REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki poniesione na zmianę konstrukcji dachu oraz nadbudowę budynku mieszkalnego można rozliczyć w ramach ulgi remontowej - interpretacja Izby Skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy wydatki poniesione na zmianę konstrukcji dachu oraz nadbudowę budynku mieszkalnego można rozliczyć w ramach ulgi remontowej - interpretacja Izby Skarbowej
Podatnik dokonał wymiany konstrukcji dachu. Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że podatnik ma prawo do rozliczenia w ramach ulgi remontowej tylko wydatków poniesionych na wykonanie części dachu nad starą powierzchnią użytkową budynku. Nie dotyczy to wydatków na wykonanie nowej powierzchni użytkowej budynku oraz części dachu nad tą nową powierzchnią.
(...) W dniu 28.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek podatnika z dnia 26.02.2005 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Ze stanu faktycznego przedstawionego w ww. piśmie wynika, że w 2003 r. na podstawie umowy darowizny podatnik został właścicielem małego budynku mieszkalnego, wymagającego remontu i modernizacji, w tym m.in. wymiany konstrukcji dachu. Pokrycie istniejącej bryły budynku więźbą o stosowanym kącie nachylenia wymuszało powstanie nowej powierzchni użytkowej i wymagało postawienia ściany nośnej o wysokości ok. 1,4 m, zaś konieczność zachowania odpowiednich proporcji budynku wymusiła podniesienie również ściany przeciwległej.
W ww. piśmie podatnik zajął stanowisko, że wykonane przez niego prace mieszczą się w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (pkt 4.3 wykazu), gdyż powierzchnia kryta nowym dachem pozostaje niezmienna bez względu na wysokość wykonanej podmurówki. Stąd też podatnik uważa, że ma co najmniej prawo do zaliczenia do przysługującego w ramach ulgi remontowej limitu wydatku poniesionego na wykonanie części dachu nad istniejącą wcześniej, starą powierzchnią użytkową budynku.
W piśmie z dnia 12.03.2005 r., stanowiącym uzupełnienie do złożonego wcześniej wniosku, podatnik stanął na stanowisku, że skoro powierzchnia dachu, równa powierzchni zabudowy, nie uległa zmianie, to może dokonać zaliczenia do przysługującego w ramach ulgi remontowej limitu wydatków poniesionych na wszystkie prace związane z nadbudową i dachem, ponieważ wykonane roboty zostały ujęte w wykazie robót zamieszczonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21.12.1996 r., a zmiana konstrukcji dachu ze stropodachu na więźbę pokrytą dachówką to m.in. rezultat postępu technicznego w budownictwie.
W postanowieniu z dnia 8 marca 2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko to jest błędne, ponieważ wydatki poniesione na nadbudowę i zmianę konstrukcji dachu, w wyniku której powstała nowa powierzchnia użytkowa, nie są związane z odtworzeniem stanu pierwotnego (o czym mowa w definicji remontu), lecz z rozbudową budynku mieszkalnego. W związku z powyższym wydatki te nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
W zażaleniu na ww. postanowienie podniesiony jest zarzut, że Naczelnik Urzędu Skarbowego nie uwzględnił faktu pokrycia częścią nowego dachu istniejącej powierzchni budynku, pokrytej wcześniej, wymagającym remontu, stropodachem. Zmiana dachu nad istniejącą bryłą budynku jest niepodważalnym jego remontem, a zatem wydatek poniesiony na ten cel jest niewątpliwie wydatkiem na remont istniejącej części budynku. Stąd też podatnik uważa, iż jego stanowisko zostało niesłusznie odrzucone w kwestionowanym postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Rozpatrując sprawę, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, co następuje:
Za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym (wg Słownika języka polskiego PWN, Warszawa 1994) uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji, wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia.
Za modernizację natomiast uważa się trwałe ulepszanie (unowocześnianie) istniejącego już lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie, przebudowie elementów lokalu lub budynku już istniejącego w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym.
W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy (...) zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone m.in. na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (...)
W wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (zał. nr 1 do ww. rozp. z 21 grudnia 1996 r.) w poz. 4 pkt 3 ujęto remont lub modernizację elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części, dot. konstrukcji i pokrycia dachu. W świetle cytowanych przepisów zaliczeniu do przysługującego w ramach ulgi remontowej limitu podlega tylko ta część wydatków, która wiąże się bezpośrednio z remontem budynku lub jego modernizacją, tj. dotyczy zakupu materiałów i usług przeznaczonych na remont (modernizację) konstrukcji i pokrycia części dachu nad istniejącą wcześniej, starą powierzchnią użytkową budynku. Jednocześnie informuje się, że w granicach obowiązującego w latach 2003–2005 limitu odliczeniu podlega 19% poniesionych wydatków, stosownie do ich rodzaju (art. 27a ust. 3 pkt 2 lit. a ww. ustawy). Zatem stanowisko podatnika w tym zakresie jest prawidłowe.
Natomiast wydatki na wykonanie nowej powierzchni użytkowej budynku oraz części dachu nad tą nową powierzchnią nie upoważniają do dokonania odliczenia w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
Odpowiedzi udzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach 28 czerwca 2005 r. (sygn. PBB3-415/9-18/05).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA