REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Każdy dzień zwłoki w generalnej naprawie VAT-u kosztuje nas 100 mln zł

Każdy dzień zwłoki w generalnej naprawie VAT-u  kosztuje nas 100 mln zł
Każdy dzień zwłoki w generalnej naprawie VAT-u kosztuje nas 100 mln zł

REKLAMA

REKLAMA

Skąd ta kwota? Roczne straty w tym podatku szacowane są od 36 do 54 mld zł. Zakładając – zresztą dość realistycznie – że bliższa prawdy jest dolna granica tej kwoty, to łatwo policzyć ile dziennie tracimy na zachowaniu status quo – pisze profesor Witold Modzelewski.

Ma powstać sejmowa komisja śledcza, która wyjaśni skąd wzięły się liczone w dziesiątkach miliardów złotych (rocznie!) straty w podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Autopromocja

Jest to wręcz oczywiste posunięcie, bo sądzę, że tzw. zwykły obywatel już niczego nie rozumie co się tu dzieje: dlaczego pracownik, który otrzyma nienależne wynagrodzenie w kwocie wynoszącej około 500 zł jest złodziejem i przestępcą, a ten, który wyłudzi z urzędu skarbowego miliardy zajmuje się (jakoby) legalną optymalizacją podatkową? W dodatku był (i jest?) od lat  przyjmowany na rządowych i prezydenckich salonach i wchodzi w skład rad konsultacyjnych przy ministrze finansów? A od lat – przy  „twórczej współpracy” (tak sami twierdzą) z urzędnikami resortu finansów – pisał przepisy, które „legalizują” uchylanie się od tego (i wielu innych) podatków? Musi więc jakiś organ państwa sprawdzić, mając ku temu odpowiednią legitymację:

  • kto faktycznie napisał przepisy, dzięki którym budżet straci (i traci) miliardowe kwoty (np. o tzw. odwrotnym obciążeniu),
  • kto i ile zarobił na lobbingu mającym na celu tworzenie „przepisów korzystnych dla podatników”,
  • z kim ze świata polityki i biurokracji rządowej konsultowali się lobbyści, a przede wszystkim zagraniczny biznes podatkowy lobbując za ustaniem luk podatkowych, które powodują tak wielkie straty.

Najzabawniejsze jest to, że większość informacji na ten temat była do niedawna w pełni dostępna, bo biznes optymalizacyjny chwalił się swoimi „zdobyczami”; teraz pośpiesznie usuwa je ze swoich stron.

Biuletyn VAT

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy rząd i większość parlamentarna powoli uświadamia sobie, że bez zrobienia porządku w podatkach, a zwłaszcza pod adresem Świętokrzyskiej nie jest w stanie faktycznie rządzić. Trwałe Imperium powiązań między polityką a lobbystami oraz biznesem optymalizacyjnym było (i jest?) istotą liberalnego rządzenia, a w jego obronie zmobilizuje się wszelkie siły: są na to pieniądze, bo optymalizacja podatkowa jest w Polsce najbardziej efektywnym sposobem zarabiania.

Zanim jednak powstanie komisja śledcza muszą być podjęte pilne działania naprawcze, bo szybko upływający czas zbyt dużo kosztuje. Każdy dzień zwłoki utrzymujący obecny stan rzeczy w podatku od towarów i usług, kosztuje państwo polskie około 100 mln zł. Skąd ta kwota? Roczne straty w tym podatku (luka – co to jest?) szacowane są od 36 do 54 mld zł. Zakładając – zresztą dość realistycznie – że bliższa prawdy jest dolna granica tej kwoty, to łatwo policzyć ile dziennie tracimy na zachowaniu status quo. Jest już przecież od pięciu miesięcy przygotowany projekt nowej ustawy, są akty wykonawcze – trzeba tylko nadać mu bieg, a większość parlamentarna gwarantuje szybkie uchwalenie. A czy będzie to przedmiotem ataków biznesu optymalizacyjnego i wspierających go polityków? Oczywiście tak, ale czy może być inaczej gdy ktoś chce odebrać komuś wielkie źródło dochodów?

Zmiany w ustawie o VAT w pierwszym kwartale 2016 r.

VAT w gminach 2016 – nie ma konieczności centralizacji rozliczeń

REKLAMA

Na razie z resortu finansów dochodzą jakieś dziwne sygnały. Można odnieść wrażenie, że tam nikt się nie zabiera do naprawy i uszczelnienia tego podatku, a po cichu kontynuowana jest polityka sprzed wyborów. Ponoć nawet mają być dalej prowadzone prace nad nonsensem w postaci „centralnego rejestru faktur”, mimo że nie ma nawet wiarygodnego rejestru podatników tego podatku. Takie drogie zabawki nie są nikomu potrzebne. Podobnie się ma rzecz z forsowaniem jakiejś „centralizacji” rozliczeń tego podatku w sektorze samorządowym, co jest wymysłem jednej z zagranicznych firm doradczych, dobrze widzianej w tym resorcie (tu już nawet napisano jakieś ustawy!). Złośliwi twierdzą, że  PiS jeszcze nie wygrał wyborów na Świętokrzyskiej 12, a tam wszystko pozostało po staremu. Czego najlepszym dowodem jest planowana na przyszły rok kwota dochodów w wysokości tylko 128 mld zł, czyli na poziomie realnie niższych niż w tym roku. Przy pozostawieniu „przy życiu” obecnej ustawy jest to kwota nieosiągalna.

Może nie warto marnować szansy naprawy tego podatku, bo już po raz drugi może takiej okazji już nie być: gdy wrócą liberałowie, a wraz z nim zagraniczny biznes optymalizacyjny – nasz dług publiczny, ze względu na brak dochodów – wzrośnie o kolejne pół biliona złotych (albo więcej).

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA