REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy płacą za błąd fiskusa

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Kilkukrotne uchylanie decyzji z przyczyn formalnych nie ma wpływu na odsetki od zaległości podatkowych. Zdaniem WSA, naruszenia podstawowych zasad postępowania to przyczyny niezależne od organu. Taka wykładnia powoduje, że za błędy fiskusa i wywołaną nimi przewlekłość postępowania płaci podatnik.

W postępowaniu podatkowym sprawy podatników powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki. Niestety, w praktyce zdarza się, że postępowanie podatkowe trwa nie kilka miesięcy, ale kilka lat. Przekonał się o tym jeden z podatników, którego postępowanie trwało prawie trzy lata. Ostatecznie kwota odsetek od zaległości podatkowych przerosła kwotę zaległości. Nie pomogły argumenty, że odsetki nie powinny być naliczane, bo decyzje były uchylane z uwagi na błędy formalne popełnione przez organy. Sąd administracyjny uznał, że trzyletnie opóźnienie powstało z przyczyn niezależnych od organu. W konsekwencji za błędy fiskusa podatnik zapłacił ponad 800 tys. zł odsetek.

REKLAMA

Autopromocja

Winny jest podatnik

Sprawa podatnika pierwotnie dotyczyła zobowiązania w PIT za 2000 rok. Kwota była bardzo duża, więc podatnik wystąpił o rozłożenie jej na raty. Ostatecznie zaległość oraz odsetki rozłożono podatnikowi na sześć rat. Okazało się jednak, że kwota odsetek wyniosła więcej niż sama zaległość. Podatnik uważał, że nie powinien więc płacić odsetek za trzyletnie postępowanie, w tym dwukrotne kierowanie sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Organ odwoławczy nie uwzględnił zarzutów podatnika. Przyznał, że co prawda decyzje zostały wydane z uchybieniem trzymiesięcznego terminu wskazanego w art. 54 par. 1 pkt 7 w związku z par. 3 Ordynacji podatkowej, jednak podatkowo prawne skutki ani uchylenia decyzji przez sąd administracyjny, ani wydania decyzji kasacyjnej przez organ odwoławczy nie wywołują wstrzymania naliczania odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej.

Sprawa trafiła do sądu administracyjnego. Niestety, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy nie przyznał racji podatnikowi. WSA, oddalając skargę, przyznał co prawda, że przepisy te mają na celu ochronę podatnika przed skutkami przewlekłości postępowania. Jednak w ocenie sądu nie można zapomnieć, że naliczanie odsetek za zwłokę jest następstwem zachowania się samego podatnika, który nie uiścił w terminie podatku. Sąd nie zgodził się też, że opóźnienie powstało z winy organu. WSA nie uznał też, że podnoszone przez podatnika uchybienia popełnianie przez organ podatkowy w trakcie postępowania, m.in. naruszenia jednej z podstawowych zasad czynnego udziału strony w postępowaniu, są podstawą do nienaliczania odsetek (nieprawomocny wyrok WSA w Bydgoszczy z 22 stycznia 2008 r., sygn. akt I SA/Bd 832/07, niepublikowany).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwykle bez odsetek

Eksperci są zaskoczeni takim stanowiskiem sądu. Uważają, że podatnik nie powinien być obciążany dodatkowymi kosztami przewlekłego postępowania podatkowego w postaci odsetek.

- Stanowiska zaprezentowanego w wyroku nie można uznać za prawidłowe - mówi Dariusz Malinowski, doradca podatkowy z KPMG. Oddalając skargę sąd w istocie uznał, że przewlekłość postępowania spowodowana uchyleniem pierwszej decyzji organu podatkowego w sprawie i koniecznością prowadzenia uzupełniającego postępowania dowodowego, to przewlekłość zaistniała z przyczyn niezależnych od organu. W ocenie eksperta trudno taki pogląd uznać za uzasadniony, zwłaszcza że uchylenie pierwszej decyzji nastąpiło ze względu na poważną i zawinioną przez organ wadliwość proceduralną, polegającą właśnie na nieprzeprowadzeniu postępowania dowodowego w wymaganym przez prawo zakresie.

Dariusz Malinowski nie zgadza się też z wykładnią przepisów Ordynacji podatkowej dotyczących przerw w naliczaniu odsetek za zwłokę.

Nie wina jest ważna

REKLAMA

Interpretacja sądu nie przekonuje też kolejnego eksperta. Jak podkreśla Michał Stolarek, radca prawny z kancelarii Stolarek & Grabalski, art. 54 par. 1 pkt 7 Ordynacji podatkowej stanowi normę czysto techniczną. Zakreśla wyłącznie ramy czasowe, od kiedy organ podatkowy nie może naliczać odsetek.

- Więcej treści przepis ten za sobą nie niesie - mówi ekspert. Wskazuje, że z kolei art. 54 par. 2 Ordynacji określa przesłanki, kiedy odsetki te wyjątkowo można liczyć przez cały czas postępowania podatkowego. Przesłanka ta to przyczynienie się podatnika (pełnomocnika) w opóźnieniu wydania decyzji lub stwierdzenie, że opóźnienie to powstało z przyczyn niezależnych od organu.

- Fakt niepłacenia podatku sam w sobie nie stanowił przesłanki do niezastosowania dobrodziejstwa ustawy - podkreśla Michał Stolarek. Gdyby podatnik zapłacił podatek, to organ nie musiałby się trudzić z wielomiesięcznym wydawaniem decyzji. Przepisy te są właśnie dedykowane podatnikom niepłacącym podatku w terminie, a nie tym płacącym jak należy - wyjaśnia ekspert.

Ponaglenie i skarga

Małgorzata Szymańska, konsultant z Deloitte, zwraca uwagę, że jedną z najważniejszych reguł postępowania podatkowego jest zasada szybkości. Jej podstawowym celem jest zdyscyplinowanie organów podatkowych do wydania rozstrzygnięcia oraz ochrona interesów podatnika i interesów Skarbu Państwa przed negatywnym wpływem opieszałości organów.

- Niestety - w moim odczuciu - brak jest skutecznych środków walki z przewlekłością postępowania podatkowego - mówi Małgorzata Szymańska. Przed opieszałością organów podatkowych podatnicy mogą bronić się m.in. składając ponaglenie. Skuteczną formą obrony nie będzie również uczynienie z przewlekłości postępowania podstawy skargi do sądu administracyjnego. Natomiast w przypadku doznania uszczerbku majątkowego w związku z opieszałością podatnicy mogą dochodzić odszkodowania od Skarbu Państwa na drodze cywilnej - podkreśla Małgorzata Szymańska.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawowe zasady dotyczące naliczania odsetek

14,5 proc. wynoszą obecnie odsetki od zaległości podatkowych, które trzeba zapłacić fiskusowi

Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pewny i stały zysk z oszczędności: np. 6,2% rocznie przez 3 lata. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

REKLAMA

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

Składka zdrowotna 2025: Projekt kompromisowy, zamiast projektu MF

Jeżeli w najbliższym czasie nie będzie ostatecznego projektu Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Zdrowia dotyczącego składki zdrowotnej, to PSL ma przygotowany kompromisowy projekt. W Sejmie mógłby liczyć na głosy ponad 400 posłów. Takiego zdania jest wicepremier, prezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz.

Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?

Wiele osób wynajmuje swoje mieszkania, także spółdzielcze. Powstaje w tym przypadku pytanie, czy czynsze ze spółdzielni należy wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu najmu nieruchomości. 

Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

Nowości w KSeF: faktury papierowe, konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

REKLAMA