REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 jest katastrofą: trzeba będzie zwrócić ponad 30 mld zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 jest katastrofą: trzeba będzie zwrócić ponad 30 mld zł
Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 jest katastrofą: trzeba będzie zwrócić ponad 30 mld zł

REKLAMA

REKLAMA

Ostatni wyrok TSUE uznający nie wiadomo dlaczego, że gminne jednostki budżetowe jakoby nie są podatnikami podatku od towarów i usług, jest przysłowiowym gwoździem do trumny tego podatku. Dlaczego? Bo podstawowa teza tego wyroku, że tylko gminy i miasta (osoby prawne) są podatnikami VAT-u, a podległe im jednostki budżetowe już nie, wymyślił zagraniczny biznes doradczy, jakże hołubiony przez władze III RP.

Przypomnę, że od ponad dwudziestu lat wszystkie bez wyjątku państwowe i samorządowe jednostki budżetowe są podatnikami tego podatku, gdyż mają wymieniony wprost w ustawie status „jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej”, podobnie jak spółki osobowe, a przede wszystkim druga co do liczebności kategoria podatników tego podatku w Polsce, czyli spółka cywilna.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy jednostki budżetowe obiektywnie są podatnikami tego podatku? Oczywiście tak: głównie świadczą opodatkowane usługi, takie jak wynajem sal i innych rzeczy lub praw, zawierają umowy, wystawiają faktury, prowadzą ewidencję, składają deklaracje i oczywiście coś tam płacą z tego tytułu do budżetu państwa. Każdy przedsiębiorca w Polsce nie raz spotkał się z fakturami wystawianymi przez urzędy miejskie czy ministerstwa: to są właśnie jednostki budżetowe. Nikt natomiast nie widział faktur wystawianych za najem sal przez gminę, bo chyba powinien wtedy wystawić je wójt (absurd).

Po wydaniu tego wyroku gminne jednostki budżetowe definitywnie przestaną być podatnikami, a już państwowe, czyli np. ministerstwo finansów – nie. Zagubiony w tych sprzecznościach czytelnik znów zada pytanie: dlaczego?

Nie wiem ale to już nasz, polski pomysł: zgodnie z uchwałą NSA z dnia 24 czerwca 2013 r., która była początkiem tej katastrofy, podatnikami nie są tylko gminne jednostki budżetowe, a państwowe są, mimo że ich status niczym się nie różni. Jak uzasadnia tę sprzeczność autor owej tezy? Gminne jednostki budżetowe nie wykonują (jakoby) samodzielnie działalności gospodarczej, bo nie dysponują swoimi dochodami. Jednostki państwowe też oczywiście nie dysponują swoimi dochodami (bo ich nie mają), ale już są podatnikami. Dlaczego? Proszę zapytać autorów tej uchwały. Wyrok TSUE jest tylko jej pokłosiem, gdyż jeden ze składów sędziowskich miał tu wątpliwości, więc zadał zresztą dość dziwne pytanie prejudycjalne. I dowiedział się co już wiemy, a także kilkadziesiąt tysięcy innych podatników, którzy występują po zwroty nadpłat.

REKLAMA

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście wiem, że tego rodzaju „kwiatki” od lat rosną na polu judykatury wspólnotowej i tylko nasz prowincjonalizm każe z bogobojnym namaszczeniem cytować ich nie zawsze przemyślane wywody. To, że część wyroków ma destabilizować wpływ na funkcjonowanie tego podatku, wiemy od dawna. Często wyrokujący nie rozumieją jego zasad, wydają wyroki sprzeczne z prawem i są zupełnie nieobliczalni. Niestety dotyczy to również krajowej judykatury. Niedawno w sposób autorytatywny dowiedzieliście się dlaczego tak się dzieje. Otóż sądy wzięły – jak twierdzi jeden z wybitnych profesorów – „kuratelę nad nieudanym ustawodawcą”. Ciekawe skąd czerpały siłę i legitymację dla tej roli? Jeżeli to prawda, co samo w sobie jest już skandalem, to z tej roli wywiązały się fatalne dla podatników, ale przede wszystkim budżetu państwa skutki.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Biuletyn VAT

Jaki będzie dalszy scenariusz tej sprawy? Cały pomysł jest pośrednio autorstwa zagranicznego biznesu doradczego, który wymyślił ten problem, aby dobrze na tym zarobić, co zresztą mu wolno. I już zarabia, bo na podstawie owej uchwały NSA oferuje od dwóch lat gminom „wydobycie” z budżetu zwrotów podatku, oczywiście nie robiąc tego za darmo. Stan budżetu państwa jest już bliski katastrofy. Teraz cały biznes doradczy i prawnicy wystąpią o stwierdzenie nadpłat i zwrotów za pięć lat i wstecz w imieniu wszystkich jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów, województw). Będą to kwoty ogromne, niszczące nasze państwo. Tak kończy się alians z zagranicznym biznesem doradczym: zapłacą za to uczciwi podatnicy, bo z ich pieniędzy będą dokonywane te zwroty.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA