REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF wycofuje się ze zmian w Ordynacji podatkowej w 2023 roku, także tych korzystnych dla podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MF wycofuje się ze zmian w Ordynacji podatkowej w 2023 roku, także tych korzystnych dla podatników
MF wycofuje się ze zmian w Ordynacji podatkowej w 2023 roku, także tych korzystnych dla podatników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W czwartek 7 września 2023 r. wiceminister finansów Artur Soboń w wypowiedzi dla PAP zapewnił, że obecnie nie ma rządowych planów zajmowania się tematem nowelizacji Ordynacji podatkowej. Stanowisko wiceministra wydaje się zamykać kwestię kontrowersyjnych zmian w procedurze podatkowej, przynajmniej na jakiś czas. Warto jednak pamiętać o tym, że część propozycji ujętych w projekcie MF była korzystna dla podatników, a ich zarzucenie można uznać za „wylewanie dziecka z kąpielą”. 

Zmiany w Ordynacji podatkowej. Miały być ułatwienia dla podatników…

Żeby w pełni zrozumieć kontekst powyższej wypowiedzi ministra musimy cofnąć się do czerwca. Wtedy Ministerstwo Finansów ogłosiło rozpoczęcie konsultacji podatkowych dotyczących zmian w Ordynacji podatkowej, które miały potrwać do 31 sierpnia 2023 r. 

Wraz z ogłoszeniem konsultacji Ministerstwo wyjaśniało m.in. w wypowiedziach dla PAP, że projekt ustawy przewiduje liczne ułatwienia dla podatników, w tym:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • możliwość załatwiania niektórych spraw podatkowych na wniosek podatnika w postępowaniu uproszczonym,
  • możliwość umorzenia podatku przed terminem jego płatności, 
  • możliwość zapłacenia podatku przez osoby spoza najbliższej rodziny podatnika do kwoty 5 tys. zł (obecnie próg ten wynosi 1 tys. zł),
  • zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy wynika ona z korekty deklaracji,
  • uproszczenie trybu korygowania deklaracji z urzędu przez organ podatkowy w ramach czynności sprawdzających,
  • zniesienie kompetencji naczelnika urzędu skarbowego do przeprowadzania kontroli podatkowej na rzecz rozszerzenia uprawnień w ramach czynności sprawdzających. 

Co do zasady powyższy katalog zmian w Ordynacji podatkowej zawierał także konkretne usprawnienia, które nie budziły kontrowersji wśród podatników. Jednak niecałe dwa tygodnie po ogłoszeniu konsultacji Ministerstwo Finansów zmieniało zdanie i 4 lipca na Twitterze ogłosiło, że projekt zmian w Ordynacji podatkowej nie został wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu i nie będzie dalej procedowany. Co ciekawe, samych konsultacji nie odwołano. Zmienił się jedynie sposób ich określania, tj. Ministerstwo zaczęło używać terminu „prekonsultacje” i do 31 sierpnia zbierało opinie dotyczące projektu ustawy. 

...i ukryte zagrożenia

Wydaje się, że decyzja Ministerstwa o rezygnacji z dalszego procedowania projektu mogła mieć związek z szeregiem zastrzeżeń, które wzbudziły proponowane zmiany. Obok bowiem wymienionych ułatwień i uproszczenia procedur w projekcie zmian Ordynacji podatkowej znalazły się rozwiązania jednoznacznie negatywne dla podatników. Do takich zaliczyć należy zmiany dotyczące:

  • przedawnienia, które rozszerzały przesłanki pozwalające na zawieszenie biegu terminu przedawnienia,
  • interpretacji indywidualnych, których ważność miała zostać ograniczona w czasie do 5 lat,
  • tzw. odpowiedzialności kaskadowej członków zarządu spółki kapitałowej.

Szczególnie istotne z punktu widzenia ochrony podatnika były propozycje zmian dotyczących przedawnienia W swej istocie ich przyjęcie prowadziłoby do praktycznego wyeliminowania gwarancyjnego charakteru instytucji, którą jest 5 letni okres przedawnienia zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

Fikcyjne przedawnienie zobowiązań podatkowych

Pośród szeregu zmian dotyczących przedawniania w konsultowanym projekcie Ministerstwo proponowało wprowadzenie przerwania biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych wskutek dokonania wpisu hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego

Obecnie zgodnie z art. 70 § 8 Ordynacji podatkowej zobowiązania zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym w ogóle nie ulegają przedawnieniu. W praktyce jednak przepis ten nie może być skutecznie zastosowany przez organy podatkowe, ponieważ Trybunał Konstytucyjny uznał rozwiązanie polegające na nieprzedawnianiu się zobowiązań zabezpieczonych hipoteką za niekonstytucyjne (wyrok z 8 października 2013 r., sygn. akt SK 40/12). Orzeczenie to dotyczyło co prawda poprzedniego stanu prawnego, jednak zarówno sam Trybunał, jak i sądy administracyjne uznały, że obecna regulacja jest w rzeczywistości odpowiednikiem przepisu zakwestionowanego przez Trybunał. Obecnie zatem zobowiązania podatkowe zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym przedawniają się na zasadach ogólnych, a sam wpis hipoteki lub zastawu nie ma znaczenia dla biegu terminów przedawnienia. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wejście w życie proponowanej zmiany oznaczać będzie z kolei, że organy podatkowe uzyskają prostą możliwość przerywania biegu terminu przedawnienia. Dla zastosowania hipoteki przymusowej wymagane jest jedynie doręczenie podatnikowi na przykład decyzji ustalającej bądź określającej wysokość zobowiązania podatkowego. Brak jest jakichkolwiek innych przesłanek, jak np. wymogu uprawdopodobnienia, że zobowiązanie podatkowe nie zostanie wykonane, warunkujących zastosowanie tej instytucji. Powstaje więc istotne ryzyko, że organy podatkowe mogą dążyć do nadużywania hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego, wyłącznie w celu przerwania biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, podobnie jak miało to miejsce w przypadku instrumentalnego wszczynania postępowań karnoskarbowych. 

Kolejną problematyczną propozycją zawartą w projekcie zmian Ordynacji jest wprowadzenie dwóch nowych przesłanek zawieszających bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Pierwszą z nich miałoby być wszczęcie postępowania podatkowego w zakresie unikania opodatkowania, drugą – wszczęcie kontroli celno-skarbowej. Trudno jest znaleźć racjonalne uzasadnienie takiego rozszerzenia katalogu sytuacji, w których bieg terminu przedawniania ulega zwieszeniu. Za całkowicie chybioną należy uznać argumentację Ministerstwa, jakoby konieczne było „zapewnienie naczelnikom urzędów celno-skarbowych możliwości skutecznego określania zobowiązań podatkowych przed upływem terminu przedawnienia w sytuacji, w której zwiększyłaby się liczba kontroli celno-skarbowych po odejściu w KAS od kontroli podatkowej.” Niezrozumiałe jest tutaj łączenie propozycji zmian w zakresie biegu terminu przedawnienia ze zmianami organizacyjnymi, mającymi rzekomo wpłynąć na poprawę funkcjonowania organów podatkowych. 

Potrzebna jest dogłębna dyskusja

Mając na uwadze problematyczność części zmian w Ordynacji zaproponowanych w projekcie Ministerstwa pozytywnie ocenić należy przywołaną na wstępie wypowiedź wiceministra finansów. Uwagę zwraca zwłaszcza odniesienie się do kwestii przedawnienia i stwierdzenie wiceministra, że: „Przedłużenie terminów przedawniania nie jest rozwiązaniem, którego oczekują podatnicy to nie jest kierunek, w którym chcielibyśmy iść”. 

Tym samym przeprowadzone przez Ministerstwo Finansów „prekonsultacje”, nawet jeżeli z punktu widzenia organizacyjnego i komunikacyjnego nie były idealne, przełożyły się na pozytywny dla podatników efekt w postaci wycofania się z niekorzystnych dla nich zmian. Co może jednak martwić to, jak wynika z wypowiedzi wiceministra, zupełne zarzucenie prac nad nowelizacją Ordynacji podatkowej i odłożenie na półkę również rozwiązań upraszczających procedurę podatkową. W tym zakresie konieczna jest dogłębna dyskusja, którą postulował sam wiceminister w czasie ogłaszania prekonsulacji.

Magdalena Kuźniarska, Manager
Marcin Klukowski, Senior Consultant
Tax Advisory Services, CRIDO

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA