REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

500 zł netto miesięcznie na każde drugie i kolejne dziecko od kwietnia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
500 zł netto na każde drugie i kolejne dziecko od kwietnia 2016 r.
500 zł netto na każde drugie i kolejne dziecko od kwietnia 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Program 500+ będzie uruchomiony najpóźniej w kwietniu 2016 r. - zadeklarowała premier Beata Szydło po wtorkowym (1 grudnia 2015 r.) posiedzeniu rządu. Według zapowiedzi projekt przewiduje wypłaty 500 zł netto miesięcznie na każde drugie i kolejne dziecko bez względu na dochód rodziców.

Kryterium dochodowe tylko przy pierwszym dziecku

Rodziny o niskich dochodach - zgodnie z projektem - będą się mogły ubiegać o 500 zł już na pierwsze dziecko. Ich dochód miesięczny nie będzie mógł być wyższy niż 800 zł na osobę lub 1200 zł w przypadku rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym.

REKLAMA

Jak mówiła szefowa rządu, "mapa drogowa programu 500+", czyli harmonogram prac nad projektem ustawy, został we wtorek przyjęty przez Radę Ministrów. Tego samego dnia został on także skierowany do uzgodnień międzyresortowych, które mają potrwać 20 dni. Następnie projekt trafi do konsultacji w ramach komisji wspólnej rządu i samorządu terytorialnego i do konsultacji społecznych, przewidzianych do 21 stycznia.

Polecamy: Rodzina 500+ (PDF)

REKLAMA

"28 stycznia projekt zostanie przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów. Do 2 lutego przyjmujemy ustawę przez Radę Ministrów i projekt ustawy kierowany jest do prac parlamentarnych. I od 9 lutego, zakładamy, że będą trwały prace w parlamencie - ok. 4 tygodni" - wyjaśniała. Jak powiedziała, po podpisaniu przez prezydenta ustawy, "najpóźniej w kwietniu" program zostanie uruchomiony i zacznie się zbieranie aplikacji i wypłata środków.

"Chcemy, żeby to był program dobry, żeby był skuteczny, żeby był wykorzystywany z korzyścią dla polskich rodzin. I mamy nadzieję, że nie tylko będzie wspierał rodziny, ale że więcej dzieci w Polsce będzie się rodziło" - powiedziała premier.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Według odpowiedzialnej za przygotowanie projektu minister rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbiety Rafalskiej z programu 500+ skorzysta ponad 2 mln polskich rodzin, a ponad 3 mln polskich dzieci może otrzymać świadczenie wychowawcze.

Jak podkreślała podczas konferencji Rafalska, projekt ustawy zawiera dwa elementy. Pierwszy dotyczy "pomocy państwa o charakterze socjalnym, który opiera się o wprowadzone kryterium dochodowe" i wypłacany będzie na pierwsze dziecko; ubiegać się będą o nią mogły rodziny o niskich dochodach.

Drugi "element wsparcia jest adresowany - bez kryterium dochodowego - do każdej polskiej rodziny" z dwójką i więcej dzieci - tłumaczyła.

REKLAMA

"Chciałabym, żeby równowaga w tej dyskusji, debacie publicznej koncentrowała się na całości projektu. Nie tylko na tym elemencie socjalnym, który równocześnie jest wspierany przez ustawę o pomocy społecznej" - zaznaczyła minister rodziny.

Rafalska zapewniła, że rządowy projekt nie przewiduje wprowadzenia progu dochodowego, powyżej którego świadczenia nie będą wypłacane. "Mówimy wyraźnie jest kryterium, które dotyczy rodzin o niskich dochodach - 800 zł i 1200 - jeżeli rodzina jest z dzieckiem niepełnosprawnym. Żadne inne dodatkowe kryterium nie będzie wprowadzone" - podkreśliła.

Pytania, czy rząd PiS nie wycofa się z przedstawianej jeszcze w kampanii wyborczej obietnicy, iż 500 zł na każde drugie i kolejne dziecko dostaną wszyscy rodzice, niezależnie od dochodów, pojawiły się po zeszłotygodniowej konferencji premier Szydło, która odpowiadając na pytanie, czy dodatki otrzymają też najbogatsi, powiedziała: "to dobry temat do dyskusji".

Rafalska zdecydowanie przekreśliła takie spekulacje. "Kryterium dochodowe obowiązuje tylko przy pierwszym dziecku" - podkreśliła.

Minister rodziny odpowiedziała też na kilka innych pytań, jakie pojawiły się w związku z projektem. Zadeklarowała, że rząd nie zamierza wprowadzać zmian w systemie ulg podatkowych na dzieci, jakie można odliczyć w zeznaniu podatkowym. Podkreśliła też, że dodatek wypłacany będzie w wysokości 500 zł netto.

Karta dużej rodziny - PDF (wersja elektroniczna)

Część osób straci uprawnienia do korzystania z form pomocy społecznej

Zaznaczyła też, iż część osób - po otrzymaniu 500 zł na dziecko - straci uprawnienia do korzystania z form pomocy społecznej, ale per saldo na programie 500+ dochodowo nie straci żadna rodzina.

Zastrzeżenia, że najbiedniejsze rodziny mogą stracić na wprowadzeniu programu, odpierał w czasie konferencji także szef Komitetu Stałego RM Henryk Kowalczyk. "Mówienie o tym, że najbiedniejsi stracą, jest wyjątkową nieuczciwością" - ocenił Kowalczyk.

"Proszę porównać tylko liczby. Jeśli nawet dotychczas najbiedniejsi otrzymujący zasiłek rodzinny w wysokości 77 zł na dziecko do 5 lat albo 106 zł na dziecko od 5 do 18 lat przy kryterium dochodowym 574 zł, stracą ten zasiłek rodzinny, bo uzyskają 500 zł na dziecko, to czy otrzymanie 500 zł zamiast 77 zł na dziecko jest stratą czy zyskiem? Myślę, że bardzo wyraźnie jest to zysk. I nigdy proszę nie powtarzać, że ktokolwiek traci" - dodał.

Jak powiedział, jeśli ktoś mu udowodni, że jakaś rodzina straci na tym systemie, jest "gotów wyrównać te pieniądze z własnej kieszeni".

Według Rafalskiej system wypłaty środków w systemie 500+ ma być także maksymalnie odbiurokratyzowany, prosty i tani.

"Naszym celem jest takie usprawnienie systemu wypłat, żeby wszystko odbyło się bezkolejkowo i sprawnie, ale oczywiście samorządy będą musiały się do tych wypłat przygotować" - mówiła minister rodziny. Projekt - jak opisywała - przewiduje, że wniosek będzie można złożyć w terminie późniejszym, natomiast wypłata będzie od momentu wejścia w życie ustawy.

"Liczę na to, że ta ustawa wpłynie na funkcjonowanie pomocy społecznej i przyczyni się do nowego zdefiniowania pracy socjalnej i da wreszcie realną szansę pracownikom socjalnym na rzeczywistą pracę z rodziną" - powiedziała szefowa resortu rodziny.

Dopytywana o system kontroli wydatkowania dodatków na dziecko mówiła, że ma się on opierać o sprawdzony system wprowadzony ustawą o pomocy społecznej z 2004 r. "Nie słyszałam, żeby był nadużywany" - oceniła, zaznaczając, że "zapis budzi spore emocje", toteż będzie starannie konsultowany. Jak dodała, z przepisów ustawy z 2004 r. wynika, że wywiad środowiskowy prowadzi się w tych rodzinach, które składają informację o dochodach. W związku z tym dotyczy tylko tych wypłat świadczeń, gdzie jest zastosowane kryterium dochodowe, pozostałych rodzin - nie.

"Pracownik socjalny nie może do innych rodzin wejść, ponieważ nie ma takich uprawnień" - powiedziała.


Zdaniem Rafalskiej nie ma także zagrożenia dla ochrony danych o dochodach osób ubiegających się o świadczenia. Jak mówiła, urzędnicy zajmujący się wnioskami są zobowiązani do zachowania tajemnicy skarbowej. Ponadto dostęp do podstawowych informacji o dochodach gmina będzie miała jedynie w przypadku tych osób, które starają się o świadczenie na pierwsze dziecko.

Przedstawiciele rządu mówili także o źródłach finansowania programu 500+. Według Henryka Kowalczyka będą to przede wszystkim wpływy z uszczelnienia systemu VAT, uzupełnione o dochody z podatków sektorowych. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA