REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszył projekt "Obywatel" - dla lepszej komunikacji urzędników i obywateli

Subskrybuj nas na Youtube
Ruszył projekt
Ruszył projekt "Obywatel" - dla lepszej komunikacji urzędników i obywateli

REKLAMA

REKLAMA

Portal obywatel.gov.pl, infolinia oraz podręcznik dla urzędników - to trzy elementy projektu "Obywatel", który w piątek 31 lipca 2015 r. zaprezentowała premier Ewa Kopacz. Jego celem jest poprawa komunikacji między urzędnikami a obywatelem.

Na piątkowej konferencji młodzi współpracownicy Kopacz odczytali fragmenty pism urzędniczych i ich "tłumaczenie" na język przyjazny obywatelowi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"+Nupturienci muszą się zgłosić w USC osobiście, oboje jednocześnie z kompletem wyżej wymienionych dokumentów celem spisania zapewnienia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa+. To samo można powiedzieć tak: +narzeczeni powinni zgłosić się osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego z kompletem dokumentów. Urzędnik przygotuje dokument, w którym potwierdzi, że nie ma przeszkód, aby narzeczeni zostali małżeństwem+" - mówili.

Również premier przyznała, że niekiedy język urzędniczy bywa niezrozumiały dla obywateli. "Ja sama niekiedy, powiem wam szczerze, mimo że jestem w parlamencie od kilku lat, ale czytam pisma, które otrzymuje moja mama, moi najbliżsi i oni, przynosząc te pisma, mówią: no, ale właściwie o co chodzi?" - powiedziała szefowa rządu. Podkreśliła, że urzędnicy powinni w bardziej przyjazny sposób kontaktować się z obywatelami.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rząd postanowił więc uruchomić projekt "Obywatel", który składa się z trzech elementów: portalu obywatel.gov.pl, infolinii oraz podręcznika dla urzędników. Projekt jest wypełnieniem jednej z obietnic z ubiegłorocznego expose Kopacz.

Portal już działa; podzielony jest m.in. na 15 kategorii: "dokumenty i dane osobowe", "kierowcy i pojazdy", "wyjazd za granicę", "śluby i rozwody", "dzieci", "edukacja", "zgon", "zaświadczenia i odpisy", "nieruchomości i środowisko", "zasiłki i pomoc finansowa", "ochrona zdrowia i ubezpieczenia społeczne", "meldunek", "praca i biznes", "podatki" oraz "służba wojskowa".

Na tych podstronach można dowiedzieć się m.in., jak wyrobić dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy, jak dopisać się do spisu wyborców za granicą, jak zapisać dziecko do żłobka czy przedszkola, komu i jakie zasiłki przysługują, jakie kroki są niezbędne do zawarcia małżeństwa.

Na portalu obywatel.gov.pl znajdują się też linki do specjalnych stron poświęconych wojsku i podatkom.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Kopacz mówiła, że portal to w sumie 101 kart opisujących najbardziej popularne usługi administracji publicznej, a także 19 opisów ważnych portali rządowych. "To wszystko będziemy mogli znaleźć w jednym miejscu, nie - tak jak w tej chwili - gdy, jeśli sprawa dotyczy np. obszaru bezpieczeństwa, to szukamy na stronach resortu" - dodała.

Informację na temat procedur administracyjnych można uzyskać także za pośrednictwem infolinii - jej numer 222 500 115. Tam również obywatele mogą zgłaszać uwagi dotyczące działania administracji.

Trzeci z elementów projektu - podręcznik - zawiera rekomendacje dla urzędników. "To będzie podręcznik pisany bardzo poprawną polszczyzną, ale bardzo przyjazną, nawet o bardzo skomplikowanych procedurach, które w tej chwili w urzędach są proponowane" - zapewniła Kopacz. (PAP) mkr/ sdd/ mok/ abr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA