REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT w 2015 r.: czy zwroty osiągną 90 mld zł?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VAT w 2015 r.: czy zwroty osiągną 90 mld zł?
VAT w 2015 r.: czy zwroty osiągną 90 mld zł?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat staczamy się w tym podatku po równi pochyłej, a tempo upadku przyspieszyło szczególnie w tym roku. Lecą na łeb na szyję w dół dochody budżetowe, wyłudzenia liczone są już w dziesiątkach miliardów złotych a oszuści śmieją się w twarz naiwniakom, którzy jeszcze płacą ten podatek.

Stan rzeczy dobrze obrazuje pewien incydent, którego byłem mimowolnym uczestnikiem: w miejscu publicznym zaczepił mnie „biznesmen” (tak się przedstawił) pytając, czy jako prawnik „zoptymalizowałem swój VAT”, czyli czy jeszcze coś płacę do budżetu.

REKLAMA

REKLAMA

Dla niewtajemniczonych wyjaśnię jak się to robi: wszystkie zlecenia przeprowadza się przez spółkę położoną w innym kraju, a dzięki głupkowatym przepisom wspólnotowym  usługa na rzecz zagranicznego podmiotu nie jest opodatkowana i daje dodatkowo prawo do zwrotu podatku naliczonego.

Na moją grzeczną odpowiedź, że „nie zajmuję się szwindlami podatkowymi”, mój rozmówca z ledwo skrywanym politowaniem prawie poklepał mnie po ramieniu chwaląc, że moje pieniądze i tak dostanie on w formie zwrotów, bo obsługuje go „firma specjalizująca się w tym podatku” (w domyśle – dużo lepsza ode mnie).

Na moje pytanie, któż to taki, podano mi nazwę, twierdząc że jest to podmiot renomowany „mający również zlecenia rządowe”, który – a jakże – pisze także projekty przepisów a jej prawnicy są członkami jakiejś rady przy ministrze finansów.

REKLAMA

Tak z bliska wygląda dziś  „kuchnia” tego podatku: płacą go naiwni po to, aby ktoś dostał ich pieniądze: resort finansów wraz z biznesem doradczym zajmuje się obsługą tego procederu. Ile wypłacono zwrotów tego podatku?  W 2013 r. było to 80 mld złotych. A w zeszłym? Resort celowo ukrywa tę kwotę, ale nieoficjalnie wiemy, że – jak zawsze – nastąpiła już poprawa (w ogóle jest przecież coraz lepiej) i wypłaty były o prawie 10 mld zł wyższe. Podział ról jest więc taki: jedni płacą, drugim się wypłaca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście wielkość zwrotów w tym roku jest jak zawsze ukrywana przez Świętokrzyską, ale naczelnicy urzędów skarbowych mówią prywatnie, że są miesiące, że zwracają tyle samo, co im uczciwi wpłacą. Nieoficjalnie mówi się o tym, że w tym roku zwroty zbliżą się już do 100 mld zł, czyli prawie co druga złotówka „wróci do kieszeni podatników”, czyli sukces. Jak to się robi? Możliwości jest co rok więcej, bo Sejm w pocie czoła tworzy nowe przepisy optymalizacyjne. W latach 2013 i 2014 najprostszym sposobem był wielokrotny obrót np. 100 tonami stali. Trzy lub cztery firmy cały czas odprzedawały sobie ładunek, każdy otrzymywał zwrot dzięki tzw. odwrotnemu obciążeniu, czyli inaczej nazywaną stawką 0%, a urzędy skarbowe każdemu z uczestników tych „transakcji” zwracały kwoty podatku naliczonego w dowolnej wysokości: wystarczy tylko podłożyć odpowiednią ilość faktur zakupowych. Dzięki tym operacjom obrót stalą wzrósł o prawie 100% i przyniósł wzrost PKB.

Od lipca 2015 roku podobny numer robi się na elektronice, bo ją również objęto owym „odwrotnym obciążeniem”. I wszyscy są zadowoleni, bo „rynek został uporządkowany”, „transakcje mają rzeczywisty charakter”, i „więcej pieniędzy zostaje w kieszeni podatników”, o czym marzy każdy rasowy liberał. Oczywiście nad tymi operacjami musi być rozpięty właściwy parasol, aby naczelnik urzędu skarbowego, który faktycznie zwraca pieniądze, nie podskoczył, bo w końcu ktoś musi zrobić ten przelew na rachunek nowoczesnego podatnika.

A tak przy okazji: w jednym z województw grupa kilkuset urzędników skarbowych chciała zwiększyć swoje kompetencje prawnicze (żeby odmówić zwrotu VAT-u, gdy po drugiej stronie jest „renomowana firma doradcza”, trzeba być dobrym prawnikiem). Była szansa, bo powstały studia wieczorowe na uczelni państwowej. Nie wiadomo dlaczego urzędnikom wybito z głowy takie pomysły, a zlecenie ponoć dostała uczelnia prywatna, która nie specjalizuje się w prawie podatkowym.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Biuletyn VAT

Polski VAT jest dojną krową, dlatego wolno optymalizować swoje obciążenia podatkowe. Cóż proponuje się, aby ograniczyć ten proceder? Otóż ma powstać jakiś Centralny Rejestr Faktur, w którym każdy podatnik umieszczałby swoje dokumenty. Wszyscy oszuści natychmiast prześlą tam swoje kwity, aby uwiarygodnić ich użycie przez naiwniaków. Musiałyby tam znaleźć się również wszystkie faktury korygujące oraz wszystkie noty korygujące, bo one zmieniają treść faktur. Ile takich dokumentów wystawia się w ciągu roku? Miliard? Dwa miliardy? Od razu wiadomo, że idzie tu o jakiś biznes informatyczny, aby ktoś dostał rządowe zlecenie dla oprogramowania tego rejestru. Możemy domyślać się nawet, kto to będzie. Ponoć wiadomo również, która firma konsultingowa podjęła się załatwienia tego biznesu.

Jeśli ten stan rzeczy pozostanie po wyborach, to zwroty w 2016 r. przekroczą już 50% wpływów z tego podatku. Czy uczciwi podatnicy będą jeszcze chcieli płacić coś do budżetu? Nie sądzę.

Niezależnie, kto wygra wybory, potrzebne są trzy radykalne pociągnięcia:

  • należy przeciąć wszelkie związki urzędników z biznesem zajmującym się optymalizacją podatkową, zwłaszcza z jego częścią międzynarodową,
  • trzeba odsunąć od wpływu na ten podatek tych wszystkich, którzy przyczynili się do obecnej destrukcji tego podatku: zresztą i tak wybierają się oni już do sektora prywatnego,
  • należy zlikwidować różne „parawany”, za którymi dochodzi do nieformalnych kontaktów między władzą a biznesem optymalizacyjnym.

Musi to robić każdy, który wygra niedzielne wybory, bo VAT-em Polska stoi.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA