REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójne opodatkowanie spadków z zagranicy. Minister Finansów nie planuje zmiany przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podwójne opodatkowanie spadków z zagranicy. Minister Finansów nie planuje działań legislacyjnych
Podwójne opodatkowanie spadków z zagranicy. Minister Finansów nie planuje działań legislacyjnych
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów poinformował, że nie planuje podjęcia działań legislacyjnych w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu spadków otrzymywanych przez polskich rezydentów podatkowych z zagranicy.

Polonia zagraniczna alarmuje: spadki z zagranicy opodatkowane dwa razy

W interpelacji poselskiej z 13 maja 2022 r. (nr 33565) do Ministra Finansów jeden z posłów wskazał na problem podwójnego opodatkowania spadków pochodzących z zagranicy. Problem dotyczy szczególnie Polaków mieszkających poza granicami naszego państwa (Polonii zagranicznej), których liczba jest szacowana na 12-15 milionów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W zdecydowanej większości przypadków spadek otrzymany przez Polaka mieszkającego w Polsce z zagranicy jest opodatkowany podwójnie - raz za granicą i drugi raz w Polsce. Podwójny podatek dotyczy też spadków otrzymanych z Polski przez polskich emigrantów mieszkających za granicą.

Problem tkwi w tym, że standardowe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie dotyczą spadków. Unikanie podwójnego opodatkowania w przypadku spadków może być uregulowane w odrębnych umowach międzynarodowych. Aktualnie Polska ma zawarte tylko trzy takie umowy: z Austrią, Węgrami oraz Czechami. W zdecydowanej zatem większości przypadków (w odniesieniu do spadków otrzymanych z innych państw niż Austria, Węgry i Czechy) otrzymanie spadku jest opodatkowanie dwukrotnie, w państwie spadkodawcy i w Polsce.

Pomimo świadomości istnienia problemu podwójnego opodatkowania spadków transgranicznych, także na szczeblu Unii Europejskiej, nie zostały implementowane praktycznie żadne środki zaradcze, ani w prawie międzynarodowym, ani krajowym.

REKLAMA

Zdaniem Posła problem podwójnego opodatkowania spadków z zagranicy skutkuje m.in. tym, że spadkodawcy zagraniczni mniej chętnie wskazują do spadkobrania rodaków w kraju, co przekłada się także na mniejsze przychody budżetu naszego państwa. Problem ten dotyczy w szczególności spadkodawców z państw, w których zamieszkuje bardzo liczna i zamożna Polonia, takich jak Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania, Irlandia, Norwegia czy Stany Zjednoczone i Kanada.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poseł zadał Ministrowi Finansów pytania, czy ten:

  1.  rozważa podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do nowelizacji polskich przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, tj. wprowadzenia zasady, istniejącej na gruncie podatków dochodowych, że nawet w przypadku braku umowy międzynarodowej, podatnik otrzymujący spadek z zagranicy miałby prawo pomniejszyć polski podatek od spadków i darowizn o podatek zapłacony za granicą?
  2.  negocjowane są w chwili obecnej umowy międzynarodowe o unikaniu podwójnego opodatkowania w przypadku spadków, w szczególności z Republiką Federalną Niemiec?
  3.  zamierza podjąć inne działania, aby rozwiązać problem podwójnego opodatkowania spadków zagranicznych?

Opodatkowanie spadków - przepisy

Minister Finansów w odpowiedzi z 1 czerwca 2022 r. na ww. interpelację wskazał na wstępie, że podatek od spadków i darowizn nie podlega zharmonizowaniu w ramach prawa UE [zob. Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 15 grudnia 2011 r. dotyczący zwalczania przeszkód w odniesieniu do opodatkowania spadków transgranicznych w obrębie UE (COM/2011/864)].

Komisja Europejska przyjęła 15 grudnia 2011 r. dotyczące zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu spadków (K (2011) 8819) ale wytyczne te mają charakter niewiążący. Państwa członkowskie mogą więc swobodnie kształtować przepisy krajowe w tym zakresie. Przepisy te nie mogą jednak dyskryminować ze względu na obywatelstwo oraz ograniczać swobody przepływu kapitału.

Zasady opodatkowania określone w przepisach ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, zwanej dalej: „uPSiD”, pozostają w zgodzie z tymi zaleceniami.

Minister Finansów: podwójne opodatkowanie spadków to zjawisko marginalne; nie będzie zmiany przepisów

Zdaniem Ministra Finansów kwestia podwójnego opodatkowania spadków w Polsce to zjawisko marginalne i może dotyczyć przypadków, gdy spadek jest nabywany od osoby niespokrewnionej (obcej) i gdy brak jest przesłanek do zastosowania ulg od podatku, określonych w uPSiD. W przypadku nabycia majątku przez członków najbliższej rodziny uPSiD przewiduje całkowite zwolnienie z podatku od spadków i darowizn, przy spełnieniu przesłanek określonych w art. 4a uPSiD.

Dlatego też Minister Finansów nie zamierza wprowadzić w polskim prawie ulgi w postaci pomniejszenia polskiego podatku od spadków i darowizn o podatek zapłacony za granicą. Zdaniem Ministra taka ulga skutkowałaby jednostronnie, po stronie polskiej, ubytkami we wpływach z podatku do budżetów gmin (jedynych beneficjentów wpływów z tego podatku).

Ponadto Minister poinformował, że aktualnie nie są negocjowane żadne umowy w zakresie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie nabycia spadku. Polska jest stroną trzech umów o unikaniu podwójnego opodatkowania w dziedzinie podatku od spadków z Czechami, Austrią i Węgrami, podpisanymi odpowiednio w 1925, 1926 i 1928 roku.

- Umowa pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeskosłowacką w sprawie zapobieżenia dwukrotnemu opodatkowaniu w dziedzinie podatków spadkowych z dnia 23 kwietnia 1925 r. (Dz. U. z 1926 r. Nr 13 poz. 78),
- Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrjacką o zapobieganiu dwukrotnemu pobieraniu podatku spadkowego z dnia 24 listopada 1926 r. (Dz. U. z 1928 r. Nr 61 poz. 557),
- Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Węgierskiem w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu spadków z dnia 12 maja 1928 r. (Dz. U. z 1931 r. Nr 75 poz. 602).

Te trzy umowy zostały zawarte po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. W tym czasie przesunięcia majątkowe, tytułem darowizny lub spadku, były dokonywane między członkami rodziny, którzy – nie z własnej woli - znaleźli się po dwóch stronach granic. Zdaniem Ministra Finansów aktualnie formuła ta jest już historycznie wyczerpana. Dodatkowo, ewentualna eliminacja podwójnego opodatkowania spadków leży wyłącznie w gestii poszczególnych państw członkowskich. A, zdaniem Ministra, inne państwa nie wykazują obecnie potrzeby zawarcia umowy w tym zakresie.

Ponadto do Ministerstwa Finansów nie dotarły informacje, aby Komisja Europejska wyraziła potrzebę harmonizacji przepisów unijnych odnośnie do opodatkowania spadków i darowizn (w tym transgranicznych) i że podjęte zostały prace nad wprowadzeniem zmian w tym zakresie. Z tych względów państwa członkowskie nie są obecnie zobowiązane do unikania podwójnego opodatkowania spadku będącego efektem równoczesnego wykonywania przez nie swoich kompetencji podatkowych.

Z tych powodów w Ministerstwie Finansów nie planuje się podjęcia działań legislacyjnych w omawianym zakresie.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA