REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydanie bonu towarowego w ramach sprzedaży premiowej podlega opodatkowaniu

REKLAMA

Dokonywałam zakupów w hurtowni M. i byłam nagradzana w ramach sprzedaży premiowej, w zależności od wysokości zakupów w danym miesiącu w rozbiciu na artykuły spożywcze i przemysłowe, premią w postaci bonu towarowego. Czy podlega opodatkowaniu otrzymanie nagrody w postaci bonu towarowego wydanego w ramach sprzedaży premiowej?
Pismo z 21 marca 2005 r. nr PP-443/3/JZ/05

ODPOWIEDŹ US – SKRÓT
Otrzymana od dostawcy towaru premia (bon towarowy), uzależniona od wartości zakupionego towaru, jest premią za świadczone usługi, a usługi te podlegają opodatkowaniu stawką podatku 22%.
KOMENTARZ EKSPERTA
Organ podatkowy słusznie zauważył, że otrzymanie bonu towarowego w sprzedaży premiowej podlega opodatkowaniu. W opisanym stanie faktycznym dochodzi do świadczenia usługi (osiągnięcie określonej wartości zakupów) w zamian za dostawę towarów. W związku z tym otrzymujący bon powinien wystawić fakturę, dokumentującą wykonaną przez siebie usługę, ze stawką 22 proc.
Należy jednak zaznaczyć, że w interpretacjach organów podatkowych pojawiają się również stanowiska, zgodnie z którymi w przypadku udzielenia premii towarowej niezwiązanej z konkretnymi dostawami nie dochodzi do świadczenia usługi.
ODPOWIEDŹ US – WYCIĄG
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie informuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
WAŻNE!
Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
W przypadku „bonusów warunkowych” należy zauważyć, że między stronami transakcji istnieje umowa regulująca wzajemną współpracę, na podstawie której M. jest zobowiązana do ich wypłaty.
Premia nie ma charakteru dobrowolnego, lecz uzależniona jest od określonego zachowania kontrahentów M. – osiągnięcia przez nich odpowiednio dużego poziomu obrotów, zatem nasuwa się wniosek, iż między stronami zaistniała relacja zobowiązaniowa, którą można uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem.
Premia w tym przypadku jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności, tj. stałą współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości.
Analiza przedłożonych dokumentów pozwala wnioskować, iż celem umowy jest dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej (w formie bonu towarowego) z tytułu zakupu określonej ilości produktów. Zatem jest to forma wynagrodzenia za czynności wykonywane przez kontrahenta, tj. za stałą współpracę, realizowanie zakupu o określonej wielkości. Bonus – premia (bon towarowy) – nie powoduje zmniejszenia ceny jednostkowej towaru, jednak efektywnie powoduje zmniejszenie ostatecznej kwoty do zapłaty. Mimo że ekonomiczny wymiar bonusu (premii) i rabatu jest taki sam, fakt jej przyznania jest uzależniony od spełnienia dodatkowych warunków. Zatem przyznane bonusy – premie warunkowe – będą stanowiły odrębny przedmiot opodatkowania i nie będą pomniejszać podstawy opodatkowania z tytułu nabycia towarów. Uzyskanie premii jest bezpośrednio związane z wzajemnym świadczeniem ze strony kontrahenta, dlatego czynność tę należy uznać za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność ta winna zostać udokumentowana przez podatnika – w tym wypadku świadczącego usługę, zgodnie z art. 106 ust. 1 cytowanej ustawy o VAT, tj. fakturą VAT.
Reasumując, otrzymana przez Panią premia (bon towarowy) od dostawcy towaru, uzależniona od wartości zakupionego towaru, jest premią za świadczone usługi, a usługi te podlegają opodatkowaniu stawką podatku 22%.
Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• PP/443/89/04


Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA