REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt podatkowy może być ryzykowny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Podatnicy PIT i CIT mogą korzystać z kredytu podatkowego. Łatwo jednak stracić prawo do tej preferencji a skutki są dotkliwe. Podatnik ma często kilka dni na zapłatę zaległych zaliczek.


ROZMOWA

REKLAMA

• Przedsiębiorcy mogą być zwolnieni z comiesięcznego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy korzystając z kredytu podatkowego. Wów- czas jednorazowo rozliczają się z fiskusem po zakończeniu roku podatkowego. Kiedy mogą liczyć na tę preferencję?

- Przedsiębiorcy zainteresowani możliwością przesunięcia w czasie płatności podatku dochodowego muszą spełnić określone warunki. Są one inne dla podatników PIT i inne dla podatników CIT.

• Co zatem musi zrobić przedsiębiorca, by móc z kredytu podatkowego korzystać?

- Przedsiębiorcy, którzy płacą PIT, a chcą skorzystać ze zwolnienia, muszą uzyskiwać z działalności przychód odpowiadający średnio miesięcznie równowartości tysiąca euro od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności do 1 stycznia roku podatkowego, w którym rozpoczynają korzystanie ze zwolnienia. Dodatkowo podatnik taki musi być małym przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej. Powinien też zatrudniać co najmniej pięć osób na umowę o pracę, nie korzystać w prowadzonej działalności ze środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych udostępnionych nieodpłatnie przez najbliższą rodzinę. Musi też złożyć w urzędzie skarbowym pisemne oświadczenie do 31 stycznia tego roku, w którym zamierza korzystać ze zwolnienia. Wszystkie te warunki muszą być spełnione łącznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Dotyczy to podatników PIT. Jakie warunki powinni spełnić przedsiębiorcy płacący CIT?

- Podatnicy CIT, którzy są małymi przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów o działalności gospodarczej, mogą skorzystać z kredytu w pierwszym roku podatkowym, gdy rok ten trwał nie krócej niż dziesięć pełnych miesięcy kalendarzowych lub w drugim roku podatkowym, jeśli nie mogli spełnić wymogu dziesięciu miesięcy. Warunkiem skorzystania z preferencji jest złożenie w urzędzie skarbowym oświadczenia o korzystaniu z tego zwolnienia. Oświadczenie powinno być złożone w formie pisemnej w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca roku podatkowego objętego zwolnieniem.

• Czyli niespełnienie choć jednego z warunków uniemożliwi skorzystanie z kredytu podatkowego?

- Niespełnienie wskazanych warunków może skutecznie zniechęcić do aplikowania o zwolnienie z płacenia zaliczek na podatek dochodowy. Wystarczy np., że w roku korzystania ze zwolnienia albo w pięciu następnych latach podatkowych przedsiębiorca zlikwiduje działalność lub zostanie ogłoszona jego upadłość, a traci prawo do ulgi. Powodem utraty prawa do zwolnienia może być niższy przychód niż równowartość tysiąca euro albo zmniejszenie - w którymkolwiek z miesięcy - przeciętnego miesięcznego zatrudnienia. Jak widać, są to czynniki obiektywne, na które przedsiębiorcy mogą nie mieć wpływu, stąd znaczne ryzyko korzystania z kredytu podatkowego.

• To nie jedyne negatywne skutki, jakie mogą odczuć przedsiębiorcy ubiegający się o tę ulgę?

- Negatywne skutki utraty zwolnienia są uciążliwe, wiążą się np. z koniecznością zapłaty należnych zaliczek na podatek, w terminie już do 20 dnia miesiąca następującego po tym, w którym utracili prawo do zwolnienia. Wówczas nie nalicza się odsetek za zwłokę. Przedsiębiorcy nie unikną jednak zapłaty podatku razem z odsetkami.

Fot. Marek Matusiak

Paweł Jabłonowski, ekspert podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

Rozmawiała EWA MATUSZEWSKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA