REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki poniesione na zmianę konstrukcji dachu oraz nadbudowę budynku mieszkalnego można rozliczyć w ramach ulgi remontowej - interpretacja Izby Skarbowej

REKLAMA

Czy wydatki poniesione na zmianę konstrukcji dachu oraz nadbudowę budynku mieszkalnego można rozliczyć w ramach ulgi remontowej - interpretacja Izby Skarbowej
Podatnik dokonał wymiany konstrukcji dachu. Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że podatnik ma prawo do rozliczenia w ramach ulgi remontowej tylko wydatków poniesionych na wykonanie części dachu nad starą powierzchnią użytkową budynku. Nie dotyczy to wydatków na wykonanie nowej powierzchni użytkowej budynku oraz części dachu nad tą nową powierzchnią.
(...) W dniu 28.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek podatnika z dnia 26.02.2005 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Ze stanu faktycznego przedstawionego w ww. piśmie wynika, że w 2003 r. na podstawie umowy darowizny podatnik został właścicielem małego budynku mieszkalnego, wymagającego remontu i modernizacji, w tym m.in. wymiany konstrukcji dachu. Pokrycie istniejącej bryły budynku więźbą o stosowanym kącie nachylenia wymuszało powstanie nowej powierzchni użytkowej i wymagało postawienia ściany nośnej o wysokości ok. 1,4 m, zaś konieczność zachowania odpowiednich proporcji budynku wymusiła podniesienie również ściany przeciwległej.
W ww. piśmie podatnik zajął stanowisko, że wykonane przez niego prace mieszczą się w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (pkt 4.3 wykazu), gdyż powierzchnia kryta nowym dachem pozostaje niezmienna bez względu na wysokość wykonanej podmurówki. Stąd też podatnik uważa, że ma co najmniej prawo do zaliczenia do przysługującego w ramach ulgi remontowej limitu wydatku poniesionego na wykonanie części dachu nad istniejącą wcześniej, starą powierzchnią użytkową budynku.
W piśmie z dnia 12.03.2005 r., stanowiącym uzupełnienie do złożonego wcześniej wniosku, podatnik stanął na stanowisku, że skoro powierzchnia dachu, równa powierzchni zabudowy, nie uległa zmianie, to może dokonać zaliczenia do przysługującego w ramach ulgi remontowej limitu wydatków poniesionych na wszystkie prace związane z nadbudową i dachem, ponieważ wykonane roboty zostały ujęte w wykazie robót zamieszczonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21.12.1996 r., a zmiana konstrukcji dachu ze stropodachu na więźbę pokrytą dachówką to m.in. rezultat postępu technicznego w budownictwie.
W postanowieniu z dnia 8 marca 2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko to jest błędne, ponieważ wydatki poniesione na nadbudowę i zmianę konstrukcji dachu, w wyniku której powstała nowa powierzchnia użytkowa, nie są związane z odtworzeniem stanu pierwotnego (o czym mowa w definicji remontu), lecz z rozbudową budynku mieszkalnego. W związku z powyższym wydatki te nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
W zażaleniu na ww. postanowienie podniesiony jest zarzut, że Naczelnik Urzędu Skarbowego nie uwzględnił faktu pokrycia częścią nowego dachu istniejącej powierzchni budynku, pokrytej wcześniej, wymagającym remontu, stropodachem. Zmiana dachu nad istniejącą bryłą budynku jest niepodważalnym jego remontem, a zatem wydatek poniesiony na ten cel jest niewątpliwie wydatkiem na remont istniejącej części budynku. Stąd też podatnik uważa, iż jego stanowisko zostało niesłusznie odrzucone w kwestionowanym postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Rozpatrując sprawę, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, co następuje:
Za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym (wg Słownika języka polskiego PWN, Warszawa 1994) uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji, wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia.
Za modernizację natomiast uważa się trwałe ulepszanie (unowocześnianie) istniejącego już lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie, przebudowie elementów lokalu lub budynku już istniejącego w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym.
W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy (...) zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone m.in. na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (...)
W wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (zał. nr 1 do ww. rozp. z 21 grudnia 1996 r.) w poz. 4 pkt 3 ujęto remont lub modernizację elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części, dot. konstrukcji i pokrycia dachu. W świetle cytowanych przepisów zaliczeniu do przysługującego w ramach ulgi remontowej limitu podlega tylko ta część wydatków, która wiąże się bezpośrednio z remontem budynku lub jego modernizacją, tj. dotyczy zakupu materiałów i usług przeznaczonych na remont (modernizację) konstrukcji i pokrycia części dachu nad istniejącą wcześniej, starą powierzchnią użytkową budynku. Jednocześnie informuje się, że w granicach obowiązującego w latach 2003–2005 limitu odliczeniu podlega 19% poniesionych wydatków, stosownie do ich rodzaju (art. 27a ust. 3 pkt 2 lit. a ww. ustawy). Zatem stanowisko podatnika w tym zakresie jest prawidłowe.
Natomiast wydatki na wykonanie nowej powierzchni użytkowej budynku oraz części dachu nad tą nową powierzchnią nie upoważniają do dokonania odliczenia w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
Odpowiedzi udzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach 28 czerwca 2005 r. (sygn. PBB3-415/9-18/05).


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA