REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF: obowiązkowe e-faktury. Wkrótce konsultacje

ksef
ksef
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu 2022 r. ruszają konsultacje społeczne, dotyczące wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur jako rozwiązania obowiązkowego od 2024 r. – poinformowali przedstawiciele Ministerstwa Finansów podczas czwartkowej konferencji prasowej.

KSeF. E-faktury w wersji obowiązkowej

"Od grudnia 2022 r. rozpoczynamy cykl spotkań roboczych z biznesem, aby skonsultować wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur w wersji obowiązkowej i żeby przedstawiciele biznesu uzyskali odpowiedzi na pytania, jakie się pojawią” – powiedział w czwartek na konferencji prasowej wiceszef Krajowej Administracji Skarbowej Mariusz Gojny.

REKLAMA

Autopromocja

Dodał, że wkrótce zostanie opublikowany projekt nowelizacji ustawy o VAT, którego celem jest wprowadzenie KSeF w wersji obowiązkowej. Obecnie bowiem przedsiębiorcy mogą wystawiać faktury w systemie KSeF na zasadach dobrowolnych.

Luka VAT

„W zakresie uszczelniania systemu podatkowego przez ostatnie lata nadrobiliśmy ogromny dystans do innych krajów Europy, co potwierdzają raporty Komisji Europejskiej, według których Polska jest krajem, w którym luka VAT spada najszybciej – z poziomu ok. 24 proc. w roku 2015 do ok. 10 proc. w 2020 r. Według szacunków MF w 2021 r. luka VAT wyniosła 4,3 proc. potencjalnych wpływów” – powiedziała minister finansów Magdalena Rzeczkowska.

Dodała, że spadek luki VAT jest efektem wielu działań, takich jak m.in. wprowadzenie JPK, czyli jednolitego pliku kontrolnego, podzielonej płatności, systemu STIR czy białej listy podatników VAT. Stwierdziła także, że MF dalej pracuje nad różnymi rozwiązaniami, które służą uszczelnieniu systemu i jednym z efektów jest Krajowy System e-Faktur, który wszedł w życie w 2022 r. na zasadzie dobrowolności.

KSeF od 2024

Faktura elektroniczna będzie obowiązkowa od 2024 r. Dzisiaj proponujemy założenia do tego obowiązkowego systemu e-faktur. Docelowo KSeF będzie jednym z najbardziej zaawansowanych systemów w Europie” – powiedziała Rzeczkowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy e-faktury staną się obowiązkowe w całej UE?

REKLAMA

Jak wyjaśnił dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w MF Paweł Selera, obecnie system faktur elektronicznych działa we Włoszech, a Polska i Francja w 2022 r. uzyskały zgodę na uruchomienie systemu. Budowę podobnego rozwiązania zapowiadają też Niemcy a Komisja Europejska planuje, aby system faktur elektronicznych stał się rozwiązaniem ogólnounijnym.

Krajowy System e-Faktur działa w taki sposób, że faktura wystawiana przez przedsiębiorcę trafia do systemu, z którego z kolei pobierana jest przez odbiorcę faktury. Każda z faktur zyskuje indywidualny numer w systemie. Obowiązek wystawiania faktury w systemie będą mieli podatnicy VAT, którzy mają w Polsce siedzibę i stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Podmioty zagraniczne będą mogły dobrowolnie wystawiać faktury w systemie.

„Wśród korzyści płynących z systemu jest skrócony okres zwrotu VAT – z 60 do 40 dni, możliwość rozliczania faktur korygujących na bieżąco, brak konieczności wystawiania duplikatów faktur oraz brak konieczności archiwizowania faktur, bo będą one przechowywane w KSeF przez 10 lat” – powiedział Paweł Selera.

Przedstawiciele resortu podali, że system będzie w stanie obsłużyć 100 mln faktur dziennie i że jest przygotowany na przetwarzanie i archiwizowanie 3 mld faktur rocznie. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA