REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt podatkowy może być ryzykowny

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnicy PIT i CIT mogą korzystać z kredytu podatkowego. Łatwo jednak stracić prawo do tej preferencji a skutki są dotkliwe. Podatnik ma często kilka dni na zapłatę zaległych zaliczek.


ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

• Przedsiębiorcy mogą być zwolnieni z comiesięcznego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy korzystając z kredytu podatkowego. Wów- czas jednorazowo rozliczają się z fiskusem po zakończeniu roku podatkowego. Kiedy mogą liczyć na tę preferencję?

- Przedsiębiorcy zainteresowani możliwością przesunięcia w czasie płatności podatku dochodowego muszą spełnić określone warunki. Są one inne dla podatników PIT i inne dla podatników CIT.

• Co zatem musi zrobić przedsiębiorca, by móc z kredytu podatkowego korzystać?

REKLAMA

- Przedsiębiorcy, którzy płacą PIT, a chcą skorzystać ze zwolnienia, muszą uzyskiwać z działalności przychód odpowiadający średnio miesięcznie równowartości tysiąca euro od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności do 1 stycznia roku podatkowego, w którym rozpoczynają korzystanie ze zwolnienia. Dodatkowo podatnik taki musi być małym przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej. Powinien też zatrudniać co najmniej pięć osób na umowę o pracę, nie korzystać w prowadzonej działalności ze środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych udostępnionych nieodpłatnie przez najbliższą rodzinę. Musi też złożyć w urzędzie skarbowym pisemne oświadczenie do 31 stycznia tego roku, w którym zamierza korzystać ze zwolnienia. Wszystkie te warunki muszą być spełnione łącznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Dotyczy to podatników PIT. Jakie warunki powinni spełnić przedsiębiorcy płacący CIT?

- Podatnicy CIT, którzy są małymi przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej, mogą skorzystać z kredytu w pierwszym roku podatkowym, gdy rok ten trwał nie krócej niż dziesięć pełnych miesięcy kalendarzowych lub w drugim roku podatkowym, jeśli nie mogli spełnić wymogu dziesięciu miesięcy. Warunkiem skorzystania z preferencji jest złożenie w urzędzie skarbowym oświadczenia o korzystaniu z tego zwolnienia. Oświadczenie powinno być złożone w formie pisemnej w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca roku podatkowego objętego zwolnieniem.

• Czyli niespełnienie choć jednego z warunków uniemożliwi skorzystanie z kredytu podatkowego?

- Niespełnienie wskazanych warunków może skutecznie zniechęcić do aplikowania o zwolnienie z płacenia zaliczek na podatek dochodowy. Wystarczy np., że w roku korzystania ze zwolnienia albo w pięciu następnych latach podatkowych przedsiębiorca zlikwiduje działalność lub zostanie ogłoszona jego upadłość, a traci prawo do ulgi. Powodem utraty prawa do zwolnienia może być niższy przychód niż równowartość tysiąca euro albo zmniejszenie - w którymkolwiek z miesięcy - przeciętnego miesięcznego zatrudnienia. Jak widać, są to czynniki obiektywne, na które przedsiębiorcy mogą nie mieć wpływu, stąd znaczne ryzyko korzystania z kredytu podatkowego.

• To nie jedyne negatywne skutki, jakie mogą odczuć przedsiębiorcy ubiegający się o tę ulgę?

- Negatywne skutki utraty zwolnienia są uciążliwe, wiążą się np. z koniecznością zapłaty należnych zaliczek na podatek, w terminie już do 20 dnia miesiąca następującego po tym, w którym utracili prawo do zwolnienia. Wówczas nie nalicza się odsetek za zwłokę. Przedsiębiorcy nie unikną jednak zapłaty podatku razem z odsetkami.

Fot. Marek Matusiak

Paweł Jabłonowski, ekspert podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

Rozmawiała EWA MATUSZEWSKA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA