REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy KSeF - data wystawienia faktury, kary, firmy zagraniczne. Ministerstwo Finansów konsultuje nowe przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
VAT, podatki
VAT, podatki

REKLAMA

REKLAMA

Analizujemy kwestię kar, związanych z Krajowym Systemem e-Faktur, zastanawiamy się nad ich wysokością – powiedział PAP dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Paweł Selera.

Obowiązkowy KSeF od 2024 roku. Konsultacje nowych przepisów

Trwają konsultacje publiczne projektu ustawy, której celem jest wprowadzenie Krajowego Systemu eFaktur (KSeF) jako obowiązkowego dla przedsiębiorców sposobu wystawiania faktur VAT. System już działa, ale przedsiębiorcy mogą korzystać z niego dobrowolnie, tymczasem od 2024 r. ma być już obowiązkowy.

Jak powiedział PAP dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Paweł Selera, do resortu wpłynęły uwagi ws. projektowanych przepisów. Podkreślił, że resort jest otwarty na pewne zmiany w projekcie, wynikające z uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji. Obecnie są one przedmiotem analizy.

"Chcemy, by projektowane rozwiązanie było dla podatników proste i zrozumiałe. Planujemy też szeroko zakrojoną kampanię informacyjną" – zapowiedział dyrektor departamentu VAT w MF.

REKLAMA

Postępowanie w razie awarii KSeF

Jak wskazał, najwięcej wątpliwości budzą kwestie postępowania w razie awarii KSeF w tym m.in. data wystawienia faktury oraz kary pieniężne, jakie według projektu mogą być nałożone na przedsiębiorców. "Wątpliwości dotyczą również objęcia systemem podmiotów zagranicznych, które nią mają w Polsce siedziby, ale posiadają tu stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej" – mówił PAP Selera.

Data wystawienia faktury i moment powstania obowiązku podatkowego

Z tematem awarii wiąże się m.in. kwestia daty wystawienia faktury i momentu powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie z projektowaną ustawą datą wystawienia faktury jest data przesłania jej do KSeF. Wyjątkiem jest przypadek awarii. W takiej sytuacji, jak powiedział Paweł Selera, podatnik będzie mógł wystawić fakturę w postaci elektronicznej według określonego dla faktur ustrukturyzowanych wzoru, wprowadzając rzeczywistą datę jej wystawienia i przekazać ją klientowi. Zrobi to w sposób z nim uzgodniony (papierowo lub elektronicznie). W tym szczególnym przypadku datą wystawienia faktury, będzie data wprowadzona przez podatnika. Po zakończeniu awarii systemu uprzednio wystawioną fakturę podatnik jest zobowiązany wprowadzić do KSeF. Rozwiązanie to ma charakter szczególny i dotyczy wyłącznie sytuacji gdy KSeF nie działa.

"Sytuacja, kiedy datą wystawienia faktury jest data przesłania jej do KSeF, ma duże znacznie analityczne dla Ministerstwa Finansów. Sprawia, że znika choćby kwestia antydatowania faktur, czyli wystawiania ich np. z wsteczną datą, przykładowo po to, aby klient mógł wcześniej odliczyć VAT. Faktura wystawiona w KSeF opatrywana jest numerem identyfikującym, w którym +zaszyta+ jest również data jej wystawienia" – powiedział Paweł Selera.

Jego zdaniem daje to pewność po stronie zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy, że dokument jest wiarygodny i prawidłowo wystawiony. Zaznaczył, że sprzedawca, jak i nabywca mają od razu dostęp do danych w niej zawartych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktury wystawiane na przełomie miesięcy lub dni

Dyrektor Selera przyznał, że MF "przygląda się" ponownie sytuacjom, w których faktura jest wystawiana na przykład na przełomie miesięcy. "Wiele firm wystawia faktury praktycznie w sposób ciągły, robi to na przełomie miesięcy, dni. Przy fakturach znaczenie mają, oprócz daty wystawienia, kwestie kursu walut. Pochylamy się także nad tą sytuacją, tak by KSeF dawał pełen komfort i bezpieczeństwo w zakresie prawidłowego zaewidencjonowania transakcji +na przełomie+" – powiedział dyrektor.

Faktury konsumenckie

Dodał także, że rozważana jest kwestia obowiązku wystawiania w KSeF faktur konsumenckich. "Zdajemy sobie sprawę, że ich wprowadzenie do systemu może wywołać dla podatników określone trudności. Poza tym nadal pozostawiamy możliwość wystawiania faktur w kasach rejestrujących. Proponujemy utrzymanie tego rozwiązania jeszcze przez rok od wprowadzenia KSeF, aby zmiana nie była zbyt uciążliwa dla podatników i inwazyjna – choć docelowo wszystkie faktury będą wystawianie w KSeF" – stwierdził Paweł Selera.

Kary za błędy w KSeF

Przedstawiciele przedsiębiorców, którzy biorą udział w konsultacjach społecznych, zwracają uwagę na kary, które zostały zapisane w projekcie. Wprawdzie - jak wynika z projektowanej ustawy - mają one nie być stosowane na początku działania systemu, jednak potem mogą być nakładane i biznes obawia się ich wysokości.

"Analizujemy kwestię kar, zastanawiamy się nad ich wysokością, chodzi głównie o dolne ich przedziały – minima kwotowe" – przyznał Paweł Selera. Jak dodał, trzeba pamiętać, że zapisy dotyczące kar odwołują się do Kodeksu Postępowania Administracyjnego, który z kolei zakłada proporcjonalność kar i ich miarkowanie, a więc są one ustalane w zakresie „od – do”. "Poza tym organ będzie rozstrzygał sprawę prowadząc postępowanie, patrząc na szereg aspektów. Filozofia karania zawarta w ustawie o KSeF jest taka sama jak w przypadku pakietu SLIM VAT 3, gdzie zapisana jest proporcjonalność sankcji, a nie kara na sztywnym poziomie. Kary wahają się od zera do poziomu zapisanego w ustawie” – dodał dyrektor w MF.

Zastrzegł jednak, że kary za wystawienie faktury poza systemem muszą pozostać. Zwrócił uwagę, że podobne sankcje są stosowane we Włoszech.

KSeF nie obejmie firm zagranicznych bez stałych siedzib w Polsce?

Resort finansów wyklucza także rezygnację z objęcia systemem firm zagranicznych, które w Polsce nie mają siedzib, ale prowadzą u nas działalność gospodarczą w sposób stały. Niektóre organizacje przedsiębiorców podnosiły tę kwestię twierdząc, że kiedy Komisja Europejska zgodziła się na obowiązkowy system faktur elektronicznych w Polsce, to dotyczyło to wyłącznie firm z siedzibą w naszym kraju.

"Rozmawialiśmy z Komisją Europejską i mamy jednoznaczne uzgodnienia, że decyzja derogacyjna w stosunku do Polski upoważnia nas do objęcia systemem KSeF firm, które w Polsce mają stałe miejsce działalności gospodarczej, choć nie mają tu siedzib. Takie same zasady dotyczą Włoch oraz Francji. Kształt wykładni został ustalony w dialogu z KE, więc jak najbardziej systemem KSeF możemy objąć firmy mające stałe miejsce działalności w Polsce. To w żadnym wypadku nie jest nadinterpretacja czy samowolne działanie" – powiedział dyrektor Selera.

Stwierdził także, że aby system faktur elektronicznych był powszechny, musi objąć jak najwięcej firm. Dlatego - jak zaznaczył - wyłączenia z systemu, które mają zostać zapisane w opracowywanym obecnie projekcie rozporządzenia, będą wąskie – zarówno branżowo, jak i przedmiotowo.

Przedstawiciel MF dodał, że rozważane jest stworzenie poradnika dla przedsiębiorców, aby mogli oni ocenić, czy wypełniają kryteria pozwalające uznać, że dysponują w Polsce stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomniał, że przedsiębiorcy mogą także wystąpić o interpretację podatkową, dotyczącą tej kwestii.

KSeF już działa fakultatywnie

"Przypominamy, że system już działa (fakultatywnie) i że każdy podatnik sam może zacząć wystawiać faktury w KSeF, aby przygotować się do tych zmian. Można wystawić fakturę w środowisku testowym, ale także normalną, pełnoprawną fakturę" – stwierdził dyrektor departamentu VAT w MF. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ amac/ drag/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA