REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost minimalnego wynagrodzenia do 2000 zł w 2017 roku wykluczy młodych z rynku pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Wzrost minimalnego wynagrodzenia do 2000 zł w 2017 roku wykluczy młodych z rynku pracy
Wzrost minimalnego wynagrodzenia do 2000 zł w 2017 roku wykluczy młodych z rynku pracy

REKLAMA

REKLAMA

Rząd zdecydował się na podwyższenie płacy minimalnej w 2017 r. do 2000 zł. Jednocześnie nowa ustawa o minimalnym wynagrodzeniu, wprowadzająca m.in. godzinową stawkę płacy minimalnej, przewiduje również zniesienie możliwości wynagradzania osób o stażu pracy nieprzekraczającym 1 roku na poziomie 80 proc. płacy minimalnej.

REKLAMA

– Połączenie tych dwóch rozwiązań sprawi, że minimalne wynagrodzenie obowiązujące absolwentów dopiero wchodzących na rynek pracy wzrośnie z obecnych 1480 zł aż do 2000 zł. Przełoży się to na wzrost kosztów pracy po stronie pracodawcy aż o ok. 627 zł miesięcznie. Innymi słowy, zatrudnianie młodych pracowników może w jednym momencie podrożeć o ponad 35 proc. Tak drastyczny wzrost może zablokować wielu młodym ludziom możliwość startu w życie zawodowe. Zamiast korzystać z możliwości zdobywania pierwszych doświadczeń oraz nabywania kompetencji będą oni skazani na bezrobocie – mówi Łukasz Kozłowski, ekspert Pracodawców RP.

REKLAMA

Opublikowane niedawno przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego dane dotyczące wynagrodzeń absolwentów w pierwszym roku pracy, związane ze startem platformy absolwenci.nauka.gov.pl, które bazują na informacjach pobranych z ZUS, potwierdzają znaną od dawna prawidłowość, że młodzi Polacy zarabiają niewiele na starcie swojej kariery zawodowej.

REKLAMA

Dotyczy to przede wszystkim mniejszych ośrodków. Np. w latach 2014-2015 średnie zarobki absolwentów studiów magisterskich Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach do roku od ukończenia studiów wynosiły 1664 zł, a prawie 60% z nich zarabiało mniej niż wynosiła obowiązująca w 2015 r. standardowa stawka płacy minimalnej. Sytuacja absolwentów wielu innych uczelni nie różniła się diametralnie od tej, jakiej doświadczają osoby, które niedawno ukończyły wspomnianą kielecką uczelnię. Można szacować, że w skali całej Polski poniżej 100-procentowej stawki miesięcznego minimalnego wynagrodzenia zarabia ok. 1/3 absolwentów polskich szkół wyższych.

Skutki tej zmiany nie byłyby tak poważne, gdyby nie wprowadzano równolegle płacy minimalnej w odniesieniu do umów zleceń, która wynosiłaby po zwaloryzowaniu od razu 13 zł brutto za godzinę pracy, czyli – uśredniając liczbę godzin przepracowanych w poszczególnych miesiącach – mniej więcej 2184 zł. Zatrudniane niepracownicze, w oparciu o umowy cywilnoprawne, było w ostatnich latach niejednokrotnie nadużywane, jednak było ono zarazem elementem zapobiegającym wzrostowi bezrobocia na skutek podnoszenia płacy minimalnej. Teraz już takiej możliwości nie będzie.

Z tego powodu możemy spodziewać się, że znalezienie jakiejkolwiek pracy przez młode osoby będzie stawać się coraz trudniejsze. Ożywienie gospodarcze póki co ograniczać będzie ten efekt, z uwagi na to, iż obecnie każde ręce do pracy są na wagę złota, jednak w okresie dekoniunktury bezrobocie wśród młodych może ponownie osiągnąć niepokojąco duże wielkości, być może nawet przekraczając najwyższe poziomy z lat 2012–2013.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Tymczasem podwyższanie płacy minimalnej dla osób młodych ma najmniejszy sens ekonomiczny. Tacy pracownicy bardzo szybko nabywają doświadczenie i kompetencje zawodowe, podnosząc w ten sposób w dynamicznym tempie swoją wartość na rynku pracy oraz poziom zarobków, na które mogą liczyć. Najtrudniejszy jest jednak sam start w życie zawodowe, kiedy ich umiejętności nie są jeszcze sprawdzone i udowodnione, a pracodawca musi inwestować w ich szkolenie, jednocześnie uzyskując w tym okresie relatywnie niewielkie korzyści z zatrudniania takich osób. Rozwiązanie dopuszczające wynagradzanie młodych pracowników zdobywających pierwsze doświadczenia zawodowe na poziomie niższym od płacy minimalnej funkcjonuje z powodzeniem w wielu państwach rozwiniętych, w tym m.in. Australii, Irlandii, Luksemburgu, Holandii, Nowej Zelandii, Słowacji czy Wielkiej Brytanii.

Ustawodawstwo dotyczące minimalnego wynagrodzenia powinno przede wszystkim zapobiegać długotrwałemu tkwieniu w pułapce niskiego wynagrodzenia, a nie blokować szanse na rozpoczęcie pierwszej pracy i nabywanie kompetencji zawodowych. Nie można również wykluczać, że na skutek tych zmian jeszcze częściej spotykane będą całkowicie bezpłatne staże.

Źródło: Pracodawcy RP

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA