REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktury w handlu obowiązkowo od 2024 roku. Jak się przygotować do zmian wywołanych przez KSeF?

Subskrybuj nas na Youtube
E-faktury w handlu obowiązkowo od 2024 roku. Jak się przygotować do zmian wywołanych przez KSeF?
E-faktury w handlu obowiązkowo od 2024 roku. Jak się przygotować do zmian wywołanych przez KSeF?

REKLAMA

REKLAMA

Katalog kar za niewystawienie faktury w systemie, specyficzne dane wymagane dla e-faktury ustrukturyzowanej czy docelowo brak możliwości wystawiania dokumentów księgowych przy zastosowaniu kas rejestrujących. To tylko kilka zmian, jakie niesie ze sobą nowa ustawa, która już niebawem zacznie obowiązywać w całej Polsce. Czy przedsiębiorcy są gotowi na księgową rewolucję? Do 23 grudnia 2022 r. trwają konsultacje projektu ustawy, która całkowicie zmienia sposób wystawiania faktur przez przedsiębiorców. Mimo, że obowiązek korzystania z KSeF ma wejść w życie od początku 2024 roku, czasu na przygotowanie się będzie niewiele.

E-faktury i KSeF dobrowolne do końca 2023 roku

Jeszcze do końca 2023 r. przedsiębiorcy mogą dobrowolnie wypróbować system KSeF. Możliwość została udostępniona wraz z początkiem bieżącego 2022 roku, a w okresie od stycznia do czerwca w środowisku testowym wystawiono zaledwie ponad 14,5 mln faktur oraz odnotowano ponad 1,1 mln uwierzytelnień w systemie. Tymczasem, jak informuje Ministerstwo Finansów, tylko 90 podmiotów z blisko 1,9 miliona podatników VAT korzysta dziś z udostępnionej powszechnie wersji.

REKLAMA

REKLAMA

E-faktury i KSeF - zmiany od 2024 roku

Najnowsze zmiany w projekcie ustawy wprowadzają istotne modyfikacje – w tym dla branży retail

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie z początkiem 2024 r. Drugi etap transformacji, który przewidziany został na 1 stycznia 2025 r., zakłada likwidację możliwości wystawiania na kasie rejestrującej faktur uproszczonych. Przykładem takiego dokumentu jest np. paragon z NIP nabywcy do kwoty 450 zł. Po wprowadzeniu zmian, taki paragon nie będzie już uznawany za fakturę. Do 23 grudnia 2022 r. trwają konsultacje projektu ustawy dot. KSeF.

Najnowszy projekt rozporządzenia w sprawie KSeF narzuca także zmiany w API rozwiązania. Opublikowano przede wszystkim definicję nowego interfejsu, z którego wynikają modyfikacje pomocne w poprawnej integracji z rozwiązaniem rządowym. Zmieniona została struktura danych identyfikacyjnych, definicja adresu kontrahenta, sposób poprawiania danych podmiotów w fakturach korygujących, uwzględniono też więcej ról podmiotów trzecich. Poza tym, zaproponowano bardziej szczegółowe rozbicie kwot VAT, dodanie nowych adnotacji i komentarzy, nowy sposób wskazywania w fakturze korygującej referencji do faktury wystawionej poza KSeF, a także ceny jednostkowe prezentowane z dokładnością do czterech miejsc po przecinku.

REKLAMA

- Jako dostawcy rozwiązań dla retailu, aktywnie wspieramy swoich klientów w procesie przygotowania do wdrożenia e-fakturowania. Poza analizami i zmianami w systemach, proponujemy gotowe rozwiązanie chmurowe, które pośredniczy w komunikacji z rządowym systemem. SmartKSeF jest już gotowy do testów i firmy, które się na niego zdecydują, mogą już teraz, a więc w bezpiecznych warunkach, sprawdzić swoją gotowość do przejścia w całości na e-fakturowanie, podczas kiedy równolegle obowiązują faktury papierowe – mówi Michał Sosnowski, Business Development Director, Exorigo-Upos.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaletą rozwiązań tego typu jest możliwość integracji z szerszym oprogramowaniem, odpowiedzialnym za inne segmenty księgowości, IT czy HR. Pozwala to na zwiększenie bezpieczeństwa, ujednolicenie procesów i skrócenie czasu przekazywania informacji i dokumentów. Wybrany system pośredniczący komunikuje się z rozwiązaniem rządowym, jednocześnie przejmując od klienta obowiązek dostosowania się do bardzo konkretnych wytycznych i odpowiedzialność za monitorowanie statusu.

- Przeanalizowanie systemów i wszystkich niezbędnych danych, uwzględnienie złożoności tzw. schemy e-faktury ustrukturyzowanej, oraz niezbędne testy integracji, to zadania bardzo czasochłonne. Dodajmy, że procesy powiązane z fakturowaniem dotykają wielu obszarów w organizacji np. finansów, sprzedaży, działu IT, logistyki, więc tak duża zmiana jak wdrożenie KSeF może znacząco zmodyfikować ich charakter, a nawet wprowadzić konieczność ich przemodelowania. Dlatego tak ważne jest, aby nie zostawiać kwestii wdrożenia na ostatnią chwilę i jak najwcześniej się do niego przygotować, dając sobie czas na przystosowanie do nowego systemu i eliminację ewentualnych błędów – dodaje Michał Sosnowski.

Zalety obowiązkowej e-faktury

Nowy, obligatoryjny system e-faktur niesie ze sobą wiele zalet, wśród który można wymienić m.in. usprawnienie obrotu gospodarczego przez wprowadzenie jednego standardu e-Faktury i ograniczenie dokumentacji papierowej. Należy jednak pamiętać, że zwłaszcza dla dużych podmiotów, stanowi rewolucję i wymaga bardzo poważnych zmian w procesach i procedurach. Nowe przepisy przewidują kary finansowe za brak wystawienia faktury w KSeF. Ministerstwo Finansów określiło ją jako wysokość 100 proc. podatku wykazanego na fakturze lub w przypadku, gdy faktura nie będzie obejmowała kwoty podatku, w wysokości do 18,7 proc. kwoty należności ogółem wykazanej na FV. W przypadku niewystawienia dokumentu bądź wystawienia go niezgodnie z tzw. schemą, minimalna kara została określona na poziomie 1 tys. zł. Kary będą nakładane przez urzędników poprzez wydanie decyzji, a więc podatnicy zapłacą je bez konieczności wezwania, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Rok na wdrożenie zmian

Rok na wdrożenie poważnych zmian w systemach do fakturowania, które muszą w wielu firmach być odpowiednio zintegrowane z innymi rozwiązaniami to bardzo krótki okres czasu. Ministerstwo Finansów apeluje, aby nie zostawiać tego tematu na ostatni moment. Dotyczy zbyt ważnego dla firm procesu wystawiania faktur. Na szczęście są na rynku rozwiązania, które mogą pomóc w sprawnym przejściu na e-fakturowanie. Warto rozpocząć pracę z nimi już dziś, aby oszczędzić sobie stresów w grudniu przyszłego roku – podsumowuje Michał Sosnowski z Exorigo-Upos.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw dot. KSeF i e-faktur - przebieg rządowej procedury legislacyjnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA