REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Balcerowicz proponuje zmiany w Ordynacji podatkowej

FOR proponuje założenia nowej Ordynacji podatkowej
FOR proponuje założenia nowej Ordynacji podatkowej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Usunięcie niejasnych i niespójnych przepisów, które utrudniają życie podatnikom i urzędnikom skarbowym, a także ułatwiają oszustwa to cel propozycji nowej Ordynacji podatkowej autorstwa Forum Obywatelskiego Rozwoju. Lider FOR Leszek Balcerowicz uważa, że nowa ordynacja powinna mieć rangę Kodeksu podatkowego.

"Bez dalszych zdecydowanych reform Polska wyhamuje swój rozwój" - mówił lider FOR Leszek Balcerowicz na konferencji prasowej w dniu 10 marca br., na której zaprezentowano założenia nowej Ordynacji podatkowej. Zapowiedział jednocześnie przygotowanie raportu z propozycjami reform, jakie Polska powinna przeprowadzić przez następne 25 lat, by "dogonić Zachód".

REKLAMA

REKLAMA

Balcerowicz podkreślał, że ordynacja miałaby rangę Kodeksu podatkowego, a jej celem byłoby usunięcie niejasnych i niespójnych przepisów, które utrudniają życie podatnikom i urzędnikom skarbowym, a także ułatwiają oszustwa. Nowa ordynacja miałaby też na celu usunięcie z prawa podatkowego przepisów, które "zniechęcają ludzi do pracy" i stanowią "pułapki socjalne".

Ordynacja podatkowa będzie dostosowana do umowy FATCA

Szczegóły propozycji przedstawił ekspert FOR Dariusz Adamski, który argumentował, że "system podatkowy jest naprawdę fatalny" i "należy do najgorszych w Unii Europejskiej", więc "reforma musi być głęboka". Zaznaczył, że ordynacja to zaledwie element systemu podatkowego, ale element podstawowy.

REKLAMA

FOR proponuje m.in. zawężenie zakresu podmiotowego i przedmiotowego ustawy oraz wprowadzenie zasady "in dubio pro tributario" (zasada "domniemania niewinności podatkowej", proponowana już w projekcie prezydenckim). Ta ostatnia zasada, jak mówił Adamski, miałaby być "udoskonalona" względem pomysłu prezydenckiego. FOR przestrzega też przed wprowadzeniem do ustawy "zasady obejścia prawa podatkowego". Proponuje także wprowadzenie Karty Rzetelnego Podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne propozycje dotyczą przepisów szczegółowych, m.in. o zobowiązaniach podatkowych i obejmują np. wyłączenie możliwości naliczania odsetek za zwłokę podczas trwania postępowania karno-skarbowego. FOR postuluje też wprowadzenie zasady, że zabezpieczenie zobowiązania wygasa z mocy prawa, jeśli uchylona zostaje podstawa zabezpieczenia. Chce również dostosowania odpowiedzialności członków zarządów spółek za zobowiązania podatkowe do zakresu odpowiedzialności wynikającej z prawa upadłościowego.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Wśród pomysłów FOR są też propozycje dotyczące przedawnienia. Takie jak wykreślenie wszczęcia postępowania karno-skarbowego z katalogu zdarzeń zawieszających bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, a także wyeliminowanie możliwości przerwania biegu terminu przedawnienia wskutek zastosowania środka egzekucyjnego, jeśli okazałoby się, że środek ten zastosowany został wadliwie.


Inne pomysły FOR to przekształcenie instytucji indywidualnych ulg i zwolnień podatkowych w powszechną i indywidualną redukcję zobowiązania podatkowego. A także likwidacja autonomii postępowania podatkowego względem postępowania administracyjnego. To ostatnie jest autonomiczne od 1997 roku i, jak mówił Adamski, "nie sprawdziło się". Bo w efekcie reguły postępowania podatkowego są dziś "wewnętrznie sprzeczne" - argumentował.

Fundacja chce także zwiększenia funkcjonalności prowadzonego przez MF portalu podatkowego, integracji instytucji kontroli podatkowej i skarbowej, wprowadzenia nowych reguł konsultacji zmian prawa podatkowego oraz nowych "bodźców" dla zatrudnionych w aparacie skarbowym, by cechowały ich wyższe standardy. "Obecne bodźce są takie same dla osób wydających decyzje paszportowe i osób zatrudnionych w organach podatkowych, które często zmagają się z bardzo skomplikowanymi stanami faktycznymi" - mówił Adamski.

Nowelizacja ordynacji podatkowej 2015 - premier ma wątpliwości

Na razie FOR przedstawia założenia, natomiast do końca 2015 roku, jak mówił Balcerowicz, ma być gotowy projekt ustawy w tej sprawie.

Przedstawiciele FOR tłumaczyli, że przygotowali założenia, gdyż rząd planuje nową Ordynację podatkową dopiero około 2018 roku. Wyrazili jednocześnie nadzieję, że resort finansów skorzysta z ich propozycji przy pracy nad zapowiadanymi niebawem własnymi założeniami Ordynacji podatkowej. (PAP)

pś/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA