REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazdy prywatne - co z paliwem

Subskrybuj nas na Youtube
IFK poleca: Jazdy prywatne - co z paliwem
IFK poleca: Jazdy prywatne - co z paliwem

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, obowiązujące przepisy nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy przychód z tytułu zużycia paliwa jest wliczony do wartości ryczałtu, czy należy ustalać go odrębnie. Z ustawy o PIT wynika, że przychodem pracownika jest wartość pieniężna nieodpłatnego świadczenia uzyskanego w związku z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych. Miesięczna wartość tego przychodu jest zryczałtowana i wynosi 250 zł lub 400 zł.

Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy zmieniającej wprowadzającej w życie art. 12 ust. 2a–2c updof (druk sejmowy nr 2606), do ustalenia wartości zryczałtowanego przychodu za każdy miesiąc korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych przyjęto stawkę, która obowiązuje przy „kilometrówce”. Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika bowiem, że do ustalenia wartości ryczałtu przyjęto:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

    ● iloczyn 300 km i stawki 0,8358 zł, co po odrzuceniu groszy daje kwotę 250 zł – dla samochodów o pojemności skokowej silnika do 1600 cm3,

    ● 160% przychodu obliczonego w sposób wskazany w pkt 1 (250 zł x 160% = 400 zł) – dla samochodów o pojemności skokowej silnika powyżej 1600 cm3.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

REKLAMA

Ustawodawca, określając wartość zryczałtowanego przychodu, uwzględnił więc przeciętne wykorzystanie samochodu służbowego do celów prywatnych w liczbie 300 km i stawkę za 1 km przebiegu pojazdu. Przyjmuje się, że wskazana stawka „kilometrówki” w wysokości 0,8358 zł/1 km jest skalkulowana w sposób, który uwzględnia m.in. zużycie paliwa. Oznaczałoby to, że obliczony na jej podstawie zryczałtowany przychód za wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych w kwocie 250 zł lub 400 zł także powinien uwzględniać średnie zużycie paliwa. A skoro tak, to pracodawca nie powinien ustalać dodatkowego przychodu z nieodpłatnych świadczeń uzyskanego przez pracownika w związku z zużyciem przez niego paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprawdzie pojawiają się już pierwsze informacje w tej sprawie, zgodnie z którymi Ministerstwo Finansów twierdzi, że zużycie paliwa nie jest wliczone do wartości ryczałtu za korzystanie z firmowego auta, obecnie trudno jednak ostatecznie przesądzić, jakie oficjalne stanowisko w tej kwestii będą zajmowały organy podatkowe. Jeśli przyjmą, że zryczałtowana wartość przychodu za wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych nie obejmuje kosztów zużytego paliwa, to do przychodów pracownika – oprócz zryczałtowanej wartości przychodu za udostępnienie auta – trzeba dodatkowo doliczać przychód z tytułu zużytego paliwa. Wartość tego przychodu powinna być obliczona z uwzględnieniem ilości zużytego paliwa i ceny jego zakupu, którą poniósł pracodawca (art. 11 ust. 2a pkt 2 updof).

Czytaj więcej na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych w artykule: "Samochód służbowy wykorzystywany w celach prywatnych – rozliczenie przychodów, kosztów, ewidencja księgowa" >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

REKLAMA

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA