REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?
Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Podatnicy doceniają łatwość uzyskania zaświadczenia w e-Urzędzie Skarbowym

Już 35% wniosków o wydanie zaświadczenia o dochodach podatnicy składają on-line w e-Urzędzie Skarbowym. W pierwszej połowie 2024 r. podatnicy złożyli tą drogą ponad 95 tys. wniosków o wydanie zaświadczenia o dochodach (ZAS-DF) oraz wniosków o wydanie zaświadczenia o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego i składek na ubezpieczenie wykazane w PIT (ZAS-DFU). Ogółem w tym okresie wpłynęło ponad 275 tys. takich wniosków. Podatnicy składali je za pomocą e-US, w urzędach skarbowych i innymi kanałami komunikacji.

Dla porównania, w pierwszej połowie 2023 r. podatnicy złożyli 81,5 tys. tego typu wniosków w e-Urzędzie Skarbowym przy 274 tys. ogółem. Udział wniosków złożonych w e-US wynosił w tym okresie ok. 30%.

- Statystyki pokazują, że liczba wniosków o wydanie zaświadczeń zasadniczo się nie zmienia, ale coraz więcej z nich podatnicy składają za pośrednictwem serwisu e-Urząd Skarbowy. Coraz więcej osób ubiegających się o zaświadczenie wybiera e-US zamiast wizyty w urzędzie skarbowym, bo jest to po prostu wygodne rozwiązanie. Proces wydawania takich zaświadczeń jest zautomatyzowany. Wniosek można złożyć o dowolnej porze, z dowolnego miejsca na ziemi, z dowolnego urządzenia podłączonego do internetu. Zaświadczenie, którego potrzebujemy trafia na konto w e-US zaledwie w ciągu kilku minut, a jego wydanie jest bezpłatne - mówi Małgorzata Krok, wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Ważne

Zaświadczenia o dochodach są potrzebne np. studentom ubiegającym się o stypendia, dlatego we wrześniu i październiku widać większe zainteresowanie ze strony tej grupy. Osoby ubiegające się np. o kredyt w banku odbierają takie zaświadczenia przez cały rok.

Jak uzyskać zaświadczenie o dochodach w e-US?

Aby złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia w formie elektronicznej należy:
1) zalogować się do e-Urzędu Skarbowego i 
2) wskazać jakie zaświadczenie podatnik chce uzyskać. 
Można uzyskać zaświadczenia:
- o wysokości dochodu podatnika w PIT (ZAS-DF)
- o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU).

W złożeniu wniosku pomaga specjalnie przygotowany kreator. 

Można też skorzystać z formularza „Pismo ogólne”. Wystarczy, że w treści pisma napiszemy jakiego zaświadczenia potrzebujemy.

Należy też wyrazić zgodę na e-korespondencję, czyli elektroniczne doręczenie oczekiwanych dokumentów. Dzięki temu zaświadczenie trafi w ciągu kilku chwil na konto podatnika w e-Urzędzie Skarbowym.

- Zaświadczenie elektroniczne wygenerowane w e-Urzędzie Skarbowym ma taką samą moc prawną jak zaświadczenie papierowe. Jest ono opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Szefa KAS lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym upoważnionego pracownika urzędu skarbowego. Dlatego należy posługiwać się wyłącznie elektroniczną wersją zaświadczenia otrzymanego w e-US. Jeśli ktoś potrzebuje papierowej wersji takiego dokumentu, dostanie ją w urzędzie skarbowym - wyjaśnia Sylwia Zdebiak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w Ministerstwie Finansów.

14 różnych wniosków można złożyć w e-US

Ministerstwo Finansów informuje, że obecnie w e-US można złożyć już 14 różnego rodzaju wniosków oraz przesłać pismo ogólne. 

e-Urząd Skarbowy - co można załatwić

e-Urząd Skarbowy to serwis na podatki.gov.pl, w którym klienci Krajowej Administracji Skarbowej szybko, łatwo i kompleksowo załatwią swoje sprawy podatkowe, w dowolnym momencie i z dowolnego urządzenia. Dostępne usługi po zalogowaniu w e-Urzędzie Skarbowym to:

Twój e-PIT - zeznania podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38

  • Usługa generuje wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe z możliwością jego zmiany, uzupełnienia, odrzucenia i akceptacji. Użytkownik nie musi jednak skorzystać z tych możliwości. W przypadku, gdy podatnik nie złoży zeznania samodzielnie, ani też go nie odrzuci, przygotowane zeznania PIT-37 oraz PIT-38 zostaną zaakceptowane automatycznie.
  • Usługa Twój e-PIT jest adresowana także do osób prowadzących działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej, również tych z zawieszoną działalnością gospodarczą. Takie zeznanie zostanie uzupełnione np. dokonanymi wpłatami zaliczek lub ryczałtu. Przychody i koszty uzyskania przychodów z działalności gospodarczej należy uzupełnić samodzielnie.
  • Użytkownik ma również możliwość złożenia korekty zeznania.
    Więcej informacji o usłudze Twój e-PIT

Historia deklaracji

Użytkownicy serwisu e-Urząd Skarbowy mogą zobaczyć złożone dokumenty z zakresu podatku PIT, PCC, SD i VAT za rok 2019 i kolejne lata podatkowe.

Usługa umożliwia przeglądanie deklaracji elektronicznych (w tym ich wizualizację, pobranie i wydrukowanie) oraz podgląd danych podstawowych z deklaracji złożonych w formie papierowej.

Zweryfikować można również zawartość wysłanych dokumentów za pomocą nowej funkcjonalności, tj. widoku uproszczonego (podglądu). Obejmuje ona większość udostępnionych dotychczas dokumentów (z wyłączeniem JPK_V7M i JPK_V7K).

Podatnicy na swoich kontach zobaczą złożone dokumenty wraz z załącznikami: PIT-16A, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-OP, DSF-1, PIT-DZ, PCC-3, PCC-3/A, SD-Z2, SD-3 oraz SD-3/A, VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9M, VAT-12, VAT-13, VAT-21, VAT-23, VAT-26, VAT-27, JPK_V7M, JPK_V7K.

Płatnikom prezentowane są: PCC-2, SD-2, PIT-4R i PIT-8AR.

Zwroty podatków

Dzięki tej usłudze, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym, można sprawdzić informacje o:
- zwrotach z PIT i VAT wystawionych po 1 stycznia 2020 r.
- dacie zwrotu, zaliczeniu nadpłaty lub zwrotu na inne zobowiązania podatkowe lub przekazaniu jej do innego odbiorcy (co może mieć miejsce np. w przypadku zajęcia wierzytelności)
- sposobie zwrotu i kwocie naliczonej opłaty pocztowej. Jeżeli zwrot nastąpił z naliczeniem oprocentowania, to prezentowana jest kwota odsetek wypłaconych podatnikowi

Mandaty

Usługa ta udostępnia:
- informacje o nałożonych na użytkownika mandatach karnych,
- informacje o kwocie do zapłaty i ewentualnie prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym,
- możliwość opłacenia mandatu

REKLAMA

e-mikrofirma

To usługa dla przedsiębiorców, która umożliwia wystawienie i zapisanie faktur krajowych, stworzenie ewidencji VAT oraz wygenerowania plików JPK_VAT i JPK_FA. Więcej o usłudze e-mikrofirma

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mikrorachunek podatkowy - indywidualny rachunek podatkowy, tzw. mikrorachunek podatkowy, na który wpłacisz należne podatki

Płatności online - zapłata należności do urzędu

Płatności online w e-US za pośrednictwem BLIK i Paybynet to:

  • automatyczne uzupełnianie wielu danych w przelewie
  • dostęp do historii płatności w e-Urzędzie Skarbowym i informacji o ich statusie
  • płatności podatkowe na mikrorachunek podatnika
  • płatności podatków majątkowych i karty podatkowej na mikrorachunki urzędów
  • pozostałych podatków i należności niepodatkowych na mikrorachunki urzędów

Usługa płatności przelewem zwykłym obejmuje płatność opłaty skarbowej na rachunek właściwego organu gminy za czynność lub sprawę załatwianą w urzędzie skarbowym.

Przy pomocy płatności BLIK można zapłacić za rozliczenia PIT.
W e-US: PIT28, PIT28S, PIT36, PIT36L, PIT36S, PIT36LS, PIT37, PIT38, PIT39.
W Twój e-PIT: PIT28, PIT36, PIT37, PIT38.

Opłata transakcyjna na rzecz podmiotu pośredniczącego za płatność wynosi:
BLIK – 12 groszy,
Paybynet – 55 groszy.

Rozliczenia

Dzięki tej usłudze, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym, można sprawdzić informacje o:

  • zaksięgowanych i rozliczonych deklaracjach i zeznaniach podatkowych, w tym korektach tych dokumentów;
  • dokonanych wpłatach, w tym pobranych odsetkach kosztach upomnienia;
  • zrealizowanych zwrotach, i przeksięgowaniach;
  • wpłatach zaksięgowanych na kontach do wyjaśnienia podatników;
  • wystawionych upomnieniach, tytułach wykonawczych, zagrożeniu i wpisie do Rejestru Należności Publicznoprawnych (RNP) dla transakcji nierozliczonych.

Dodatkowo w usłudze Rozliczenia udostępniono użytkownikom funkcjonalność:
- Eksportu danych o rozliczeniach do plików PDF, XLSX;
- Składania wniosku o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu na poczet innych zobowiązań oraz pisma w sprawie wyjaśnienia przeznaczenia wpłaty z poziomu konkretnej transakcji wpłaty lub nadpłaty.

Zaświadczenia
Ta usługa pozwala uzyskać online zaświadczenie
- o wysokości dochodu podatnika w PIT (ZAS-DF)
- o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU)
- o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W).

Raport podatnika

Ta innowacyjna usługa została zaprojektowana z myślą o osobach prowadzących działalność gospodarczą oraz organizacjach. Dostarcza kompleksowe informacje podatkowe w przejrzystej formie.

Użytkownik w łatwy sposób wygeneruje Raport podatnika przez zalogowanie się na własne konto w e-Urzędzie Skarbowym lub jako użytkownik konta organizacji. Raport podatnika można otrzymać także od pracownika urzędu skarbowego.

Raport podatnika to szczegółowe zestawienie zawierające:

  • Twoje dane identyfikacyjne i adresowe, w tym formę opodatkowania.
  • Informacje o wystąpieniu ewentualnych zaległości podatkowych.
  • Informacje o prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym.
  • Szczegóły dotyczące prawidłowości w zakresie zaliczek i deklaracji podatkowych.
  • Dane o rachunkach bankowych, w tym mikrorachunku podatkowym.
  • Wykaz pełnomocników i ich uprawnienia.
  • Informacje o przynależności do grupy VAT lub kapitałowej.
Ważne

Raport ma charakter wyłącznie informacyjny i może nie uwzględniać wszystkich posiadanych danych przez Krajową Administrację Skarbową. Wygenerowany raport jest ważny do północy tego samego dnia, bez aktualizacji w ciągu dnia.

Poza tym w e-Urzędzie skarbowym można złożyć online:
Pismo w sprawie wyjaśnienia przeznaczenia wpłaty
Wniosek o stwierdzenie nadpłaty
Wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań
Czynny żal - zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego
Zawiadomienie ZAW – NR
Pismo ogólne do urzędu skarbowego
Pismo WIS - pismo w ramach, którego składa się wniosek o wydanie WIS
Zgłoszenie ZAP-3

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

VAT 2026: 25 istotnych zmian (dodatkowo oprócz KSeF). Ministerstwo Finansów opublikowało założenia projektu nowelizacji ustawy

W dniu 23 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nowelizacja ta ma dokonać co najmniej 25 większych i mniejszych zmian w różnych przepisach ustawy o VAT. Będą to kolejne zmiany w zasadach rozliczania VAT w 2026 roku oprócz zmiany zasad fakturowania i wprowadzenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Poniżej lista tych zmian z krótkim omówieniem.

Czy można edytować fakturę w KSeF? Ministerstwo Finansów nie pozostawia wątpliwości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy popełniony błąd w fakturze da się poprawić bez wystawiania nowego dokumentu. Oficjalna odpowiedź Ministerstwa Finansów nie pozostawia wątpliwości - w KSeF edytowanie faktury nie będzie możliwe.

REKLAMA

KSeF 2026: 6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która startuje w lutym

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Limit 10 tys. złotych w KSeF. Ratunek czy pułapka dla najmniejszych przedsiębiorców?

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

REKLAMA