Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy KSeF - data wystawienia faktury, kary, firmy zagraniczne. Ministerstwo Finansów konsultuje nowe przepisy

VAT, podatki
VAT, podatki
Analizujemy kwestię kar, związanych z Krajowym Systemem e-Faktur, zastanawiamy się nad ich wysokością – powiedział PAP dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Paweł Selera.

Obowiązkowy KSeF od 2024 roku. Konsultacje nowych przepisów

Trwają konsultacje publiczne projektu ustawy, której celem jest wprowadzenie Krajowego Systemu eFaktur (KSeF) jako obowiązkowego dla przedsiębiorców sposobu wystawiania faktur VAT. System już działa, ale przedsiębiorcy mogą korzystać z niego dobrowolnie, tymczasem od 2024 r. ma być już obowiązkowy.

Jak powiedział PAP dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Paweł Selera, do resortu wpłynęły uwagi ws. projektowanych przepisów. Podkreślił, że resort jest otwarty na pewne zmiany w projekcie, wynikające z uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji. Obecnie są one przedmiotem analizy.

"Chcemy, by projektowane rozwiązanie było dla podatników proste i zrozumiałe. Planujemy też szeroko zakrojoną kampanię informacyjną" – zapowiedział dyrektor departamentu VAT w MF.

Postępowanie w razie awarii KSeF

Jak wskazał, najwięcej wątpliwości budzą kwestie postępowania w razie awarii KSeF w tym m.in. data wystawienia faktury oraz kary pieniężne, jakie według projektu mogą być nałożone na przedsiębiorców. "Wątpliwości dotyczą również objęcia systemem podmiotów zagranicznych, które nią mają w Polsce siedziby, ale posiadają tu stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej" – mówił PAP Selera.

Data wystawienia faktury i moment powstania obowiązku podatkowego

Z tematem awarii wiąże się m.in. kwestia daty wystawienia faktury i momentu powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie z projektowaną ustawą datą wystawienia faktury jest data przesłania jej do KSeF. Wyjątkiem jest przypadek awarii. W takiej sytuacji, jak powiedział Paweł Selera, podatnik będzie mógł wystawić fakturę w postaci elektronicznej według określonego dla faktur ustrukturyzowanych wzoru, wprowadzając rzeczywistą datę jej wystawienia i przekazać ją klientowi. Zrobi to w sposób z nim uzgodniony (papierowo lub elektronicznie). W tym szczególnym przypadku datą wystawienia faktury, będzie data wprowadzona przez podatnika. Po zakończeniu awarii systemu uprzednio wystawioną fakturę podatnik jest zobowiązany wprowadzić do KSeF. Rozwiązanie to ma charakter szczególny i dotyczy wyłącznie sytuacji gdy KSeF nie działa.

"Sytuacja, kiedy datą wystawienia faktury jest data przesłania jej do KSeF, ma duże znacznie analityczne dla Ministerstwa Finansów. Sprawia, że znika choćby kwestia antydatowania faktur, czyli wystawiania ich np. z wsteczną datą, przykładowo po to, aby klient mógł wcześniej odliczyć VAT. Faktura wystawiona w KSeF opatrywana jest numerem identyfikującym, w którym +zaszyta+ jest również data jej wystawienia" – powiedział Paweł Selera.

Jego zdaniem daje to pewność po stronie zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy, że dokument jest wiarygodny i prawidłowo wystawiony. Zaznaczył, że sprzedawca, jak i nabywca mają od razu dostęp do danych w niej zawartych.

Faktury wystawiane na przełomie miesięcy lub dni

Dyrektor Selera przyznał, że MF "przygląda się" ponownie sytuacjom, w których faktura jest wystawiana na przykład na przełomie miesięcy. "Wiele firm wystawia faktury praktycznie w sposób ciągły, robi to na przełomie miesięcy, dni. Przy fakturach znaczenie mają, oprócz daty wystawienia, kwestie kursu walut. Pochylamy się także nad tą sytuacją, tak by KSeF dawał pełen komfort i bezpieczeństwo w zakresie prawidłowego zaewidencjonowania transakcji +na przełomie+" – powiedział dyrektor.

Faktury konsumenckie

Dodał także, że rozważana jest kwestia obowiązku wystawiania w KSeF faktur konsumenckich. "Zdajemy sobie sprawę, że ich wprowadzenie do systemu może wywołać dla podatników określone trudności. Poza tym nadal pozostawiamy możliwość wystawiania faktur w kasach rejestrujących. Proponujemy utrzymanie tego rozwiązania jeszcze przez rok od wprowadzenia KSeF, aby zmiana nie była zbyt uciążliwa dla podatników i inwazyjna – choć docelowo wszystkie faktury będą wystawianie w KSeF" – stwierdził Paweł Selera.

Kary za błędy w KSeF

Przedstawiciele przedsiębiorców, którzy biorą udział w konsultacjach społecznych, zwracają uwagę na kary, które zostały zapisane w projekcie. Wprawdzie - jak wynika z projektowanej ustawy - mają one nie być stosowane na początku działania systemu, jednak potem mogą być nakładane i biznes obawia się ich wysokości.

"Analizujemy kwestię kar, zastanawiamy się nad ich wysokością, chodzi głównie o dolne ich przedziały – minima kwotowe" – przyznał Paweł Selera. Jak dodał, trzeba pamiętać, że zapisy dotyczące kar odwołują się do Kodeksu Postępowania Administracyjnego, który z kolei zakłada proporcjonalność kar i ich miarkowanie, a więc są one ustalane w zakresie „od – do”. "Poza tym organ będzie rozstrzygał sprawę prowadząc postępowanie, patrząc na szereg aspektów. Filozofia karania zawarta w ustawie o KSeF jest taka sama jak w przypadku pakietu SLIM VAT 3, gdzie zapisana jest proporcjonalność sankcji, a nie kara na sztywnym poziomie. Kary wahają się od zera do poziomu zapisanego w ustawie” – dodał dyrektor w MF.

Zastrzegł jednak, że kary za wystawienie faktury poza systemem muszą pozostać. Zwrócił uwagę, że podobne sankcje są stosowane we Włoszech.

KSeF nie obejmie firm zagranicznych bez stałych siedzib w Polsce?

Resort finansów wyklucza także rezygnację z objęcia systemem firm zagranicznych, które w Polsce nie mają siedzib, ale prowadzą u nas działalność gospodarczą w sposób stały. Niektóre organizacje przedsiębiorców podnosiły tę kwestię twierdząc, że kiedy Komisja Europejska zgodziła się na obowiązkowy system faktur elektronicznych w Polsce, to dotyczyło to wyłącznie firm z siedzibą w naszym kraju.

"Rozmawialiśmy z Komisją Europejską i mamy jednoznaczne uzgodnienia, że decyzja derogacyjna w stosunku do Polski upoważnia nas do objęcia systemem KSeF firm, które w Polsce mają stałe miejsce działalności gospodarczej, choć nie mają tu siedzib. Takie same zasady dotyczą Włoch oraz Francji. Kształt wykładni został ustalony w dialogu z KE, więc jak najbardziej systemem KSeF możemy objąć firmy mające stałe miejsce działalności w Polsce. To w żadnym wypadku nie jest nadinterpretacja czy samowolne działanie" – powiedział dyrektor Selera.

Stwierdził także, że aby system faktur elektronicznych był powszechny, musi objąć jak najwięcej firm. Dlatego - jak zaznaczył - wyłączenia z systemu, które mają zostać zapisane w opracowywanym obecnie projekcie rozporządzenia, będą wąskie – zarówno branżowo, jak i przedmiotowo.

Przedstawiciel MF dodał, że rozważane jest stworzenie poradnika dla przedsiębiorców, aby mogli oni ocenić, czy wypełniają kryteria pozwalające uznać, że dysponują w Polsce stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej. Przypomniał, że przedsiębiorcy mogą także wystąpić o interpretację podatkową, dotyczącą tej kwestii.

KSeF już działa fakultatywnie

"Przypominamy, że system już działa (fakultatywnie) i że każdy podatnik sam może zacząć wystawiać faktury w KSeF, aby przygotować się do tych zmian. Można wystawić fakturę w środowisku testowym, ale także normalną, pełnoprawną fakturę" – stwierdził dyrektor departamentu VAT w MF. (PAP)

autor: Marek Siudaj

ms/ amac/ drag/

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mój Prąd 5.0. Kiedy nowe dopłaty do fotowoltaiki, pomp ciepła i kolektorów?

    Mój Prąd 5.0. Kiedy nowa edycja programu? Jest zapowiedź! Piąta edycja to dopłaty do fotowoltaiki, pomp ciepła i kolektorów słonecznych. Poinformowała dzisiaj minister klimatu Anna Moskwa.

    Wnioski o dopłaty bezpośrednie 2023. Jakie zmiany? Co rolnik musi wiedzieć?

    Nabór wniosków o dopłaty bezpośrednie 2023 potrwa do 15 maja i jest prowadzony wyłącznie za pomocą aplikacji eWniosekPlus. W tym roku pojawiły się nowe rodzaje płatności związane z ochroną środowiska i klimatu. Te mechanizmy realizowane są w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Informuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

    Jak usprawnić organizację i rozliczanie podróży służbowych w firmie? Polityka podróży, automatyzacja rezerwacji i akceptacji

    Pandemia oraz lockdown w ostatnich latach sprawił, że transformacja cyfrowa nie jest już wyborem, a koniecznością. By zachować konkurencyjność polskie firmy muszą dostosować się do zmian i zacząć korzystać z nowych narzędzi i rozwiązań. Jednym z nich na pewno będzie automatyzacja, która znacząco może skrócić czas, który pracownicy przeznaczają na niepotrzebnie przeciągające się zadania, np. rozliczanie podróży służbowych.

    Ewolucja ustawy o fundacji rodzinnej

    Nie minęło zbyt wiele od czasu uchwalenia ustawy o fundacji rodzinnej, a ustawodawca dokonał już nowych zmian w jej brzmieniu. Warto przyjrzeć się temu, co zostało wprowadzone w toku procesu legislacyjnego w tym zakresie.

    Podatki 2023. Wynajem mieszkania w działalności gospodarczej. Czym różni się najem prywatny od najmu w działalności?

    Polski Ład przyniósł duże zmiany na rynku wynajmu nieruchomości. Od 2023 roku, osoby fizyczne osiągające przychody z tzw. najmu prywatnego mogą je opodatkowywać wyłącznie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, bez możliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodów. A jak powinni rozliczać się podatkowo przedsiębiorcy, którzy wynajmują mieszkania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej? 

    PIT po terminie. Czynny żal jako ratunek

    Złożenie PIT-u po terminie może spowodować sankcję finansową. Każdy spóźniony z rozliczeniem ma jednak szansę -  czynny żal. Napisanie tego pisma jest bardzo łatwe, usprawiedliwieniem może być zwykłe roztargnienie.

    WHO: Wkrótce Covid-19 tak samo niebezpieczny jak grypa sezonowa

    Covid-19 wkrótce nie będzie bardziej niebezpieczny od grypy sezonowej - oświadczyła 17 marca 2023 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), której szef Tedros Adhanom Ghebreyesus wyraził nadzieję na obniżenie w tym roku maksymalnego poziomu alarmowego w związku z pandemią koronawirusa.

    PIT 2023. Które PIT-y nie zostaną automatycznie złożone 2 maja w usłudze Twój e-PIT?

    Twój e-PIT to wygodna forma rozliczenia się z fiskusem z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W większości przypadków można nie zrobić nic, a i tak roczne zeznanie podatkowe zostanie automatycznie złożone do urzędu skarbowego. Ale nie zawsze jest tak dobrze. Które zeznanie podatkowe PIT nie zostanie automatycznie złożone 2 maja 2023 r. w usłudze Twój e-PIT?

    Czego pracownicy oczekują od przełożonego? Jaki powinien być szef? Dużo kontroli, mało motywacji, rzadko słyszymy słowo „dziękuję”

    Nawet dobre wynagrodzenie nie zatrzyma w firmie pracownika, któremu przeszkadza postawa przełożonego i niełatwe z nim relacje. Z najnowszego badania zrealizowanego dla Sodexo Benefits and Rewards Services Polska wynika, że 48% pracowników chciałoby odejść z pracy z powodu szefa, nawet gdyby byli zadowoleni z firmy i zarobków. W relacjach z przełożonymi obecnie najbardziej brakuje pracownikom doceniania i słowa “dziękuję”. Mimo że w trudnych ekonomicznie czasach to właśnie finanse są głównym motywatorem, ogromny wpływ na zaangażowanie zatrudnionych mają także liderzy. Tymczasem firmy, zatrudniając niewłaściwych, tracą miliony i przegrywają z konkurencją w walce o talenty. 

    Obowiązkowe e-faktury od 2024 r. Jak przygotować się do KSeF?

    Wystawienie papierowej faktury na rzecz kontrahenta już niedługo nie będzie możliwe. Obowiązkowy stanie się KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur. Jest to jedna z najistotniejszych zmian podatkowych na przestrzeni ostatnich kilku lat.

    Uchylenie przepisów covid-owych a legalność pobytu cudzoziemców w Polsce w 2023 roku. Co się zmieni 24 sierpnia? Wyjaśnia Urząd do Spraw Cudzoziemców

    Urząd do Spraw Cudzoziemców informuje, że 24 sierpnia 2023 r. przestaną obowiązywać specjalne rozwiązania dla cudzoziemców przebywających w Polsce wprowadzone w związku z pandemią COVID-19. Przepisy uchyliła ustawa z 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 185). Jakie skutki to spowoduje? Co powinni zrobić cudzoziemcy przebywający w Polsce?

    Kredyt 2% na mieszkanie a zdolność kredytowa. Jakie mieszkanie będzie można kupić?

    14 marca 2023 r. rząd przyjął program "Pierwsze Mieszkanie", który składa się z dwóch zasadniczych części:  tzw. Bezpieczny Kredyt 2 proc. i Konto Mieszkaniowego. Te rozwiązania mają pomóc osobom do 45 roku życia kupić swojego pierwsze mieszkanie albo dom ze wsparciem finansowym budżetu państwa. Jednocześnie zmieniły się zasady liczenia zdolności kredytowej, które oznaczają wzrost o około 20 proc. kwoty możliwej do otrzymania z banku. Jakie mieszkanie będzie można kupić z pomocą finansową państwa? Jak banki będą obliczały zdolność kredytową w przypadku programu „Bezpieczny Kredyt 2 proc.”? 

    Obowiązkowy KSeF od lipca 2024 r. Jakie zmiany w 2. wersji nowelizacji ustawy o VAT?

    Ministerstwo Finansów poinformowało 16 marca 2023 r., że Stały Komitet Rady Ministrów pozytywnie zaopiniował projekt (z 22 lutego 2023 r. z autopoprawką z 7 marca br) nowelizacji ustawy o VAT wdrażający w szczególności obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur. W projekcie tym zawarte są też przepisy dot. elektronizacji wydawania i ujednolicenia prowadzenia postępowania dotyczącego wiążących informacji (WIS, WIA, WIP i WIT). Jest to druga wersja projektu w tym zakresie. Pierwsza powstała pod koniec 2022 roku. Większość przepisów tej nowelizacji - w tym wdrożenie obowiązkowego KSeF - wejdzie w życie 1 lipca 2024 r.

    Ulga na dziecko 2023 - w rozliczeniu za 2022 rok – ile wynosi, jak odliczyć, limity dochodu, zwrot ulgi gdy brakuje podatku

    Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że najpopularniejszą ulgą, stosowaną przez podatników jest ulga prorodzinna potocznie zwana „ulgą na dziecko”. Jak rozliczyć ulgę na dziecko w 2023 roku (za 2022 rok)? Ile wynosi ulga na dziecko? Ile można odliczyć? Kto może odliczyć tę ulgę, a kto nie ma do tego prawa? Czy można liczyć na ulgę, gdy brakuje podatku do odliczenia?

    Kredyty frankowe - wyrok TSUE. Ochrona dla konsumentów także po unieważnieniu umowy

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 16 marca 2023 r. wyrok w sprawie kredytów frankowych. Zdaniem TSUE ochrona przyznana konsumentom przez prawo UE nie jest ograniczona jedynie do okresu wykonania umowy, lecz obowiązuje również po jej wykonaniu.

    Ulga dla rodzin 4+ i ulga na dziecko. Jak połączyć korzyści?

    Opieka nad czwórką lub większą liczbą dzieci daje prawo do dwóch ulg jednocześnie. Ulga dla rodzin 4+ łącznie z ulgą na dziecko może obniżyć podatek lub spowodować zwrot podatku. Jak ująć obie ulgi, żeby zyskać jak najwięcej?

    Jak umówić wizytę w urzędzie skarbowym na konkretną godzinę?

    Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa informują, że już 10 mln wizyt zostało zarezerwowanych przez podatników przez usługę „Umów wizytę w urzędzie skarbowym”. Najczęściej osobiście przychodzą do urzędu skarbowego (po wcześniejszej rezerwacji wizyty) podatnicy którzy chcą uzyskać zaświadczenie, załatwić sprawę związaną z podatkami majątkowymi lub z rozliczeniem PIT. Trzeba wiedzieć, że można uniknąć stania w kolejce w urzędzie skarbowym jeżeli wcześniej umówi się wizytę w konkretnym terminie i o konkretnej godzinie (nawet z 21-dniowym wyprzedzeniem). Jak to zrobić? Jak umówić wizytę w urzędzie skarbowym? Nie zawsze jednak trzeba wizytę w urzędzie skarbowym umawiać. Kiedy nie trzeba tego robić?

    Opłaty za leasing przedsiębiorstwa i goodwill. Co z podatkiem?

    Na goodwill, czyli wartość dodatnią firmy, składają się przewyższające cenę nabycia (przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części - ZCP) elementy inne niż wycenione rynkowo aktywa i zobowiązania, takiej jak: renoma, know-how, czy kontakty biznesowe. Po wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych taką „niematerialną wartość dodatnią” można amortyzować, a odpisy zaliczać do kosztów uzyskania przychodu. Czy oddanie w leasing takiej ZCP, wraz z goodwill, zrodzi po stronie firmy podlegający opodatkowaniu przychód?

    PIT 2023 - najczęstsze błędy podatników, skutki źle wypełnionego PIT-a, korekta błędu

    Jakie błędy najczęściej zdarzają się podatnikom przy wypełnianiu PIT-ów? Co grozi za źle wypełniony PIT? Jak poprawić błąd?

    Oddanie krwi to ulga w PIT i dwa dni wolne. Co jeszcze można zyskać?

    Oddanie krwi i jej składników jest prostym sposobem na uratowanie komuś zdrowia, a nawet życia. W Polsce co roku robi to około pół miliona osób. Oprócz oczywistego pożytku, jakim jest pomaganie innym, krwiodawstwo wiąże się z korzyściami dla samego dawcy, również tymi finansowymi, w rozliczeniu PIT. 

    Luka bezpieczeństwa w Microsoft Outlook. Konieczna natychmiastowa interwencja administratorów

    Pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa w komunikacie z 15 marca 2023 r. poinformował, że Microsoft opublikował informację o krytycznej (czyli łatwej do wykorzystania i o szerokich skutkach) podatności w aplikacji Outlook na systemie Windows. Może ona prowadzić do zdalnego przejęcia konta, bez udziału użytkownika. Podatność była aktywnie używana w atakach przeprowadzanych przez jedną z grup powiązanych z rosyjskim rządem od kwietnia 2022 roku, w tym także w Polsce. Zalecane jest podjęcie natychmiastowych działań przez administratorów wszystkich organizacji, których użytkownicy korzystają z poczty poprzez klienta Microsoft Outlook.

    Rozliczenie faktury od oszusta. Kto powinien pobierać fakturę z KSeF?

    Jedno z pytań dotyczących KSeF: kto powinien pobierać przesłane do niego faktury, skoro domyślnie, od momentu wystawienia wszystkie są ważnymi w obiegu prawnym dokumentami?

    Zwrot podatku. Kto ma szansę na przelew z urzędu skarbowego?

    Nadpłata podatku spowoduje zwrot. Według szacunków Ministerstwa Finansów zwrot podatku PIT w 2023 r. obejmie 15 mln podatników na łączną kwotę 15 mld zł. Kto może się spodziewać dodatkowych środków po rozliczeniu PIT-u?

    Ulga na złe długi w PIT, CIT i VAT. Niezapłacone faktury bez podatku

    Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że podatnik, który nie otrzymał od swojego kontrahenta zapłaty za fakturę, może skorzystać z ulgi na złe długi. Ulga na złe długi obowiązuje w PIT i CIT a także w VAT. Ta preferencja podatkowa jest równoznaczna z brakiem konieczności płacenia podatku od niezapłaconych faktur.

    NBP: Program "Pierwsze mieszkanie" (kredyt 2 proc.) podniesie ceny mieszkań - skorzystają głównie deweloperzy i ludzie zamożni

    Program "Pierwsze mieszkanie" (w tym tzw. Bezpieczny Kredyt 2 proc.") nie zwiększy zauważalnie dostępności mieszkań, podbije ich ceny, a na programie skorzystają głównie osoby zamożne i deweloperzy - wynika z opinii Narodowego Banku Polskiego do rządowego projektu ustawy o pomocy państwa w oszczędzaniu na cele mieszkaniowe.