REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydanie bonu towarowego w ramach sprzedaży premiowej podlega opodatkowaniu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dokonywałam zakupów w hurtowni M. i byłam nagradzana w ramach sprzedaży premiowej, w zależności od wysokości zakupów w danym miesiącu w rozbiciu na artykuły spożywcze i przemysłowe, premią w postaci bonu towarowego. Czy podlega opodatkowaniu otrzymanie nagrody w postaci bonu towarowego wydanego w ramach sprzedaży premiowej?
Pismo z 21 marca 2005 r. nr PP-443/3/JZ/05

ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
Otrzymana od dostawcy towaru premia (bon towarowy), uzależniona od wartości zakupionego towaru, jest premią za świadczone usługi, a usługi te podlegają opodatkowaniu stawką podatku 22%.
KOMENTARZ EKSPERTA
Organ podatkowy słusznie zauważył, że otrzymanie bonu towarowego w sprzedaży premiowej podlega opodatkowaniu. W opisanym stanie faktycznym dochodzi do świadczenia usługi (osiągnięcie określonej wartości zakupów) w zamian za dostawę towarów. W związku z tym otrzymujący bon powinien wystawić fakturę, dokumentującą wykonaną przez siebie usługę, ze stawką 22 proc.
Należy jednak zaznaczyć, że w interpretacjach organów podatkowych pojawiają się również stanowiska, zgodnie z którymi w przypadku udzielenia premii towarowej niezwiązanej z konkretnymi dostawami nie dochodzi do świadczenia usługi.
ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie informuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
WAŻNE!
Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
W przypadku „bonusów warunkowych” należy zauważyć, że między stronami transakcji istnieje umowa regulująca wzajemną współpracę, na podstawie której M. jest zobowiązana do ich wypłaty.
Premia nie ma charakteru dobrowolnego, lecz uzależniona jest od określonego zachowania kontrahentów M. – osiągnięcia przez nich odpowiednio dużego poziomu obrotów, zatem nasuwa się wniosek, iż między stronami zaistniała relacja zobowiązaniowa, którą można uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem.
Premia w tym przypadku jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności, tj. stałą współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości.
Analiza przedłożonych dokumentów pozwala wnioskować, iż celem umowy jest dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej (w formie bonu towarowego) z tytułu zakupu określonej ilości produktów. Zatem jest to forma wynagrodzenia za czynności wykonywane przez kontrahenta, tj. za stałą współpracę, realizowanie zakupu o określonej wielkości. Bonus – premia (bon towarowy) – nie powoduje zmniejszenia ceny jednostkowej towaru, jednak efektywnie powoduje zmniejszenie ostatecznej kwoty do zapłaty. Mimo że ekonomiczny wymiar bonusu (premii) i rabatu jest taki sam, fakt jej przyznania jest uzależniony od spełnienia dodatkowych warunków. Zatem przyznane bonusy – premie warunkowe – będą stanowiły odrębny przedmiot opodatkowania i nie będą pomniejszać podstawy opodatkowania z tytułu nabycia towarów. Uzyskanie premii jest bezpośrednio związane z wzajemnym świadczeniem ze strony kontrahenta, dlatego czynność tę należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność ta winna zostać udokumentowana przez podatnika – w tym wypadku świadczącego usługę, zgodnie z art. 106 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT, tj. fakturą VAT.
Reasumując, otrzymana przez Panią premia (bon towarowy) od dostawcy towaru, uzależniona od wartości zakupionego towaru, jest premią za świadczone usługi, a usługi te podlegają opodatkowaniu stawką podatku 22%.
Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• PP/443/89/04


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA