REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Krajowy finał CIMA 2015 Global Business Challenge
Krajowy finał CIMA 2015 Global Business Challenge

REKLAMA

REKLAMA

Znamy już zwycięzców krajowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Zwyciężył zespół złożony ze studentów warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej o nazwie „Case Blitzkrieg”. Będzie on reprezentował nasz kraj podczas międzynarodowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. O zwycięstwie studentów zadecydowały zdolności prezentacyjne, świetna znajomość angielskiego i dogłębna analiza konkursowego case study osadzonego w realiach przemysłu naftowego i gazowego.

O tym, która z czterech konkursowych drużyn zmierzy się z reprezentantami 25 krajów i regionów świata zadecydowało jury w składzie: Anna Tumidajewicz - F&A Delivery Lead Europe Infosys BPO Poland, Aleksander Solski - Finance Director Unilever Poland & Baltics, Iain Petrie - Vice President Tax Operations Shell, a także Mike Webb - Head of Technology Centre, Prague, Barclays. 

REKLAMA

REKLAMA

Trzy zespoły ze Szkoły Głównej Handlowej i jedna reprezentująca Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu – te drużyny walczyły o wejście do międzynarodowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Konkurs sprawdzający zdolności studentów, którzy w przyszłości chcieliby doskonalić się w dziedzinie rachunkowości zarządczej, da im szansę na pokazanie swoich umiejętności przed gronem międzynarodowych ekspertów reprezentujących świat biznesu i finansów. W jury polskiego finału, będącego przedsmakiem globalnych zmagań, zasiedli przedstawiciele najbardziej liczących się organizacji, które istotę swojego funkcjonowania opierają m.in. na sprawnym rozliczaniu wewnętrznych procesów księgowych i finansowych. To właśnie m.in. w tych działach mogą realizować się specjaliści do spraw rachunkowości zarządczej, których rekomendacje, uwzględniające zarówno środowisko finansowe firmy, jak i jej zewnętrzne uwarunkowania, w realny sposób wpływają na kondycję rynkową całego przedsiębiorstwa.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Studium przypadku na wagę zwycięstwa

Zadaniem uczestników konkursu było zanalizowanie case study, które w tym roku odnosiło się do sytuacji fikcyjnej spółki YJ, operującej w segmencie naftowym i gazowym. Studenci mieli przekazać zarządowi swoje rekomendacje dotyczące krótko- i długoterminowych planów rozwoju firmy, a także zaproponować, w jaki sposób podmiot operujący m.in. w krajach afrykańskich powinien poradzić sobie z różnicami kulturowymi, protestami ekologów, a nawet przypadkami łamania prawa.

- Bardzo istotnym problemem w prowadzeniu biznesu są kwestie związanie z etyką. Cieszę się, że uczestnicy konkursu poważnie podchodzą do tych spraw. Jest rzeczą jasną, że w przygotowania do konkursu włożyli bardzo dużo wysiłku i jestem przekonany, że wkrótce będą mogli cieszyć się owocami swojej pracy. Pracuję w Shell od 21 lat i mogę powiedzieć, że tematy i pytania poruszane w czasie finału są faktycznie częścią naszej biznesowej rzeczywistości. Jestem pewien, że każdy z finalistów i finalistek będzie w przyszłości doskonałym konsultantem. Nic dziwnego, że już w tej chwili zwrócili uwagę osób zajmujących się procesami rekrutacyjnymi – mówi przewodniczący jury Iain Petrie, Vice President Tax Operations, Shell.


Członkowie jury zwrócili również uwagę na świetne merytoryczne przygotowanie wszystkich uczestników finałowej gali. Podkreślali też istotną w zawodzie specjalisty do spraw rachunkowości zarządczej umiejętność publicznego prezentowania swoich wniosków i zdolności interpersonalne. Podkreśla to Anna Tumidajewicz, F&A Delivery Lead Europe Infosys BPO Poland, która doceniła także zaangażowanie studentów w zrozumienie problemów różnic kulturowych przedstawionych w case study.

- Jestem pod dużym wrażeniem wiedzy uczestników polskiego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Mam tu na myśli zarówno poziom ich merytorycznego przygotowania, jak i kompetencje miękkie, czyli zdolności autoprezentacyjne i umiejętność zwrócenia uwagi jury na najistotniejsze elementy wystąpienia. Tak jak i w poprzednich latach, poziom reprezentowany przez uczestników jest bardzo wysoki. To duże wyzwanie, ponieważ tegoroczne case study było wyjątkowo trudne i wymagało od finalistów wzięcia pod uwagę aspektów nie tylko finansowych, ale również ekonomicznych i politycznych – mówi Anna Tumidajewicz.

Instytut CIMA i AICPA wspierają specjalistów rachunkowości zarządczej

Jak podkreślają sami uczestnicy konkursu, każdy z zespołów poruszył w swoich wystąpieniach inny wątek przedstawionej sytuacji. Przy wyrównanym, wysokim poziomie merytorycznym, część uczestników postawiła na zaprezentowanie krótkoterminowych rozwiązań. Inny skupili się z kolei na omówieniu kilkuletniej perspektywy rozwoju, dogłębnej analizie rynku jako całości czy szczegółowym zanalizowaniu aspektów finansowych. Wszyscy zgodzili się w jednym – ważne, żeby przedsiębiorstwo zaimplementowało sprawną politykę społecznej odpowiedzialności biznesu. To istotne w przypadku branży tak bardzo narażonej na protesty ze strony ekologów.

Co istotne, wszystkie prezentacje zostały przedstawione w języku angielskim. W takiej właśnie formie odbędą się również międzynarodowe rozgrywki.

- Bardzo zaimponował mi poziom biegłość językowej uczestników konkursu. Wystąpienia publiczne wymagające posługiwania się bardzo specyficzną i biznesową terminologią to duże wyzwanie – tym trudniejsze, jeżeli nie używamy naszego języka ojczystego. Prezentacje były naprawdę znakomite. Międzynarodowe firmy z pewnością znajdą w Polsce poszukiwane przez nie talenty – komentuje Mike Webb, Head of Technology Centre, Prague, Barclays.


Z efektów lokalnego finału zadowolony jest Aleksander Solski, Finance Director Unilever Poland & Baltics

- Patrząc na występy tegorocznych uczestników konkursu poczułem dumę – mam poczucie, że członkowie wszystkich drużyn świetnie zaprezentowali się przed jury. Jestem przekonany, że ich wszechstronna wiedza i umiejętności pozwolą im w przyszłości zostać specjalistami najwyższej klasy. Cieszy również fakt, że swoją przygodę z rachunkowością zarządczą rozpoczynają tak wcześnie – mówi Aleksander Solski.

Na międzynarodowy finał zjedziemy do Warszawy

Międzynarodowy finał konkursu odbędzie się w tym roku w dniach 3-7 sierpnia w Warszawie. Weźmie w nim udział drużyna Case Blitzkrieg, w składzie: Michał Mądry (nagrodzony przez jury tytułem najlepszego przemawiającego), Aleksander Pernach, Jędrzej Małolepszy i Mateusz Matuszewski, która swoich sił w lokalnych rozgrywkach próbowała po raz drugi. Zeszłoroczne zmagania przyniosły im srebrny medal.

- Analiza konkursowego case study zajęła nam trzy miesiące. W końcowym etapie spotykaliśmy się codziennie i zdarzało się, że przygotowaniom poświęcaliśmy większość dnia. Myślę, że tegoroczne case study było trudniejsze niż zeszłoroczne – wymagało dogłębnego poznania branży energetycznej i skupienia się na twardych danych. Cieszę się, że tym razem udało się nam zdobyć główną nagrodę. Myślę, że wyciągnęliśmy wnioski po zeszłorocznym finale, w którym zajęliśmy drugie miejsce. Teraz skupiamy się na przygotowaniach do międzynarodowego finału. Mam nadzieję, że będziemy podczas niego godnie reprezentować nasz kraj – mówi Michał Mądry, członek zespołu Case Blitzkrieg.

Wszyscy uczestnicy konkursu zyskali uznanie Jakuba Bejnarowicza, Szefa CIMA w Europie Środkowo-Wschodniej.

- Myślę, że uczestnikom udało się osiągnąć bardzo wysoki poziom. Wierzę, że jest to tendencja, którą zaobserwujemy podczas międzynarodowego finału. W dniach 3-7 sierpnia Warszawa stanie się światowym centrum rachunkowości zarządczej. Choć trzymam kciuki za wszystkich finalistów, mam nadzieję, że nasz polski zespół zdobędzie na nim wysoką lokatę – komentuje.

W tegorocznym lokalnym finale CIMA 2015 Global Business Challenge I miejsce zajęła drużyna Case Blitzkrieg (Aleksander Pernach, Michał Mądry, Jędrzej Małolepszy, Mateusz Matuszewski). II, III i IV miejsce przypadło odpowiednio: Game Changer (Michał Filipczak, Jakub Złocki, Jakub Grabarz, Mikołaj Konior), Dream Team (Magdalena Gawron, Jakub Borgosz, Zofia Olszewska, Łukasz Below) i JAKM Solutions s.c. (Mariusz Przybylak, Katarzyna Kaczmarek, Andrzej Gorlov, Jakub Galusiński). Pierwsze trzy miejsca zajęli reprezentanci Szkoły Głównej Handlowej. Czwarte miejsce przypadło studentom z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Jury przyznało również nagrodę za najlepsze wideo konkursowe, promujące Instytut CIMA, która trafiła w ręce Case Blitzkrieg. Nagroda dla najlepszego prezentującego odebrał Michał Mądry z tej samej drużyny.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

CIMA Global Business Challenge to rokroczna inicjatywa Instytutu CIMA – międzynarodowej organizacji zrzeszającej 227 000 członków i studentów ze 179 krajów. Celem Instytutu jest promowanie i wyznaczanie standardów w dziedzinie rachunkowości zarządczej – dyscyplinie łączącej wiedzę ekonomiczną i biznesową, której specjaliści mają realny wpływ na funkcjonowanie organizacji, w jakich pracują.

Krajowy finał CIMA 2015 Global Business Challenge - Case Blitzkrieg
Uczestnicy krajowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA