REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaty sądowe są kosztem podatkowym? Zależy od przypadku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Opłaty sądowe mogą być kosztem podatkowy
Opłaty sądowe mogą być kosztem podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus podkreśla, że zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na opłaty sądowe uzależnione jest od konkretnego przypadku. Nie każdy stan faktyczny kształtuje taki sam rezultat. Zaskoczenie wywołało jednak wydanie w krótkim okresie dwóch sprzecznych interpretacji w tym zakresie.

Koszty opłat sądowych w świetle interpretacji fiskusa. Co jest kosztem podatkowym?

Za koszty uzyskania przychodów uznaje się wszelkie racjonalnie i ekonomicznie uzasadnione wydatki, które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a które zmierzają do uzyskania przychodów lub zabezpieczenia bądź zachowania źródła przychodów. Kluczowe jest również, aby poniesiony koszt nie podlegał wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu. 

REKLAMA

Autopromocja

Istnienie związku przyczynowo skutkowego pomiędzy poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy analizować za każdym razem odrębnie w odniesieniu do każdego wydatku. Analiza tego rodzaju związku powinna za każdym razem wskazywać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Jakie są warunki uznania opłaty sądowej za koszt podatkowy?

REKLAMA

W interpretacji z 29 czerwca 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.461.2023.1.KP organ podkreślił, że koszty poniesione przez podatnika na postępowanie sądowe nie zostały wskazane wprost jako wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu. Dlatego potencjalnie istniałaby możliwość zaliczenia tego rodzaju wydatku do kosztów uzyskania przychodu. Organ stwierdził, że wydatek ten musi jednak zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. 

W omawianej interpretacji zdaniem fiskusa zapłata zasądzonych kosztów postępowania sądowego przez podatnika nie podlegała zaliczeniu do kosztów podatkowych, ponieważ według organu nie była ona związana z rzeczywistym zdarzeniem gospodarczym, natomiast wynikała z błędnego działania podatnika.

REKLAMA

Z kolei w analogicznym stanie faktycznym, natomiast dotyczącym kosztów opłat sądowych związanych z postępowaniami sądowymi w sprawie umów frankowych, organ w interpretacji z 28 czerwca 2023 r. sygn. 0114-KDIP2-2.4010.231.2023.1.SP stwierdził, że bank ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu opłat sądowych. Warto przy tym nadmienić, że na tle sporów sądowych związanych z umowami dotyczącymi kredytów frankowych ukształtowała się linia interpretacyjna pozwalająca na zaliczenie kosztów opłat sądowych do kosztów uzyskania przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to o tyle zaskakujące, że w omawianych interpretacjach zarówno bank, jak i przedsiębiorca podjęli działanie, jakim był proces sądowy w celu minimalizacji strat oraz zabezpieczenia źródła przychodów, a koszty procesu można powiązać bezpośrednio z prowadzoną działalnością.

Interpretacja uznająca opłaty sądowe za koszt podatkowy 

Zauważyć można, że występują również inne sytuacje, w których wydatki na opłaty sądowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Przykład tego stanowi interpretacja indywidualna z 22 sierpnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.200.2017.2.MM, gdzie organ wskazał, że: (…) przedmiotowe wydatki (zasądzone przez sąd koszty procesu oraz koszty zastępstwa procesowego) z tytułu udziału Spółki w procesach sądowych pozostają w związku z całokształtem prowadzonej przez nią działalności, ponieważ zostały poniesione w celu ochrony jej interesów. Ponadto, koszty związane z udziałem w postępowaniu sądowym mają na celu ochronę Spółki przed uszczupleniem jej majątku, wykorzystywanego w działalności gospodarczej prowadzonej w celu osiągania przychodów. Uznać zatem należy, że ww. wydatki miały swoje racjonalne i ekonomiczne uzasadnienie i służyły zachowaniu źródła przychodów Spółki. W podobnym tonie wypowiedział się także fiskus w interpretacji z  7 lutego 2017 r., nr 2461-IBPB-1-2.4510.1090.2016.1.ANK.

Skutki podatkowe związane z opłatami sądowymi 

Jak wskazują powyższe interpretacje podatkowe, podejście organów podatkowych jest rozbieżne. Taki sposób działania ze strony organów podatkowych nie prowadzi do pogłębiania zasady zaufania do organów państwa i wzbudza jedynie uzasadnione wątpliwości co do tego jak należy rozliczać koszty opłat sądowych. W tak nieoczywistym obszarze zasadne jest jednak wskazanie, że zachowanie przedsiębiorcy cechujące się brakiem należytej staranności i odbiegające od profesjonalnych standardów, czy po prostu działanie skutkujące świadomym narażeniem klienta na poniesienie straty nie powinny stanowić kosztów uzyskania przychodu. 

Reasumując, poniesienie wydatków na opłaty sądowe jest co do zasady uzależnione od indywidualnej sytuacji podatnika i powinien on zawsze dokonać dokładnej oceny stanu faktycznego, zanim podejmie określone działania.

Autor: Sebastian Stefańczyk, Aplikant Radcowski ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA