REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pytanie do ETS nie zawiesza postępowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że wniesienie pytania prejudycjalnego do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości nie stanowi przesłanki zawieszenia postępowania podatkowego. To bardzo ważne orzeczenie.

Orzeczenie warszawskiego WSA dowodzi prawdziwości teorii głoszącej, że przy pewnym poziomie wiedzy prawniczej można udowodnić każdą tezę, a także tezę przeciwną. Według przepisów proceduralnych organ podatkowy zawiesza postępowanie, gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji jest zależne od rozstrzygnięcia przez inny sąd ważnego w sprawie zagadnienia. Według skarżącego w jego sprawie wystąpiło jedno i drugie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ważne zagadnienie, tzw. zagadnienie wstępne, to pytanie, czy jest w zgodzie z prawem unijnym dodatkowe zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług (chodzi o znany problem 30-proc. sankcji VAT). Inny sąd to Europejski Trybunał Sprawiedliwości, do którego z kolei zapytanie skierował Naczelny Sąd Administracyjny. W takich okolicznościach - twierdził skarżący - organ podatkowy powinien postępowanie prowadzone zawiesić. W związku z tym, że tego nie uczynił, sprawa stała się przedmiotem skargi, jaka trafiła do warszawskiego WSA.

Niestety, sąd nie podzielił stanowiska skarżącego. W ocenie sądu, jeśli ETS wyda wyrok korzystny dla podatnika, to będzie on mógł dochodzić swoich praw w trybie przepisów o wznowieniu postępowania. Nasuwa się wniosek, że według sądu zawieszenie postępowania jest dopuszczalne tylko wtedy, kiedy na podstawie innych przepisów podatnik nie ma możliwości dochodzenia praw w razie korzystnego dla niego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego. Na pierwszy rzut oka to dość dobre wytłumaczenie. Problem polega tylko na tym, że jeszcze kilka kwestii pozostaje niewyjaśnionych. W pierwszym rzędzie wypada zauważyć, że funkcją przepisów o zawieszeniu jest nie tyle ochrona praw podatnika, ile raczej takich wartości, jak pewność prawa czy powaga rzeczy osądzonej. Prawa podatnika nie bez przyczyny chronią inne przepisy. Stąd warto, aby w uzasadnieniu wyroku znalazły się motywy szczególnej ekspozycji interesu podatnika. Tym bardziej że jest to ekspozycja pozorna. Rzeczywistym beneficjentem wyroku wcale nie jest podatnik, ale Skarb Państwa. Chodzi o to, że zawieszenie postępowania podatkowego - w związku z rozstrzygnięciem zagadnienia wstępnego - z reguły daje podatnikowi pewne korzyści. Tym samym traci Skarb Państwa reprezentowany przez fiskusa. Odmowa zawieszenia rodzi skutek przeciwny. Być może w uzasadnieniu wyroku sąd wskaże, dlaczego interes Skarbu Państwa de facto wziął górę nad interesem podatnika. Jałowe twierdzenie, że celem prawa podatkowego jest ochrona interesów finansowych państwa, bynajmniej nie będzie zadowalającym wyjaśnieniem. Przecież jeśli sąd ma być niezawisły i bezstronny, to z założenia nie może reprezentować niczyjego interesu. Na koniec trzeba podkreślić, że sąd dokonał znaczącego wysiłku interpretacyjnego. Sam przepis o zawieszeniu postępowania ma charakter bezwarunkowy. Postępowanie zawiesza się zawsze, gdy łącznie spełnione są dwie wskazane przesłanki. WSA jednak zignorował dosłowną treść przepisu. Niebudzący wątpliwości wynik wykładni językowej twórczo uzupełnił, a właściwie podważył przez wykładnię systemową, tzn. poprzez odwołanie się do innych przepisów (w tym przypadku o wznowieniu postępowania). Pytanie po co, skoro oczywiste, że wykładnia systemowa może najwyżej potwierdzić lub uzupełnić wynik wykładni językowej, ale w żadnym wypadku nie może jej zastąpić lub podważyć? I tu pozostaje oczekiwać na uzasadnienie, które, miejmy nadzieję, już wkrótce będzie opublikowane.

REKLAMA

MAREK BYTOF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

doradca podatkowy w kancelarii Taxways

(EM)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA