REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF a systemy e-fakturowania na świecie – podobieństwa, różnice, korzyści i zagrożenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
KSeF a systemy e-fakturowania na świecie – podobieństwa, różnice, korzyści i zagrożenia
KSeF a systemy e-fakturowania na świecie – podobieństwa, różnice, korzyści i zagrożenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe korzyści płynące z e-fakturowania, czy elektronicznej wymiany danych (EDI, Electronic Data Interchange) w ogóle, to redukcja kosztów oraz czasu potrzebnego na procesowanie dokumentów papierowych. To właśnie z tego powodu, a także w celu zmniejszenia luki w podatkach VAT, rządy wielu państw na całym świecie decydują się na wdrożanie wymogu e-invoicingu. Jak wygląda to w praktyce, szczególnie w porównaniu z Krajowym Systemem e-Fakturowania w naszym kraju?

Najpierw B2G, potem B2B – jak przebiegają etapy zmiany przepisów?

Wiele krajów implementację e-fakturowania rozpoczyna od wymogu związanego ze współpracą firm z instytucjami administracji publicznej (B2G, Business-to-Government). Z kolej wymóg dla przedsiębiorstw współpracujących z innymi przedsiębiorstwami (B2B, Business-to-Business) zwykle wdrażany jest w kolejnym kroku. Przykładem mogą być Niemcy, Holandia, Francja czy Polska. W naszym kraju od 2019 roku faktury elektroniczne związane z zamówieniami publicznymi mogą, ale na razie nie muszą być przetwarzane w postaci ustrukturyzowanej za pośrednictwem Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF). Co stanie się z platformą PEF po wejściu w życie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur? Tego na razie nie wiadomo, ponieważ Ministerstwo Finansów nie opublikowało dotąd żadnych oficjalnych informacji na ten temat. Można jednak spodziewać się, że – podobnie jak we Francji – zarówno e-faktury B2B, jak i B2G, będą wymieniane przy pomocy jednej, wspólnej platformy.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne etapy stopniowego wdrażania e-fakturowania w krajach, które już takie przepisy wprowadzają, zakładają zwykle objęcie obowiązkiem w pierwszej kolejności największych firm lub przedsiębiorstw związanych z daną branżą (np. producentów towarów w kategorii „wysokiego ryzyka podatkowego” w Rumunii, czy jak w Belgii, gdzie obowiązkiem objęte zostaną po kolei duże, średnie i małe przedsiębiorstwa). Zgodnie z obecną widzą w Polsce od I kwartału 2024 roku wymieniać e-faktury będą musiały praktycznie wszystkie podmioty, bez względu na rozmiar czy rodzaj produkowanych dóbr (od tej reguły będą istnieć tylko nieliczne odstępstwa). Natomiast, podobnie jak w większości innych krajów, w pierwszej kolejności obowiązkiem zostaną objęte firmy krajowe. W kolejnym kroku prawdopodobnie, tak jak na Słowacji czy w Serbii, dołączą do nich również podmioty zagraniczne.

Ryzyka e-fakturowania i sposoby, aby je zminimalizować

Choć z elektroniczną wymianą faktur łączą się liczne korzyści, wprowadzenie tego obowiązku niesie ze sobą również pewne ryzyka. Istotnym, często występującym zagrożeniem dla efektywnego procesowania faktur, zwłaszcza przychodzących od partnerów biznesowych danego przedsiębiorstwa, jest brak weryfikacji treści biznesowej przez platformy rządowe. Zarówno system SDI we Włoszech, Chorus we Francji czy KSeF w Polsce zapewniają weryfikację zgodności dokumentu ze standardem panującym w danym kraju, co oznacza, że dany dokument podlega sprawdzeniu pod względem wypełnienia wymaganych pól. Jednocześnie nie zostaje zweryfikowana poprawność podanych danych, a także wypełnienie informacjami pól opcjonalnych. Co to oznacza dla firm objętych obowiązkiem wymiany faktur z KSeF?

Niepoprawność danych wprowadzonych do KSeF może mieć negatywny wpływ na płynność procesów operacyjnych w każdej firmie. Dlatego warto zabezpieczyć się w zakresie tego, czego nie robi platforma rządowa. Wsparcie w zapewnieniu swojemu przedsiębiorstwu wysokiego poziomu automatyzacji procesowania faktur elektronicznych, najlepiej jeszcze przed wprowadzeniem obowiązku e-fakturowania, polscy przedsiębiorcy mogą znaleźć w dostawcach oprogramowania służącego do Elektronicznej Wymiany Danych – komentuje Łukasz Barchański, Dyrektor Konsultingu w Comarch.

REKLAMA

Takie, przemyślane podejście do tematu współpracy z dostawcami usług elektronicznego fakturowania cechuje np. rozwiązanie francuskie, w ramach którego przedsiębiorstwa muszą wyznaczyć swojego „partnera digitalizacji” (Plateforme de Dématérialisation Partenaire – PDP). Może być nim choćby dotychczasowy dostawca usługi Elektronicznej Wymiany Danych, dzięki czemu stosunkowo łatwo jest utrzymać istniejące połączenia z dotychczasowymi partnerami biznesowymi. KSeF nie wymaga, ale umożliwia korzystanie z partnera w postaci producenta rozwiązania EDI. Czym kierować się przy wyborze dostawcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wyborze dostawcy należy kierować się jego doświadczeniem i kompetencjami, a także faktem, czy ma przygotowane i działające rozwiązanie integrujące firmowe systemy z KSeF. Przykładowo platforma Comarch EDI zapewnia pełną zgodność z najnowszymi regulacjami prawnymi, jak i transparentność przepływu wszystkich faktur oraz ich statusów. Natomiast za granicą warto posiłkować się dodatkowo wymaganymi certyfikatami, które upoważniają do wymiany dokumentów elektronicznych między przedsiębiorstwami i platformami rządowymi. Tak jest np. w Tajlandii czy Arabii Saudyjskiej – dodaje Łukasz Barchański, Dyrektor Konsultingu w Comarch.

Czy e-faktura to dopiero początek e-dokumentów?

Faktura nie jest jedynym dokumentem, którego przepływ rządy poszczególnych państw chciałyby nadzorować w formie elektronicznej. W Rumunii wkrótce uruchomiony zostanie elektroniczny system e-transportu, który ma na celu monitorowanie transportu towarów o wysokim stopniu ryzyka podatkowego. W Polsce w 2024 roku planowane jest wprowadzenie podobnego rozwiązania w postaci platformy e-CMR. Z kolei Belgia zamierza wprowadzić elektroniczne zamówienia. To wszystko pokazuje, że pomimo wielu podobieństw poszczególne kraje Europy i świata realizują własne plany wdrażania zaawansowanej, elektronicznej wymiany dokumentów. Widać wyraźnie, że globalny trend digitalizacji przepływu danych jest jednak bardzo silny i prawdopodobnie wymusi w przyszłości kolejne zmiany przepisów związanych z wymianą dokumentów biznesowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA