Senat debatuje nad nową ustawą o administracji podatkowej
REKLAMA
REKLAMA
Wśród około 20 poprawek, przyjętych przez Senat 25 czerwca 2015 r. jest m.in. rozstrzygnięcie, że katalog zadań administracji podatkowej będzie katalogiem zamkniętym.
Inna z poprawek wykreśla z katalogu zadań naczelnika urzędu skarbowego wydawanie zaświadczeń. Kolejna zmniejsza o rok staż pracy, warunkujący ubieganie się o stanowiska dyrektora izby skarbowej, naczelnika izby skarbowej i dyrektora biura Krajowej Informacji Podatkowej. Z kolei wymóg stażu pracy na stanowisku kierowniczym nie będzie dotyczyć jedynie urzędów podległych resortowi finansów.
Następna z poprawek zakłada, że organ nakładający grzywnę w postaci mandatu karnego będzie przekazywać informację uprawnionemu do jej poboru naczelnikowi urzędu skarbowego "za pośrednictwem systemu teleinformatycznego". Informacja ta będzie zarazem "dowodem księgowym bez konieczności zamieszczania podpisu".
REKLAMA
Jak mówił w Senacie Kapica, celem ustawy o administracji podatkowej jest m.in. stworzenie lepszej obsługi podatników.
50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online
VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.
"To będzie ważna ustawa, która będzie pomagała rozpoczynającemu przedsiębiorcy" - dodał sprawozdawca, senator Kazimierz Kleina (PO). "Uważamy, że ustawa porządkuje cały system" - mówił.
Jednym z najważniejszych rozwiązań, wprowadzanych przez ustawę, jest utworzenie funkcji tzw. asystenta podatkowego. Asystenci mają pomagać zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom wywiązywać się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Doradztwo to ma objąć m.in. pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg itp. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.
Zainteresowanie senatorów podczas debaty wzbudziła kwestia zakresu obowiązków asystentów podatkowych oraz różnice między asystentem a doradcą podatkowym. Pytali o to m.in. senatorowie Jarosław Lasecki (PO) i Andrzej Martynowski (PiS).
"Nikt nie stygmatyzuje doradztwa podatkowego, natomiast jeżeli mamy do czynienia z podatnikiem, który zakłada działalność gospodarczą i musi zapoznać się z systemem podatkowym, który w Polsce nie jest najprostszy (...), to asystent powinien wyjaśnić mu najbardziej bezpieczne i prawidłowe zachowania" - tłumaczył wiceminister finansów Jacek Kapica.
Dodał, że asystent powinien podpowiadać "interpretację urzędową" przepisów podatkowych i wskazać "pożądane zachowanie, które na pewno nie narazi podatnika na wątpliwości ze strony urzędu". Natomiast - zdaniem wiceministra - "doradca podatkowy może wskazywać różne ścieżki, które wiążą się z różnym ryzykiem".
REKLAMA
Wiceszef MF poinformował też, że według szacunków jego resortu w Polsce może być zapotrzebowanie na ok. 250 tys. asystentów podatkowych. Przyznał, że resort prowadzi pilotaż tego rozwiązania w woj. śląskim i na razie "nie ma wielkiej chęci do korzystania z asystentów".
MF, które przygotowało projekt uchwalonej w końcu maja przez Sejm ustawy, potrzebę nowych przepisów uzasadniło tym, że zmieniło się otoczenie, oczekiwania podatników i narzędzia, jakimi dysponuje ten resort.
Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia
Oprócz nowego określenia zadań i organizacji administracji podatkowej ustawa wprowadza też system obsługi i wsparcia podatnika. Do tych zadań przekierowana ma zostać część pracowników, zastosowanie znajdą też narzędzia informatyczne.
W ustawie zawarto regulacje dot. pracowników administracji podatkowej i nowe zasady naboru na niektóre stanowiska: dyrektora Izby Skarbowej, dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej i Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Utworzone zostaną centra obsługi podatnika, w których niezależnie od właściwości miejscowej organu podatkowego pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.
Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej - przebieg procedury legislacyjnej
Jak mówił senator Kleina, "centra będą proponować rozwiązania każdemu, bez względu na to, jak długo prowadzi działalność gospodarczą". Tym będą też różnić się w swej misji od asystentów.
Ma być stworzone specjalne narzędzie informatyczne - Centralny Rejestr Danych Podatkowych, który ma umożliwić wymianę informacji bezpośrednio między urzędami i obsługę podatników niezależnie od ich miejsca zamieszkania.
Stworzenie elektronicznej bazy wiedzy administracji podatkowej ma zapewnić dostęp do jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej.
Powołany ma zostać szef administracji podatkowej, przy pomocy którego minister finansów będzie mógł sprawniej nadzorować jej działanie.
Ponadto ze struktur administracji ma być wyodrębnione Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, organu wyspecjalizowanego w wydawaniu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Według MF uzasadnieniem dla powołania krajowego biura jest duże zainteresowanie obywateli biurami informacji, które teraz mają się wyspecjalizować w konkretnych dziedzinach prawa podatkowego. Jak przekonywał Kapica, dzięki nowej strukturze będzie większa jednolitość wydawania interpretacji podatkowych.
Głosowanie nad poprawkami Senatu do ustawy - w czwartek 25 czerwca 2015 r. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat