REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszył projekt "Obywatel" - dla lepszej komunikacji urzędników i obywateli

Subskrybuj nas na Youtube
Ruszył projekt
Ruszył projekt "Obywatel" - dla lepszej komunikacji urzędników i obywateli

REKLAMA

REKLAMA

Portal obywatel.gov.pl, infolinia oraz podręcznik dla urzędników - to trzy elementy projektu "Obywatel", który w piątek 31 lipca 2015 r. zaprezentowała premier Ewa Kopacz. Jego celem jest poprawa komunikacji między urzędnikami a obywatelem.

Na piątkowej konferencji młodzi współpracownicy Kopacz odczytali fragmenty pism urzędniczych i ich "tłumaczenie" na język przyjazny obywatelowi.

REKLAMA

REKLAMA

"+Nupturienci muszą się zgłosić w USC osobiście, oboje jednocześnie z kompletem wyżej wymienionych dokumentów celem spisania zapewnienia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa+. To samo można powiedzieć tak: +narzeczeni powinni zgłosić się osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego z kompletem dokumentów. Urzędnik przygotuje dokument, w którym potwierdzi, że nie ma przeszkód, aby narzeczeni zostali małżeństwem+" - mówili.

Również premier przyznała, że niekiedy język urzędniczy bywa niezrozumiały dla obywateli. "Ja sama niekiedy, powiem wam szczerze, mimo że jestem w parlamencie od kilku lat, ale czytam pisma, które otrzymuje moja mama, moi najbliżsi i oni, przynosząc te pisma, mówią: no, ale właściwie o co chodzi?" - powiedziała szefowa rządu. Podkreśliła, że urzędnicy powinni w bardziej przyjazny sposób kontaktować się z obywatelami.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rząd postanowił więc uruchomić projekt "Obywatel", który składa się z trzech elementów: portalu obywatel.gov.pl, infolinii oraz podręcznika dla urzędników. Projekt jest wypełnieniem jednej z obietnic z ubiegłorocznego expose Kopacz.

REKLAMA

Portal już działa; podzielony jest m.in. na 15 kategorii: "dokumenty i dane osobowe", "kierowcy i pojazdy", "wyjazd za granicę", "śluby i rozwody", "dzieci", "edukacja", "zgon", "zaświadczenia i odpisy", "nieruchomości i środowisko", "zasiłki i pomoc finansowa", "ochrona zdrowia i ubezpieczenia społeczne", "meldunek", "praca i biznes", "podatki" oraz "służba wojskowa".

Na tych podstronach można dowiedzieć się m.in., jak wyrobić dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy, jak dopisać się do spisu wyborców za granicą, jak zapisać dziecko do żłobka czy przedszkola, komu i jakie zasiłki przysługują, jakie kroki są niezbędne do zawarcia małżeństwa.

Na portalu obywatel.gov.pl znajdują się też linki do specjalnych stron poświęconych wojsku i podatkom.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Kopacz mówiła, że portal to w sumie 101 kart opisujących najbardziej popularne usługi administracji publicznej, a także 19 opisów ważnych portali rządowych. "To wszystko będziemy mogli znaleźć w jednym miejscu, nie - tak jak w tej chwili - gdy, jeśli sprawa dotyczy np. obszaru bezpieczeństwa, to szukamy na stronach resortu" - dodała.

Informację na temat procedur administracyjnych można uzyskać także za pośrednictwem infolinii - jej numer 222 500 115. Tam również obywatele mogą zgłaszać uwagi dotyczące działania administracji.

Trzeci z elementów projektu - podręcznik - zawiera rekomendacje dla urzędników. "To będzie podręcznik pisany bardzo poprawną polszczyzną, ale bardzo przyjazną, nawet o bardzo skomplikowanych procedurach, które w tej chwili w urzędach są proponowane" - zapewniła Kopacz. (PAP) mkr/ sdd/ mok/ abr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe stawki za badania techniczne pojazdów od 19 września – sprawiedliwe, zbalansowane i jedne z najniższych w Europie. Co muszą wiedzieć kierowcy?

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF i słabym Internetem

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA