek zapłacony za granicą?
  2.  negocjowane są w chwili obecnej umowy międzynarodowe o unikaniu podwójnego opodatkowania w przypadku spadków, w szczególności z Republiką Federalną Niemiec?
  3.  zamierza podjąć inne działania, aby rozwiązać problem podwójnego opodatkowania spadków zagranicznych?

Opodatkowanie spadków - przepisy

Minister Finansów w odpowiedzi z 1 czerwca 2022 r. na ww. interpelację wskazał na wstępie, że podatek od spadków i darowizn nie podlega zharmonizowaniu w ramach prawa UE [zob. Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 15 grudnia 2011 r. dotyczący zwalczania przeszkód w odniesieniu do opodatkowania spadków transgranicznych w obrębie UE (COM/2011/864)].

Komisja Europejska przyjęła 15 grudnia 2011 r. dotyczące zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu spadków (K (2011) 8819) ale wytyczne te mają charakter niewiążący. Państwa członkowskie mogą więc swobodnie kształtować przepisy krajowe w tym zakresie. Przepisy te nie mogą jednak dyskryminować ze względu na obywatelstwo oraz ograniczać swobody przepływu kapitału.

Zasady opodatkowania określone w przepisach ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, zwanej dalej: „uPSiD”, pozostają w zgodzie z tymi zaleceniami.

Minister Finansów: podwójne opodatkowanie spadków to zjawisko marginalne; nie będzie zmiany przepisów

Zdaniem Ministra Finansów kwestia podwójnego opodatkowania spadków w Polsce to zjawisko marginalne i może dotyczyć przypadków, gdy spadek jest nabywany od osoby niespokrewnionej (obcej) i gdy brak jest przesłanek do zastosowania ulg od podatku, określonych w uPSiD. W przypadku nabycia majątku przez członków najbliższej rodziny uPSiD przewiduje całkowite zwolnienie z podatku od spadków i darowizn, przy spełnieniu przesłanek określonych w art. 4a uPSiD.

Dlatego też Minister Finansów nie zamierza wprowadzić w polskim prawie ulgi w postaci pomniejszenia polskiego podatku od spadków i darowizn o podatek zapłacony za granicą. Zdaniem Ministra taka ulga skutkowałaby jednostronnie, po stronie polskiej, ubytkami we wpływach z podatku do budżetów gmin (jedynych beneficjentów wpływów z tego podatku).

Ponadto Minister poinformował, że aktualnie nie są negocjowane żadne umowy w zakresie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie nabycia spadku. Polska jest stroną trzech umów o unikaniu podwójnego opodatkowania w dziedzinie podatku od spadków z Czechami, Austrią i Węgrami, podpisanymi odpowiednio w 1925, 1926 i 1928 roku.

- Umowa pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeskosłowacką w sprawie zapobieżenia dwukrotnemu opodatkowaniu w dziedzinie podatków spadkowych z dnia 23 kwietnia 1925 r. (Dz. U. z 1926 r. Nr 13 poz. 78),
- Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrjacką o zapobieganiu dwukrotnemu pobieraniu podatku spadkowego z dnia 24 listopada 1926 r. (Dz. U. z 1928 r. Nr 61 poz. 557),
- Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Węgierskiem w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu spadków z dnia 12 maja 1928 r. (Dz. U. z 1931 r. Nr 75 poz. 602).

Te trzy umowy zostały zawarte po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. W tym czasie przesunięcia majątkowe, tytułem darowizny lub spadku, były dokonywane między członkami rodziny, którzy – nie z własnej woli - znaleźli się po dwóch stronach granic. Zdaniem Ministra Finansów aktualnie formuła ta jest już historycznie wyczerpana. Dodatkowo, ewentualna eliminacja podwójnego opodatkowania spadków leży wyłącznie w gestii poszczególnych państw członkowskich. A, zdaniem Ministra, inne państwa nie wykazują obecnie potrzeby zawarcia umowy w tym zakresie.

Ponadto do Ministerstwa Finansów nie dotarły informacje, aby Komisja Europejska wyraziła potrzebę harmonizacji przepisów unijnych odnośnie do opodatkowania spadków i darowizn (w tym transgranicznych) i że podjęte zostały prace nad wprowadzeniem zmian w tym zakresie. Z tych względów państwa członkowskie nie są obecnie zobowiązane do unikania podwójnego opodatkowania spadku będącego efektem równoczesnego wykonywania przez nie swoich kompetencji podatkowych.

Z tych powodów w Ministerstwie Finansów nie planuje się podjęcia działań legislacyjnych w omawianym zakresie.

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA