REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Krajowy finał CIMA 2015 Global Business Challenge
Krajowy finał CIMA 2015 Global Business Challenge

REKLAMA

REKLAMA

Znamy już zwycięzców krajowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Zwyciężył zespół złożony ze studentów warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej o nazwie „Case Blitzkrieg”. Będzie on reprezentował nasz kraj podczas międzynarodowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. O zwycięstwie studentów zadecydowały zdolności prezentacyjne, świetna znajomość angielskiego i dogłębna analiza konkursowego case study osadzonego w realiach przemysłu naftowego i gazowego.

O tym, która z czterech konkursowych drużyn zmierzy się z reprezentantami 25 krajów i regionów świata zadecydowało jury w składzie: Anna Tumidajewicz - F&A Delivery Lead Europe Infosys BPO Poland, Aleksander Solski - Finance Director Unilever Poland & Baltics, Iain Petrie - Vice President Tax Operations Shell, a także Mike Webb - Head of Technology Centre, Prague, Barclays. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Trzy zespoły ze Szkoły Głównej Handlowej i jedna reprezentująca Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu – te drużyny walczyły o wejście do międzynarodowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Konkurs sprawdzający zdolności studentów, którzy w przyszłości chcieliby doskonalić się w dziedzinie rachunkowości zarządczej, da im szansę na pokazanie swoich umiejętności przed gronem międzynarodowych ekspertów reprezentujących świat biznesu i finansów. W jury polskiego finału, będącego przedsmakiem globalnych zmagań, zasiedli przedstawiciele najbardziej liczących się organizacji, które istotę swojego funkcjonowania opierają m.in. na sprawnym rozliczaniu wewnętrznych procesów księgowych i finansowych. To właśnie m.in. w tych działach mogą realizować się specjaliści do spraw rachunkowości zarządczej, których rekomendacje, uwzględniające zarówno środowisko finansowe firmy, jak i jej zewnętrzne uwarunkowania, w realny sposób wpływają na kondycję rynkową całego przedsiębiorstwa.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Studium przypadku na wagę zwycięstwa

Zadaniem uczestników konkursu było zanalizowanie case study, które w tym roku odnosiło się do sytuacji fikcyjnej spółki YJ, operującej w segmencie naftowym i gazowym. Studenci mieli przekazać zarządowi swoje rekomendacje dotyczące krótko- i długoterminowych planów rozwoju firmy, a także zaproponować, w jaki sposób podmiot operujący m.in. w krajach afrykańskich powinien poradzić sobie z różnicami kulturowymi, protestami ekologów, a nawet przypadkami łamania prawa.

- Bardzo istotnym problemem w prowadzeniu biznesu są kwestie związanie z etyką. Cieszę się, że uczestnicy konkursu poważnie podchodzą do tych spraw. Jest rzeczą jasną, że w przygotowania do konkursu włożyli bardzo dużo wysiłku i jestem przekonany, że wkrótce będą mogli cieszyć się owocami swojej pracy. Pracuję w Shell od 21 lat i mogę powiedzieć, że tematy i pytania poruszane w czasie finału są faktycznie częścią naszej biznesowej rzeczywistości. Jestem pewien, że każdy z finalistów i finalistek będzie w przyszłości doskonałym konsultantem. Nic dziwnego, że już w tej chwili zwrócili uwagę osób zajmujących się procesami rekrutacyjnymi – mówi przewodniczący jury Iain Petrie, Vice President Tax Operations, Shell.


Członkowie jury zwrócili również uwagę na świetne merytoryczne przygotowanie wszystkich uczestników finałowej gali. Podkreślali też istotną w zawodzie specjalisty do spraw rachunkowości zarządczej umiejętność publicznego prezentowania swoich wniosków i zdolności interpersonalne. Podkreśla to Anna Tumidajewicz, F&A Delivery Lead Europe Infosys BPO Poland, która doceniła także zaangażowanie studentów w zrozumienie problemów różnic kulturowych przedstawionych w case study.

- Jestem pod dużym wrażeniem wiedzy uczestników polskiego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Mam tu na myśli zarówno poziom ich merytorycznego przygotowania, jak i kompetencje miękkie, czyli zdolności autoprezentacyjne i umiejętność zwrócenia uwagi jury na najistotniejsze elementy wystąpienia. Tak jak i w poprzednich latach, poziom reprezentowany przez uczestników jest bardzo wysoki. To duże wyzwanie, ponieważ tegoroczne case study było wyjątkowo trudne i wymagało od finalistów wzięcia pod uwagę aspektów nie tylko finansowych, ale również ekonomicznych i politycznych – mówi Anna Tumidajewicz.

Instytut CIMA i AICPA wspierają specjalistów rachunkowości zarządczej

Jak podkreślają sami uczestnicy konkursu, każdy z zespołów poruszył w swoich wystąpieniach inny wątek przedstawionej sytuacji. Przy wyrównanym, wysokim poziomie merytorycznym, część uczestników postawiła na zaprezentowanie krótkoterminowych rozwiązań. Inny skupili się z kolei na omówieniu kilkuletniej perspektywy rozwoju, dogłębnej analizie rynku jako całości czy szczegółowym zanalizowaniu aspektów finansowych. Wszyscy zgodzili się w jednym – ważne, żeby przedsiębiorstwo zaimplementowało sprawną politykę społecznej odpowiedzialności biznesu. To istotne w przypadku branży tak bardzo narażonej na protesty ze strony ekologów.

Co istotne, wszystkie prezentacje zostały przedstawione w języku angielskim. W takiej właśnie formie odbędą się również międzynarodowe rozgrywki.

- Bardzo zaimponował mi poziom biegłość językowej uczestników konkursu. Wystąpienia publiczne wymagające posługiwania się bardzo specyficzną i biznesową terminologią to duże wyzwanie – tym trudniejsze, jeżeli nie używamy naszego języka ojczystego. Prezentacje były naprawdę znakomite. Międzynarodowe firmy z pewnością znajdą w Polsce poszukiwane przez nie talenty – komentuje Mike Webb, Head of Technology Centre, Prague, Barclays.


Z efektów lokalnego finału zadowolony jest Aleksander Solski, Finance Director Unilever Poland & Baltics

- Patrząc na występy tegorocznych uczestników konkursu poczułem dumę – mam poczucie, że członkowie wszystkich drużyn świetnie zaprezentowali się przed jury. Jestem przekonany, że ich wszechstronna wiedza i umiejętności pozwolą im w przyszłości zostać specjalistami najwyższej klasy. Cieszy również fakt, że swoją przygodę z rachunkowością zarządczą rozpoczynają tak wcześnie – mówi Aleksander Solski.

Na międzynarodowy finał zjedziemy do Warszawy

Międzynarodowy finał konkursu odbędzie się w tym roku w dniach 3-7 sierpnia w Warszawie. Weźmie w nim udział drużyna Case Blitzkrieg, w składzie: Michał Mądry (nagrodzony przez jury tytułem najlepszego przemawiającego), Aleksander Pernach, Jędrzej Małolepszy i Mateusz Matuszewski, która swoich sił w lokalnych rozgrywkach próbowała po raz drugi. Zeszłoroczne zmagania przyniosły im srebrny medal.

- Analiza konkursowego case study zajęła nam trzy miesiące. W końcowym etapie spotykaliśmy się codziennie i zdarzało się, że przygotowaniom poświęcaliśmy większość dnia. Myślę, że tegoroczne case study było trudniejsze niż zeszłoroczne – wymagało dogłębnego poznania branży energetycznej i skupienia się na twardych danych. Cieszę się, że tym razem udało się nam zdobyć główną nagrodę. Myślę, że wyciągnęliśmy wnioski po zeszłorocznym finale, w którym zajęliśmy drugie miejsce. Teraz skupiamy się na przygotowaniach do międzynarodowego finału. Mam nadzieję, że będziemy podczas niego godnie reprezentować nasz kraj – mówi Michał Mądry, członek zespołu Case Blitzkrieg.

Wszyscy uczestnicy konkursu zyskali uznanie Jakuba Bejnarowicza, Szefa CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej.

- Myślę, że uczestnikom udało się osiągnąć bardzo wysoki poziom. Wierzę, że jest to tendencja, którą zaobserwujemy podczas międzynarodowego finału. W dniach 3-7 sierpnia Warszawa stanie się światowym centrum rachunkowości zarządczej. Choć trzymam kciuki za wszystkich finalistów, mam nadzieję, że nasz polski zespół zdobędzie na nim wysoką lokatę – komentuje.

W tegorocznym lokalnym finale CIMA 2015 Global Business Challenge I miejsce zajęła drużyna Case Blitzkrieg (Aleksander Pernach, Michał Mądry, Jędrzej Małolepszy, Mateusz Matuszewski). II, III i IV miejsce przypadło odpowiednio: Game Changer (Michał Filipczak, Jakub Złocki, Jakub Grabarz, Mikołaj Konior), Dream Team (Magdalena Gawron, Jakub Borgosz, Zofia Olszewska, Łukasz Below) i JAKM Solutions s.c. (Mariusz Przybylak, Katarzyna Kaczmarek, Andrzej Gorlov, Jakub Galusiński). Pierwsze trzy miejsca zajęli reprezentanci Szkoły Głównej Handlowej. Czwarte miejsce przypadło studentom z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Jury przyznało również nagrodę za najlepsze wideo konkursowe, promujące Instytut CIMA, która trafiła w ręce Case Blitzkrieg. Nagroda dla najlepszego prezentującego odebrał Michał Mądry z tej samej drużyny.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

CIMA Global Business Challenge to rokroczna inicjatywa Instytutu CIMA – międzynarodowej organizacji zrzeszającej 227 000 członków i studentów ze 179 krajów. Celem Instytutu jest promowanie i wyznaczanie standardów w dziedzinie rachunkowości zarządczej – dyscyplinie łączącej wiedzę ekonomiczną i biznesową, której specjaliści mają realny wpływ na funkcjonowanie organizacji, w jakich pracują.

Krajowy finał CIMA 2015 Global Business Challenge - Case Blitzkrieg
Uczestnicy krajowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA