REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwójne opodatkowanie spadków z zagranicy. Minister Finansów nie planuje zmiany przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podwójne opodatkowanie spadków z zagranicy. Minister Finansów nie planuje działań legislacyjnych
Podwójne opodatkowanie spadków z zagranicy. Minister Finansów nie planuje działań legislacyjnych
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów poinformował, że nie planuje podjęcia działań legislacyjnych w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu spadków otrzymywanych przez polskich rezydentów podatkowych z zagranicy.

Polonia zagraniczna alarmuje: spadki z zagranicy opodatkowane dwa razy

W interpelacji poselskiej z 13 maja 2022 r. (nr 33565) do Ministra Finansów jeden z posłów wskazał na problem podwójnego opodatkowania spadków pochodzących z zagranicy. Problem dotyczy szczególnie Polaków mieszkających poza granicami naszego państwa (Polonii zagranicznej), których liczba jest szacowana na 12-15 milionów.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W zdecydowanej większości przypadków spadek otrzymany przez Polaka mieszkającego w Polsce z zagranicy jest opodatkowany podwójnie - raz za granicą i drugi raz w Polsce. Podwójny podatek dotyczy też spadków otrzymanych z Polski przez polskich emigrantów mieszkających za granicą.

Problem tkwi w tym, że standardowe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie dotyczą spadków. Unikanie podwójnego opodatkowania w przypadku spadków może być uregulowane w odrębnych umowach międzynarodowych. Aktualnie Polska ma zawarte tylko trzy takie umowy: z Austrią, Węgrami oraz Czechami. W zdecydowanej zatem większości przypadków (w odniesieniu do spadków otrzymanych z innych państw niż Austria, Węgry i Czechy) otrzymanie spadku jest opodatkowanie dwukrotnie, w państwie spadkodawcy i w Polsce.

Pomimo świadomości istnienia problemu podwójnego opodatkowania spadków transgranicznych, także na szczeblu Unii Europejskiej, nie zostały implementowane praktycznie żadne środki zaradcze, ani w prawie międzynarodowym, ani krajowym.

Zdaniem Posła problem podwójnego opodatkowania spadków z zagranicy skutkuje m.in. tym, że spadkodawcy zagraniczni mniej chętnie wskazują do spadkobrania rodaków w kraju, co przekłada się także na mniejsze przychody budżetu naszego państwa. Problem ten dotyczy w szczególności spadkodawców z państw, w których zamieszkuje bardzo liczna i zamożna Polonia, takich jak Niemcy, Szwecja, Wielka Brytania, Irlandia, Norwegia czy Stany Zjednoczone i Kanada.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poseł zadał Ministrowi Finansów pytania, czy ten:

  1.  rozważa podjęcie działań legislacyjnych zmierzających do nowelizacji polskich przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, tj. wprowadzenia zasady, istniejącej na gruncie podatków dochodowych, że nawet w przypadku braku umowy międzynarodowej, podatnik otrzymujący spadek z zagranicy miałby prawo pomniejszyć polski podatek od spadków i darowizn o podatek zapłacony za granicą?
  2.  negocjowane są w chwili obecnej umowy międzynarodowe o unikaniu podwójnego opodatkowania w przypadku spadków, w szczególności z Republiką Federalną Niemiec?
  3.  zamierza podjąć inne działania, aby rozwiązać problem podwójnego opodatkowania spadków zagranicznych?

Opodatkowanie spadków - przepisy

Minister Finansów w odpowiedzi z 1 czerwca 2022 r. na ww. interpelację wskazał na wstępie, że podatek od spadków i darowizn nie podlega zharmonizowaniu w ramach prawa UE [zob. Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z dnia 15 grudnia 2011 r. dotyczący zwalczania przeszkód w odniesieniu do opodatkowania spadków transgranicznych w obrębie UE (COM/2011/864)].

Komisja Europejska przyjęła 15 grudnia 2011 r. dotyczące zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu spadków (K (2011) 8819) ale wytyczne te mają charakter niewiążący. Państwa członkowskie mogą więc swobodnie kształtować przepisy krajowe w tym zakresie. Przepisy te nie mogą jednak dyskryminować ze względu na obywatelstwo oraz ograniczać swobody przepływu kapitału.

Zasady opodatkowania określone w przepisach ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, zwanej dalej: „uPSiD”, pozostają w zgodzie z tymi zaleceniami.

Minister Finansów: podwójne opodatkowanie spadków to zjawisko marginalne; nie będzie zmiany przepisów

REKLAMA

Zdaniem Ministra Finansów kwestia podwójnego opodatkowania spadków w Polsce to zjawisko marginalne i może dotyczyć przypadków, gdy spadek jest nabywany od osoby niespokrewnionej (obcej) i gdy brak jest przesłanek do zastosowania ulg od podatku, określonych w uPSiD. W przypadku nabycia majątku przez członków najbliższej rodziny uPSiD przewiduje całkowite zwolnienie z podatku od spadków i darowizn, przy spełnieniu przesłanek określonych w art. 4a uPSiD.

Dlatego też Minister Finansów nie zamierza wprowadzić w polskim prawie ulgi w postaci pomniejszenia polskiego podatku od spadków i darowizn o podatek zapłacony za granicą. Zdaniem Ministra taka ulga skutkowałaby jednostronnie, po stronie polskiej, ubytkami we wpływach z podatku do budżetów gmin (jedynych beneficjentów wpływów z tego podatku).

Ponadto Minister poinformował, że aktualnie nie są negocjowane żadne umowy w zakresie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie nabycia spadku. Polska jest stroną trzech umów o unikaniu podwójnego opodatkowania w dziedzinie podatku od spadków z Czechami, Austrią i Węgrami, podpisanymi odpowiednio w 1925, 1926 i 1928 roku.

- Umowa pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeskosłowacką w sprawie zapobieżenia dwukrotnemu opodatkowaniu w dziedzinie podatków spadkowych z dnia 23 kwietnia 1925 r. (Dz. U. z 1926 r. Nr 13 poz. 78),
- Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrjacką o zapobieganiu dwukrotnemu pobieraniu podatku spadkowego z dnia 24 listopada 1926 r. (Dz. U. z 1928 r. Nr 61 poz. 557),
- Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Węgierskiem w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu spadków z dnia 12 maja 1928 r. (Dz. U. z 1931 r. Nr 75 poz. 602).

Te trzy umowy zostały zawarte po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. W tym czasie przesunięcia majątkowe, tytułem darowizny lub spadku, były dokonywane między członkami rodziny, którzy – nie z własnej woli - znaleźli się po dwóch stronach granic. Zdaniem Ministra Finansów aktualnie formuła ta jest już historycznie wyczerpana. Dodatkowo, ewentualna eliminacja podwójnego opodatkowania spadków leży wyłącznie w gestii poszczególnych państw członkowskich. A, zdaniem Ministra, inne państwa nie wykazują obecnie potrzeby zawarcia umowy w tym zakresie.

Ponadto do Ministerstwa Finansów nie dotarły informacje, aby Komisja Europejska wyraziła potrzebę harmonizacji przepisów unijnych odnośnie do opodatkowania spadków i darowizn (w tym transgranicznych) i że podjęte zostały prace nad wprowadzeniem zmian w tym zakresie. Z tych względów państwa członkowskie nie są obecnie zobowiązane do unikania podwójnego opodatkowania spadku będącego efektem równoczesnego wykonywania przez nie swoich kompetencji podatkowych.

Z tych powodów w Ministerstwie Finansów nie planuje się podjęcia działań legislacyjnych w omawianym zakresie.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA