REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady świadczenia usług księgowych w UE w 2016 r.

Od połowy 2016 roku audytor i doradca nie będą mogli pochodzić z jednej firmy. Sprawozdania finansowe w UE mają być niezależne /Fot. fotolia
Od połowy 2016 roku audytor i doradca nie będą mogli pochodzić z jednej firmy. Sprawozdania finansowe w UE mają być niezależne /Fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmienią się przepisy regulujące zasady świadczenia usług księgowych. Parlament Europejski zdecydował, że audytor i doradca nie będą mogli pochodzić z jednej firmy. Ma to poprawić przejrzystość tego typu usług i zwiększyć niezależność kontrolerów. Nowe regulacje wejdą w życie w połowie 2016 r.

Obecnie często bywa tak, że firmy świadczące usługi księgowe mają w swojej grupie podmioty, które świadczą zarówno usługi doradztwa podatkowego czy prawnego, jak i usługi związane z badaniem sprawozdań finansowych.

REKLAMA

Autopromocja

– I mamy często taką sytuację, że temu samemu podmiotowi świadczone są te różne usługi, co powoduje pewne wątpliwości dotyczące niezależności, rzetelności – mówi agencji informacyjnej Newseria Roman Namysłowski, partner w Crido Taxand. – Bo z jednej strony mamy firmę, która doradza, w jaki sposób zaplanować rozliczenia podatkowe, jaką strukturę efektywną wdrożyć, żeby zminimalizować np. obciążenia podatkowe, a z drugiej strony mamy podmiot z tej samej grupy, który bada sprawozdania finansowe i weryfikuje rzetelność tych sprawozdań.

Uproszczone sprawozdania finansowe dla jednostek małych - zmiany rachunkowości

To budzi obawy o rzetelność podobnych usług. Dlatego w zeszłym roku Parlament Europejski i Rada UE przyjęły najpierw dyrektywę, a później rozporządzenie, które zmienią warunki funkcjonowania podmiotów jednocześnie świadczących usługi doradcze i badania sprawozdań. Teraz prawo krajowe muszą dopasować do tych przepisów polskie władze. Nowe zasady mają zacząć obowiązywać w połowie przyszłego roku

– Ze względu przede wszystkim na zapewnienie pewnej niezależności i przejrzystości świadczenia usług od połowy przyszłego roku nie będzie można co do zasady łączyć świadczenia usług audytorskich z doradczymi – informuje Roman Namysłowski. – To jest dyrektywa i rozporządzenie, przed polskim ustawodawcą ciągle jeszcze etap przyjęcia odpowiednich przepisów w tym zakresie. Natomiast nie ma wątpliwości co do tego, że to wywróci do góry nogami dotychczasowy porządek, jeżeli chodzi o świadczenie tych usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany nie dotkną wszystkich firm na rynku, tylko tzw. podmioty i jednostki istotne z punktu widzenia gospodarki, spółki, które są notowane na giełdzie, firmy ubezpieczeniowe i banki. Państwa Unii mogą poszerzyć grupy podmiotów, w stosunku do których te nowe zasady będą stosowane.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

– Celem tych zmian jest zapewnienie większej niezależności i przejrzystości – podkreśla partner Crido Taxand. – Inwestorzy przecież podejmują decyzje właśnie na podstawie sprawozdań finansowych. W związku z tym z punktu widzenia inwestora istotne jest to, by sprawozdanie było rzetelne, a w sytuacji, w której firma, która świadczy usługi doradcze i np. proponuje określone usługi zmierzające do ograniczenia, to jednocześnie firm audytorska, która bada sprawozdania finansowe, pojawia się ryzyko związane z niezależnością.

Przepisy dotyczące usług księgowych mają charakter paneuropejski. To oznacza, że gdy firma w jednym kraju świadczy usługi związane z badaniem sprawozdania, czyli usługi audytorskie, to w innym kraju co do zasady nie będzie mogła świadczyć usług doradczych.

Za niezłożenie sprawozdania finansowego grozi wykreślenie z KRS

– Przede wszystkim powinny się przygotować firmy, które korzystają z tego rodzaju usług, bo zmiana przepisów oznacza, że od połowy 2016 roku będą musiały korzystać nie z jednego podmiotu, tak jak do tej pory, czyli tego, który świadczył usługi doradcze i audytorskie, ale z różnych podmiotów – mówi Namysłowski. – W związku z tym powinny z wyprzedzeniem pomyśleć o tym, jaką firmę wybiorą i z usług czyich podmiotów będą w przyszłości korzystały.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA