REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?
Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Podatnicy doceniają łatwość uzyskania zaświadczenia w e-Urzędzie Skarbowym

Już 35% wniosków o wydanie zaświadczenia o dochodach podatnicy składają on-line w e-Urzędzie Skarbowym. W pierwszej połowie 2024 r. podatnicy złożyli tą drogą ponad 95 tys. wniosków o wydanie zaświadczenia o dochodach (ZAS-DF) oraz wniosków o wydanie zaświadczenia o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego i składek na ubezpieczenie wykazane w PIT (ZAS-DFU). Ogółem w tym okresie wpłynęło ponad 275 tys. takich wniosków. Podatnicy składali je za pomocą e-US, w urzędach skarbowych i innymi kanałami komunikacji.

Dla porównania, w pierwszej połowie 2023 r. podatnicy złożyli 81,5 tys. tego typu wniosków w e-Urzędzie Skarbowym przy 274 tys. ogółem. Udział wniosków złożonych w e-US wynosił w tym okresie ok. 30%.

- Statystyki pokazują, że liczba wniosków o wydanie zaświadczeń zasadniczo się nie zmienia, ale coraz więcej z nich podatnicy składają za pośrednictwem serwisu e-Urząd Skarbowy. Coraz więcej osób ubiegających się o zaświadczenie wybiera e-US zamiast wizyty w urzędzie skarbowym, bo jest to po prostu wygodne rozwiązanie. Proces wydawania takich zaświadczeń jest zautomatyzowany. Wniosek można złożyć o dowolnej porze, z dowolnego miejsca na ziemi, z dowolnego urządzenia podłączonego do internetu. Zaświadczenie, którego potrzebujemy trafia na konto w e-US zaledwie w ciągu kilku minut, a jego wydanie jest bezpłatne - mówi Małgorzata Krok, wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Zaświadczenia o dochodach są potrzebne np. studentom ubiegającym się o stypendia, dlatego we wrześniu i październiku widać większe zainteresowanie ze strony tej grupy. Osoby ubiegające się np. o kredyt w banku odbierają takie zaświadczenia przez cały rok.

Jak uzyskać zaświadczenie o dochodach w e-US?

Aby złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia w formie elektronicznej należy:
1) zalogować się do e-Urzędu Skarbowego i 
2) wskazać jakie zaświadczenie podatnik chce uzyskać. 
Można uzyskać zaświadczenia:
- o wysokości dochodu podatnika w PIT (ZAS-DF)
- o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU).

W złożeniu wniosku pomaga specjalnie przygotowany kreator. 

Można też skorzystać z formularza „Pismo ogólne”. Wystarczy, że w treści pisma napiszemy jakiego zaświadczenia potrzebujemy.

Należy też wyrazić zgodę na e-korespondencję, czyli elektroniczne doręczenie oczekiwanych dokumentów. Dzięki temu zaświadczenie trafi w ciągu kilku chwil na konto podatnika w e-Urzędzie Skarbowym.

- Zaświadczenie elektroniczne wygenerowane w e-Urzędzie Skarbowym ma taką samą moc prawną jak zaświadczenie papierowe. Jest ono opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Szefa KAS lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym upoważnionego pracownika urzędu skarbowego. Dlatego należy posługiwać się wyłącznie elektroniczną wersją zaświadczenia otrzymanego w e-US. Jeśli ktoś potrzebuje papierowej wersji takiego dokumentu, dostanie ją w urzędzie skarbowym - wyjaśnia Sylwia Zdebiak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w Ministerstwie Finansów.

14 różnych wniosków można złożyć w e-US

Ministerstwo Finansów informuje, że obecnie w e-US można złożyć już 14 różnego rodzaju wniosków oraz przesłać pismo ogólne. 

e-Urząd Skarbowy - co można załatwić

e-Urząd Skarbowy to serwis na podatki.gov.pl, w którym klienci Krajowej Administracji Skarbowej szybko, łatwo i kompleksowo załatwią swoje sprawy podatkowe, w dowolnym momencie i z dowolnego urządzenia. Dostępne usługi po zalogowaniu w e-Urzędzie Skarbowym to:

Twój e-PIT - zeznania podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38

  • Usługa generuje wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe z możliwością jego zmiany, uzupełnienia, odrzucenia i akceptacji. Użytkownik nie musi jednak skorzystać z tych możliwości. W przypadku, gdy podatnik nie złoży zeznania samodzielnie, ani też go nie odrzuci, przygotowane zeznania PIT-37 oraz PIT-38 zostaną zaakceptowane automatycznie.
  • Usługa Twój e-PIT jest adresowana także do osób prowadzących działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej, również tych z zawieszoną działalnością gospodarczą. Takie zeznanie zostanie uzupełnione np. dokonanymi wpłatami zaliczek lub ryczałtu. Przychody i koszty uzyskania przychodów z działalności gospodarczej należy uzupełnić samodzielnie.
  • Użytkownik ma również możliwość złożenia korekty zeznania.
    Więcej informacji o usłudze Twój e-PIT

Historia deklaracji

Użytkownicy serwisu e-Urząd Skarbowy mogą zobaczyć złożone dokumenty z zakresu podatku PIT, PCC, SD i VAT za rok 2019 i kolejne lata podatkowe.

Usługa umożliwia przeglądanie deklaracji elektronicznych (w tym ich wizualizację, pobranie i wydrukowanie) oraz podgląd danych podstawowych z deklaracji złożonych w formie papierowej.

Zweryfikować można również zawartość wysłanych dokumentów za pomocą nowej funkcjonalności, tj. widoku uproszczonego (podglądu). Obejmuje ona większość udostępnionych dotychczas dokumentów (z wyłączeniem JPK_V7M i JPK_V7K).

Podatnicy na swoich kontach zobaczą złożone dokumenty wraz z załącznikami: PIT-16A, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-OP, DSF-1, PIT-DZ, PCC-3, PCC-3/A, SD-Z2, SD-3 oraz SD-3/A, VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9M, VAT-12, VAT-13, VAT-21, VAT-23, VAT-26, VAT-27, JPK_V7M, JPK_V7K.

Płatnikom prezentowane są: PCC-2, SD-2, PIT-4R i PIT-8AR.

Zwroty podatków

Dzięki tej usłudze, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym, można sprawdzić informacje o:
- zwrotach z PIT i VAT wystawionych po 1 stycznia 2020 r.
- dacie zwrotu, zaliczeniu nadpłaty lub zwrotu na inne zobowiązania podatkowe lub przekazaniu jej do innego odbiorcy (co może mieć miejsce np. w przypadku zajęcia wierzytelności)
- sposobie zwrotu i kwocie naliczonej opłaty pocztowej. Jeżeli zwrot nastąpił z naliczeniem oprocentowania, to prezentowana jest kwota odsetek wypłaconych podatnikowi

Mandaty

Usługa ta udostępnia:
- informacje o nałożonych na użytkownika mandatach karnych,
- informacje o kwocie do zapłaty i ewentualnie prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym,
- możliwość opłacenia mandatu

e-mikrofirma

To usługa dla przedsiębiorców, która umożliwia wystawienie i zapisanie faktur krajowych, stworzenie ewidencji VAT oraz wygenerowania plików JPK_VAT i JPK_FA. Więcej o usłudze e-mikrofirma

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mikrorachunek podatkowy - indywidualny rachunek podatkowy, tzw. mikrorachunek podatkowy, na który wpłacisz należne podatki

Płatności online - zapłata należności do urzędu

Płatności online w e-US za pośrednictwem BLIK i Paybynet to:

  • automatyczne uzupełnianie wielu danych w przelewie
  • dostęp do historii płatności w e-Urzędzie Skarbowym i informacji o ich statusie
  • płatności podatkowe na mikrorachunek podatnika
  • płatności podatków majątkowych i karty podatkowej na mikrorachunki urzędów
  • pozostałych podatków i należności niepodatkowych na mikrorachunki urzędów

Usługa płatności przelewem zwykłym obejmuje płatność opłaty skarbowej na rachunek właściwego organu gminy za czynność lub sprawę załatwianą w urzędzie skarbowym.

Przy pomocy płatności BLIK można zapłacić za rozliczenia PIT.
W e-US: PIT28, PIT28S, PIT36, PIT36L, PIT36S, PIT36LS, PIT37, PIT38, PIT39.
W Twój e-PIT: PIT28, PIT36, PIT37, PIT38.

Opłata transakcyjna na rzecz podmiotu pośredniczącego za płatność wynosi:
BLIK – 12 groszy,
Paybynet – 55 groszy.

Rozliczenia

Dzięki tej usłudze, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym, można sprawdzić informacje o:

  • zaksięgowanych i rozliczonych deklaracjach i zeznaniach podatkowych, w tym korektach tych dokumentów;
  • dokonanych wpłatach, w tym pobranych odsetkach kosztach upomnienia;
  • zrealizowanych zwrotach, i przeksięgowaniach;
  • wpłatach zaksięgowanych na kontach do wyjaśnienia podatników;
  • wystawionych upomnieniach, tytułach wykonawczych, zagrożeniu i wpisie do Rejestru Należności Publicznoprawnych (RNP) dla transakcji nierozliczonych.

Dodatkowo w usłudze Rozliczenia udostępniono użytkownikom funkcjonalność:
- Eksportu danych o rozliczeniach do plików PDF, XLSX;
- Składania wniosku o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu na poczet innych zobowiązań oraz pisma w sprawie wyjaśnienia przeznaczenia wpłaty z poziomu konkretnej transakcji wpłaty lub nadpłaty.

Zaświadczenia
Ta usługa pozwala uzyskać online zaświadczenie
- o wysokości dochodu podatnika w PIT (ZAS-DF)
- o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU)
- o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W).

Raport podatnika

Ta innowacyjna usługa została zaprojektowana z myślą o osobach prowadzących działalność gospodarczą oraz organizacjach. Dostarcza kompleksowe informacje podatkowe w przejrzystej formie.

Użytkownik w łatwy sposób wygeneruje Raport podatnika przez zalogowanie się na własne konto w e-Urzędzie Skarbowym lub jako użytkownik konta organizacji. Raport podatnika można otrzymać także od pracownika urzędu skarbowego.

Raport podatnika to szczegółowe zestawienie zawierające:

  • Twoje dane identyfikacyjne i adresowe, w tym formę opodatkowania.
  • Informacje o wystąpieniu ewentualnych zaległości podatkowych.
  • Informacje o prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym.
  • Szczegóły dotyczące prawidłowości w zakresie zaliczek i deklaracji podatkowych.
  • Dane o rachunkach bankowych, w tym mikrorachunku podatkowym.
  • Wykaz pełnomocników i ich uprawnienia.
  • Informacje o przynależności do grupy VAT lub kapitałowej.
Ważne

Raport ma charakter wyłącznie informacyjny i może nie uwzględniać wszystkich posiadanych danych przez Krajową Administrację Skarbową. Wygenerowany raport jest ważny do północy tego samego dnia, bez aktualizacji w ciągu dnia.

Poza tym w e-Urzędzie skarbowym można złożyć online:
Pismo w sprawie wyjaśnienia przeznaczenia wpłaty
Wniosek o stwierdzenie nadpłaty
Wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań
Czynny żal - zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego
Zawiadomienie ZAW – NR
Pismo ogólne do urzędu skarbowego
Pismo WIS - pismo w ramach, którego składa się wniosek o wydanie WIS
Zgłoszenie ZAP-3

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA