REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej organizacji pożytku publicznego uprawnionych do 1 proc. PIT

Więcej organizacji pożytku publicznego uprawnionych do 1 proc. PIT
Więcej organizacji pożytku publicznego uprawnionych do 1 proc. PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

27 marca 2017 r. w zaktualizowanym wykazie organizacji pożytku publicznego, uprawnionych do otrzymania 1 proc. PIT, publikowanym na stronie www.pozytek.gov.pl znalazło się 45 dodatkowych organizacji. Są to te opp, które nie złożyły w terminie sprawozdania, ale udowodniły, że stało się to bez ich winy. W sumie 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych można przeznaczyć dla 8558 organizacji.

"W tej chwili na zaktualizowanym wykazie, który podpisałem, jest 8558 organizacji pożytku publicznego uprawnionych do tego, aby mogły korzystać z odpisu 1 proc. procenta podatku. Ta lista organizacji jest udostępniona na stronie www.pozytek.gov.pl" - powiedział dla PAP wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Krzysztof Michałkiewicz.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1 proc. podatku można przekazać organizacji pożytku publicznego (OPP), która figuruje w wykazie tworzonym przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (publikowanym do 15 grudnia). Aby znaleźć się na liście organizacji uprawnionych do otrzymywania 1 proc., trzeba dopełnić formalności - warunkiem jest terminowe złożenie sprawozdania merytorycznego z działalności oraz rocznego sprawozdania finansowego z roku, za który składane jest zeznanie podatkowe; OPP mają obowiązek złożenia sprawozdań do 15 lipca (a te, które mają rok obrotowy inny niż kalendarzowy – do 30 listopada).

Michałkiewicz przypomniał, że lista organizacji mogła być uzupełniona dzięki nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Wyjaśniał, że na listę zostały wpisane te podmioty, które nie złożyły w terminie sprawozdania, ale wykazały, że stało się to nie z ich winy. "Dodatkowo 45 organizacji zostało uwzględnionych w wykazie i będziemy mogli na ich rzecz przekazywać 1 proc. naszego podatku" - poinformował wiceminister.

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016

REKLAMA

Jak podkreślił Michałkiewicz, w wielu przypadkach organizacje spóźniały się z dostarczeniem sprawozdania m.in. z technicznych przyczyn. "Np. wysłały sprawozdanie przed północą, a dotarło ono kilka sek. po północy. Bardzo małe organizacje, bazujące na pracy społecznej swoich członków, argumentowały, że księgowa im się rozchorowała, wylądowała w szpitalu, i o kilka dni spóźnili się ze sprawozdaniem" - dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister przekonywał, że warto przekazać 1 proc. swojego podatku na organizacji pożytku publicznego. "Organizacje zajmują się tymi rzeczami, które często w systemie oficjalnym nie funkcjonują. Dotyczy to potrzeb tych ludzi, którzy z różnych powodów znaleźli się w trudnej sytuacji, a ich zawsze jest dużo. Warto jest pomagać tym, którzy pomagają. Tym, którzy wiedzą, komu pomóc, jak pomóc i są w tym skuteczni" - powiedział.

Zwrócił uwagę, że sam przekazuje 1 proc. podatku. "Co roku mam więcej pomysłów niż możliwości. Także w tym roku znalazłem organizację, która wspiera osoby potrzebujące. Z przyjemnością przekazałem na jej rzecz 1 proc." - stwierdził Michałkiewicz. (PAP)

Nowelizacja ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, która weszła w życie w marcu, wprowadza też m.in. regulacje rozwiązujące problemy związane z tworzeniem wykazu w odniesieniu do OPP, które zmieniły rok obrotowy na inny niż kalendarzowy. Nowelizacja rozszerza też katalog źródeł przychodów Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego.

Wykaz Organizacji Pożytku Publicznego

Fundusz ten utworzono na mocy wcześniejszej noweli ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o fundacjach. Jego przychodami są środki finansowe pochodzące z 1 proc. - przekazane organizacji, która utraciła status OPP, nie zdążywszy ich wykorzystać; wydane niezgodnie z przepisami (czyli nie na działalność pożytku publicznego); przekazane na rzecz OPP, która nie została uwzględniona w wykazie organizacji uprawnionych do otrzymywania 1 proc. w danym roku. Jego celem jest wzmocnienie potencjału organizacji pożytku publicznego przez wyrównywanie ich szans.

Nowe przepisy mają też usprawnić procedury wymiany informacji między MRPiPS, nadzorującym obecnie Fundusz Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego, a sądami rejestrowymi. Sąd będzie informował ministra, po uprawomocnieniu się postanowienia ws. utraty statusu OPP, o datach doręczenia oraz uprawomocnienia się tego postanowienia (dotychczas sąd informował ministra niezwłocznie po wydaniu postanowienia).

Paweł Żebrowski (PAP)

pż/ malk/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA