REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki poniesione na zmianę konstrukcji dachu oraz nadbudowę budynku mieszkalnego można rozliczyć w ramach ulgi remontowej - interpretacja Izby Skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy wydatki poniesione na zmianę konstrukcji dachu oraz nadbudowę budynku mieszkalnego można rozliczyć w ramach ulgi remontowej - interpretacja Izby Skarbowej
Podatnik dokonał wymiany konstrukcji dachu. Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że podatnik ma prawo do rozliczenia w ramach ulgi remontowej tylko wydatków poniesionych na wykonanie części dachu nad starą powierzchnią użytkową budynku. Nie dotyczy to wydatków na wykonanie nowej powierzchni użytkowej budynku oraz części dachu nad tą nową powierzchnią.
(...) W dniu 28.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek podatnika z dnia 26.02.2005 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Ze stanu faktycznego przedstawionego w ww. piśmie wynika, że w 2003 r. na podstawie umowy darowizny podatnik został właścicielem małego budynku mieszkalnego, wymagającego remontu i modernizacji, w tym m.in. wymiany konstrukcji dachu. Pokrycie istniejącej bryły budynku więźbą o stosowanym kącie nachylenia wymuszało powstanie nowej powierzchni użytkowej i wymagało postawienia ściany nośnej o wysokości ok. 1,4 m, zaś konieczność zachowania odpowiednich proporcji budynku wymusiła podniesienie również ściany przeciwległej.
W ww. piśmie podatnik zajął stanowisko, że wykonane przez niego prace mieszczą się w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (pkt 4.3 wykazu), gdyż powierzchnia kryta nowym dachem pozostaje niezmienna bez względu na wysokość wykonanej podmurówki. Stąd też podatnik uważa, że ma co najmniej prawo do zaliczenia do przysługującego w ramach ulgi remontowej limitu wydatku poniesionego na wykonanie części dachu nad istniejącą wcześniej, starą powierzchnią użytkową budynku.
W piśmie z dnia 12.03.2005 r., stanowiącym uzupełnienie do złożonego wcześniej wniosku, podatnik stanął na stanowisku, że skoro powierzchnia dachu, równa powierzchni zabudowy, nie uległa zmianie, to może dokonać zaliczenia do przysługującego w ramach ulgi remontowej limitu wydatków poniesionych na wszystkie prace związane z nadbudową i dachem, ponieważ wykonane roboty zostały ujęte w wykazie robót zamieszczonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21.12.1996 r., a zmiana konstrukcji dachu ze stropodachu na więźbę pokrytą dachówką to m.in. rezultat postępu technicznego w budownictwie.
W postanowieniu z dnia 8 marca 2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko to jest błędne, ponieważ wydatki poniesione na nadbudowę i zmianę konstrukcji dachu, w wyniku której powstała nowa powierzchnia użytkowa, nie są związane z odtworzeniem stanu pierwotnego (o czym mowa w definicji remontu), lecz z rozbudową budynku mieszkalnego. W związku z powyższym wydatki te nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
W zażaleniu na ww. postanowienie podniesiony jest zarzut, że Naczelnik Urzędu Skarbowego nie uwzględnił faktu pokrycia częścią nowego dachu istniejącej powierzchni budynku, pokrytej wcześniej, wymagającym remontu, stropodachem. Zmiana dachu nad istniejącą bryłą budynku jest niepodważalnym jego remontem, a zatem wydatek poniesiony na ten cel jest niewątpliwie wydatkiem na remont istniejącej części budynku. Stąd też podatnik uważa, iż jego stanowisko zostało niesłusznie odrzucone w kwestionowanym postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Rozpatrując sprawę, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, co następuje:
Za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym (wg Słownika języka polskiego PWN, Warszawa 1994) uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji, wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia.
Za modernizację natomiast uważa się trwałe ulepszanie (unowocześnianie) istniejącego już lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie, przebudowie elementów lokalu lub budynku już istniejącego w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym.
W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy (...) zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone m.in. na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (...)
W wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (zał. nr 1 do ww. rozp. z 21 grudnia 1996 r.) w poz. 4 pkt 3 ujęto remont lub modernizację elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części, dot. konstrukcji i pokrycia dachu. W świetle cytowanych przepisów zaliczeniu do przysługującego w ramach ulgi remontowej limitu podlega tylko ta część wydatków, która wiąże się bezpośrednio z remontem budynku lub jego modernizacją, tj. dotyczy zakupu materiałów i usług przeznaczonych na remont (modernizację) konstrukcji i pokrycia części dachu nad istniejącą wcześniej, starą powierzchnią użytkową budynku. Jednocześnie informuje się, że w granicach obowiązującego w latach 2003–2005 limitu odliczeniu podlega 19% poniesionych wydatków, stosownie do ich rodzaju (art. 27a ust. 3 pkt 2 lit. a ww. ustawy). Zatem stanowisko podatnika w tym zakresie jest prawidłowe.
Natomiast wydatki na wykonanie nowej powierzchni użytkowej budynku oraz części dachu nad tą nową powierzchnią nie upoważniają do dokonania odliczenia w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
Odpowiedzi udzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach 28 czerwca 2005 r. (sygn. PBB3-415/9-18/05).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA