REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przez budżetowe prezenty grozi nam podwyżka podatków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Marczuk
Bartosz Marczuk

REKLAMA

O 13,3 mld zł - do kwoty ponad 87 mld zł - wzrosną w 2008 roku wydatki socjalne budżetu. Najwięcej pieniędzy przeznacza się na emerytury i renty, bo politycy boją się niepopularnych, ale koniecznych reform. Wzrost transferów socjalnych w czasie koniunktury grozi obniżeniem świadczeń i podnoszeniem składek w przyszłości.

ANALIZA

Wydatki budżetu na świadczenia socjalne wzrosną w 2008 roku o 15 proc. w porównaniu z 2007 rokiem. Wyniosą 87,5 mld zł (w 2007 r. - 74,25 mld zł). Co trzecia złotówka, która wpłynie do budżetu od podatników, zostanie wydana na ten cel.

Ekonomiści podkreślają, że wzrost tych wydatków w okresie dobrej koniunktury i poprawiającej się sytuacji na rynku pracy to podwójny błąd. To właśnie w tym czasie łatwiej jest przeprowadzać reformy, bo więcej osób pracuje i obniżanie wydatków jest łatwiejsze. Po drugie, gdy wzrost gospodarczy będzie niższy, podejmowane obecnie decyzje będą bardzo kosztowne dla budżetu i źle odbierane przez społeczeństwo.

Najwięcej na emerytury i renty

Największa część planowanych wydatków budżetu na cele socjalne zostanie przeznaczona na ubezpieczenia społeczne. Budżet wyda na ten cel 66,1 mld zł. Środki te zostaną przeznaczone m.in. na dotacje do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz na świadczenia emerytalno-rentowe żołnierzy, funkcjonariuszy, sędziów i prokuratorów. Te ostanie będą kosztować budżet 11,4 mld zł.

Kolejne 14,7 mld zł pochłoną wydatki kwalifikowane w budżecie jako pomoc społeczna. Z tej kwoty najwięcej (9,8 mld zł) będą kosztować m.in. świadczenia rodzinne, zaliczki alimentacyjne, zasiłek stały z pomocy społecznej. 6,7 mld zł budżet przeznaczy na tzw. inne zadania z zakresu polityki społecznej. 4,9 mld zł z tej kwoty będą kosztować wypłacane przez ZUS zasiłki i świadczenia przedemerytalne oraz renty socjalne.

ZUS na minusie

Najwyższą dotację otrzyma FUS. Wyniesie ona 34,8 mld zł i będzie wyższa od tegorocznej o 14,3 mld zł. Tak duży wzrost to efekt obniżki składki rentowej, zaplanowanej na marzec waloryzacji świadczeń oraz skrócenia okresu wyrównywania świadczeń z tzw. starego portfela. Z tytułu obniżenia składki do FUS wpłynie w przyszłym roku ponad 14 mld zł mniej. Ponadto będzie on musiał przeznaczyć około 4,5 mld zł na waloryzację i około 2 mld zł na wyrównanie starego portfela. W przyszłym roku FUS będzie dysponował kwotą o 20 mld zł mniejszą. Jednak m.in. dzięki planowanym wyższym wpływom budżet nie będzie musiał uzupełniać całej tej kwoty. Konieczność dotowania FUS to efekt tego, że w 2008 roku jego wydatki wyniosą 132,31 mld zł. Ze składek wpłynie 77,34 mld zł.

- Politycy nie powinni wydłużać o rok przywilejów emerytalnych - zauważa Leszek Kąsek, ekspert Banku Światowego.

Zachęca to do przechodzenia na świadczenia, które są finansowane ze składek. A biorąc pod uwagę ciągły deficyt w ZUS, rząd powinien wydłużać aktywność zawodową, a nie zachęcać do opuszczania rynku pracy.

- Polacy opuszczają rynek pracy najszybciej w UE, mając średnio 56 lat - podkreśla Leszek Kąsek.

Dotowane emerytury rolników

Wydatki administrowanego przez KRUS funduszu emerytalno-rentowego, który wypłaca rolnikom emerytury, renty, zasiłki pogrzebowe, a także finansuje ich składkę zdrowotną, wyniosą w 2008 roku 16,26 mld zł. 15 mld zł pochodzić będzie z budżetu. Prawie 92 proc. wszystkich świadczeń rolników będzie więc finansowanych przez podatników. Od rolników wpłynie zaledwie 1,24 mld zł. To efekt tego, że opłacają oni - bez względu na osiągany dochód i wielkość gospodarstwa - składki w tej samej, minimalnej wysokości (251 zł kwartalnie).

Eksperci podkreślają, że taka sytuacja jest patologiczna i wymaga zmian. Agnieszka Chłoń-Domińczak, była wiceminister polityki społecznej, podkreśla, że obecny system jest niesprawiedliwy, bo często niezamożni podatnicy utrzymują z podatków rolników, którzy mają o wiele wyższe dochody i dysponują większym majątkiem. Podobnego zdania jest Lech Goraj z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Podkreśla, że w początkowej fazie reformy nie trzeba od rolników wymagać prowadzenia pełnej księgowości (aby obliczyć dochód), ale można uzależnić wysokość składki od wielkości gospodarstwa.

Leszek Kąsek zauważa, że wydatki socjalne nie sprzyjają rozwojowi. Jego zdaniem, dla gospodarki jest lepiej, jeśli pieniądze podatników przeznacza się na edukację, rozwój czy infrastrukturę. W jego opinii, obecna polityka rządu jest krótkowzroczna, bo kiedy gospodarka się rozwija, trzeba redukować te wydatki, a nie podwyższać je.

- Więcej osób ma pracę, rosną dochody, co zmniejsza presję na państwo, aby pomagało - mówi Leszek Kąsek.

Węgierski scenariusz

Przestrzega, że w sytuacji dekoniunktury, kiedy coraz mniej osób ma pracę, a więcej osób prawo do świadczeń, obecna polityka okaże się podwójnie bolesna.

- Wtedy trzeba będzie nie tylko podwyższać podatki, ale też na ślepo ciąć wydatki - dodaje.

Jego zdaniem najbardziej odczują to osoby najbardziej potrzebujące wsparcia, bo nie mają żadnych oszczędności i żyją z bieżących dochodów. Wyjaśnia, że tak stało się na Węgrzech. O 50 proc. wzrosły tam, na przykład płace w budżetówce.

Eksperci zauważają też, że zwiększanie wydatków socjalnych niekoniecznie wpływa na poprawę sytuacji najbardziej potrzebujących. Są one w Polsce często źle adresowane i nie zawsze trafiają do właściwych adresatów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wydatki socjalne budżetu

Bartosz Marczuk

bartosz.marczuk@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA