REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF a systemy e-fakturowania na świecie – podobieństwa, różnice, korzyści i zagrożenia

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
KSeF a systemy e-fakturowania na świecie – podobieństwa, różnice, korzyści i zagrożenia
KSeF a systemy e-fakturowania na świecie – podobieństwa, różnice, korzyści i zagrożenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe korzyści płynące z e-fakturowania, czy elektronicznej wymiany danych (EDI, Electronic Data Interchange) w ogóle, to redukcja kosztów oraz czasu potrzebnego na procesowanie dokumentów papierowych. To właśnie z tego powodu, a także w celu zmniejszenia luki w podatkach VAT, rządy wielu państw na całym świecie decydują się na wdrożanie wymogu e-invoicingu. Jak wygląda to w praktyce, szczególnie w porównaniu z Krajowym Systemem e-Fakturowania w naszym kraju?

Najpierw B2G, potem B2B – jak przebiegają etapy zmiany przepisów?

Wiele krajów implementację e-fakturowania rozpoczyna od wymogu związanego ze współpracą firm z instytucjami administracji publicznej (B2G, Business-to-Government). Z kolej wymóg dla przedsiębiorstw współpracujących z innymi przedsiębiorstwami (B2B, Business-to-Business) zwykle wdrażany jest w kolejnym kroku. Przykładem mogą być Niemcy, Holandia, Francja czy Polska. W naszym kraju od 2019 roku faktury elektroniczne związane z zamówieniami publicznymi mogą, ale na razie nie muszą być przetwarzane w postaci ustrukturyzowanej za pośrednictwem Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF). Co stanie się z platformą PEF po wejściu w życie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur? Tego na razie nie wiadomo, ponieważ Ministerstwo Finansów nie opublikowało dotąd żadnych oficjalnych informacji na ten temat. Można jednak spodziewać się, że – podobnie jak we Francji – zarówno e-faktury B2B, jak i B2G, będą wymieniane przy pomocy jednej, wspólnej platformy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kolejne etapy stopniowego wdrażania e-fakturowania w krajach, które już takie przepisy wprowadzają, zakładają zwykle objęcie obowiązkiem w pierwszej kolejności największych firm lub przedsiębiorstw związanych z daną branżą (np. producentów towarów w kategorii „wysokiego ryzyka podatkowego” w Rumunii, czy jak w Belgii, gdzie obowiązkiem objęte zostaną po kolei duże, średnie i małe przedsiębiorstwa). Zgodnie z obecną widzą w Polsce od I kwartału 2024 roku wymieniać e-faktury będą musiały praktycznie wszystkie podmioty, bez względu na rozmiar czy rodzaj produkowanych dóbr (od tej reguły będą istnieć tylko nieliczne odstępstwa). Natomiast, podobnie jak w większości innych krajów, w pierwszej kolejności obowiązkiem zostaną objęte firmy krajowe. W kolejnym kroku prawdopodobnie, tak jak na Słowacji czy w Serbii, dołączą do nich również podmioty zagraniczne.

Ryzyka e-fakturowania i sposoby, aby je zminimalizować

Choć z elektroniczną wymianą faktur łączą się liczne korzyści, wprowadzenie tego obowiązku niesie ze sobą również pewne ryzyka. Istotnym, często występującym zagrożeniem dla efektywnego procesowania faktur, zwłaszcza przychodzących od partnerów biznesowych danego przedsiębiorstwa, jest brak weryfikacji treści biznesowej przez platformy rządowe. Zarówno system SDI we Włoszech, Chorus we Francji czy KSeF w Polsce zapewniają weryfikację zgodności dokumentu ze standardem panującym w danym kraju, co oznacza, że dany dokument podlega sprawdzeniu pod względem wypełnienia wymaganych pól. Jednocześnie nie zostaje zweryfikowana poprawność podanych danych, a także wypełnienie informacjami pól opcjonalnych. Co to oznacza dla firm objętych obowiązkiem wymiany faktur z KSeF?

Niepoprawność danych wprowadzonych do KSeF może mieć negatywny wpływ na płynność procesów operacyjnych w każdej firmie. Dlatego warto zabezpieczyć się w zakresie tego, czego nie robi platforma rządowa. Wsparcie w zapewnieniu swojemu przedsiębiorstwu wysokiego poziomu automatyzacji procesowania faktur elektronicznych, najlepiej jeszcze przed wprowadzeniem obowiązku e-fakturowania, polscy przedsiębiorcy mogą znaleźć w dostawcach oprogramowania służącego do Elektronicznej Wymiany Danych – komentuje Łukasz Barchański, Dyrektor Konsultingu w Comarch.

REKLAMA

Takie, przemyślane podejście do tematu współpracy z dostawcami usług elektronicznego fakturowania cechuje np. rozwiązanie francuskie, w ramach którego przedsiębiorstwa muszą wyznaczyć swojego „partnera digitalizacji” (Plateforme de Dématérialisation Partenaire – PDP). Może być nim choćby dotychczasowy dostawca usługi Elektronicznej Wymiany Danych, dzięki czemu stosunkowo łatwo jest utrzymać istniejące połączenia z dotychczasowymi partnerami biznesowymi. KSeF nie wymaga, ale umożliwia korzystanie z partnera w postaci producenta rozwiązania EDI. Czym kierować się przy wyborze dostawcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wyborze dostawcy należy kierować się jego doświadczeniem i kompetencjami, a także faktem, czy ma przygotowane i działające rozwiązanie integrujące firmowe systemy z KSeF. Przykładowo platforma Comarch EDI zapewnia pełną zgodność z najnowszymi regulacjami prawnymi, jak i transparentność przepływu wszystkich faktur oraz ich statusów. Natomiast za granicą warto posiłkować się dodatkowo wymaganymi certyfikatami, które upoważniają do wymiany dokumentów elektronicznych między przedsiębiorstwami i platformami rządowymi. Tak jest np. w Tajlandii czy Arabii Saudyjskiej – dodaje Łukasz Barchański, Dyrektor Konsultingu w Comarch.

Czy e-faktura to dopiero początek e-dokumentów?

Faktura nie jest jedynym dokumentem, którego przepływ rządy poszczególnych państw chciałyby nadzorować w formie elektronicznej. W Rumunii wkrótce uruchomiony zostanie elektroniczny system e-transportu, który ma na celu monitorowanie transportu towarów o wysokim stopniu ryzyka podatkowego. W Polsce w 2024 roku planowane jest wprowadzenie podobnego rozwiązania w postaci platformy e-CMR. Z kolei Belgia zamierza wprowadzić elektroniczne zamówienia. To wszystko pokazuje, że pomimo wielu podobieństw poszczególne kraje Europy i świata realizują własne plany wdrażania zaawansowanej, elektronicznej wymiany dokumentów. Widać wyraźnie, że globalny trend digitalizacji przepływu danych jest jednak bardzo silny i prawdopodobnie wymusi w przyszłości kolejne zmiany przepisów związanych z wymianą dokumentów biznesowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA