REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od instytucji finansowych ma już ponad rok

Podatek od instytucji finansowych ma już ponad rok
Podatek od instytucji finansowych ma już ponad rok

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów Wiesław Janczyk przedstawił 10 maja 2017 r. sejmowej komisji finansów publicznych analizę funkcjonowania podatku od instytucji finansowych (zwanego potocznie podatkiem bankowym). Zdaniem wiceministra wprowadzenie tego podatku zatrzymało etap maksymalizacji zysków banków i nie wpłynęło niekorzystnie na świadczone przez banki usługi.

W połowie stycznia 2016 przyjęto ustawę o tym podatku w ślad za zobowiązaniem programowym PiS z kampanii wyborczej, ale także w związku z zaleceniami międzynarodowych instytucji finansowych np. MFW. Wiceminister podkreślił, że Polska nie była pierwszym krajem, ale jednym z ostatnich, który dołączył do państw UE, które nałożyły tego typu daninę. Wskazał, że wysokość podatku zależy od wysokości aktywów instytucji.

REKLAMA

REKLAMA

Janczyk zapewnił, że dodatkowe dochody z tego podatku były inne niż spodziewane we wstępnej fazie jego projektowania, w konsekwencji w zeszłym roku budżetowi udało się uzyskać 3,5 mld zł. W bieżącym roku wpływy oszacowano na trochę wyższą kwotę - ustawa budżetowa przewiduje, że wyniosą one 3,9 mld zł.

Wiceminister przyznał, że wprowadzeniu podatku towarzyszyła ożywiona dyskusja - obawiano się przede wszystkim wzrostu kosztów prowizji i opłat za prowadzenie rachunków. "Dziś mamy twarde dane statystyczne, analizy Komisji Nadzoru Finansowego, czy Narodowego Banku Polskiego o skutkach tej regulacji w odniesieniu do zmiany wysokości prowizji i opłat" - powiedział.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

REKLAMA

Poinformował, że z danych tych wynika, porównując połowę 2015 roku z danymi z połowy 2016 r., że średnia cena za prowadzenie usługi podstawowego rachunku bankowego spadła o kilkanaście procent. "Podobnie usługi za posiadanie kart kredytowych nie podrożały" - powiedział Janczyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnił, że z danych za trzy kwartały zeszłego roku wynika, że tabele prowizji i opłat zabezpieczyły przychody banków na poziomie 6 proc. niższym niż poprzednio. Janczyk zauważył, że banki zrekompensowały sobie ten spadek w inny sposób, np. ceną kredytu czy oprocentowaniem kredytów. Dlatego osiągnęły w 2016 r. zysk w wysokości ponad 13 mld zł, wyższy o 1,1 mld zł niż w 2015 r., ale niższy niż w poprzednich latach.

"Wprowadzenie podatku bankowego zatrzymało pewien etap maksymalizacji zysków banków i wydaje się, że nie wpłynęło (...) w sposób niekorzystny dla świadczonych przez te instytucje usług" - powiedział. Dodał, że przez pierwsze trzy kwartały zeszłego roku zwiększyła się wartość kredytów ogółem, wzrosła też wartość portfela kredytów gospodarstw domowych. Dlatego, zdaniem Janczyka, można uznać, że obawy o spadek akcji kredytowej wskutek wprowadzenia podatku od instytucji finansowych okazały się nieuzasadnione.

Wiceminister zaznaczył, że także w przypadku zakładów ubezpieczeniowych zauważono wzrost składki przypisanej.

Janusz Cichoń (PO) ocenił, że informacje Janczyka kłócą się z jego odczuciami, które wynikają z analizy opłat i prowizji za dwa konta bankowe, które posiada. "Jeśli chodzi o rynek ubezpieczeniowy i ceny OC, to wszyscy odczuwamy to na własnej skórze" - powiedział Cichoń. Dodał, że częściowo jest to efekt właśnie wprowadzenia podatku od instytucji finansowych.

Wcześniej w środę Janczyk zapowiedział w Programie Pierwszym Polskiego Radia, że w tym roku wpływy z podatku bankowego w 2017 r. mogą być wyższe o 10 proc. niż założono w budżecie. Pytany, czy formuła tego podatku wymaga zmian Janczyk odpowiedział, że zmiany nie są planowane. (PAP)

mmu/ maro/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA