Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Doręczenia: Wyślij pismo do urzędu bez wychodzenia z domu – nowa era korespondencji od stycznia 2025 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-Doręczenia: Wyślij pismo do urzędu bez wychodzenia z domu – nowa era korespondencji od stycznia 2025
e-Doręczenia: Wyślij pismo do urzędu bez wychodzenia z domu – nowa era korespondencji od stycznia 2025
Shutterstock

Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać nowa forma korespondencji – e-Doręczenia, czyli cyfrowy odpowiednik listu poleconego z potwierdzeniem odbioru. Obywatele będą mogli bezpłatnie przesyłać pisma do urzędów, takich jak urzędy miast i gmin, ośrodki zdrowia, urzędy skarbowe, a także do przedstawicieli zawodów zaufania publicznego. Dzięki e-Doręczeniom, załatwianie spraw administracyjnych stanie się prostsze i wygodniejsze, bez potrzeby wychodzenia z domu.

Już wkrótce e-Doręczenia staną się standardem w kontaktach z urzędami!

Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że już niebawem w Polsce zaczną powszechnie obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Od 1 stycznia 2025 r. liczba urzędów i instytucji, które będą honorować tę formę korespondencji z obywatelami, zwiększy się znacząco. Wśród nich znajdą się m.in. urzędy miast i gmin, ośrodki zdrowia, urzędy skarbowe czy przedstawiciele zawodów zaufania publicznego. Z każdą z tych jednostek obywatele będą mogli wymieniać się pismami bezpłatnie, bez wychodzenia z domu, a załatwianie spraw administracyjnych stanie się dużo łatwiejsze.

"e-Doręczenia to sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. Usługa, która stanowi kolejny krok w cyfryzacji państwa, pozwala na łatwe wysyłanie i odbieranie listów w formie elektronicznej. W dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności wizyt w urzędzie czy stania w kolejce na poczcie. Co ważne, dokument nadany z użyciem e-Doręczeń jest równoważny prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, a liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania tej formy korespondencji stale rośnie" wyjaśnia wiceminister Cyfryzacji Dariusz Standerski.

Upowszechnianie e-Doręczeń oznacza w praktyce, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. Takie rozwiązanie ułatwi załatwianie spraw administracyjnych zarówno Kowalskiemu, jak i przedsiębiorcom oraz urzędnikom. Co ważne, obywatele w kontaktach z jednostkami publicznymi mogą korzystać z usługi całkowicie bezpłatnie, dlatego w porównaniu z tradycyjnym przesyłaniem dokumentów będzie to nie tylko spora oszczędność czasu, ale też pieniędzy. Aby móc swobodnie korzystać z tego narzędzia, warto już dziś złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń – można to zrobić w kilku prostych krokach poprzez stronę mObywatel.gov.pl.

System e-Doręczeń - z jakim urzędem załatwimy sprawy administracyjne mailowo?

System e-Doręczeń zostanie powszechnie uruchomiony na początku stycznia 2025 roku. To wtedy większość urzędów będzie musiała umożliwić taki sposób korespondencji, dzięki czemu obywatele będą mogli zarówno odbierać z tych jednostek doręczenia elektroniczne, jak i wysyłać do nich pisma w tej formie. Na liście podmiotów objętych tym obowiązkiem znalazły się m.in.:

  • urzędy miast i gmin,
  • starostwa,
  • urzędy skarbowe,
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
  • Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),
  • Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ),
  • publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia,
  • uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki,
  • instytucje pomocy społecznej,
  • ministerstwa.

Funkcjonowanie nowego systemu reguluje Ustawa o doręczeniach elektronicznych. Zgodnie z jej zapisami dłuższy czas na wprowadzenie e-Doręczeń mają m.in. sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna oraz inne jednostki zajmujące się wymiarem sprawiedliwości. W tych instytucjach nowe narzędzie do korespondencji zostanie wprowadzone 1 października 2029 roku.

Pismo od notariusza wprost na skrzynkę do doręczeń elektronicznych

Pierwszy dzień 2025 roku to termin, w którym do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani będą również przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego: notariusze, adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni i rzecznicy patentowi. Nowy system elektronicznej korespondencji znacznie ułatwi zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorcom wysyłkę pism tą drogą.

Z adresu i skrzynki do e-Doręczeń obywatele, firmy i instytucje mogą korzystać już teraz. Jej założenie jest bardzo proste: wystarczy złożyć wniosek poprzez stronę mObywatel.gov.pl, a dokładna instrukcja, jak to zrobić, znajduje się TUTAJ. Instrukcje, szczegółowe informacje oraz harmonogram wprowadzania usługi przez poszczególne podmioty znajduje się na stronie www.gov.pl/web/e-doreczenia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.