REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy opłaty sądowe są kosztem podatkowym? Zależy od przypadku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Opłaty sądowe mogą być kosztem podatkowy
Opłaty sądowe mogą być kosztem podatkowy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus podkreśla, że zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na opłaty sądowe uzależnione jest od konkretnego przypadku. Nie każdy stan faktyczny kształtuje taki sam rezultat. Zaskoczenie wywołało jednak wydanie w krótkim okresie dwóch sprzecznych interpretacji w tym zakresie.

Koszty opłat sądowych w świetle interpretacji fiskusa. Co jest kosztem podatkowym?

REKLAMA

Za koszty uzyskania przychodów uznaje się wszelkie racjonalnie i ekonomicznie uzasadnione wydatki, które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a które zmierzają do uzyskania przychodów lub zabezpieczenia bądź zachowania źródła przychodów. Kluczowe jest również, aby poniesiony koszt nie podlegał wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu. 

REKLAMA

Istnienie związku przyczynowo skutkowego pomiędzy poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy analizować za każdym razem odrębnie w odniesieniu do każdego wydatku. Analiza tego rodzaju związku powinna za każdym razem wskazywać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Jakie są warunki uznania opłaty sądowej za koszt podatkowy?

W interpretacji z 29 czerwca 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.461.2023.1.KP organ podkreślił, że koszty poniesione przez podatnika na postępowanie sądowe nie zostały wskazane wprost jako wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu. Dlatego potencjalnie istniałaby możliwość zaliczenia tego rodzaju wydatku do kosztów uzyskania przychodu. Organ stwierdził, że wydatek ten musi jednak zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. 

REKLAMA

W omawianej interpretacji zdaniem fiskusa zapłata zasądzonych kosztów postępowania sądowego przez podatnika nie podlegała zaliczeniu do kosztów podatkowych, ponieważ według organu nie była ona związana z rzeczywistym zdarzeniem gospodarczym, natomiast wynikała z błędnego działania podatnika.

Z kolei w analogicznym stanie faktycznym, natomiast dotyczącym kosztów opłat sądowych związanych z postępowaniami sądowymi w sprawie umów frankowych, organ w interpretacji z 28 czerwca 2023 r. sygn. 0114-KDIP2-2.4010.231.2023.1.SP stwierdził, że bank ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu opłat sądowych. Warto przy tym nadmienić, że na tle sporów sądowych związanych z umowami dotyczącymi kredytów frankowych ukształtowała się linia interpretacyjna pozwalająca na zaliczenie kosztów opłat sądowych do kosztów uzyskania przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to o tyle zaskakujące, że w omawianych interpretacjach zarówno bank, jak i przedsiębiorca podjęli działanie, jakim był proces sądowy w celu minimalizacji strat oraz zabezpieczenia źródła przychodów, a koszty procesu można powiązać bezpośrednio z prowadzoną działalnością.

Interpretacja uznająca opłaty sądowe za koszt podatkowy 

Zauważyć można, że występują również inne sytuacje, w których wydatki na opłaty sądowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Przykład tego stanowi interpretacja indywidualna z 22 sierpnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.200.2017.2.MM, gdzie organ wskazał, że: (…) przedmiotowe wydatki (zasądzone przez sąd koszty procesu oraz koszty zastępstwa procesowego) z tytułu udziału Spółki w procesach sądowych pozostają w związku z całokształtem prowadzonej przez nią działalności, ponieważ zostały poniesione w celu ochrony jej interesów. Ponadto, koszty związane z udziałem w postępowaniu sądowym mają na celu ochronę Spółki przed uszczupleniem jej majątku, wykorzystywanego w działalności gospodarczej prowadzonej w celu osiągania przychodów. Uznać zatem należy, że ww. wydatki miały swoje racjonalne i ekonomiczne uzasadnienie i służyły zachowaniu źródła przychodów Spółki. W podobnym tonie wypowiedział się także fiskus w interpretacji z  7 lutego 2017 r., nr 2461-IBPB-1-2.4510.1090.2016.1.ANK.

Skutki podatkowe związane z opłatami sądowymi 

Jak wskazują powyższe interpretacje podatkowe, podejście organów podatkowych jest rozbieżne. Taki sposób działania ze strony organów podatkowych nie prowadzi do pogłębiania zasady zaufania do organów państwa i wzbudza jedynie uzasadnione wątpliwości co do tego jak należy rozliczać koszty opłat sądowych. W tak nieoczywistym obszarze zasadne jest jednak wskazanie, że zachowanie przedsiębiorcy cechujące się brakiem należytej staranności i odbiegające od profesjonalnych standardów, czy po prostu działanie skutkujące świadomym narażeniem klienta na poniesienie straty nie powinny stanowić kosztów uzyskania przychodu. 

Reasumując, poniesienie wydatków na opłaty sądowe jest co do zasady uzależnione od indywidualnej sytuacji podatnika i powinien on zawsze dokonać dokładnej oceny stanu faktycznego, zanim podejmie określone działania.

Autor: Sebastian Stefańczyk, Aplikant Radcowski ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA