REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt od wynajmu prywatnego - zmiany w 2023 r. Czy nowe przepisy są korzystne dla małżonków?

Magdalena Markiewicz
Ekspert portalu NieruchomosciSzybko.pl i Manager w Mzuri CFI
Ryczałt od wynajmu prywatnego - zmiany w 2023 r. Czy nowe przepisy są korzystne dla małżonków?
Ryczałt od wynajmu prywatnego - zmiany w 2023 r. Czy nowe przepisy są korzystne dla małżonków?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 lipca 2023 r., z mocą wsteczną od 1 stycznia 2023 r., weszły w życie zmiany w ryczałcie ewidencjonowanym od najmu prywatnego. Wskutek tych zmian małżonkowie płacą podatek na poziomie 12,5% przychodu dopiero od łącznej kwoty 200 000 zł, a nie od 100 000 zł (jak to było wcześniej). Co ważne, ta zmiana obowiązuje wstecznie, czyli od 1 stycznia 2023 r. Zdaniem ekspertów ta zmiana może sprawić, że mniejsza liczba osób wynajmujących obecnie mieszkania poza działalnością gospodarczą rozważy rejestrację firmy w zakresie najmu.

W 2023 roku najem prywatny może być opodatkowany tylko ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych

Wynajmujący mieszkania wciąż mogą liczyć na wysokie czynsze, choć trudno ukryć, że spadkowa tendencja jest coraz bardziej widoczna. Tę sytuację można wyjaśnić pojawieniem się na rynku nowych ofert. Dość często są one efektem remontów starszych „M” lub zakupów u dewelopera. Mimo tego, ostatnie 12 miesięcy pod względem sytuacji rynkowej można określić jako korzystne dla właścicieli lokali pod wynajem. Inna sytuacja dotyczy zmian związanych z podatkami. Warto przypomnieć, że począwszy od 2023 roku zostało wykluczone rozliczanie najmu prywatnego w ramach tak zwanych zasad ogólnych (z możliwością rozliczenia kosztów). Prywatnym najemcom, czyli m.in. osobom prowadzącym najem okazjonalny fiskus tym samym narzucił ryczałt ewidencjonowany. Początek bieżącego roku przyniósł również definitywne pożegnanie z rozliczaniem amortyzacji przy najmie. Właśnie dlatego właścicieli mieszkań na wynajem mogą zaniepokoić doniesienia o kolejnych zmianach, które niedawno wprowadził fiskus. Postanowiliśmy wyjaśnić, czy podatek od najmu mieszkania po kolejnych modyfikacjach zasad rozliczeń będzie wyższy.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy limit dla małżonków

Krajowe media już na początku kwietnia 2023 r. pisały, że rząd zamierza nieco zmodyfikować podatek od najmu prywatnego. Wspomniane zmiany podatkowe zostały wprowadzone niejako przy okazji, co ostatnio jest częstą praktyką legislacyjną. Taki wniosek potwierdza lektura ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Ten akt prawny został już zaakceptowany przez Sejm, Senat i Prezydenta oraz doczekał się publikacji w Dzienniku Ustaw. Co ważne, senatorzy w ramach swoich poprawek nie zmienili artykułu 8 analizowanej ustawy nowelizacyjnej. Wskazuje on, że w przypadku małżonków, którzy złożyli oświadczenie określone w art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, kwota przychodów, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 wynosi 200 000 zł.

Mówiąc prościej, zmiana obowiązująca od 1 lipca 2023 r. oznacza, że małżonkowie skorzystają z progu opodatkowania niższą stawką ryczałtu (8,5% zamiast 12,5%) wynoszącego aż 200 000 zł/rok (poprzednio 100 000 zł). Wcześniej limit dla niższej stawki (8,5%) na poziomie 100 000 zł rocznie dotyczył łącznie obydwojga małżonków i obowiązywał niezależnie od ich ustroju majątkowego (rozdzielność majątkowa lub wspólność ustawowa). Taka sytuacja mogła być postrzegana jako dyskryminująca. Wedle nowych zasad, każdy z małżonków ma opłacać ryczałt od najmu prywatnego na poziomie 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% od nadwyżki ponad 100 000 zł rocznie. „W razie opodatkowania przychodów z najmu tylko u jednego małżonka, próg skutkujący zastosowaniem stawki 12,5% też wyniesie 200 000 zł. Rozliczanie przychodu z najmu mieszkania stanowiącego współwłasność małżeńską przez jednego małżonka wymaga złożenia wcześniejszego oświadczenia fiskusowi (do dwudziestego dnia miesiąca następującego po uzyskaniu pierwszego przychodu)” - wyjaśnia Magdalena Markiewicz, ekspert portalu NieruchomosciSzybko.pl.

Ryczałt ponownie stanie się bardziej atrakcyjny?

Analizowana zmiana podatkowa bez wątpienia jest korzystna dla małżonków. Wystarczy wspomnieć, że podatek od najmu mieszkania poza działalnością gospodarczą dzięki wprowadzonej propozycji rządu może być mniejszy nawet o 4000 zł rocznie. Ten wynik to efekt obniżenia podatku dotyczącego przychodu 100 000 zł/rok o 4 punkty procentowe (z 12,5% do 8,5%). Co ważne, ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw przewiduje zastosowanie nowych, bardziej korzystnych dla małżonków zasad rozliczeń prywatnego najmu już od 1 stycznia 2023 roku, czyli w sposób wsteczny. To rozwiązanie bez wątpienia dobre dla osób wynajmujących mieszkania, choć trzeba zaznaczyć, że będzie ono skutkowało ewentualnymi nadpłatami podatku. „Właśnie dlatego część ekspertów bywa sceptyczna, jeśli chodzi o wprowadzanie istotnych zmian w trakcie trwania roku podatkowego” - dodaje Magdalena Markiewicz, ekspert portalu NieruchomosciSzybko.pl.

Wydaje się, że analizowana zmiana wpływająca na podatek od najmu może mieć jeszcze jeden skutek. Nie można wykluczać, że zachęci ona więcej osób do pozostania przy najmie prywatnym jako wariancie rozliczeń z fiskusem. Podwojenie dla małżonków kwoty objętej niską stawką ryczałtu zwiększy ponownie atrakcyjność najmu prywatnego. Z drugiej strony, nie można oczywiście zapominać, że wybór pomiędzy najmem prywatnym i najmem firmowym zależy również od skali oraz specyfiki wynajmu. Niestety, rozgraniczenie między najmem prywatnym i firmowym w kontekście liczby wynajmowanych mieszkań nie jest precyzyjne, co potwierdza np. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 5 lipca 2022 r. (sygn. akt: I SA/Gd 190/22). „Nie ulega natomiast wątpliwości fakt, że osoba wybierająca firmowy wynajem nie będzie mogła oferować najmu okazjonalnego. Tę zmianę w pełni równoważy jednak możliwość wykorzystania najmu instytucjonalnego” - podsumowuje Magdalena Markiewicz, ekspert portalu NieruchomosciSzybko.pl.

REKLAMA

Źródło: Magdalena Markiewicz, ekspert portalu NieruchomosciSzybko.pl.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA