REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupowanie polskich produktów najlepszą formą patriotyzmu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patriotyzm gospodarczy - najlepszą formą wspierania Polski
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z okazji zbliżającego się Narodowego Święta Niepodległości wiceszef KOWR Marcin Wroński przypomina, że cenną formą pokazania patriotyzmu wobec kraju jest kupowanie polskich produktów i usług pochodzących z Polski. 

Patriotyzm gospodarczy formą miłości do ojczyzny

Okazją do zachowowań patriotycznych jest zbliżające się Święto Niepodległości, które jest obchodzone 11 listopada i upamiętnia dzień odzyskania w 1918 r. przez Polskę niepodległości po 123 latach zaborów. Wówczas potrzebna była determinacja i odwaga wielu ludzi, by powstała Polska, dziś przywiązanie do ojczyzny można okazywać m.in. poprzez patriotyzm gospodarczy - powiedział zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Marcin Wroński..

REKLAMA

REKLAMA

Według Wrońskiego, patriotyzm konsumencki i gospodarczy jest zachowaniem niezwykle pożądanym, szczególnie wobec postępującego procesu globalizacji i liberalizacji handlu, zmian preferencji zakupowych, jak również rosnącej konkurencji na rynku krajowym i międzynarodowym.

"W codziennym życiu wsparcie dla kraju można okazać poprzez patriotyzm konsumencki czyli świadome dokonywanie zakupów produktów i usług pochodzących z Polski. W przypadku żywności jest to bardzo łatwe. Kilka lat temu wprowadziliśmy oznaczenie "produkt polski". Kupując takie artykuły mamy gwarancję, że zostały one wyprodukowane w Polsce, z surowców pochodzących od polskich rolników" - zaznaczył Wroński.

Wsparcie gospodarki to wsparcie nas samych

Jak mówił, wybierając taką żywność dbamy również o naszą gospodarkę, ponieważ firmy i rolnicy prowadzący swoją działalność na terenie Polski dokonują tutaj zakupu energii, paliw, i innych środków, z których akcyzy, czy podatki zasilają budżet państwa, sami również są płatnikami podatków. Dzięki temu mamy wyższe wpływy i możemy więcej przeznaczyć na edukację, służbę zdrowia, obronność, czy inne cele finansowane z budżetu państwa - wskazał wicedyrektor KOWR.

REKLAMA

Wroński zwrócił uwagę, że oprócz korzyści gospodarczych, są także korzyści społeczne w postaci miejsc pracy - od pola do półki sklepowej. Duża część sieci handlowych, działających w Polsce, to podmioty zagraniczne. Wybierając żywność z oznaczeniem "produkt polski", dajemy jednoznaczny sygnał, że te produkty muszą znajdować się w sprzedaży, ponieważ klienci ich oczekują.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że nie bez znaczenia jest ochrona środowiska, kupując lokalnie eliminujemy transport i mamy niższy ślad węglowy. Polskie jabłko z sadu do sklepu pokonuje zazwyczaj odległość kilkudziesięciu kilometrów, banan z Ekwadoru - ok. 12 tysięcy kilometrów.

Program Poznaj Dobrą Żywność 

Warto też wspomnieć o programie prowadzonym od 2004 r. przez ministerstwo rolnictwa - Poznaj Dobrą Żywność (PDŻ). Artykuły rolno-spożywcze, które mogą otrzymać ten tytuł muszą wyróżniać się cechami jakościowymi m.in. ze względu na skład surowcowy, zawartość składników odżywczych, ilość substancji dodatkowych, metody przetwarzania czy innowacyjność. Głównym celem Programu PDŻ jest informowanie o wysokiej jakości produktach żywnościowych, co ma ułatwić wybór konsumentom. Także znak graficzny tego programu jest biało-czerwonym symbolem naszego kraju - zaznaczył Wroński.

Wiceszef KOWR przypomniał taż, że od maja 2019 r. sklepy są zobowiązane do znakowania kraju pochodzenia sprzedawanych ziemniaków. Takie oznakowanie obowiązuje od 30 września 2020 r., także w przypadku świeżego, schłodzonego i zamrożonego mięsa ze świń, owiec, kóz i drobiu oferowanego do sprzedaży w sklepach lub zakładom żywienia zbiorowego.

"Nawet drobne zmiany w wyborach dokonywanych przez polskich konsumentów mogą stanowić impuls do dalszego rozwoju polskiego sektora rolno-spożywczego. Takie działanie to budowanie siły polskiego rolnictwa i marki polskiej żywności, a w rezultacie świadome budowanie silnej Polski" - podsumował Wroński. 

 

autor: Anna Wysoczańska

awy/ skr/

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA