REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców zacznie działać od początku 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Fundusz Wsparcia Kredytobiorców zacznie działać od początku 2016 r.
Fundusz Wsparcia Kredytobiorców zacznie działać od początku 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców zostanie uruchomiony w BGK z początkiem 2016 r. - mówi PAP prezes BGK Dariusz Kacprzyk. Zdaniem bankowców, z którymi rozmawiała PAP, taki fundusz podniesie poziom społecznej odpowiedzialności sektora bankowego. Kredytobiorcy, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znaleźli się w trudnej sytuacji, mogą liczyć na pomoc do 1,5 tys. zł miesięcznie.

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców

Powołanie takiego funduszu przewiduje ustawa o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy. Utworzony w BGK specjalny Fundusz Wsparcia Kredytobiorców ma mieć wartość 600 mln zł. Jego powstanie sfinansować mają banki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

"Fundusz Wsparcia Kredytobiorców staje się rzeczywistością. BGK ma go prowadzić, ale jest to działalność czysto administracyjna i nie jest to pochodna naszych decyzji czy wytycznych" - podkreślił w rozmowie z PAP prezes BGK Dariusz Kacprzyk.

"Moją ambicją jest doprowadzenie do sytuacji, by procedury były możliwie jak najprostsze, jak najbardziej przyjazne, żeby pracochłonność dla mnie samego, jak i dla innych instytucji (banków, które znajdą się w funduszu-PAP) była możliwie minimalna" - zaznaczył.

Zapowiedział, że fundusz zostanie uruchomiony z początkiem roku. "Jesteśmy na etapie przygotowywania propozycji umów współpracy, bo to wszystko będzie opierać się o informacje, przekazywane jednak przez banki, które mają kredytobiorców. Będziemy starali się, żeby zapewnić możliwie automatyczną wymianę tychże informacji" - zapewnił Kacprzyk.

REKLAMA

Świadczenia rodzinne 2015 - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozytywnie o tym rozwiązaniu mówią bankowcy, choć - jak podkreślają - środki, którymi banki będą zasilały fundusz, będą stanowiły dla nich koszt.

Wiceprezes mBanku Przemysław Gdański ocenił w rozmowie z PAP, że ustawa w tej sprawie jest dobrą inicjatywą. "Istotne jest to, że nie jest ona skierowana do frankowiczów czy innej tak zdefiniowanej grupy, tylko rzeczywiście ma pomóc tym kredytobiorcom, którzy z przyczyn przez nich niezawinionych – losowych czy życiowych - znaleźli się w sytuacji wymagającej wsparcia. Podnosi to poziom społecznej odpowiedzialności sektora bankowego. Będzie to stanowiło koszt, ale uważam, że jest to porządna i zacna inicjatywa" - zaznaczył wiceprezes mBanku.

Wtórował mu prezes Deutsche Bank Polska Krzysztof Kalicki. "To rozwiązanie postulowało środowisko bankowe w tym sensie, że banki nie są niewrażliwe na różne skutki sytuacji rynkowych" - powiedział PAP. Podkreślił jednak, nawiązując do inicjatyw dot. frankowiczów, że "banki nie mogą odpowiadać za zmianę kursów walutowych na rynku, chociaż politycy próbują im to przypisać".

"Fundusz Wsparcia Kredytobiorców pomoże znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji z powodu utraty pracy czy choroby. Taki fundusz powstał w drodze ustawowej. Słusznie, że prezydent zaakceptował tę ustawę. Na tym powinna się skończyć dyskusja na temat franków, bo to nie ma sensu z punktu widzenia konstytucji, wolności rynkowych, swobody zawierania umów, odpowiedzialności za realizację tych umów" - zaznaczył Kalicki.

"Wmówiono społeczeństwu, że banki są kompletnie czymś złym. To jest kompletny nonsens. Myślę, że po kampanii wyborczej powinna przyjść refleksja i obiektywne spojrzenie na to, jaki jest udział banków w rozwoju gospodarczym, czy w ogóle bez tego sektora finansowego nasza gospodarka mogłaby się rozwijać. Nie mogłaby, bo to jest największe źródło finansowania nie tylko przedsiębiorstw, ale również i ludności" - dodał prezes Deutsche Bank Polska.

Kalicki ocenił, że powstanie funduszu w BGK może być niewygodne dla tego banku w sensie technicznym. Jednak - jak zaznaczył - "w Polsce nie ma innej instytucji, która cieszyłaby się takim zaufaniem". "Wydaje mi się, że ulokowanie tego funduszu w BGK jest uzasadnione, ale rozumiem też pewną niewygodę i nakład wysiłku organizacyjnego, menedżerskiego, żeby ten fundusz powstał i zaczął sprawnie działać" - zaznaczył.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym 2015 – PDF

Ustawa o wsparciu kredytobiorców

Ustawę z 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy 28 października 2015 r. podpisał prezydent Andrzej Duda. Adresowana jest do wszystkich kredytobiorców, zarówno złotowych, jak i walutowych.

"Celem ustawy jest zapewnienie wsparcia finansowego kredytobiorcom, którzy na skutek obiektywnych okoliczności znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej a jednocześnie są zobowiązani do spłaty rat kredytu mieszkaniowego stanowiących znaczne obciążenie dla ich domowych budżetów. Ustawa obejmuje swym zakresem kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy na zakup lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego" - czytamy w informacji opublikowanej w środę na stronie prezydenta.

Ustawa zakłada, że pomoc będzie udzielana kredytobiorcom, którzy w dniu złożenia wniosku o przyznanie wsparcia będą posiadać status bezrobotnego lub znalazły się w sytuacji, w której miesięczna rata kredytu mieszkaniowego przekracza 60 proc. miesięcznych dochodów osiąganych przez gospodarstwo domowe kredytobiorcy. Dotyczy to kredytobiorców zadłużonych zarówno w złotówkach, jak i walutach obcych. W myśl ustawy - której projekt przygotowało Ministerstwo Finansów, będą oni otrzymywać pomoc do 1,5 tys. zł, maksymalnie przez 18 miesięcy. Pomoc będzie zwrotna, ale nieoprocentowana.


Zwrot pomocy, następowałby po dwóch latach od jej udzielenia i może zostać rozłożony na osiem lat. Decyzje w sprawie udzielania wsparcia dla kredytobiorców podejmowałby Bank Gospodarstwa Krajowego. W BGK utworzony ma zostać specjalny Fundusz Wsparcia Kredytobiorców o wartości 600 mln zł, który sfinansują banki. Dodatkowo, przy BGK ma powstać Rada Funduszu Wsparcia, której zadaniem będzie szczegółowe rozpatrywanie wniosków kredytobiorców oraz decydowanie o umorzeniu zobowiązań kredytobiorców.

Pobierz bezpłatnego e-booka – Zasiłki rodzinne po zmianach

Nowe przepisy zakładają też, że w razie większego zapotrzebowania na tę pomoc banki mogłyby dołożyć do funduszu jeszcze 300 mln zł, ale już proporcjonalnie do liczby ich klientów, którzy skorzystali z ustawy. Chodzi o banki dysponujące kredytami najbardziej zagrożonymi.

Ustawa wejdzie w życie 90 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. O wsparcie będzie można występować do 31 grudnia 2018 r.

Ustawa z 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy

Dorota Zawiślińska (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA