REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktury w handlu obowiązkowo od 2024 roku. Jak się przygotować do zmian wywołanych przez KSeF?

E-faktury w handlu obowiązkowo od 2024 roku. Jak się przygotować do zmian wywołanych przez KSeF?
E-faktury w handlu obowiązkowo od 2024 roku. Jak się przygotować do zmian wywołanych przez KSeF?

REKLAMA

REKLAMA

Katalog kar za niewystawienie faktury w systemie, specyficzne dane wymagane dla e-faktury ustrukturyzowanej czy docelowo brak możliwości wystawiania dokumentów księgowych przy zastosowaniu kas rejestrujących. To tylko kilka zmian, jakie niesie ze sobą nowa ustawa, która już niebawem zacznie obowiązywać w całej Polsce. Czy przedsiębiorcy są gotowi na księgową rewolucję? Do 23 grudnia 2022 r. trwają konsultacje projektu ustawy, która całkowicie zmienia sposób wystawiania faktur przez przedsiębiorców. Mimo, że obowiązek korzystania z KSeF ma wejść w życie od początku 2024 roku, czasu na przygotowanie się będzie niewiele.

E-faktury i KSeF dobrowolne do końca 2023 roku

Jeszcze do końca 2023 r. przedsiębiorcy mogą dobrowolnie wypróbować system KSeF. Możliwość została udostępniona wraz z początkiem bieżącego 2022 roku, a w okresie od stycznia do czerwca w środowisku testowym wystawiono zaledwie ponad 14,5 mln faktur oraz odnotowano ponad 1,1 mln uwierzytelnień w systemie. Tymczasem, jak informuje Ministerstwo Finansów, tylko 90 podmiotów z blisko 1,9 miliona podatników VAT korzysta dziś z udostępnionej powszechnie wersji.

REKLAMA

Autopromocja

E-faktury i KSeF - zmiany od 2024 roku

Najnowsze zmiany w projekcie ustawy wprowadzają istotne modyfikacje – w tym dla branży retail

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie z początkiem 2024 r. Drugi etap transformacji, który przewidziany został na 1 stycznia 2025 r., zakłada likwidację możliwości wystawiania na kasie rejestrującej faktur uproszczonych. Przykładem takiego dokumentu jest np. paragon z NIP nabywcy do kwoty 450 zł. Po wprowadzeniu zmian, taki paragon nie będzie już uznawany za fakturę. Do 23 grudnia 2022 r. trwają konsultacje projektu ustawy dot. KSeF.

Najnowszy projekt rozporządzenia w sprawie KSeF narzuca także zmiany w API rozwiązania. Opublikowano przede wszystkim definicję nowego interfejsu, z którego wynikają modyfikacje pomocne w poprawnej integracji z rozwiązaniem rządowym. Zmieniona została struktura danych identyfikacyjnych, definicja adresu kontrahenta, sposób poprawiania danych podmiotów w fakturach korygujących, uwzględniono też więcej ról podmiotów trzecich. Poza tym, zaproponowano bardziej szczegółowe rozbicie kwot VAT, dodanie nowych adnotacji i komentarzy, nowy sposób wskazywania w fakturze korygującej referencji do faktury wystawionej poza KSeF, a także ceny jednostkowe prezentowane z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.

REKLAMA

- Jako dostawcy rozwiązań dla retailu, aktywnie wspieramy swoich klientów w procesie przygotowania do wdrożenia e-fakturowania. Poza analizami i zmianami w systemach, proponujemy gotowe rozwiązanie chmurowe, które pośredniczy w komunikacji z rządowym systemem. SmartKSeF jest już gotowy do testów i firmy, które się na niego zdecydują, mogą już teraz, a więc w bezpiecznych warunkach, sprawdzić swoją gotowość do przejścia w całości na e-fakturowanie, podczas kiedy równolegle obowiązują faktury papierowe – mówi Michał Sosnowski, Business Development Director, Exorigo-Upos.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaletą rozwiązań tego typu jest możliwość integracji z szerszym oprogramowaniem, odpowiedzialnym za inne segmenty księgowości, IT czy HR. Pozwala to na zwiększenie bezpieczeństwa, ujednolicenie procesów i skrócenie czasu przekazywania informacji i dokumentów. Wybrany system pośredniczący komunikuje się z rozwiązaniem rządowym, jednocześnie przejmując od klienta obowiązek dostosowania się do bardzo konkretnych wytycznych i odpowiedzialność za monitorowanie statusu.

- Przeanalizowanie systemów i wszystkich niezbędnych danych, uwzględnienie złożoności tzw. schemy e-faktury ustrukturyzowanej, oraz niezbędne testy integracji, to zadania bardzo czasochłonne. Dodajmy, że procesy powiązane z fakturowaniem dotykają wielu obszarów w organizacji np. finansów, sprzedaży, działu IT, logistyki, więc tak duża zmiana jak wdrożenie KSeF może znacząco zmodyfikować ich charakter, a nawet wprowadzić konieczność ich przemodelowania. Dlatego tak ważne jest, aby nie zostawiać kwestii wdrożenia na ostatnią chwilę i jak najwcześniej się do niego przygotować, dając sobie czas na przystosowanie do nowego systemu i eliminację ewentualnych błędów – dodaje Michał Sosnowski.

Zalety obowiązkowej e-faktury

Nowy, obligatoryjny system e-faktur niesie ze sobą wiele zalet, wśród który można wymienić m.in. usprawnienie obrotu gospodarczego przez wprowadzenie jednego standardu e-Faktury i ograniczenie dokumentacji papierowej. Należy jednak pamiętać, że zwłaszcza dla dużych podmiotów, stanowi rewolucję i wymaga bardzo poważnych zmian w procesach i procedurach. Nowe przepisy przewidują kary finansowe za brak wystawienia faktury w KSeF. Ministerstwo Finansów określiło ją jako wysokość 100 proc. podatku wykazanego na fakturze lub w przypadku, gdy faktura nie będzie obejmowała kwoty podatku, w wysokości do 18,7 proc. kwoty należności ogółem wykazanej na FV. W przypadku niewystawienia dokumentu bądź wystawienia go niezgodnie z tzw. schemą, minimalna kara została określona na poziomie 1 tys. zł. Kary będą nakładane przez urzędników poprzez wydanie decyzji, a więc podatnicy zapłacą je bez konieczności wezwania, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Rok na wdrożenie zmian

Rok na wdrożenie poważnych zmian w systemach do fakturowania, które muszą w wielu firmach być odpowiednio zintegrowane z innymi rozwiązaniami to bardzo krótki okres czasu. Ministerstwo Finansów apeluje, aby nie zostawiać tego tematu na ostatni moment. Dotyczy zbyt ważnego dla firm procesu wystawiania faktur. Na szczęście są na rynku rozwiązania, które mogą pomóc w sprawnym przejściu na e-fakturowanie. Warto rozpocząć pracę z nimi już dziś, aby oszczędzić sobie stresów w grudniu przyszłego roku – podsumowuje Michał Sosnowski z Exorigo-Upos.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw dot. KSeF i e-faktur - przebieg rządowej procedury legislacyjnej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA