REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

500 zł netto miesięcznie na każde drugie i kolejne dziecko od kwietnia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
500 zł netto na każde drugie i kolejne dziecko od kwietnia 2016 r.
500 zł netto na każde drugie i kolejne dziecko od kwietnia 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Program 500+ będzie uruchomiony najpóźniej w kwietniu 2016 r. - zadeklarowała premier Beata Szydło po wtorkowym (1 grudnia 2015 r.) posiedzeniu rządu. Według zapowiedzi projekt przewiduje wypłaty 500 zł netto miesięcznie na każde drugie i kolejne dziecko bez względu na dochód rodziców.

Kryterium dochodowe tylko przy pierwszym dziecku

Rodziny o niskich dochodach - zgodnie z projektem - będą się mogły ubiegać o 500 zł już na pierwsze dziecko. Ich dochód miesięczny nie będzie mógł być wyższy niż 800 zł na osobę lub 1200 zł w przypadku rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak mówiła szefowa rządu, "mapa drogowa programu 500+", czyli harmonogram prac nad projektem ustawy, został we wtorek przyjęty przez Radę Ministrów. Tego samego dnia został on także skierowany do uzgodnień międzyresortowych, które mają potrwać 20 dni. Następnie projekt trafi do konsultacji w ramach komisji wspólnej rządu i samorządu terytorialnego i do konsultacji społecznych, przewidzianych do 21 stycznia.

Polecamy: Rodzina 500+ (PDF)

"28 stycznia projekt zostanie przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów. Do 2 lutego przyjmujemy ustawę przez Radę Ministrów i projekt ustawy kierowany jest do prac parlamentarnych. I od 9 lutego, zakładamy, że będą trwały prace w parlamencie - ok. 4 tygodni" - wyjaśniała. Jak powiedziała, po podpisaniu przez prezydenta ustawy, "najpóźniej w kwietniu" program zostanie uruchomiony i zacznie się zbieranie aplikacji i wypłata środków.

REKLAMA

"Chcemy, żeby to był program dobry, żeby był skuteczny, żeby był wykorzystywany z korzyścią dla polskich rodzin. I mamy nadzieję, że nie tylko będzie wspierał rodziny, ale że więcej dzieci w Polsce będzie się rodziło" - powiedziała premier.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Według odpowiedzialnej za przygotowanie projektu minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbiety Rafalskiej z programu 500+ skorzysta ponad 2 mln polskich rodzin, a ponad 3 mln polskich dzieci może otrzymać świadczenie wychowawcze.

Jak podkreślała podczas konferencji Rafalska, projekt ustawy zawiera dwa elementy. Pierwszy dotyczy "pomocy państwa o charakterze socjalnym, który opiera się o wprowadzone kryterium dochodowe" i wypłacany będzie na pierwsze dziecko; ubiegać się będą o nią mogły rodziny o niskich dochodach.

Drugi "element wsparcia jest adresowany - bez kryterium dochodowego - do każdej polskiej rodziny" z dwójką i więcej dzieci - tłumaczyła.

"Chciałabym, żeby równowaga w tej dyskusji, debacie publicznej koncentrowała się na całości projektu. Nie tylko na tym elemencie socjalnym, który równocześnie jest wspierany przez ustawę o pomocy społecznej" - zaznaczyła minister rodziny.

Rafalska zapewniła, że rządowy projekt nie przewiduje wprowadzenia progu dochodowego, powyżej którego świadczenia nie będą wypłacane. "Mówimy wyraźnie jest kryterium, które dotyczy rodzin o niskich dochodach - 800 zł i 1200 - jeżeli rodzina jest z dzieckiem niepełnosprawnym. Żadne inne dodatkowe kryterium nie będzie wprowadzone" - podkreśliła.

Pytania, czy rząd PiS nie wycofa się z przedstawianej jeszcze w kampanii wyborczej obietnicy, iż 500 zł na każde drugie i kolejne dziecko dostaną wszyscy rodzice, niezależnie od dochodów, pojawiły się po zeszłotygodniowej konferencji premier Szydło, która odpowiadając na pytanie, czy dodatki otrzymają też najbogatsi, powiedziała: "to dobry temat do dyskusji".

Rafalska zdecydowanie przekreśliła takie spekulacje. "Kryterium dochodowe obowiązuje tylko przy pierwszym dziecku" - podkreśliła.

Minister rodziny odpowiedziała też na kilka innych pytań, jakie pojawiły się w związku z projektem. Zadeklarowała, że rząd nie zamierza wprowadzać zmian w systemie ulg podatkowych na dzieci, jakie można odliczyć w zeznaniu podatkowym. Podkreśliła też, że dodatek wypłacany będzie w wysokości 500 zł netto.

Karta dużej rodziny - PDF (wersja elektroniczna)

Część osób straci uprawnienia do korzystania z form pomocy społecznej

Zaznaczyła też, iż część osób - po otrzymaniu 500 zł na dziecko - straci uprawnienia do korzystania z form pomocy społecznej, ale per saldo na programie 500+ dochodowo nie straci żadna rodzina.

Zastrzeżenia, że najbiedniejsze rodziny mogą stracić na wprowadzeniu programu, odpierał w czasie konferencji także szef Komitetu Stałego RM Henryk Kowalczyk. "Mówienie o tym, że najbiedniejsi stracą, jest wyjątkową nieuczciwością" - ocenił Kowalczyk.

"Proszę porównać tylko liczby. Jeśli nawet dotychczas najbiedniejsi otrzymujący zasiłek rodzinny w wysokości 77 zł na dziecko do 5 lat albo 106 zł na dziecko od 5 do 18 lat przy kryterium dochodowym 574 zł, stracą ten zasiłek rodzinny, bo uzyskają 500 zł na dziecko, to czy otrzymanie 500 zł zamiast 77 zł na dziecko jest stratą czy zyskiem? Myślę, że bardzo wyraźnie jest to zysk. I nigdy proszę nie powtarzać, że ktokolwiek traci" - dodał.

Jak powiedział, jeśli ktoś mu udowodni, że jakaś rodzina straci na tym systemie, jest "gotów wyrównać te pieniądze z własnej kieszeni".

Według Rafalskiej system wypłaty środków w systemie 500+ ma być także maksymalnie odbiurokratyzowany, prosty i tani.

"Naszym celem jest takie usprawnienie systemu wypłat, żeby wszystko odbyło się bezkolejkowo i sprawnie, ale oczywiście samorządy będą musiały się do tych wypłat przygotować" - mówiła minister rodziny. Projekt - jak opisywała - przewiduje, że wniosek będzie można złożyć w terminie późniejszym, natomiast wypłata będzie od momentu wejścia w życie ustawy.

"Liczę na to, że ta ustawa wpłynie na funkcjonowanie pomocy społecznej i przyczyni się do nowego zdefiniowania pracy socjalnej i da wreszcie realną szansę pracownikom socjalnym na rzeczywistą pracę z rodziną" - powiedziała szefowa resortu rodziny.

Dopytywana o system kontroli wydatkowania dodatków na dziecko mówiła, że ma się on opierać o sprawdzony system wprowadzony ustawą o pomocy społecznej z 2004 r. "Nie słyszałam, żeby był nadużywany" - oceniła, zaznaczając, że "zapis budzi spore emocje", toteż będzie starannie konsultowany. Jak dodała, z przepisów ustawy z 2004 r. wynika, że wywiad środowiskowy prowadzi się w tych rodzinach, które składają informację o dochodach. W związku z tym dotyczy tylko tych wypłat świadczeń, gdzie jest zastosowane kryterium dochodowe, pozostałych rodzin - nie.

"Pracownik socjalny nie może do innych rodzin wejść, ponieważ nie ma takich uprawnień" - powiedziała.


Zdaniem Rafalskiej nie ma także zagrożenia dla ochrony danych o dochodach osób ubiegających się o świadczenia. Jak mówiła, urzędnicy zajmujący się wnioskami są zobowiązani do zachowania tajemnicy skarbowej. Ponadto dostęp do podstawowych informacji o dochodach gmina będzie miała jedynie w przypadku tych osób, które starają się o świadczenie na pierwsze dziecko.

Przedstawiciele rządu mówili także o źródłach finansowania programu 500+. Według Henryka Kowalczyka będą to przede wszystkim wpływy z uszczelnienia systemu VAT, uzupełnione o dochody z podatków sektorowych. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA