REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje VAT 2017 - prof. Modzelewski: nowe wzory są konieczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deklaracje VAT 2017 - prof. Modzelewski: nowe wzory są konieczne
Deklaracje VAT 2017 - prof. Modzelewski: nowe wzory są konieczne

REKLAMA

REKLAMA

Profesor Witold Modzelewski ponawia tezę, że na 2017 rok powinny zostać wydane przez Ministra Rozwoju i Finansów nowe wzory deklaracji VAT-7 i VAT-7K.

Przypomnijmy, że odnosząc się do artykułu prof. Modzelewskiego „Nowe” deklaracje VAT 2017 – czy ktoś chce skompromitować szefa resortu finansów?, opublikowanego na infor.pl 19 stycznia 2017 r., Ministerstwo Finansów w przesłanym do naszej redakcji komunikacie stwierdziło m.in., że: „Zmiana brzmienia art. 109 ust. 3 ustawy nie ma żadnego wpływu na wzór deklaracji VAT-7 czy VAT-7K.”

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Poniżej publikujemy w całości polemikę prof. Modzelewskiego z tym stanowiskiem Ministerstwa Finansów.

Kompromitujący „Komunikat” na temat deklaracji VAT: czy ktoś zrobi wreszcie porządek w resorcie finansów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komunikat Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów będący dziwaczną i kompromitującą reakcją na mój artykuł dotyczący „nowych” wzorów deklaracji VAT – dowodzi dwóch rzeczy: ktoś w resorcie przeczytał mój tekst oraz czas na zmiany na Świętokrzyskiej, które powinny tam nastąpić już ponad rok temu; komunikat ten podaje bowiem nieprawdę, co chyba jest dostatecznym powodem tego rodzaju posunięć.

Wyjaśnijmy więc problem: z dniem 1 stycznia 2017 r. weszła w życie nowa treść ust. 3 art. 109 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., który reguluje nowe obowiązki podatników niezwolnionych podmiotowo w zakresie prowadzenia ewidencji podatkowej. Przepis ten nakazuje aby ewidencja ta zawierała tylko te dane, które są niezbędne dla sporządzenia deklaracji i informacji podsumowujących (nic więcej). Taka była treść tego przepisu.

Dodam jednak, że od początku 2017 r. ewidencja ta musi być poszerzona o:

  • ewidencję korekt podatku należnego,
  • ewidencję korekt podatku naliczonego,
  • wszystkie „poszczególne transakcje”, które zawiera podatnik (nabycia i sprzedaży).

Dotychczas ewidencja nie musiała zawierać tych informacji, więc gadanie resortu, że jest to jakieś „doprecyzowanie”, jest stwierdzeniem nieprawdziwym. Szanowni Autorzy „Komunikatu” może nie wiedzą co robią księgowi prowadzący ewidencję dla potrzeb tego podatku, więc mogą zapytać się na rogu w najbliższym biurze rachunkowym: do końca 2016 r. nikt nie prowadził odrębnie ewidencji korekt podatku należnego ani naliczonego a tym bardziej nie księgował odrębnie każdej transakcji zakupu i sprzedaży. Nie jest to więc żadne „doprecyzowanie”, tylko nakładanie dodatkowych, zresztą zupełnie bezsensownych obowiązków, których niewykonanie rodzi odpowiedzialność karno – skarbową. Wiadomo, że zarobi na tym biznes informatyczny, czy są przepisy „korzystne dla (niektórych) podatników”.

Po drugie: ewidencja w rozumieniu tego przepisu jest podporządkowana deklaracji i informacji podsumowującej: jeżeli ma być poszerzona o jakieś dodatkowe dane, to tylko dla potrzeb tych deklaracji. Czyli musi być w związku z tym zmieniony wzór deklaracji, aby wykazywać w niej salda tychże operacji. A w Komunikacie twierdzi się, że „Ministerstwo Finansów nie widzi (…) konieczności zmian w tej deklaracji w najbliższych miesiącach”. Może „nie widzi”, bo zresztą niewiele widzi. Ma jednak ustawowy obowiązek, którego nie wykonało: trzeba było nie podrzucać Sejmowi w maju 2016 roku nowej wersji ust. 3 art. 109 tej ustawy, bo przecież ten przepis napisało ministerstwo finansów, chyba że nie czyta tego co pisze.

Niewiarygodność stwierdzeń zawartych w tym „Komunikacie” potwierdza kompromitująca treść samego rozporządzenia, które:

  • uchyla poprzednie wzory deklaracji,
  • wprowadza identyczne w treści i formie nowe (z wyjątkiem VAT – 7D),
  • zezwala na stosowanie przez rok starych wzorów, które nie różnią się niczym od nowych.

Miały być inne, bo inaczej nikt nie pisałby tak bzdurnych przepisów, które nie mają żadnej treści prawnej. Nieoficjalnie dowiedziałem się od dziennikarza, że w okresie między świętami a Nowym Rokiem w ostatniej chwili przypomniano sobie o konieczności zmiany treści tych deklaracji, lecz przygotowanie zmian przekroczyło umiejętności urzędników. Stąd ta wpadka.

Najbardziej bałamutne jest twierdzenie zawarte w Komunikacie, że „celowo nie dokonano w tych wzorach żadnych zmian, aby uniknąć zmian w systemach informatycznych”. A obowiązek uzupełnienia rejestrów przez ponad milion podatników o ewidencje korekt podatku należnego i naliczonego i poszczególnych transakcji nie wymaga zmian w systemach informatycznych? Autorów, którzy napisali ten Komunikat, nie można traktować poważnie, bo albo nie wiedzą o czym mówią, albo mówią nieprawdę.

Skoro Autorzy Komunikatu tak troszczą się o wydatki firm związanych z obsługą podatków, a widzą, że moje teksty ktoś tam czyta, to proszę o podanie w nowym Komunikacie:

  • szacunków wielkości wydatków: ile podatnicy VAT wydali i wydadzą na oprogramowanie i doradztwo w związku z narzuconym im od sierpnia 2016 r. obowiązku comiesięcznego składania tzw. JPK VAT,
  • ile resort i komu zapłacił za pomysł nałożenia na podatników tego bezsensownego obowiązku?

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

Uniwersytet Warszawski

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA