REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister pomoże skorzystać z ulgi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przy zbyciu nieruchomości dla potwierdzenia prawa do ulgi meldunkowej trzeba wystąpić o interpretację podatkową. Korzystne rozstrzygnięcie wydała już szczecińska izba skarbowa - ważny jest dzień zameldowania, a nie nabycia. Zdaniem ekspertów, od interpretacji negatywnych warto się odwoływać, nawet do sądu administracyjnego.

ANALIZA

REKLAMA

Autopromocja

W celu potwierdzenia, że przy uldze meldunkowej ważny jest moment zameldowania, a nie nabycia nieruchomości, trzeba wystąpić do ministra finansów o interpretację. Jeśli odpowiedź będzie niekorzystna, warto odwoływać się, nawet wchodząc na drogę sądową.

REKLAMA

Zdaniem ekspertów takie postępowanie uzasadnia pozytywne rozstrzygnięcie w zakresie ulgi meldunkowej. Izba Skarbowa w Szczecinie uznała bowiem, że z ulgi tej można skorzystać nawet w sytuacji, gdy ktoś nie był właścicielem mieszkania, ale był w nim zameldowany przez co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia. Nie trzeba już liczyć 12 miesięcy od daty nabycia mieszkania czy domu.

Taka interpretacja jest istotna, bo przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzują, jak właściwie liczyć okres meldunku. Dodatkowo do tej pory organy podatkowe na czele z Ministerstwem Finansów stały na stanowisku, że okres 12-miesięcznego meldunku należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości, a nie od momentu faktycznego zameldowania.

Decyzja szczecińskiej izby skarbowej daje więc nadzieję innym podatnikom na skorzystanie z tej preferencji nawet na drugi dzień po nabyciu nieruchomości. Dotyczy to zwłaszcza takich osób, które są zameldowane w domu czy mieszkaniu np. od urodzenia, ale dopiero staną się właścicielami nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacja to nie prawo...

Od 2007 roku podatnik sprzedający dom lub mieszkanie może skorzystać ze zwolnienia w PIT, jeśli przed datą zbycia był w nim zameldowany na pobyt stały przez co najmniej 12 miesięcy.

REKLAMA

- Przepis ustanawiający ulgę meldunkową, po pierwsze, zwalnia z opodatkowania przychód, a nie dochód, co wskazuje na to, że ustawodawca zamierzał objąć zwolnieniem także przychody opodatkowane według zasad obowiązujących do końca 2006 roku. Po drugie, nigdzie nie uzależniono zastosowania ulgi tylko do nieruchomości nabytych w 2007 roku. Po trzecie, jedynym warunkiem dla skorzystania z ulgi jest zameldowanie przez 12 miesięcy w zbywanej nieruchomości. Nie ma przepisu, który uzależniałby prawo do zwolnienia od legitymowania się tytułem własności - tłumaczył Maciej Hadas, senior konsultant w HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Dodał, że stanowisko Izby Skarbowej w Szczecinie nie jest źródłem prawa i nie oznacza, że każdy z nas, powołując się na nie, może domagać się od swojego urzędu podobnego podejścia.

- Pismo szczecińskiej izby jest pozytywnym sygnałem odwrotu od dotychczasowej praktyki. Ponieważ jednak jedna jaskółka wiosny nie czyni, podatnicy, którzy spełniają warunek zameldowania przez 12 miesięcy, a zamierzają sprzedać nabytą nieru-chomość przed okresem 12 miesięcy od dnia nabycia, nie powinni ryzykować. Warto poświęcić 75 zł i wystąpić o interpretację podatkową, tak aby mieć pewność, że organ podatkowy nie zajmie przeciwnego stanowiska - radził Maciej Hadas.

...dotyczy indywidualnej sprawy...

Eksperci są zgodni - decyzja Izby Skarbowej w Szczecinie (nr DPB-2.35-416003-19/07) jest korzystna dla podatnika, na rzecz którego została wydana.

Michał Lejman, starszy asystent podatkowy w BDO Numerica, tłumaczy, że nie jest to decyzja, która wiązałaby organy podatkowe w innych sprawach.

- W związku z tym podatnicy, którzy chcą skorzystać z ulgi meldunkowej, udowadniając, że ważny jest meldunek, a nie nabycie nieruchomości, powinni wystąpić do ministra finansów o wydanie wiążącej dla nich interpretacji. We wniosku można przytoczyć fakt korzystnych rozstrzygnięć organów podatkowych w podobnych sprawach, jednak będzie to tylko element materiału dowodowego, który wcale nie musi spowodować, że także w naszym przypadku dojdzie do podobnego rozstrzygnięcia - argumentował Michał Lejman.

Jego zdaniem, podatnicy mogą także, uwzględniając korzystne rozstrzygnięcie szczecińskiej izby, korzystać z ulgi meldunkowej biorąc pod uwagę prawdopodobieństwo, że może to doprowadzić do sporu z organami podatkowymi. Podatnik w takim sporze nie stałby na przegranej pozycji.

...ma różne uzasadnienia...

To nieprecyzyjne przepisy dotyczące ulgi meldunkowej spowodowały, że powstała wątpliwość, jak liczyć termin zameldowania.

Wojciech Kotowski, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe, wyjaśnił, że decyzja Izby Skarbowej w Szczecinie uznała prawo do zastosowania ulgi także w przypadku podatnika, który był zameldowany w lokalu przez wymagane 12 miesięcy jeszcze przed nabyciem do niego prawa. Dotychczas organy podatkowe uznawały, że okres zameldowania przed nabyciem prawa do danego budynku czy lokalu nie ma znaczenia. Opierały się przy tym na stanowisku MF określonym w odpowiedzi na interpelację nr 6640. Stwierdzała ona, że okres zameldowania może być liczony najwcześniej od dnia nabycia nieruchomości.

- Odpowiedź na interpelację poselską nie została opublikowana w Dzienniku Urzędowym MF, w związku z czym nie może być uznana za ogólną interpretację. Nie jest więc wykluczone, że podatnikowi uda się w danej sprawie przekonać organy skarbowe do swego stanowiska. Warto jednak zauważyć, że pogląd izby w Szczecinie jest wyjątkiem na tle zgodnych opinii, m.in. Izby Skarbowej w Łodzi czy Poznaniu, popierających interpretację resortu. Co więcej, od 1 lipca 2007 r. to minister finansów wydaje interpretacje indywidualne - wskazał Wojciech Kotowski.

Według niego, można się raczej spodziewać, że ujednolicona interpretacja będzie potwierdzać dotychczasowe stanowisko resortu finansów. Nie jest wykluczone, że dopiero wyrok sądu może potwierdzić argumentację podatnika, a być może nawet wpłynąć na zmianę dotychczasowej praktyki.

- Postępowanie w sprawie wydania interpretacji trwa do trzech miesięcy. Natomiast wyrok sądu administracyjnego zapada zazwyczaj po następnych kilku miesiącach. Może to oznaczać, że wymagane 12 miesięcy zameldowania w nowo nabytym mieszkaniu upłynie zanim podatnik otrzyma ostateczne orzeczenie w sprawie. W każdym przypadku warto więc indywidualnie przeanalizować racjonalność sporu - dodał Wojciech Kotowski.

...które trzeba ujednolicić...

Maria Kukawska, doradca podatkowy, menedżer w Accreo Taxand, wskazała, że nie można liczyć na to, że w razie sporu z urzędem co do stosowania ulgi podatkowej wystarczy powołać się na interpretację szczecińską. Została ona bowiem wydana dla innego podatnika i nie wiąże pozostałych urzędów.

- Inne urzędy nie muszą zatem tak samo interpretować przepisu o uldze - stwierdziła Maria Kukawska.

Podkreśliła także, że z jednej strony na gruncie nowych przepisów (od 1 lipca 2007 r. wydawaniem interpretacji podatkowych zajmuje się minister finansów) rozbieżności w podejściach urzędów powinny być skutecznej eliminowane, tym bardziej że, jak zapewniają urzędnicy, stworzono procedury uzgodnieniowe i narzędzia informatyczne, które mają pomagać w przygotowywaniu jednolitych interpretacji. Z drugiej strony nie ma gwarancji, że nieścisłości się nie pojawią.

- Interpretacja szczecińska nie została zapewne wydana w nowym trybie. Jednak niezależnie od tego, na podstawie jakich przepisów ją wydano, poleganie wyłącznie na niej nie zapewnia pozostałym podatnikom wystarczającej ochrony. Dlatego należałoby zapytać ministra, jak należy rozumieć przepis o uldze, przy czym warto powołać się na korzystne rozstrzygnięcie wydane przez izbę szczecińską - podsumowała nasza rozmówczyni z Accreo Taxand.

...lub tworzyć jasne przepisy

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT zastosowanie ulgi meldunkowej do zbywanej nieruchomości jest uzależnione wyłącznie od faktu zameldowania na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą jej zbycia.

- Na podstawie wykładni literalnej tego przepisu wydaje się jasne, że każdy, kto jest zameldowany nieprzerwanie przez 12 miesięcy w mieszkaniu nabytym po 1 stycznia 2007 r., ma prawo skorzystać z tej ulgi. Ustawa o PIT nie odnosi się natomiast do obliczania 12-miesięcznego okresu zameldowania. W związku z tym można wywnioskować, że przy braku ograniczeń ustawowych okres 12-miesięcznego zameldowania powinien być liczony wstecz od daty zbycia mieszkania bez jakichkolwiek ograniczeń - tłumaczył Grzegorz Ogórek, starszy konsultant w PricewaterhouseCoopers.

Zauważył również, że dotychczas organy podatkowe w swoich interpretacjach uzależniały dodatkowo zastosowanie ulgi meldunkowej od tego, czy podatnik był zameldowany przez okres 12 miesięcy od dnia nabycia mieszkania oraz wskazywały, że ten okres powinien być liczony dopiero od 1 stycznia 2007 r. (czyli od dnia wejścia w życie ustawy wprowadzającej tę ulgę). Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie słusznie zwrócił uwagę, że w ustawie o PIT jest tylko jedna data, która powinna być brana pod uwagę przy liczeniu wstecznie 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika, tj. data zbycia nieruchomości, a okres 12-miesięcznego zameldowania nie powinien być ograniczany datą nabycia mieszkania bądź datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej tę ulgę.

- Warunki zastosowania ulgi meldunkowej są dość jasne, w związku z tym w przypadku uzyskania negatywnej interpretacji wprowadzającej inne warunki obliczenia 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnicy powinni skorzystać z drogi odwoławczej i wnieść skargę do sądu administracyjnego - radził Grzegorz Ogórek.

75 zł

wynosi minimalna opłata od wniosku za wydanie wiążącej, indywidualnej interpretacji podatkowej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak uzyskać interpretację podatkową

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Etapy drogi odwoławczej

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA