REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki poniesione na zmianę konstrukcji dachu oraz nadbudowę budynku mieszkalnego można rozliczyć w ramach ulgi remontowej - interpretacja Izby Skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy wydatki poniesione na zmianę konstrukcji dachu oraz nadbudowę budynku mieszkalnego można rozliczyć w ramach ulgi remontowej - interpretacja Izby Skarbowej
Podatnik dokonał wymiany konstrukcji dachu. Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że podatnik ma prawo do rozliczenia w ramach ulgi remontowej tylko wydatków poniesionych na wykonanie części dachu nad starą powierzchnią użytkową budynku. Nie dotyczy to wydatków na wykonanie nowej powierzchni użytkowej budynku oraz części dachu nad tą nową powierzchnią.
(...) W dniu 28.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek podatnika z dnia 26.02.2005 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Ze stanu faktycznego przedstawionego w ww. piśmie wynika, że w 2003 r. na podstawie umowy darowizny podatnik został właścicielem małego budynku mieszkalnego, wymagającego remontu i modernizacji, w tym m.in. wymiany konstrukcji dachu. Pokrycie istniejącej bryły budynku więźbą o stosowanym kącie nachylenia wymuszało powstanie nowej powierzchni użytkowej i wymagało postawienia ściany nośnej o wysokości ok. 1,4 m, zaś konieczność zachowania odpowiednich proporcji budynku wymusiła podniesienie również ściany przeciwległej.
W ww. piśmie podatnik zajął stanowisko, że wykonane przez niego prace mieszczą się w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (pkt 4.3 wykazu), gdyż powierzchnia kryta nowym dachem pozostaje niezmienna bez względu na wysokość wykonanej podmurówki. Stąd też podatnik uważa, że ma co najmniej prawo do zaliczenia do przysługującego w ramach ulgi remontowej limitu wydatku poniesionego na wykonanie części dachu nad istniejącą wcześniej, starą powierzchnią użytkową budynku.
W piśmie z dnia 12.03.2005 r., stanowiącym uzupełnienie do złożonego wcześniej wniosku, podatnik stanął na stanowisku, że skoro powierzchnia dachu, równa powierzchni zabudowy, nie uległa zmianie, to może dokonać zaliczenia do przysługującego w ramach ulgi remontowej limitu wydatków poniesionych na wszystkie prace związane z nadbudową i dachem, ponieważ wykonane roboty zostały ujęte w wykazie robót zamieszczonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21.12.1996 r., a zmiana konstrukcji dachu ze stropodachu na więźbę pokrytą dachówką to m.in. rezultat postępu technicznego w budownictwie.
W postanowieniu z dnia 8 marca 2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko to jest błędne, ponieważ wydatki poniesione na nadbudowę i zmianę konstrukcji dachu, w wyniku której powstała nowa powierzchnia użytkowa, nie są związane z odtworzeniem stanu pierwotnego (o czym mowa w definicji remontu), lecz z rozbudową budynku mieszkalnego. W związku z powyższym wydatki te nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
W zażaleniu na ww. postanowienie podniesiony jest zarzut, że Naczelnik Urzędu Skarbowego nie uwzględnił faktu pokrycia częścią nowego dachu istniejącej powierzchni budynku, pokrytej wcześniej, wymagającym remontu, stropodachem. Zmiana dachu nad istniejącą bryłą budynku jest niepodważalnym jego remontem, a zatem wydatek poniesiony na ten cel jest niewątpliwie wydatkiem na remont istniejącej części budynku. Stąd też podatnik uważa, iż jego stanowisko zostało niesłusznie odrzucone w kwestionowanym postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Rozpatrując sprawę, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, co następuje:
Za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym (wg Słownika języka polskiego PWN, Warszawa 1994) uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji, wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia.
Za modernizację natomiast uważa się trwałe ulepszanie (unowocześnianie) istniejącego już lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie, przebudowie elementów lokalu lub budynku już istniejącego w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym.
W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy (...) zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone m.in. na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (...)
W wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (zał. nr 1 do ww. rozp. z 21 grudnia 1996 r.) w poz. 4 pkt 3 ujęto remont lub modernizację elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części, dot. konstrukcji i pokrycia dachu. W świetle cytowanych przepisów zaliczeniu do przysługującego w ramach ulgi remontowej limitu podlega tylko ta część wydatków, która wiąże się bezpośrednio z remontem budynku lub jego modernizacją, tj. dotyczy zakupu materiałów i usług przeznaczonych na remont (modernizację) konstrukcji i pokrycia części dachu nad istniejącą wcześniej, starą powierzchnią użytkową budynku. Jednocześnie informuje się, że w granicach obowiązującego w latach 2003–2005 limitu odliczeniu podlega 19% poniesionych wydatków, stosownie do ich rodzaju (art. 27a ust. 3 pkt 2 lit. a ww. ustawy). Zatem stanowisko podatnika w tym zakresie jest prawidłowe.
Natomiast wydatki na wykonanie nowej powierzchni użytkowej budynku oraz części dachu nad tą nową powierzchnią nie upoważniają do dokonania odliczenia w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
Odpowiedzi udzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach 28 czerwca 2005 r. (sygn. PBB3-415/9-18/05).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA