REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Krajowy finał CIMA 2015 Global Business Challenge
Krajowy finał CIMA 2015 Global Business Challenge

REKLAMA

REKLAMA

Znamy już zwycięzców krajowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Zwyciężył zespół złożony ze studentów warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej o nazwie „Case Blitzkrieg”. Będzie on reprezentował nasz kraj podczas międzynarodowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. O zwycięstwie studentów zadecydowały zdolności prezentacyjne, świetna znajomość angielskiego i dogłębna analiza konkursowego case study osadzonego w realiach przemysłu naftowego i gazowego.

O tym, która z czterech konkursowych drużyn zmierzy się z reprezentantami 25 krajów i regionów świata zadecydowało jury w składzie: Anna Tumidajewicz - F&A Delivery Lead Europe Infosys BPO Poland, Aleksander Solski - Finance Director Unilever Poland & Baltics, Iain Petrie - Vice President Tax Operations Shell, a także Mike Webb - Head of Technology Centre, Prague, Barclays. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Trzy zespoły ze Szkoły Głównej Handlowej i jedna reprezentująca Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu – te drużyny walczyły o wejście do międzynarodowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Konkurs sprawdzający zdolności studentów, którzy w przyszłości chcieliby doskonalić się w dziedzinie rachunkowości zarządczej, da im szansę na pokazanie swoich umiejętności przed gronem międzynarodowych ekspertów reprezentujących świat biznesu i finansów. W jury polskiego finału, będącego przedsmakiem globalnych zmagań, zasiedli przedstawiciele najbardziej liczących się organizacji, które istotę swojego funkcjonowania opierają m.in. na sprawnym rozliczaniu wewnętrznych procesów księgowych i finansowych. To właśnie m.in. w tych działach mogą realizować się specjaliści do spraw rachunkowości zarządczej, których rekomendacje, uwzględniające zarówno środowisko finansowe firmy, jak i jej zewnętrzne uwarunkowania, w realny sposób wpływają na kondycję rynkową całego przedsiębiorstwa.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Studium przypadku na wagę zwycięstwa

Zadaniem uczestników konkursu było zanalizowanie case study, które w tym roku odnosiło się do sytuacji fikcyjnej spółki YJ, operującej w segmencie naftowym i gazowym. Studenci mieli przekazać zarządowi swoje rekomendacje dotyczące krótko- i długoterminowych planów rozwoju firmy, a także zaproponować, w jaki sposób podmiot operujący m.in. w krajach afrykańskich powinien poradzić sobie z różnicami kulturowymi, protestami ekologów, a nawet przypadkami łamania prawa.

- Bardzo istotnym problemem w prowadzeniu biznesu są kwestie związanie z etyką. Cieszę się, że uczestnicy konkursu poważnie podchodzą do tych spraw. Jest rzeczą jasną, że w przygotowania do konkursu włożyli bardzo dużo wysiłku i jestem przekonany, że wkrótce będą mogli cieszyć się owocami swojej pracy. Pracuję w Shell od 21 lat i mogę powiedzieć, że tematy i pytania poruszane w czasie finału są faktycznie częścią naszej biznesowej rzeczywistości. Jestem pewien, że każdy z finalistów i finalistek będzie w przyszłości doskonałym konsultantem. Nic dziwnego, że już w tej chwili zwrócili uwagę osób zajmujących się procesami rekrutacyjnymi – mówi przewodniczący jury Iain Petrie, Vice President Tax Operations, Shell.


Członkowie jury zwrócili również uwagę na świetne merytoryczne przygotowanie wszystkich uczestników finałowej gali. Podkreślali też istotną w zawodzie specjalisty do spraw rachunkowości zarządczej umiejętność publicznego prezentowania swoich wniosków i zdolności interpersonalne. Podkreśla to Anna Tumidajewicz, F&A Delivery Lead Europe Infosys BPO Poland, która doceniła także zaangażowanie studentów w zrozumienie problemów różnic kulturowych przedstawionych w case study.

- Jestem pod dużym wrażeniem wiedzy uczestników polskiego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Mam tu na myśli zarówno poziom ich merytorycznego przygotowania, jak i kompetencje miękkie, czyli zdolności autoprezentacyjne i umiejętność zwrócenia uwagi jury na najistotniejsze elementy wystąpienia. Tak jak i w poprzednich latach, poziom reprezentowany przez uczestników jest bardzo wysoki. To duże wyzwanie, ponieważ tegoroczne case study było wyjątkowo trudne i wymagało od finalistów wzięcia pod uwagę aspektów nie tylko finansowych, ale również ekonomicznych i politycznych – mówi Anna Tumidajewicz.

Instytut CIMA i AICPA wspierają specjalistów rachunkowości zarządczej

Jak podkreślają sami uczestnicy konkursu, każdy z zespołów poruszył w swoich wystąpieniach inny wątek przedstawionej sytuacji. Przy wyrównanym, wysokim poziomie merytorycznym, część uczestników postawiła na zaprezentowanie krótkoterminowych rozwiązań. Inny skupili się z kolei na omówieniu kilkuletniej perspektywy rozwoju, dogłębnej analizie rynku jako całości czy szczegółowym zanalizowaniu aspektów finansowych. Wszyscy zgodzili się w jednym – ważne, żeby przedsiębiorstwo zaimplementowało sprawną politykę społecznej odpowiedzialności biznesu. To istotne w przypadku branży tak bardzo narażonej na protesty ze strony ekologów.

Co istotne, wszystkie prezentacje zostały przedstawione w języku angielskim. W takiej właśnie formie odbędą się również międzynarodowe rozgrywki.

- Bardzo zaimponował mi poziom biegłość językowej uczestników konkursu. Wystąpienia publiczne wymagające posługiwania się bardzo specyficzną i biznesową terminologią to duże wyzwanie – tym trudniejsze, jeżeli nie używamy naszego języka ojczystego. Prezentacje były naprawdę znakomite. Międzynarodowe firmy z pewnością znajdą w Polsce poszukiwane przez nie talenty – komentuje Mike Webb, Head of Technology Centre, Prague, Barclays.


Z efektów lokalnego finału zadowolony jest Aleksander Solski, Finance Director Unilever Poland & Baltics

- Patrząc na występy tegorocznych uczestników konkursu poczułem dumę – mam poczucie, że członkowie wszystkich drużyn świetnie zaprezentowali się przed jury. Jestem przekonany, że ich wszechstronna wiedza i umiejętności pozwolą im w przyszłości zostać specjalistami najwyższej klasy. Cieszy również fakt, że swoją przygodę z rachunkowością zarządczą rozpoczynają tak wcześnie – mówi Aleksander Solski.

Na międzynarodowy finał zjedziemy do Warszawy

Międzynarodowy finał konkursu odbędzie się w tym roku w dniach 3-7 sierpnia w Warszawie. Weźmie w nim udział drużyna Case Blitzkrieg, w składzie: Michał Mądry (nagrodzony przez jury tytułem najlepszego przemawiającego), Aleksander Pernach, Jędrzej Małolepszy i Mateusz Matuszewski, która swoich sił w lokalnych rozgrywkach próbowała po raz drugi. Zeszłoroczne zmagania przyniosły im srebrny medal.

- Analiza konkursowego case study zajęła nam trzy miesiące. W końcowym etapie spotykaliśmy się codziennie i zdarzało się, że przygotowaniom poświęcaliśmy większość dnia. Myślę, że tegoroczne case study było trudniejsze niż zeszłoroczne – wymagało dogłębnego poznania branży energetycznej i skupienia się na twardych danych. Cieszę się, że tym razem udało się nam zdobyć główną nagrodę. Myślę, że wyciągnęliśmy wnioski po zeszłorocznym finale, w którym zajęliśmy drugie miejsce. Teraz skupiamy się na przygotowaniach do międzynarodowego finału. Mam nadzieję, że będziemy podczas niego godnie reprezentować nasz kraj – mówi Michał Mądry, członek zespołu Case Blitzkrieg.

Wszyscy uczestnicy konkursu zyskali uznanie Jakuba Bejnarowicza, Szefa CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej.

- Myślę, że uczestnikom udało się osiągnąć bardzo wysoki poziom. Wierzę, że jest to tendencja, którą zaobserwujemy podczas międzynarodowego finału. W dniach 3-7 sierpnia Warszawa stanie się światowym centrum rachunkowości zarządczej. Choć trzymam kciuki za wszystkich finalistów, mam nadzieję, że nasz polski zespół zdobędzie na nim wysoką lokatę – komentuje.

W tegorocznym lokalnym finale CIMA 2015 Global Business Challenge I miejsce zajęła drużyna Case Blitzkrieg (Aleksander Pernach, Michał Mądry, Jędrzej Małolepszy, Mateusz Matuszewski). II, III i IV miejsce przypadło odpowiednio: Game Changer (Michał Filipczak, Jakub Złocki, Jakub Grabarz, Mikołaj Konior), Dream Team (Magdalena Gawron, Jakub Borgosz, Zofia Olszewska, Łukasz Below) i JAKM Solutions s.c. (Mariusz Przybylak, Katarzyna Kaczmarek, Andrzej Gorlov, Jakub Galusiński). Pierwsze trzy miejsca zajęli reprezentanci Szkoły Głównej Handlowej. Czwarte miejsce przypadło studentom z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Jury przyznało również nagrodę za najlepsze wideo konkursowe, promujące Instytut CIMA, która trafiła w ręce Case Blitzkrieg. Nagroda dla najlepszego prezentującego odebrał Michał Mądry z tej samej drużyny.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

CIMA Global Business Challenge to rokroczna inicjatywa Instytutu CIMA – międzynarodowej organizacji zrzeszającej 227 000 członków i studentów ze 179 krajów. Celem Instytutu jest promowanie i wyznaczanie standardów w dziedzinie rachunkowości zarządczej – dyscyplinie łączącej wiedzę ekonomiczną i biznesową, której specjaliści mają realny wpływ na funkcjonowanie organizacji, w jakich pracują.

Krajowy finał CIMA 2015 Global Business Challenge - Case Blitzkrieg
Uczestnicy krajowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA