REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w PIT od 2015 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w PIT od 2015 roku
Zmiany w PIT od 2015 roku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

22 lipca 2014 r. Sejm rozpatrywał trzy projekty nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zmiany mają dotyczyć w szczególności upowszechnienia elektronicznego składania deklaracji w ramach systemu e-podatki, wstępnego wypełniania PIT w imieniu podatnika przez organ podatkowy, zwolnienia z PIT odszkodowań lub zadośćuczynień, które wynikają z układów zbiorowych pracy lub innych porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów, a także "kredytu podatkowego" dla nowych przedsiębiorców.

PFR i e-podatki

Sejm rozpatrzył w pierwszym czytaniu nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest usprawnienie procesów wymiany informacji między administracją podatkową a płatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, podmiotami zobowiązanymi do składania informacji o dochodach i przychodach osób fizycznych oraz podatnikami.

REKLAMA

Autopromocja

Projekt ma m.in. umożliwić uruchomienie w 2015 r. usługi polegającej na wstępnym wypełnieniu PIT w imieniu podatnika. W przypadkach wspólnego rozliczenia dochodów małżonków, korzystania z ulg podatkowych, a także przekazania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, podatnik samodzielnie wypełni odpowiednie rubryki w zeznaniu. Udostępnianie podatnikom wstępnie wypełnionych PIT-ów ma się odbywać poprzez utworzony przez Ministerstwo Finansów system e-podatki. Każdy podatnik ma mieć w nim konto.

Polecamy produkt: PITY 2015 z płytą CD

Proponowane zmiany nakładają obowiązek przekazywania administracji podatkowej informacji o dochodach podatników wyłącznie drogą elektroniczną. Zwolnione z tego obowiązku będą jedynie podmioty, które takie dane sporządzają dla maksymalnie pięciu osób. Płatnicy, którzy nie będą mieli dostępu do sieci, dane do uruchomienia usługi PFR będą mogli wysłać przez Internet w urzędzie skarbowym. Nowelizacja nakłada także na podatników i płatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek składania zeznania podatkowego CIT-8 oraz informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez zagranicznych podatników IFT-2 – wyłącznie elektronicznie wraz z  podpisem elektronicznym.

Zdaniem rządu zaproponowane rozwiązanie usprawni rozliczenia podatkowe, ograniczy błędy w rozliczeniach, a także zmniejszy liczbę dokumentów papierowych. Propozycje zmian uzasadniał sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Janusz Cichoń. Decyzją Izby projekt trafi do dalszych prac do Komisji Finansów Publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe zasady składania deklaracji PIT i CIT od 1 stycznia 2015 r.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zwolnienie z PIT odszkodowań i zadośćuczynień pracowniczych

REKLAMA

Pierwsze czytanie senackiego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych było kolejnym punktem porządku obrad 72. posiedzenia Sejmu w dniu 22 lipca 2014 r. . Projekt zwalnia z PIT otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z układów zbiorowych pracy lub innych porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów. Pod warunkiem, że te porozumienia, regulaminy i statuty mają umocowanie ustawowe.

Dotychczas zwolnione z PIT były tylko te odszkodowania lub zadośćuczynienia, które wynikają wprost z ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawie. Bez zmian pozostają wyjątki określone w obecnie obowiązującej ustawie o PIT. Wynika z nich m.in., że z podatku nie są zwolnione np. odprawy i odszkodowania z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę. Ustawa wykonuje postanowienie Trybunału Konstytucyjnego z 29 marca 2013 r., który stwierdził istnienie luki prawnej w ustawie o PIT.

Wnioskodawcy proponują, by zaproponowana zmiana miała zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2014 r. W pracach nad projektem wnioskodawców reprezentował senator Stanisław Jurcewicz. Projekt trafi teraz do Komisji Finansów Publicznych do dalszych prac.

Przebieg procedury legislacyjnej tego projektu

Kredyt podatkowy i wakacje ubezpieczeniowe

Ponadto posłowie w pierwszym czytaniu zajęli się poselską propozycją nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw. Przedstawiony projekt to tzw. Pakiet startowy, czyli system zachęt finansowych dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą.

Projekt przewiduje tzw. „wakacje ubezpieczeniowe” oraz „kredyt podatkowy” w pierwszym okresie po zarejestrowaniu firmy.

Proponowane „wakacje ubezpieczeniowe” polegają na zwolnieniu przedsiębiorców z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne w okresie pierwszych sześciu miesięcy od rozpoczęcia działalności firmy. Ponadto, po upływie półrocznych „wakacji ubezpieczeniowych”, przedsiębiorcy będą mogli opłacać przez dwa lata składki o podstawie wymiaru obniżonej do 20 proc. minimalnego wynagrodzenia.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata


REKLAMA

Z kolei „kredyt podatkowy” będzie zwalniał przedsiębiorców z obowiązku uiszczania zaliczek na podatek dochodowy. Zgodnie z projektem, „kredyt podatkowy” będzie można zastosować już w momencie uruchomienia działalności i korzystać z niego przez pełne 2 lata podatkowe. Przedsiębiorcy będą też mogli rozliczyć w pełnej wysokości poniesioną w tym okresie stratę podatkową, czyli sytuację, w której koszty uzyskania przychodu były wyższe od samych przychodów.

W pracach nad projektem wnioskodawców reprezentowała posłanka Maria Małgorzata Janyska. Dalsze prace nad propozycjami zmian będą prowadzone przez posłów w Komisji Finansów Publicznych.

Przebieg procedury legislacyjnej tego projektu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA