REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?
Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Podatnicy doceniają łatwość uzyskania zaświadczenia w e-Urzędzie Skarbowym

Już 35% wniosków o wydanie zaświadczenia o dochodach podatnicy składają on-line w e-Urzędzie Skarbowym. W pierwszej połowie 2024 r. podatnicy złożyli tą drogą ponad 95 tys. wniosków o wydanie zaświadczenia o dochodach (ZAS-DF) oraz wniosków o wydanie zaświadczenia o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego i składek na ubezpieczenie wykazane w PIT (ZAS-DFU). Ogółem w tym okresie wpłynęło ponad 275 tys. takich wniosków. Podatnicy składali je za pomocą e-US, w urzędach skarbowych i innymi kanałami komunikacji.

Dla porównania, w pierwszej połowie 2023 r. podatnicy złożyli 81,5 tys. tego typu wniosków w e-Urzędzie Skarbowym przy 274 tys. ogółem. Udział wniosków złożonych w e-US wynosił w tym okresie ok. 30%.

- Statystyki pokazują, że liczba wniosków o wydanie zaświadczeń zasadniczo się nie zmienia, ale coraz więcej z nich podatnicy składają za pośrednictwem serwisu e-Urząd Skarbowy. Coraz więcej osób ubiegających się o zaświadczenie wybiera e-US zamiast wizyty w urzędzie skarbowym, bo jest to po prostu wygodne rozwiązanie. Proces wydawania takich zaświadczeń jest zautomatyzowany. Wniosek można złożyć o dowolnej porze, z dowolnego miejsca na ziemi, z dowolnego urządzenia podłączonego do internetu. Zaświadczenie, którego potrzebujemy trafia na konto w e-US zaledwie w ciągu kilku minut, a jego wydanie jest bezpłatne - mówi Małgorzata Krok, wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Zaświadczenia o dochodach są potrzebne np. studentom ubiegającym się o stypendia, dlatego we wrześniu i październiku widać większe zainteresowanie ze strony tej grupy. Osoby ubiegające się np. o kredyt w banku odbierają takie zaświadczenia przez cały rok.

Jak uzyskać zaświadczenie o dochodach w e-US?

Aby złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia w formie elektronicznej należy:
1) zalogować się do e-Urzędu Skarbowego i 
2) wskazać jakie zaświadczenie podatnik chce uzyskać. 
Można uzyskać zaświadczenia:
- o wysokości dochodu podatnika w PIT (ZAS-DF)
- o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU).

W złożeniu wniosku pomaga specjalnie przygotowany kreator. 

Można też skorzystać z formularza „Pismo ogólne”. Wystarczy, że w treści pisma napiszemy jakiego zaświadczenia potrzebujemy.

Należy też wyrazić zgodę na e-korespondencję, czyli elektroniczne doręczenie oczekiwanych dokumentów. Dzięki temu zaświadczenie trafi w ciągu kilku chwil na konto podatnika w e-Urzędzie Skarbowym.

- Zaświadczenie elektroniczne wygenerowane w e-Urzędzie Skarbowym ma taką samą moc prawną jak zaświadczenie papierowe. Jest ono opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Szefa KAS lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym upoważnionego pracownika urzędu skarbowego. Dlatego należy posługiwać się wyłącznie elektroniczną wersją zaświadczenia otrzymanego w e-US. Jeśli ktoś potrzebuje papierowej wersji takiego dokumentu, dostanie ją w urzędzie skarbowym - wyjaśnia Sylwia Zdebiak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w Ministerstwie Finansów.

14 różnych wniosków można złożyć w e-US

Ministerstwo Finansów informuje, że obecnie w e-US można złożyć już 14 różnego rodzaju wniosków oraz przesłać pismo ogólne. 

e-Urząd Skarbowy - co można załatwić

e-Urząd Skarbowy to serwis na podatki.gov.pl, w którym klienci Krajowej Administracji Skarbowej szybko, łatwo i kompleksowo załatwią swoje sprawy podatkowe, w dowolnym momencie i z dowolnego urządzenia. Dostępne usługi po zalogowaniu w e-Urzędzie Skarbowym to:

Twój e-PIT - zeznania podatkowe PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38

  • Usługa generuje wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe z możliwością jego zmiany, uzupełnienia, odrzucenia i akceptacji. Użytkownik nie musi jednak skorzystać z tych możliwości. W przypadku, gdy podatnik nie złoży zeznania samodzielnie, ani też go nie odrzuci, przygotowane zeznania PIT-37 oraz PIT-38 zostaną zaakceptowane automatycznie.
  • Usługa Twój e-PIT jest adresowana także do osób prowadzących działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej, również tych z zawieszoną działalnością gospodarczą. Takie zeznanie zostanie uzupełnione np. dokonanymi wpłatami zaliczek lub ryczałtu. Przychody i koszty uzyskania przychodów z działalności gospodarczej należy uzupełnić samodzielnie.
  • Użytkownik ma również możliwość złożenia korekty zeznania.
    Więcej informacji o usłudze Twój e-PIT

Historia deklaracji

Użytkownicy serwisu e-Urząd Skarbowy mogą zobaczyć złożone dokumenty z zakresu podatku PIT, PCC, SD i VAT za rok 2019 i kolejne lata podatkowe.

Usługa umożliwia przeglądanie deklaracji elektronicznych (w tym ich wizualizację, pobranie i wydrukowanie) oraz podgląd danych podstawowych z deklaracji złożonych w formie papierowej.

Zweryfikować można również zawartość wysłanych dokumentów za pomocą nowej funkcjonalności, tj. widoku uproszczonego (podglądu). Obejmuje ona większość udostępnionych dotychczas dokumentów (z wyłączeniem JPK_V7M i JPK_V7K).

Podatnicy na swoich kontach zobaczą złożone dokumenty wraz z załącznikami: PIT-16A, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-OP, DSF-1, PIT-DZ, PCC-3, PCC-3/A, SD-Z2, SD-3 oraz SD-3/A, VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9M, VAT-12, VAT-13, VAT-21, VAT-23, VAT-26, VAT-27, JPK_V7M, JPK_V7K.

Płatnikom prezentowane są: PCC-2, SD-2, PIT-4R i PIT-8AR.

Zwroty podatków

Dzięki tej usłudze, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym, można sprawdzić informacje o:
- zwrotach z PIT i VAT wystawionych po 1 stycznia 2020 r.
- dacie zwrotu, zaliczeniu nadpłaty lub zwrotu na inne zobowiązania podatkowe lub przekazaniu jej do innego odbiorcy (co może mieć miejsce np. w przypadku zajęcia wierzytelności)
- sposobie zwrotu i kwocie naliczonej opłaty pocztowej. Jeżeli zwrot nastąpił z naliczeniem oprocentowania, to prezentowana jest kwota odsetek wypłaconych podatnikowi

Mandaty

Usługa ta udostępnia:
- informacje o nałożonych na użytkownika mandatach karnych,
- informacje o kwocie do zapłaty i ewentualnie prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym,
- możliwość opłacenia mandatu

REKLAMA

e-mikrofirma

To usługa dla przedsiębiorców, która umożliwia wystawienie i zapisanie faktur krajowych, stworzenie ewidencji VAT oraz wygenerowania plików JPK_VAT i JPK_FA. Więcej o usłudze e-mikrofirma

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mikrorachunek podatkowy - indywidualny rachunek podatkowy, tzw. mikrorachunek podatkowy, na który wpłacisz należne podatki

Płatności online - zapłata należności do urzędu

Płatności online w e-US za pośrednictwem BLIK i Paybynet to:

  • automatyczne uzupełnianie wielu danych w przelewie
  • dostęp do historii płatności w e-Urzędzie Skarbowym i informacji o ich statusie
  • płatności podatkowe na mikrorachunek podatnika
  • płatności podatków majątkowych i karty podatkowej na mikrorachunki urzędów
  • pozostałych podatków i należności niepodatkowych na mikrorachunki urzędów

Usługa płatności przelewem zwykłym obejmuje płatność opłaty skarbowej na rachunek właściwego organu gminy za czynność lub sprawę załatwianą w urzędzie skarbowym.

Przy pomocy płatności BLIK można zapłacić za rozliczenia PIT.
W e-US: PIT28, PIT28S, PIT36, PIT36L, PIT36S, PIT36LS, PIT37, PIT38, PIT39.
W Twój e-PIT: PIT28, PIT36, PIT37, PIT38.

Opłata transakcyjna na rzecz podmiotu pośredniczącego za płatność wynosi:
BLIK – 12 groszy,
Paybynet – 55 groszy.

Rozliczenia

Dzięki tej usłudze, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym, można sprawdzić informacje o:

  • zaksięgowanych i rozliczonych deklaracjach i zeznaniach podatkowych, w tym korektach tych dokumentów;
  • dokonanych wpłatach, w tym pobranych odsetkach kosztach upomnienia;
  • zrealizowanych zwrotach, i przeksięgowaniach;
  • wpłatach zaksięgowanych na kontach do wyjaśnienia podatników;
  • wystawionych upomnieniach, tytułach wykonawczych, zagrożeniu i wpisie do Rejestru Należności Publicznoprawnych (RNP) dla transakcji nierozliczonych.

Dodatkowo w usłudze Rozliczenia udostępniono użytkownikom funkcjonalność:
- Eksportu danych o rozliczeniach do plików PDF, XLSX;
- Składania wniosku o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu na poczet innych zobowiązań oraz pisma w sprawie wyjaśnienia przeznaczenia wpłaty z poziomu konkretnej transakcji wpłaty lub nadpłaty.

Zaświadczenia
Ta usługa pozwala uzyskać online zaświadczenie
- o wysokości dochodu podatnika w PIT (ZAS-DF)
- o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU)
- o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W).

Raport podatnika

Ta innowacyjna usługa została zaprojektowana z myślą o osobach prowadzących działalność gospodarczą oraz organizacjach. Dostarcza kompleksowe informacje podatkowe w przejrzystej formie.

Użytkownik w łatwy sposób wygeneruje Raport podatnika przez zalogowanie się na własne konto w e-Urzędzie Skarbowym lub jako użytkownik konta organizacji. Raport podatnika można otrzymać także od pracownika urzędu skarbowego.

Raport podatnika to szczegółowe zestawienie zawierające:

  • Twoje dane identyfikacyjne i adresowe, w tym formę opodatkowania.
  • Informacje o wystąpieniu ewentualnych zaległości podatkowych.
  • Informacje o prowadzonym postępowaniu egzekucyjnym.
  • Szczegóły dotyczące prawidłowości w zakresie zaliczek i deklaracji podatkowych.
  • Dane o rachunkach bankowych, w tym mikrorachunku podatkowym.
  • Wykaz pełnomocników i ich uprawnienia.
  • Informacje o przynależności do grupy VAT lub kapitałowej.
Ważne

Raport ma charakter wyłącznie informacyjny i może nie uwzględniać wszystkich posiadanych danych przez Krajową Administrację Skarbową. Wygenerowany raport jest ważny do północy tego samego dnia, bez aktualizacji w ciągu dnia.

Poza tym w e-Urzędzie skarbowym można złożyć online:
Pismo w sprawie wyjaśnienia przeznaczenia wpłaty
Wniosek o stwierdzenie nadpłaty
Wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań
Czynny żal - zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego
Zawiadomienie ZAW – NR
Pismo ogólne do urzędu skarbowego
Pismo WIS - pismo w ramach, którego składa się wniosek o wydanie WIS
Zgłoszenie ZAP-3

 

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA