REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do skorzystania z ulgi nadal potrzebny będzie meldunek

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Obowiązek meldunkowy ma zostać zniesiony. Jednak osoby, które przy sprzedaży nieruchomości będą chciały uniknąć PIT, korzystając z ulgi meldunkowej, nadal będą musiały się meldować.

Premier Donald Tusk zapowiedział zniesienie obowiązku meldunkowego. Nie oznacza to jednak, że z dnia na dzień wszyscy zrezygnują z tego obowiązku administracyjnego. Z pewnością zameldowaniem, i to na pobyt stały, będą zainteresowani wszyscy, którzy planują sprzedaż mieszkania lub domu bez podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy ustawy o PIT przewidują bowiem, że podatnik od dochodu ze sprzedaży nieruchomości nie zapłaci podatku, jeśli przed datą zbycia zamelduje się na pobyt stały na co najmniej 12 miesięcy przed dokonaniem tej transakcji.

Powstaje pytanie, do jakiego stopnia przepisy dotyczące zameldowania zostaną zmienione - czy mogą utrudnić korzystanie z ulgi meldunkowej.

Maria Kukawska, doradca podatkowy i menedżer w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand odpowiada, że jeżeli podatnicy będą mogli się meldować, ale nie będzie to obowiązkowe, to niektórzy będą korzystali z możliwości zameldowania, chociażby ze względów podatkowych.

- Jeśliby zameldowanie miało zniknąć na stałe, to osoby, które zamierzały w przyszłości zameldować się i skorzystać z ulgi meldunkowej, nie będą miały takiej możliwości. Rozwiązania prawnego będzie wymagało stosowanie tej ulgi przez podatników, którzy zostali zameldowani przed zniesieniem obowiązku - osoby te powinny mieć zagwarantowane prawo do skorzystania z ulgi. Tyle że zapewne ograniczony zostanie okres, w jakim można z tej ulgi skorzystać - argumentuje Maria Kukawska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że jeżeli zmiana w zakresie obowiązku meldunkowego rzeczywiście jest rozważana, to trzeba by apelować do ustawodawcy o troskę przy przygotowywaniu przepisów przejściowych - z naciskiem na równe traktowanie podatników oraz ochronę praw nabytych.

Łukasz Bączyk, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers przypomina, że zgodnie z przepisami ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego, lokalu mieszkalnego bądź prawa do tego budynku/lokalu, pod warunkiem, że podatnik był w nim zameldowany na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

- W związku z tym, nawet gdy ustawodawca zniesie obowiązek meldunkowy, podatnik i tak będzie musiał być zameldowany w budynku bądź lokalu mieszkalnym, który zamierza sprzedać, aby móc skorzystać z ulgi meldunkowej - podsumowuje Łukasz Bączyk.

POSTULUJEMY

Rząd opracowując ustawę, która zniesie obowiązek meldunkowy, powinien uwzględnić przepisy podatkowe, które uzależniają skorzystanie z ulg od zameldowania.

JAK SKORZYSTAĆ Z ULGI MELDUNKOWEJ

Podatnik, który chce skorzystać z ulgi meldunkowej, musi:

• zameldować się na co najmniej 12 miesięcy na pobyt stały w mieszkaniu lub domu przed datą zbycia,

• być właścicielem mieszkania lub budynku,

• w terminie 14 dni od dnia zbycia złożyć oświadczenie w urzędzie skarbowym, że spełnia warunki do zwolnienia.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA