REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doradcy mają ograniczone prawa

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Doradcy nie mogą występować w sprawach celnych i ubezpieczeń społecznych. Nie mają również prawa udzielać dalszego pełnomocnictwa, czyli substytucji. Samorząd doradców domaga się zniesienia istniejących ograniczeń w sądzie.

ANALIZA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Doradcy podatkowi, mimo że mogą występować przed sądami administracyjnymi w sprawach podatkowych, to jednak mają ograniczone uprawnienia. Nie tylko nie mogą reprezentować klientów w sprawach celnych, karnych skarbowych czy ubezpieczeń społecznych, ale nie są chronieni przez prawo w takim stopniu jak radcowie prawni i adwokaci. Doradcy nie mają też prawa do udzielania dalszego pełnomocnictwa (substytucji). Te ograniczenia powodują, że doradcy podatkowi czują się traktowani jak pełnomocnicy niepełnowartościowi.

Potrzebne wzmocnienie

Prawo do wystawiania substytucji to jeden z podstawowych postulatów Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP), które zostały przekazane Ministerstwu Finansów w zakresie reprezentacji przed sądami. Dlaczego jest to prawo istotne dla doradców?

- Obecna regulacja uniemożliwiająca udzielanie substytucji przez doradców podatkowych powoduje w praktyce kłopoty z codzienną obsługą techniczną spraw sądowoadministracyjnych w ramach kancelarii doradczych. Doradca podatkowy nie może bowiem - w świetle ustawy i orzecznictwa - wystawiać substytucji - wyjaśnił Dominik Szczygieł, przewodniczący Komisji Prawnej KRDP.

REKLAMA

Dodał, że aby zapewnić ciągłość zastępstwa procesowego, doradca musi już na etapie przyjęcia sprawy pobrać od klienta pełnomocnictwo na rzecz wszystkich doradców wykonujących zawód w danej kancelarii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Z treści takiego dokumentu nie wynika, który z pełnomocników jest osobą wiodącą, odpowiedzialną za prowadzenie sprawy, co może mieć znaczenie np. w przypadku wykonywania zawodu w spółce partnerskiej - stwierdził Dominik Szczygieł.

Rozszerzenie uprawnień

Zbigniew Maciej Szymik, przewodniczący KRDP, zwrócił natomiast uwagę, że doradcy w obecnym stanie prawnym nie mogą udzielać pełnomocnictw substytucyjnych ani radcom prawnym, ani adwokatom, co jest niezrozumiałe. Chcieliby więc wprowadzenia możliwości wystawiania substytucji również przedstawicielom zawodów prawniczych, jak i możliwości udzielania substytucji przez radców i adwokatów na rzecz doradców w zakresie posiadanych uprawnień.

Doradcy chcieliby także zrównania pozycji procesowej z innymi zawodami prawniczymi.

- Nie może być tak, że doradca jest przez ustawodawcę traktowany jak pełnomocnik niepełnowartościowy, którego należy pouczać na każdym etapie sprawy o zakresie jego praw i obowiązków - twierdzi Dominik Szczygieł.

Środowisko doradców proponuje ponadto poszerzenie zakresu upoważnienia do reprezentacji przed sądami o sprawy celne, ubezpieczeń społecznych, niektóre należności publicznoprawne (np. renta planistyczna, opłata adiacencka), a także o wykroczenia karne skarbowe. Obecnie klienci nie mogą korzystać z usług doradców w tym zakresie. O pomoc muszą zwracać się albo do radców prawnych, albo do adwokatów.

Większe wymagania

Zakres uprawnienia do występowania przed sądami mógłby się zwiększyć, ale jeśli doradcy spełnią dodatkowe wymagania. Andrzej Kalwas, były prezes Krajowej Rady Radców Prawnych, przekonuje, że profesjonalne świadczenie pomocy prawnej w sprawach podatkowych wymaga posiadania komplementarnej wiedzy prawniczej, w szczególności z zakresu prawa cywilnego materialnego i procesowego, a także z prawa karnego.

- Jeżeli doradcy podatkowi posiadają tę niezbędną wiedzę, to wydaje się, że mogliby posiadać prawo do występowania w sprawach celnych, karnych skarbowych czy ubezpieczeń społecznych. Wszystko zależy od tego, czy system szkolenia uprawnionych doradców podatkowych obejmuje przygotowanie do występowania przed sądami i daje gwarancję do wypełnienia roli w pełni profesjonalnego pełnomocnika - wyjaśnia Andrzej Kalwas.

Kolejnym wymogiem jest obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej.

Zbigniew Maciej Szymik zwraca uwagę, że potrzebne jest zrównanie ochrony doradców w tym zakresie do ochrony, którą posiadają inne zawody prawnicze. Obecnie z tajemnicy zawodowej radców prawnych i adwokatów może zwolnić jedynie sąd, od decyzji którego mają oni prawo odwołania. Natomiast doradców podatkowych może zwolnić prokurator bez możliwości odwołania.

- Skoro doradców podatkowych z tajemnicy zawodowej może zwolnić prokurator, może to być przesłanka ujemna do pełnienia roli pełnomocnika procesowego w sprawach, które powinny być objęte ścisłą tajemnicą zawodową. Doradcy musieliby zatem popracować nad zmianą statusu - uważa Andrzej Kalwas.

Jeśliby więc uzyskali gwarancję ochrony tajemnicy zawodowej, jaką posiadają adwokaci i radcowie prawni, mogliby ubiegać się o pełnienie funkcji pełnomocnika procesowego.

Fot.Wojciech Górski

Zbigniew Maciej Szymik, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych, uważa, że doradcy powinni mieć zapewnioną taką samą ochronę tajemnicy zawodowej jak inne zawody prawnicze

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA